Kweek 2011

Alles m.b.t. het kweken van vogels

Moderators: René, adminrobin

Jandb
Senior+ Forumlid
Berichten: 133
Lid geworden op: 16 jun 2006, 03:06
Locatie: België (Mechelen)
Contacteer:

Re: Kweek 2011

Bericht door Jandb » 30 mei 2011, 15:09

Als ik het zo hoor, lijkt het de goeie kant op te gaan! Proficiat allemaal met jullie prachtige resultaten! Ik mag ook best tevreden zijn, twee japanse nachtegalen van de eerste ronde zelfstandig en ze zien er piekfijn uit. Twee japanse nachtegalen (ronde 2) in het nest, gisteren geringd. Twee sneeuwkruin roodborsttapuiten gisteren uitgekomen en drie kastanje buulbuuls eergisteren uitgekomen. Ik kan jammer genoeg mijn kastanjevleugel gaailijsters nog steeds niet in het rijtje zetten. Ronde 1 is zoals ik hier gezegd heb, mislukt en ronde 2 nu ook, de jongen hebben het niet gehaald van ei tot uitkomen... 4 dagen ervoor hebben de ouders de nest verlaten. Nu is het wachten (en hopen) dat ze nog een nieuwe nest gaan maken.

Groetjes
Jan

Rob
Forumlid
Berichten: 17
Lid geworden op: 09 okt 2008, 20:18
Contacteer:

Re: Kweek 2011

Bericht door Rob » 30 mei 2011, 20:49

Ben erg geinteresseerd in ervaringen met kastanjevleugel gaailijsters. Op aanraden van WB heb ik de nestplaatsen meer afgeschermd. Het uitgooien van de eieren stopte en ze hebben keurig een ronde uitgebroed. De jongen waren helaas na drie dagen verdwenen. Vervolgens weer slepen met materiaal, eieren leggen en opeten. Vorige week woensdag zijn ze weer gaan broeden in hetzelfde nest. Tot nu toe gaat dat goed. Deze keer blijf ik meer insecten voeren om de overgang naar het voeren van de jongen minder groot te maken. Misschien werkt dat.
Het jong van de roodstaart g. ging na 8 dagen dood. Vandaag is het 1e jong van de 2e ronde uitgekomen. Ik wil proberen in ESB geweekte stukjes wasmotten te voeren. Zal de ervaringen t.z.t. melden.

White_Blackbird
Senior+ Forumlid
Berichten: 863
Lid geworden op: 26 jan 2008, 21:26
Contacteer:

Re: Kweek 2011

Bericht door White_Blackbird » 30 mei 2011, 21:14

Blijf volhouden Rob. De aanhouder wint. Ik geef zelf juist pas insecten wanneer de eieren zijn uitgekomen. Bij mijn vogels werkt dat heel goed.
Goed plan van die geweekte stukjes wasmot. Wie weet werkt het.
Ik kreeg van een liefhebber in Friesland een roodstaartgaailijster van 10 dagen oud. Keer op keer stierven zijn jonge gaailijsters in het nest of na het uitvliegen, waarschijnlijk door Atoxoplasmose. Ik voerde deze jonge vogel enige dagen handopfok gemengd met ESB3 en ook puppybrokken (Eukanuba) geweekt in water waar Esb3 in opgelost zit. Nu krijgt de vogels vrijwel uitsluitend nog puppybrok en hij ziet er goed uit (zie foto) We zijn er natuurlijk nog niet, maar "so far so good"

Afbeelding

Met de hand grootgebrachte roodvleugel gaailijster op een leeftijd van 20 dagen

White_Blackbird
Senior+ Forumlid
Berichten: 863
Lid geworden op: 26 jan 2008, 21:26
Contacteer:

Re: Kweek 2011

Bericht door White_Blackbird » 30 mei 2011, 21:14

Een knappe prestatie met die kastanjebuulbuuls JandB. Een hele zeldzame en mooie soort die het waard is om behouden te blijven in de volieres

MVG

White_Blackbird
Senior+ Forumlid
Berichten: 863
Lid geworden op: 26 jan 2008, 21:26
Contacteer:

Re: Kweek 2011

Bericht door White_Blackbird » 31 mei 2011, 18:55

Hallo Friese Gaaienkwekers,

Net weer even mijn San Blassen geïnspecteerd met een spiegel: ik zag 3 perfecte jongen die al in de veren beginnen te komen.
Duimen dat het goed blijft gaan. Jay en Roorda hoe gaat het bij jullie?

MVG

bert
Senior+ Forumlid
Berichten: 122
Lid geworden op: 01 jan 2010, 19:22
Contacteer:

Re: Kweek 2011

Bericht door bert » 31 mei 2011, 19:03

mooi van je sanblassen.

mijn 2 koppels sanblassen zijn nog te jong ( 2010) om wat te doen, maar het zijn mooie en leuke vogels he.
ik heb nu 3 jonge kastanjevleugelgaailijsters bijna elfstandig. helaas heeft de kweekpop ineens een lamme poot en een beschadigde kop. waarschijnlijk s´nachts aan het vliegen geslagen. ze voert nog wel de jongen mee hinkend op 1 poot. het andere koppel kastanjevleugelgaailijsters zit te broeden. eerst probeerden ze te vergeefs in een boompje een nest te maken. een nestbakje op die plaats hielp niet. ei gelegd maar verdwenen. toen heb ik er een oud merelnest in gelegd en ja hoor nu broeden ze daarin. ben benieuwd of ook dit koppel suceesvol gaat zijn.
mvg bert

bert
Senior+ Forumlid
Berichten: 122
Lid geworden op: 01 jan 2010, 19:22
Contacteer:

Re: Kweek 2011

Bericht door bert » 31 mei 2011, 19:04

mooi van je sanblassen.

mijn 2 koppels sanblassen zijn nog te jong ( 2010) om wat te doen, maar het zijn mooie en leuke vogels he.
ik heb nu 3 jonge kastanjevleugelgaailijsters bijna elfstandig. helaas heeft de kweekpop ineens een lamme poot en een beschadigde kop. waarschijnlijk s´nachts aan het vliegen geslagen. ze voert nog wel de jongen mee hinkend op 1 poot. het andere koppel kastanjevleugelgaailijsters zit te broeden. eerst probeerden ze te vergeefs in een boompje een nest te maken. een nestbakje op die plaats hielp niet. ei gelegd maar verdwenen. toen heb ik er een oud merelnest in gelegd en ja hoor nu broeden ze daarin. ben benieuwd of ook dit koppel suceesvol gaat zijn.
mvg bert

jay

Re: Kweek 2011

Bericht door jay » 31 mei 2011, 19:28

hier gaat alles ook goed de jonge purpers komen al mooi in de veren net als de
witborst ik denk dat ze aankomend weekend of net na het weekend uitvliegen
het jong van de zwartborsten groeit ook als kool en het koppel doet het goed met
voeren ,de kitta's hebben inmiddels ook jong(en) nu is het nog afwachten of de
hyacinten het nog gaan doen dit jaar
wb bij jou gaat het ook goed zo te lezen 3 jonge sanblassen ,en nog even als het
meezit nog jonge bleujay's, laten we hopen dat het allemaal goed blijft gaan
en de handopfok lijkt ook goed te slagen bij de vogels van je
sroorda hoe gaat het met je hyacint(en) groeien ze goed ,de buulbuuls vliegen al
rond in de voliere zeker
pieter je zwartborsten vliegen van de week ook uit toch zitten ze al op de rand van
het nest

Rob
Forumlid
Berichten: 17
Lid geworden op: 09 okt 2008, 20:18
Contacteer:

Re: Kweek 2011

Bericht door Rob » 31 mei 2011, 21:29

Hallo WB,
In welke oplossing, hoeveel ESB op hoeveel water, week je de puppybrokjes. Mijn gaailijsters eten graag beokorrels. Ik weet niet of ze hiermee ook hun jongen voeren.Vandaag namen de roodstaarten met jongen ook geweekte korrels op. Ik kan de korrels met puppybrok in ESB weken. Graag jouw dosering. Bedankt

White_Blackbird
Senior+ Forumlid
Berichten: 863
Lid geworden op: 26 jan 2008, 21:26
Contacteer:

Re: Kweek 2011

Bericht door White_Blackbird » 31 mei 2011, 22:06

Hallo Rob,

Ik houd min of meer de gewone dosering aan en dat is 2 gram ESB3 op een liter water.
In dit water worden de brokjes een paar uur geweekt zodat ze goed verzadigd zijn.

Ik geef het middel gedurende de handopfok als de jonge vogels tussen de 9 en 21 dagen oud zijn. En dan 1 of 2 dagen achter elkaar ESB3 door het opfokvoer en dan weer 1 of 2 dagen niet.
Eventueel aanwezige Atoxoplasmose hoop ik zo de kop in te drukken. Nadat de jonge vogels zelfstandig zijn geworden stop ik in de meeste gevallen met het gebruik van het middel.

MVG

pieter
Senior Forumlid
Berichten: 66
Lid geworden op: 02 jan 2008, 20:01
Contacteer:

Re: Kweek 2011

Bericht door pieter » 01 jun 2011, 17:00

hier alles oke.m,n jonge zwartborsten zitten op het rand van het nest .
w.b toch nog jonge sanblassen geweldig nu maar hopen dat roorda ook wat kweekt .
knip je de kop wel van de morio,s? m,n jonge purperruggen werden gewoon levend opgegeten.
ik ga morgen m,n nieuwe voliere opzetten kunnen m,n beo,s ook naar buiten.
misschien word het nog wat.

White_Blackbird
Senior+ Forumlid
Berichten: 863
Lid geworden op: 26 jan 2008, 21:26
Contacteer:

Re: Kweek 2011

Bericht door White_Blackbird » 01 jun 2011, 17:19

Hallo Pieter,

Toch weer zwartborstlangstaartgaaien. Het blijft een geweldig kweekkoppel daar bij jou. Hoe oud zijn die vogels langzamerhand wel niet, zeker meer dan 10 jaar?
De Sanblassen scheuren de morio's eerst helemaal uit elkaar vòòrdat ze ze aan de jongen geven. Geen gevaar voor beschadiging van de jonge vogels, lijkt me.

MVG

pieter
Senior Forumlid
Berichten: 66
Lid geworden op: 02 jan 2008, 20:01
Contacteer:

Re: Kweek 2011

Bericht door pieter » 01 jun 2011, 22:22

m,n zwartborstlangstaartgaaien zitten hier inmiddels 12 jaar.
ik denk dat ik wel zo,n 30 jongen heb gekweekt soms wel nesten van 5 jongen.
vandaag de voliere schoongemaakt.(vanwege eendagskuikens die op de grond vallen als ze er te lang liggen begint het te stinken)
als ik bij hun in de voliere ben voeren de ouders gewoon .wel een mooie ervaring.
ik hoop dat ik nog lang van dit koppel kan genieten.ik denk dat ze wel 25 tot30 jaar oud worden

sroorda
Senior Forumlid
Berichten: 50
Lid geworden op: 28 mei 2011, 16:13
Contacteer:

Re: Kweek 2011

Bericht door sroorda » 01 jun 2011, 22:39

hallo, de 3 buulbuuls zijn uitgevlogen
heb 1 jonge hyacintgaai van 6 dagen oud hij groeit als kool
sanblassen hebben het nest al lang klaar maar eieren zijn er nog niet,
rustig afwachten, heeft iemand nog tips?

mvg sroorda

White_Blackbird
Senior+ Forumlid
Berichten: 863
Lid geworden op: 26 jan 2008, 21:26
Contacteer:

Re: Kweek 2011

Bericht door White_Blackbird » 02 jun 2011, 10:16

Hoi Roorda,

Als er geen eieren verschijnen zou dit kunnen betekenen dat een van de oudervogels de eieren opeet...
Afwachten maar. Ongetwijfeld volgen er meerdere legrondes. Vooral 's ochtends observeren als de pop op het nest zit om te leggen en daarna de reactie van de man bekijken.
Ik bel je vanavond wel even ivm met het reserveren van de blauwe eksters.

MVG

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten