Kweek 2011

Alles m.b.t. het kweken van vogels

Moderators: René, adminrobin

sroorda
Senior Forumlid
Berichten: 50
Lid geworden op: 28 mei 2011, 16:13
Contacteer:

Re: Kweek 2011

Bericht door sroorda » 13 jun 2011, 16:54

Hallo mensen met gaaien

kan een koppel bluejays halen. Alleen zij ze nog niet zelfstandig
ze zijn al uitgevlogen maar moeten bijgevoerd worden. Hij doet ze
weg wegens ruimtegebrek. Is dit een groot risico of valt het mee.
Het komt niet vaak voor dat er een jong koppel word Aangeboden.

Mvg sr

White_Blackbird
Senior+ Forumlid
Berichten: 863
Lid geworden op: 26 jan 2008, 21:26
Contacteer:

Re: Kweek 2011

Bericht door White_Blackbird » 13 jun 2011, 17:16

Hallo Sr,

Het is niet zo'n groot risico, maar wel een hoop werk. En misschien heb je daar voor zoveel geld geen zin in...
Aan de andere kant, het blijven hele zeldzame en mooie vogels. Zelf zou ik met die handopfok niet zo'n probleem hebben, maar dat komt omdat ik het al vaak gedaan heb.
In principe moet je ze iedere 1,5 tot 2 uur met de hand voeren en dat van 's ochtends 7 tot 10 uur 's avonds.
Hoe oud zijn die vogels eigenlijk?
Als ze nu een week of 2 oud zijn moet je ervan uitgaan dat je nog zeker 3 weken tot een maand moet bijvoeren.
Maar misschien zijn ze al een stuk ouder en hoef je nog maar een week of 2 bij te voeren?
Een voordeel is wel dat ze zo goed tam worden, nadeel is weer dat deze gaaien waarschijnlijk broer en zus zijn.
Zelf vind ik die verwantschap voor de kweek niet zo'n probleem.

Succes,

MVG

pieter
Senior Forumlid
Berichten: 66
Lid geworden op: 02 jan 2008, 20:01
Contacteer:

Re: Kweek 2011

Bericht door pieter » 13 jun 2011, 18:58

hallo roorda
hoe oud zijn deze bleujays?
ik zou ze nemen als ze zelfstandig zijn.dan is het risico wat kleiner.
vandaag is er weer een druppelgaailijster bijgekomen .
inmiddels hebben we er 10 daarvan 8 poppen dus weet iemand mannen help aub.
het is een mooie soort deze moeten we in stand houden.
mijn zwartborstgaaien zijn uitgevlogen en doen het prima.zijn inmiddels 5 weken oud
nu maar hopen dat er poppen bij zitten.
en roorda nu moet ik wel bouwen zeker? .de kitta,s hebben plek nodig.

Gaai
Senior+ Forumlid
Berichten: 329
Lid geworden op: 22 aug 2007, 01:07
Locatie: België
Contacteer:

Re: Kweek 2011

Bericht door Gaai » 13 jun 2011, 21:04

Roorda,

Zijn het deze die slechts korte tijd op vogelmarkplaats stonden? Ze waren er in ieder geval heel snel weer vanaf.

Succes

J.J.
Senior+ Forumlid
Berichten: 122
Lid geworden op: 22 jun 2009, 20:54
Contacteer:

Re: Kweek 2011

Bericht door J.J. » 13 jun 2011, 21:44

De tweede ronde van mijn roodoorbuulbuuls is helaas weer niets geworden: een regenbui in de vroege ochtend is het net uitgevlogen (enige) jong fataal geworden..... :cry:

Volgens mij hebben de oudervogels er minder moeite mee dan mij; ze zijn weer achter elkaar aan het jagen en zijn het nest weer aan het "opknappen". Vol goede hoop op naar ronde 3!

White_Blackbird
Senior+ Forumlid
Berichten: 863
Lid geworden op: 26 jan 2008, 21:26
Contacteer:

Re: Kweek 2011

Bericht door White_Blackbird » 16 jun 2011, 11:01

Hallo,

De 3 jonge San Blas gaaien doen het nog steeds goed. Ze beginnen al een beetje rond te vliegen en ook wordt er steeds meer levend voer gegeten. Ze krijgen nog altijd bepoederde meelwormen, pinkies, buffalo's en morio's en 2 x per dag een eendagskuiken.

Afbeelding

MVG

Vagabunda
Senior+ Forumlid
Berichten: 216
Lid geworden op: 10 jun 2011, 16:10
Locatie: Oost-vlaanderen
Contacteer:

Re: Kweek 2011

Bericht door Vagabunda » 16 jun 2011, 12:24

prachtig resultaat :wink:
hoe lang na het uitvliegen zijn deze zelfstandig denk je?

succes verder :wink:

White_Blackbird
Senior+ Forumlid
Berichten: 863
Lid geworden op: 26 jan 2008, 21:26
Contacteer:

Re: Kweek 2011

Bericht door White_Blackbird » 16 jun 2011, 17:48

Volgens mij zijn ze 3 weken na het uitvliegen zelfstandig, dus zo'n beetje aan het eind van deze maand.
Maar ik laat ze voorlopig bij de ouders, want ik geloof niet dat er nog een broedronde komt deze zomer.

MVG

Vagabunda
Senior+ Forumlid
Berichten: 216
Lid geworden op: 10 jun 2011, 16:10
Locatie: Oost-vlaanderen
Contacteer:

Re: Kweek 2011

Bericht door Vagabunda » 16 jun 2011, 19:00

White_Blackbird schreef:Volgens mij zijn ze 3 weken na het uitvliegen zelfstandig,
MVG
dus het is je eerste nestje met deze vogels? Leuk resultaat!
Vind zelf ook dat ze meer leren als ze langer bij de ouders zitten, maar ja,... je kan het niet altijd zelf kiezen he.

monileger
Senior+ Forumlid
Berichten: 599
Lid geworden op: 20 sep 2009, 13:43
Contacteer:

Re: Kweek 2011

Bericht door monileger » 22 jun 2011, 12:57

hallo allemaal.

Nu anderhalve week geleden heb ik een beo man geruild voor een koppel europese blauwe eksters van vorig jaar. Ik liet ze in een voliere met een koppel schamalijsters van dit jaar. Ik had gelezen dat dan zou kunnen omdat de eksters erg verdraagzaam zouden zijn. De eksters waren gelijk al begonnen met slepen met matriaal. 18 en 19 juni vond ik dat de eksters teveel achter de schamalijsters aan het jagen waren. Dus heb ik de schamalijsters uitgevangen zodat er niks dood gaat.

Die zelfde dag ook even een foto in het nest gemaakt en ja hoor 1 ei. Nu heeft ze al 3 eieren.

Wat voeren jullie jonge blauwe eksters? en wat is de broedtijd van deze mooie vogels? Bij hoeveel dagen moet je blauwe eksters ringen?

mvg monileger

White_Blackbird
Senior+ Forumlid
Berichten: 863
Lid geworden op: 26 jan 2008, 21:26
Contacteer:

Re: Kweek 2011

Bericht door White_Blackbird » 23 jun 2011, 00:19

Hoi Monileger,

De blauwe eksters zijn erg makkelijk qua voer. Bij mij krijgen ze hun jongen goed groot met een mengsel van diepvriespinkies en buffalo's áangeboden in 1 bak en in een andere bak krijgen ze levende vetgemeste meelwormen en buffalo's. Alles stevig bepoederd met Aves insectenstrooipoeder. Dit jaar heb ik 9 jonge blauwe eksters uit 1 kweekstel gekweekt.
De broedtijd bedraagt tussen de 16 en 18 dagen en ringen hangt af van de ringmaat. Ik ring ze met 5 mm. een dag of 7 na het uitkomen. Je kunt ze ook na 6 dagen ringen met een 4,5 mm. ring.

MVG

monileger
Senior+ Forumlid
Berichten: 599
Lid geworden op: 20 sep 2009, 13:43
Contacteer:

Re: Kweek 2011

Bericht door monileger » 23 jun 2011, 20:22

bedankt voor de info wb.

mvg monileger

Rob
Forumlid
Berichten: 17
Lid geworden op: 09 okt 2008, 20:18
Contacteer:

Re: Kweek 2011

Bericht door Rob » 24 jun 2011, 20:37

Hallo, zijn er ervaringen met het splitsen van een koppel gaailijsters tijdens de broed. Mijn kastanjevleugels hebben nu 2 keer de jongen na een dag of drie met de onbevruchte eieren uit het nest gegooid. Volgende week mogelijk weer jongen . Ik heb geen tijd voor handopfok. Daarom wil ik de man afzonderen in een aangrenzende vlucht. Kan de pop de opfok alleen aan ?
WB, je advies van puppybrok heb ik overgenomen in het meelwormenvoer. Geweekte puppybrok+kuikenkorrel van Garvo+ opfokmeel goed prakken en voeren aan de meelwormen. Arjan, advies overgenomen, meelwormen op een zeef gehouden. Ook 3 keer een dag gehalveerde wasmotten geweekt in ESB (1l/1gr) tijdens nestperiode gevoerd.
Sindsdien mooie jongen op stok.
Bedankt.

White_Blackbird
Senior+ Forumlid
Berichten: 863
Lid geworden op: 26 jan 2008, 21:26
Contacteer:

Re: Kweek 2011

Bericht door White_Blackbird » 27 jun 2011, 19:05

Hallo Rob,

Ik zou het gewoon proberen om het koppel te splitsen. Je hebt niks te verliezen.
Hier gaat het met de gaailijsterfok ook niet van een leien dakje. Maar goed, er zitten hier nu een roodstaartgaailijster en een witkeelgaailijster op eieren, dus het kan nog goed komen. Ook heb ik nog 3 jonge roodstaartgaailijsters van iemand uit het gaaien en gaailijsterdorp in Friesland in de handopfok en dat lijkt net als met het ene exemplaar van een paar weken geleden goed te gaan lukken. Ze zijn qua voer erg makkelijk, alleen duurt het erg lang voor de jonge gaailijsters helemaal zelfstandig zijn.
Verder gaat het redelijk goed met de kweek. Totaal nu 41 jonge vogels uitgevlogen of zelfstandig. Voor het overgrote deel Europese soorten. De San Blas gaaien doen het ook nog steeds goed en zijn nu bijna net zo groot als de ouders...

MVG

Afbeelding

sroorda
Senior Forumlid
Berichten: 50
Lid geworden op: 28 mei 2011, 16:13
Contacteer:

Re: Kweek 2011

Bericht door sroorda » 27 jun 2011, 22:13

Hallo WB,

Mooie vogels die jonge sanblas gaaien, hoop dat je ook nog wat gaailijsters kweekt.
Afgelopen vrijdag de tweede ronde buulbuuls geringt, voor het einde van de week sprinngen die het
nest ook weer uit, met de andere twee jongen gaat het ook nog goed, midden volgende week kunnen de
eieren van de hyacintgaaien uitkomen, hoop dat ik nu een beetje meer geluk heb.

MVG Symen

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten