nachtegalen pikken jongen dood

Alles m.b.t. het kweken van vogels

Moderators: René, adminrobin

Plaats reactie
bartelman

nachtegalen pikken jongen dood

Bericht door bartelman » 18 jul 2011, 20:29

Vandaag kwamen de eieren van de japanse nachtegalen uit, die hebben niet lang mogen leven.
Één van de jongen lag aan de andere kant in de voliere, één jong lag met een uitgetrokken oog dood in het nest en het laatste jong had een zo goed als opgegeten kop en lag op een broedblok waar de vogels hun levend voer altijd eten.

Wat ging er aan vooraf: sinds 1,5 dag hebben ze onbeperkt levend/diepvries voer (buffalo, pinky`s, wasmotlarven, weideplankton, krekels maat 3 en een aantal spinnen). Vandaag, de dag van uitkomst, ben ik witte meelwormen gaan voeren.

Echter werd de man gisteren vrijwel direct agressiever, zat continu achter alle andere vogels aan. Vandaag heeft de pop bijna de hele voormiddag op het nest gezeten. Ik heb de man geen enkele keer met iets levends naar het nest zien vliegen. Bij nestvlieders is het zo dat de jongen de eerste dag niet perse eten nodig hebben, ik ga er vanuit dat dat bij nestblijvers ook zo zal zijn (deze hebben immers ook een dooierzak).

Wat ging er verkeerd....... jammer!
Gaan de vogels nog een keer broeden? Wat kan ik nu het beste doen en wat juist niet?

White_Blackbird
Senior+ Forumlid
Berichten: 863
Lid geworden op: 26 jan 2008, 21:26
Contacteer:

Re: nachtegalen pikken jongen dood

Bericht door White_Blackbird » 19 jul 2011, 08:04

Beste Bartelman,

Ik vraag mij af waarom je meelwormen voert als je al zo'n variatie aan levend voer voorschotelt? De negatieve effecten die meelwormen kunnen hebben volwassen vogels zijn bekend, dus waarom zou je het risico nemen?
Ikzelf geef de eerste dagen na het uitkomen van de eieren nooit meelwormen aan (kleinere soorten)vogels met jongen. Alleen buffalo's en pinkies. Pas na het ringen, als de jonge vogels in de veren komen begin ik meelwormen bij te voeren. Overigens gewoon bruine meelwormen. Insectenetende vogels hebben over het algemeen geen moeite met de citinehuid.

MVG

bartelman

Re: nachtegalen pikken jongen dood

Bericht door bartelman » 19 jul 2011, 13:28

Dit heb ik gedaan omdat een bekende van mij dat op deze manier doet bij zijn kweekkoppel. Ik heb dat overgenomen, moet toch iets uitproberen.
Nu heb ik beantwoord wat jij je afvroeg ;-)
De tip van jou is dus om pinky`s en buffalo`s te voeren, en dat is alles? Dat is toch veel te eenzijdig...
Overigens wilde het ouderkoppel weinig weten van de buffalo`s en pinky`s.

Ik snap dat wanneer de jongen wat ouder zijn dat de bruine meelwormen geen punt zijn. Voor net uitgekomen jongen kan het wel een probleem zijn, volgens mij heb ik dat zelfs van dit forum afgeplukt. Iets met verstoppingen....

Ik zou graag nog een reactie van je ontvangen op alinea 3 en 4 als dat kan.

Overigens zouden een aantal reacties van meerdere forumleden niet misstaan!!
Dank alvast!!!

bert
Senior+ Forumlid
Berichten: 122
Lid geworden op: 01 jan 2010, 19:22
Contacteer:

Re: nachtegalen pikken jongen dood

Bericht door bert » 19 jul 2011, 17:02

ik ondersteun de mening van wb. ook ik heb zowel bij de buulbuuls als andere soorten dat de mannen veel te dfel worden door meelwormen. buffelo´s en pinkies volstaan eventueel aanvullen met kleine krekeles en stukjhes wasmotlarven. later idd na ringen voer ik witte meelwormen en de poppen bij.
uityeraard de insecten wel poedern . pas na het uitvliegen voer ik de bruine meelwormen bij.

bartelman

Re: nachtegalen pikken jongen dood

Bericht door bartelman » 19 jul 2011, 18:55

Oke Bert, dank voor je reactie.
Waar poeder je de insecten dan mee?

bert
Senior+ Forumlid
Berichten: 122
Lid geworden op: 01 jan 2010, 19:22
Contacteer:

Re: nachtegalen pikken jongen dood

Bericht door bert » 19 jul 2011, 21:06

er zijn diverse soorten in de handel."insectenstrooipoeder". in verschillende forumbijdragen is hierover al het een en ander geschreven. zelf mix ik meestal gistocal, een preparaat voor duiven met mineralen en aminozuren , druivensuiker en mulitvitamine. bij spreeuwen en gaailijster is het belangrijk dat ze voldoende kalk binnen krijgen. op deze wijze heb ik nooit vergroeide poten of snavels gehad, ook krijgen de meelwormen sepia te eten en is dit eveneens net als grit in de volieres beschikbaar voor de vogels.

bartelman

Re: nachtegalen pikken jongen dood

Bericht door bartelman » 20 jul 2011, 10:04

Ok Bert, dank voor je antwoord.

White_Blackbird
Senior+ Forumlid
Berichten: 863
Lid geworden op: 26 jan 2008, 21:26
Contacteer:

Re: nachtegalen pikken jongen dood

Bericht door White_Blackbird » 20 jul 2011, 13:24

bartelman schreef:Dit heb ik gedaan omdat een bekende van mij dat op deze manier doet bij zijn kweekkoppel. Ik heb dat overgenomen, moet toch iets uitproberen.
Nu heb ik beantwoord wat jij je afvroeg ;-)
De tip van jou is dus om pinky`s en buffalo`s te voeren, en dat is alles? Dat is toch veel te eenzijdig...
Overigens wilde het ouderkoppel weinig weten van de buffalo`s en pinky`s.

Ik snap dat wanneer de jongen wat ouder zijn dat de bruine meelwormen geen punt zijn. Voor net uitgekomen jongen kan het wel een probleem zijn, volgens mij heb ik dat zelfs van dit forum afgeplukt. Iets met verstoppingen....

Ik zou graag nog een reactie van je ontvangen op alinea 3 en 4 als dat kan.

Overigens zouden een aantal reacties van meerdere forumleden niet misstaan!!
Dank alvast!!!
Hallo Bart,

Ja, het aantal reacties op je (terechte) vragen houd niet over. Er zijn wat dat betreft betere tijden geweest op dit forum, toen er een flink aantal deelnemers actief was, met name in het broedseizoen.
Pinkies en buffalo's zijn in principe niet te eenzijdig mits ze bepoederd worden. Ik had dat er niet bijgezet, omdat ik er van uitging dat dat algemeen bekend was. Zelf gebruik ik voornamelijk Aves insectenstrooipoeder. Ook Avian heeft een goed product nl. Avi-totaal, wat ik ook wel eens gebruik. Met Avian nutriboost heb ik minder goede ervaringen. Het smaakt bitter en de vogels proberen vaak de insecten 'schoon' te vegen die ermee bepoederd zijn.
De levende buffalo's en meelwormen voer ik trouwens handopfokmeel van CEDE. zodat de insecten ook nog eens hoogwaardig voer in hun darmkanaal hebben zitten. Natuurlijk kun je net als Bert doet dit dieet nog wat uitbreiden met kleine krekels, stukjes wasmotlarven, etc. Ook ik zie nooit pootafwijkingen bij mijn jonge vogels, zodat ik ervan uitga dat ze genoeg kalk ed. binnenkrijgen. Voor wat de alinea's 3 en 4 betreft: ik kweek voornamelijk in ruime kweekvluchten waar maar 1 kweekkoppel in zit, zodat aggressie naar andere soorten niet voorkomt. In de 2 grote gezelschapsvluchten die ik daarbij ook heb, zitten soorten die totaal niet op elkaar reageren binnen en buiten de broedtijd denk aan combinaties van lijsters, gaailijsters en spreeuwensoorten.
Het is zeer goed mogelijk dat je nachtegalen nog een broedronde gaan doen. Het hangt er een beetje vanaf hoeveel rondes ze al achter de rug hebben, maar 3 of 4 rondes kunnen ze zeker in 1 seizoen halen en de dagen zijn nog altijd behoorlijk lang. Meestal is het hier in de loop van augustus wel afgelopen en gaan de vogels in de rui.

MVG

bartelman

Re: nachtegalen pikken jongen dood

Bericht door bartelman » 20 jul 2011, 20:50

Hallo WB,

Ik had het wat 'drukker' op dit forum verwacht inderdaad. Enig idee hoeveel leden er actief meedoen op dit forum? Ik kan er veel leren! Maar ik schreef al eens eerder; zoeken op dit forum is best een hels karwei omdat lang niet alle topics goede titels hebben. En met de zoekfunctie krijg ik veelal alleen maar dat er teveel topics zijn met de woorden.

Ik heb de meelwormen/buffalo`s wel in de aanloop verrijkt met beschuit, paardebloemblad, aardappel en fruit. Maar inderdaad niet bepoederd. Blijft mij toch nog dwarszitten dat de oude vogels op het moment van jongen hebben geen pinkys en buffalo`s wilden nemen. Dus bij een volgende ronde durf ik ze niet alleen die twee voor te schotelen en kies ik denk ik weer voor een uitgebreid menu, zonder meelwormen de eerste dagen.

Ja, losse vluchten is ideaal vwb de agressie. Echter wijdt ik de agressie aan de gevoerde meelwormen. De nachtegalen zitten in een gezelschapsvoliere met diamantvinken, spitsstaarten, st helena`s en zebravinken. Met name de st helena`s moesten het ontgelden.

De nachtegelanen hebben nog niet eerder jongen gehad (ik heb de pop pas 2 maanden). Wel al twee nesten gebouwd en de daarin gelegde eieren gepikt (ik voerde levend voer door) ben er toen mee gestopt en pas weer 1,5 dag voor uitkomst levend gaan voeren (uiteraard eten ze de hele dag insecten omdat de voliere in de bebossing staat).

Heb je nu je 'mijn' verhaal kent nog 3 concrete tips voor nu of zodra ze weer broeden? Wat is het belangrijkste om tot succes te komen?

Bedankt voor je antwoord weer!

Wouard
Senior+ Forumlid
Berichten: 101
Lid geworden op: 19 mar 2007, 21:58
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: nachtegalen pikken jongen dood

Bericht door Wouard » 23 jul 2011, 14:17

Na 14 jaar eindelijk gelukt om eens nachtegalen te kweken. Ik heb in het najaar een nieuwe pop gehaald. Bij mij krijgen ze alleen buffalo wormen en witte meelwormen die ik bepoeder met Opti-breed. Als je jongen 3 dagen zijn geef ik er bruine meelwormen bij. Ik gooi die gewoon in een een grote bak met een bodempje breedmax. Daarnaast voer ik de vogels ook nog met krekels maat 8. (3-5 per jonge vogel) Jongen komen hier goed groot op. Totaal geen problemen met agressie van de man tgv levend voer. Ik geloof dan ook niet zo in deze agressie. Heeft volgens mij andere oorzaken. Heel af en toe krijgen de vogels van mij mottten die ik 's nachts in een lichtval vang. Maar de opbrengst hiervan valt heel erg tegen.

bartelman

Re: nachtegalen pikken jongen dood

Bericht door bartelman » 26 jul 2011, 21:23

Dat is al helemaal geen breed scala aan levend voer! Hahaha, wat een verschillen toch per koppel...
Ik ga toch de meelwormen maar even overslaan, mijn man wordt er duidelijk agressief van. Lukt het niet, dan volgend seizoen maar....

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten