Kweekresultaten.

Alles m.b.t. het kweken van vogels

Moderators: René, adminrobin

Niltava
Senior+ Forumlid
Berichten: 113
Lid geworden op: 07 mei 2004, 21:29
Contacteer:

Kweekresultaten.

Bericht door Niltava » 05 jun 2004, 15:52

En heeft er al iemand leuke kweekresultaten te melden ?

Niltava
Senior+ Forumlid
Berichten: 113
Lid geworden op: 07 mei 2004, 21:29
Contacteer:

Re: Kweekresultaten.

Bericht door Niltava » 14 jun 2004, 20:11

Als ik moet afgaan op de reacties dan hebben we wel een heel slecht kweekseizoen dit jaar ?!

lijster
Junior Forumlid
Berichten: 32
Lid geworden op: 10 mei 2004, 02:51
Contacteer:

Re: Kweekresultaten.

Bericht door lijster » 15 jun 2004, 22:22

Laat ik dan maar beginnen ...............aanvankelijk een leuk kweekresultaat met Turdus poliocephalus indrapurae maar het mocht zo niet zijn.<br>Na het uitvliegen van het enige jong begon de ellende,het jong ging dik zitten en mankeerde duidelijk iets.<br>Na onderzoek bij Hedwig van der Horst werd atoxoplasmose geconstateerd ofwel dikke leverziekte.<br>De voorgeschreven kuur met Bactrimel mocht niet meer baten.<br>Het jong stierf ,hij/zij werd 25 dagen oud.<br><br>Het 2e legsel van dit koppel was onbevrucht.<br>Misschien nog een 3e legsel??<br><br>Ondanks de tegenvallers heb ik werkelijk genoten van dit koppel ,het zijn prachtige ,interessante en vooral in hun gedrag komische vogels .<br><br>Henk<br>

ime

Re: Kweekresultaten.

Bericht door ime » 22 jun 2004, 21:52

Hallo,<br><br>In het begin leek het erop dat mijn Japanse nachtegalen niets zouden doen dit jaar. Begin mei werd er toch een nest gemaakt en op dit moment heb ik vier jongen op stok die nu 3 weken zijn uitgevlogen en zelfstandig zijn. Morgen hoop ik een tweede ronde van vier jongen te verwelkomen. Het koppel is een super koppel gebleken.<br><br>groet,<br>Ime

BK
Forumlid
Berichten: 3
Lid geworden op: 08 mei 2004, 02:17
Contacteer:

Re: Kweekresultaten.

Bericht door BK » 22 jun 2004, 22:52

Hallo,<br><br>mijn jap. nachtegalen hebben geen zin hoor. Pop zit pas enkele maanden bij het mannetje (wegens sterfte vorige pop) en sinds kort hebben ze ook nog een nieuwe vlucht, dus misschien teveel stress??<br><br>wellicht later in het seizoen nog....

Niltava
Senior+ Forumlid
Berichten: 113
Lid geworden op: 07 mei 2004, 21:29
Contacteer:

Re: Kweekresultaten.

Bericht door Niltava » 03 jul 2004, 08:53

Mijn eerste koppel insecteneters ooit ( roodbuik Niltava )<br>had al snel na het plaatsen in de buitenvolière het nest gebouwd.<br>Helaas toen ik op dinsdag na Pinksteren thuis kwam van mijn werk had de man de pop flink onder handen genomen , en was meer dood dan levend.<br>Na een dag of drie van goede verzorging was ze gelukkig weer zo goed als de oude.<br>Om jongen te kweken moesten ze toch weer bij elkaar , dus op zaterdag en zondag geheel de dag op zitten letten hoe vooral de man zich gedroeg. <br>Alles ging nu wel goed , het was zelfs de pop die de man er soms wat van langs gaf en de baas leek.<br>Later de week erop werden er twee eieren gelegd , en de pop begon op zaterdag met broeden.<br>Ik was natuurlijk erg blij na alles wat er vooraf gebeurd was .<br>Maar de ervaren mensen onder jullie zullen wel denken wat een dommerik ............ en waarschijnlijk terecht , op zondag morgen vond ik de pop dan ook met ingepikte schedel in het nachthok.<br>Einde oefening derhalve , nog maar net bezig met deze vogelsoorten en al wel het nodige geleerd , al had ik het liever anders gezien.<br><br>Inmiddels zit er een andere pop bij de man , en de man heb ik aan een kant de vleugelpennen geknipt .<br>En nu maar afwachten of er dit jaar nog wat van komt.<br><br>Huub.<br>

Niltava
Senior+ Forumlid
Berichten: 113
Lid geworden op: 07 mei 2004, 21:29
Contacteer:

Re: Kweekresultaten.

Bericht door Niltava » 12 jul 2004, 21:18

waarschijnlijk is het voor dit jaar verkeken , de man begint al wat te ruien.<br>Kan dit te maken hebben met het knippen van de vleugelpennen ?<br>Waarschijnlijk niet maar ik vraag het toch .<br><br>Huub.

akosua
Junior Forumlid
Berichten: 45
Lid geworden op: 07 mei 2004, 20:46
Contacteer:

Re: Kweekresultaten.

Bericht door akosua » 12 jul 2004, 21:46

Hallo Huub,<br><br>Dit heeft niets met het knippen te maken.<br>Als je kijkt hoe het weer de afgelopen weken is geweest kan je je wel voorstellen dat de vogels van slag af raken en dus gaan ruien.<br>
v

Niltava
Senior+ Forumlid
Berichten: 113
Lid geworden op: 07 mei 2004, 21:29
Contacteer:

Re: Kweekresultaten.

Bericht door Niltava » 12 jul 2004, 22:19

Ja had ik al verwacht dat zoiets de reden moest zijn.<br><br>
Laatst gewijzigd door Niltava op 17 jul 2004, 19:34, 1 keer totaal gewijzigd.

Niltava
Senior+ Forumlid
Berichten: 113
Lid geworden op: 07 mei 2004, 21:29
Contacteer:

Re: Kweekresultaten.

Bericht door Niltava » 22 sep 2005, 19:12

Helaas zijn mijn niltava's dit jaar niet tot nestelen overgegaan , dit jaar was de pop wat aan het ruien.<br>Probleem veroorzaakt door verlichting.<br><br>Hopelijk volgend jaar beter.

Arjan

Re: Kweekresultaten.

Bericht door Arjan » 26 sep 2005, 00:11

Eindelijk weer wat te lezen op deze site.<br>Eerst mijn domper van de week nou zeg maar van de maand.<br>Afgelopen week kweekvluchten weer samengestelt tot volieres. Goed kijken wat kan samen wat niet.<br>Ondanks al het kijken en het herverdelen toch een slachtoffer gevallen en natuurlijk weer mijn tamste vogel die altijd bij mij zat in de voliere uit mijn hand de wasmotlarven kwam halen ja zelfs soms op mijn knie of schouder kwam zitten.<br>Mijn Niltava man ik had hem bij de grotere vogels gezet zoals de chetnut buulbuul de grijze sibia de bruinmasker gaailijster en degene die hem waarschijnlijk de das omgedaan heeft de witkop roodbuik tapuit het is waarschijnlijk in de nacht gebeurd.<br>En waar vind je tegenwoordig nog een nieuwe Huub ik heb nu dus een mooie pop voor jou in reserve. Moet je echter wel beloven dat je de vleugels van die man van jou bijhoud (Ik heb daar nog wel een tip over inplaats van één vleugel pennen knippen. Knip van beide vleugels 2 brede baarden. Een veer bestaat uit een schacht en 2 baarden een smalle en een brede laat de schacht intact en knip alleen de brede baard langs de schacht af pak daarvoor de 4de of 5de veer je doet de vogel geen geweld aan de vlucht blijft stabiel het is zelfs niet eens te zien tijdens de vlucht je haalt alleen de vaart uit zijn vlucht en zijn kop) .<br>Maar nu kweek resultaten 2005<br>Japanse spotlijster of bruinmaskergaailijster<br>Afbeelding<br>Jongen op nest<br>Pa op nest<br>Afbeelding<br>Verder hebben wij nog 6 jonge diadeem timalies<br>4 jonge zwartkop buulbuuls<br>2 jonge zosterops<br>helaas lukt het mij nu niet de foto's er op te krijgen maar morgen beter misschien. <br>Dit zijn allemaal resultaten van wildbroed wij hebben dit jaar ontzettend veel geleerd en hopen daar volgend jaar met groeiend succes mee door te gaan. <br>
Laatst gewijzigd door Arjan op 26 sep 2005, 00:34, 1 keer totaal gewijzigd.

Arjan

Re: Kweekresultaten.

Bericht door Arjan » 26 sep 2005, 12:04

Eens kijken of het vandaag lukt<br>Afbeelding<br><br>Vader van 6 jongen<br><br>
Laatst gewijzigd door Arjan op 26 sep 2005, 12:14, 1 keer totaal gewijzigd.

Niltava
Senior+ Forumlid
Berichten: 113
Lid geworden op: 07 mei 2004, 21:29
Contacteer:

Re: Kweekresultaten.

Bericht door Niltava » 26 sep 2005, 16:49

Dat is inderdaad erg frustrerend Arjan , een van je vogels gedood door een andere , en zeker als het een van je favorieten is omdat die zo tam is.<br>Had ik vorig jaar met mijn niltava pop welke ook zo tam was , ik had zoveel plezier van die vogel .<br>Ze was altijd erg nieuwsgierig wat ik aan het doen was in de voliere , kijkend als er soms wormjes te ontdekken waren zodra ik de grond wat om aan het woelen was .<br>En het bouwen van haar nest was super om gade te slaan zoals zij met die proppen mos rondvloog.<br>Ik kan mezelf nog steeds voor de kop slaan omdat ik niet eerder ingegrepen heb , achteraf waren er van die kleine aanwijzingkjes , maar ja dat is helaas achteraf.<br><br>Heb jij al kweekervaringen gehad met die niltava's , en had/heb jij eigen kweek of net als mij import ?<br><br>Ga je niet liever proberen een nieuwe man te bemachtigen ?<br>Ik ben nog steeds blij dat ik mijn man van Ger Tummers heb mogen overnemen , het is ondanks zijn moordpartij van vorig jaar (wat mijn eigen schuld was) een erg dankbare vogel waaraan ik veel plezier beleef.<br>Mocht je geen nieuwe aan schaffen weet ik in elk geval een pop te zitten , mocht er iets met die van mij gebeuren aankomende winter.
Laatst gewijzigd door Niltava op 26 sep 2005, 16:55, 1 keer totaal gewijzigd.

Niltava
Senior+ Forumlid
Berichten: 113
Lid geworden op: 07 mei 2004, 21:29
Contacteer:

Re: Kweekresultaten.

Bericht door Niltava » 26 sep 2005, 16:52

By the way Arjan , mooie foto's die je geplaatst hebt .<br>Maakt zo'n forum nog interessanter .

Arjan

Re: Kweekresultaten.

Bericht door Arjan » 28 sep 2005, 23:28

Ik weet niet of ik met de Niltava's doorga.<br>Er is één ding wat bij ons hoog in het vaandel staat en dat is dat de vogels de mogenlijkheid moeten hebben om zich voort te planten dat houd in dat er wel een mogenlijkheid moet zijn een man te bemachtigen de pop een jaar alleen te laten zitten is bij ons geen optie.<br>Maar ik wacht de clubshow even af kijken of ik daar via contacten een man kan scoren zoals dat tegenwoordig heet.<br>Dit jaar heeft de Niltava niet gebroed hetzelfde probleem als bij jou ze waren helemaal van slag in juli was de pop in de rui.<br>Vorig jaar hebben ze wel een jong gehad maar dat heeft zich volledig buiten onze waarneming voltrokken wij hadden plotseling een jonge vogel in de voliere eerst hadden wij geen idee wat het was wij noemden het ook ons X jong maar later kwamen wij toch wel tot de conclusie dat het een vliegenvanger moest zijn maar ja toen was het nog een gezelschaps voliere en voorzover wij konden zien bekommerde de ouders zich niet om het jong dus die heeft het niet gehaald<br>Afbeelding<br>En ja af en toe een foto er bij is wel zo leuk. <br>Dit is onze geelkaptroepiaal wij noemen hem Mikie naar Mike Tyson het is een vogel van 19 cm maar hij is zo fel valt zelfs een ekster aan.<br>Helaas is dit een vogel die er bij ons uit moet omdat hij dus ook de gaailijsters en de diademen aanvalt als die los zijn en wij moeten natuurlijk wel rust hebben in de tuin.<br>Maar als wij in de toekomst nog eens op het platteland terecht komen met een flinke lap grond dan gaan wij echt een troepialen kolonie starten 5 poppen één man<br>bij het water en de voliere kan de hele zomer open blijven zelfs de poppen blijven bij het nest zelfs al broeden ze niet.<br>Even een vraagje gaan jullie ook naar de clubdagen eind oktober in Waalwijk dan zien wij elkaar ook eens.
Laatst gewijzigd door Arjan op 28 sep 2005, 23:44, 1 keer totaal gewijzigd.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 21 gasten