Kweekresultaten.

Alles m.b.t. het kweken van vogels

Moderators: René, adminrobin

Niltava
Senior+ Forumlid
Berichten: 113
Lid geworden op: 07 mei 2004, 21:29
Contacteer:

Re: Kweekresultaten.

Bericht door Niltava » 29 sep 2005, 16:31

Even een vraagje gaan jullie ook naar de clubdagen eind oktober in Waalwijk dan zien wij elkaar ook eens.
<br><br>Arjan , welke datums zijn deze clubdagen ?

Arjan

Re: Kweekresultaten.

Bericht door Arjan » 29 sep 2005, 21:09

De clubshow 2005<br>29 en 30 Oktober<br>openingstijden zaterdag 10.00 tot 20.00 uur<br> zondag 10.00 tot 16.30 uur<br><br>plaats: "het Nieuwe Lido" Vijverlaan 10 Waalwijk<br><br>Het staat allemaal in de Vogelexpress<br>en je kan de vogels nog inschrijven de sluitingsdatum<br>inschrijving is op 16 oktober.<br>Echter ik heb begrepen dat de organisatie de formulieren graag wat eerder heeft.<br>Aansluitend aan de sluiting van de show is er ruimte om vogels te kopen c.q. verkopen of te ruilen.<br>Er zijn allemaal nieuwe vitrine's waar de vogels in ondergebracht worden. Ik denk dat het heel mooi wordt.<br>Wij gaan er in iedergeval naar toe met al ons jong spul.

ime

doden poppen

Bericht door ime » 30 sep 2005, 11:40

Ik heb nu zeer vaak gelezen dat niltava's (en andere vogelsoorten) hun pop doden. De vogelhouder ziet de oplossing in het aanschaffen van een nieuwe pop.<br><br>Aangezien wij toch willen kweken met onze vogels en minder druk willen leggen op de wilde vogelstand lijkt het mij beter uit te zoeken wat de oorzaak kan zijn en het dan pas weer eens te proberen. Al die dode poppen, dat is toch erg jammer.<br><br>Zoek uit hoe de vogel in de natuur leeft. Zijn man en pop wel het hele jaar door samen? Roodborstjes kunnen elkaar b.v. niet verdragen buiten de broedtijd. Verdedigt de man het territorium terwijl de pop op het nest zit? Wat is het rollenpatroon?<br><br>Als er stess is vanwege medebewoners die de man niet aankan of doordat de man zijn territoriumdrift niet kan uitleven zal hij de pop aanvallen!!! Jaagt de man de pop in de paartijd? Loopt dit uit de hand?<br><br>Naar mijn mening is er dan iets in de huisvesting waardoor de vogels dan niet helemaal hun natuurlijk gedrag kunnen ontplooien. Ik zou zeggen; observeer de vogels dagelijks om in te kunnen grijpen als het moet. Gaat het mis, plaats dan de pop niet terug! Het is vragen om herhaling. De oorzaak is immers niet weg. <br><br>Ik kan het illustreren met mijn nachtegalen. <br>Toen ik mijn voliere net klaar had, was het mijn droom allerlei aziatische timalies te kunnen houden.<br>Ik had de japanse nachtegalen, diadeemtimalies en zwartkintimalies. Ook heb ik het geprobeerd met blauwvleugelminla's en roodwangtimalies samen met de japanse nachtegalen.<br><br>Mijn voliere is niet klein (6.5 - 3.20 - 2.20m) plus nachthok. De voliere is dichtbeplant. De zwartkintimalies konden nergens terecht omdat de jap en de diadeem hen overal verjoegen. De japanse nachtegalen konden altijd goed met elkaar overweg todat de diadeemtimalies erbij kwamen. Beide koppels wilden de hele voliere. Er werd de hele dag uitgedaagd en gevochten. De diadeemtimalies wonnen de strijd. De nachtegaal man raakte zelfs gewond. De nachtegalen kregen onderling ruzie en de man achtervolgde de pop alsof zij de schuldige was. Als er strijd dreigde viel hij haar maar aan.<br><br>Het zelfde verhaal voor de nachtegalen en de minla's. Door de stess krijgen de koppels onderling ruzie en wordt het voor man of pop zelfs gevaarlijk. <br><br>Tegenwoordig houdt ik alleen de nachtegalen in mijn voliere. Ze brengen ieder jaar jongen groot en kunnen het prima met elkaar vinden. De jongen moet ik echter voor het komend voorjaar bij de ouders wegdoen omdat anders weer gevechten losbarsten. De poppen hebben het hierbij vaak het zwaarst te verduren.<br><br>Ik denk dat het bij de niltava's iets anders ligt omdat het geen timalies zijn (die vechten koppel tegen koppel) maar ik denk wel dat ongeveer dezelfde mechanismen werken.<br><br>Dit bericht is niet tegen jou gericht Huub, het valt me alleen op dat dit verschijnsel zeer veel voorkomt.<br><br>groet,<br>Ime

Niltava
Senior+ Forumlid
Berichten: 113
Lid geworden op: 07 mei 2004, 21:29
Contacteer:

Re: Kweekresultaten.

Bericht door Niltava » 30 sep 2005, 16:27

Ime ,<br><br>Ik zie jouw reactie absoluut ook niet gericht tegen wie dan ook , het is een heel goede raad welke wij allemaal aan dienen te denken zodra we beginnen met dit soort vogels.<br>Wij stoppen deze vogels in een volière en dienen dan ook de verantwoordelijkheid te dragen voor hun.<br>Het is inderdaad erg makkelijk zodra er ergens een pop sneuvelt (bv door de man) eventjes een nieuwe te kopen en erbij te plaatsen.<br>Wij dienen te proberen te voorkomen dat het gebeurt , d.m.v. het leren uit boeken of lezen op het internet en zoals hier het leren van elkaar via dit forum.<br>(daarom is een forum ook zo nuttig)<br><br>Helaas had ook ik verleden jaar nog beter vooraf moeten leren , dan had ik die pop mogelijk een hoop leed kunnen besparen.<br>Dat mag ik mij best wel verwijten , zeker gezien mijn goudvinken verleden.<br>Dat observeren wat je ook al aanhaalt is absoluut van groot belang , en dan niet alleen om dit soort zaken te voorkomen.<br><br>Dus bij deze , bedankt voor jou nuttige reactie , goed dat we daar ook aan herinnerd worden. :-)

Arjan

Re: Kweekresultaten.

Bericht door Arjan » 30 sep 2005, 23:36

Helaas zijn er altijd risico's.<br>Onder het prachtige verenkleed van onze kleine gevederde vrienden zit heel vaak een gemeen moorddadig wezentje de natuur kent weinig liberalisme en compassie alhoewel ik een paar maanden geleden op Discovery of National Geografic een documantaire gezien heb over een leeuwin die zich ontfermd had over een jonge moederloze antilope dat was prachtig dus het bestaat wel maar is zeldzaam.<br>Wat Ime ons verteld is natuurlijk helemaal waar.<br>En een gemeenschaps voliere in het broedseizoen is vragen om problemen. De vogels betalen de uiteindelijke prijs. Ook buiten het broedseizoen is het oppassen geblazen sommige soorten kunnen gewoon niet samen ik ben er trouwens zobijzo niet gerust op nu ik tijdens de rust meerdere soorten bij elkaar heb zitten.<br>Echter wil ik de vogels niet in een te klein gedeelte laten zitten zonder uitvlucht naar buiten en daarnaast speelt natuurlijk ook een praktische kant.<br>15 verschillende voederplekken badjes drinkflesjes nachthokjes dat is in de zomer prima te doen maar s'winters? Trouwens het komt helemaal nicht im Frage want ze moeten bij kou toegang hebben tot een verwarmd gedeelte. Ik heb nu nog 6 gedeeltes wat terug gebracht wordt tot 3 als de clubshow geweest is en de jongen er uit zijn. Maar wat ik dan wel wil hebben is een reserve gedeelte waar ik meteen de beschikking over heb bij problemen.<br>Wat dachten jullie over een nieuw onderwerp over de dingen die je absoluut niet moet doen in een voliere.<br>Ik noem maar wat : de combinatie Geelkap troepiaal versus Amethist spreew.<br>2 P.S. jes  Huub hoe schrijf je een accent grave de écu weet ik.<br>Ime ik heb de pop Jap nachtegaal verkocht ik ga nu op zoek naar een mooie wildvang want ik denk dat het het beste is om zo dicht mogenlijk bij de natuur te zitten. <br>Afbeelding
Laatst gewijzigd door Arjan op 30 sep 2005, 23:38, 1 keer totaal gewijzigd.

Niltava
Senior+ Forumlid
Berichten: 113
Lid geworden op: 07 mei 2004, 21:29
Contacteer:

Re: Kweekresultaten.

Bericht door Niltava » 01 okt 2005, 13:42

2 P.S. jes  Huub hoe schrijf je een accent grave , de écu weet ik.
<br><br>Arjan ,<br><br>Hiervoor gebruik je de knop links van de 1 en het uitroepteken.<br>Deze eenmaal indrukken en daarna bv een e , je krijgt dan è , van als voorbeeld volière.<br>

ime

nachtegaal pop

Bericht door ime » 03 okt 2005, 10:49

Hallo Arjan,<br><br>Waarom wou het niet lukken met je vorige nachtegaal pop?<br><br>Een wildvangpop kan naar mijn idee voordelen hebben.<br>Een wildvangpop weet vaak meer van nestelen en grootbrengen van de jongen (als ze oud genoeg is).<br><br>Het geeft overigens niet dat je niet weet hoe oud ze is. Vogels in de natuur zijn volgens biologen nooit oud. Daar krijgen ze de kans namelijk niet voor. Voordien zijn ze al opgegeten. <br><br>Is de pop wel ouder dan geeft dat niet. Een nachtegaal wordt namelijk erg oud. Mijn pop is al een jaar of twaalf. Het schijnt dat ze zeker 15 tot 20 jaar kunnen worden. Notabene! Een pop moet altijd zeer goed verzorgd worden. <br>Beter dan een man nodig heeft. Gebrek en agressieve mannen eisen dan hun tol.<br>Een iets oudere pop is volgens mij alleen maar een voordeel. Jonge poppen zijn vaak onnozel als het om nestelen gaat en oefenen vaak eerst een paar jaar voor alles goed gaat.<br><br>Een nadeel van een wildvangpop is dat zij zich eerder bedreigd zal voelen door jouw aanwezigheid bij of in de voliere. Dit geeft kans op eieren eten of jongen uit het nest gooien of de zaak in de steek laten.<br><br>Vrijvliegende wildvangpoppen weten echter beter waar ze in de natuur insekten kunnen vangen dan in de voliere opgegroeide poppen/mannen.<br><br>Mijn nafokman gaat wel met de pop mee de voliere uit om mee te zoeken naar insekten. Hij vind het echter ook prima om alleen maar meelwormen te voeren die hij uit de voerbak haalt. Eigenlijk vind hij het eng buiten.<br><br>Voor veel mensen zal dit verschil niet uitmaken omdat zij hun vogels toch niet los willen laten vliegen.<br>Toch lijkt het mij handig om te weten.<br><br>groet,<br><br>Ime

ime

Re: niltava

Bericht door ime » 04 okt 2005, 11:27

Hallo houders van niltava's Ik heb een aantal interessante dingen gelezen over niltavals. Ik ben erachter gekomen dat de niltava een heel ander soort vogel is dan de japanse nachtegaal.<br><br>De niltava sundara is in de natuur een solitaire vogel. Het mannetje bezet in het voorjaar een territorium waarna er zich een popje komt vestigen. Ieder popje dat het territorium komt bezoeken wordt eerst met agressie ontvangen. Deze agressie moet vervolgens op natuurlijke wijze weg kunnen vloeien voordat een paarband ontstaat. Niltava.s "knuffelen" dan ook niet met elkaar zoals japanse nachtegalen die altijd bij elkaar zijn. <br>Niltava's zijn in feite solitair levende vogels.<br><br>Sommige fokkers van niltava,s huisvesten de vogels buiten het broedseizoen daarom apart. Man en pop hebben dan hun eigen voedselterritorium (ook in de natuur). Het schijnt dat je dan ook betere broedresultaten krijgt als man en pop niet samen huisvest maar ze in het voorjaar pas weer bij elkaar plaatst. Dan pas slaat de vlam in de pan. (Opassen!)<br><br>Ik begrijp nu waarom er steeds kans bestaat waarom een van de parntners (meestal de man) de ander kan doden. De agressie ligt steeds op de loer! In de voliere kan dit verkeerd aflopen.<br><br>Ook zelstandig geworden jongen dienen zodra ze zelf kunnen eten niet meer te lang bij de ouders te blijven. Ook hier bestaat meteen kans op agressie.<br><br>Niltava's zijn dus niet bijelkaar voor de gezelligheid zoals nachtegalen. Buiten het broedseizoen bestaan er geen koppels. Het zijn alleen levende vogels. Ik denk dat je je daar zeer van bewust moet zijn. De vogels bijelkaar huisvesten omdat dat het paar bijelkaar kan blijven, is hier totaal niet aan de orde.<br><br>Je zou eens bij leden van de SEC (speciaalcub europese cultuurvogels) kunnen informeren hoe zij roodborsten en dergelijke fokken. Die vogels zijn ook solitair en agressief tegen elkaar.<br><br>Misschien wisten jullie dit allemaal wel, maar ik vond het erg interessant om te lezen omdat het weer een totaal ander soort gedrag is waar je rekening mee moet houden dan bij het houden van japanse nachtegalen.<br><br>groet,<br><br>Ime

Niltava
Senior+ Forumlid
Berichten: 113
Lid geworden op: 07 mei 2004, 21:29
Contacteer:

Re: Kweekresultaten.

Bericht door Niltava » 04 okt 2005, 20:31

Ime dat ze in het wild solitair leven had ik al ergens gehoord of gelezen , maar echt apart laten overwinteren heb ik ze nog niet laten doen.<br>Nu ik echter jouw verhaal zo lees denk ik toch dat ik ze tot het voorjaar ga scheiden , scheelt voor mij slechts een voerbakje en een waterflesje.<br><br>Wat afgelopen jaar ook minder gunstig kan zijn geweest is dat er nog twee poppen in de buurt zaten , waardoor de man natuurlijk nog feller is geworden.<br>Afgelopen jaar heb ik van agressie niet veel gezien , maar van nestelen is ook niets gekomen.<br>Heb inmiddels een beekloopje in de volière gemaakt , omdat ik dat mooi vind en tevens omdat ik ergens las dat ze in het wild dicht in de buurt van stromende beekjes leven.<br>Ze maken in elk geval gretig gebruik van het stromende water , bijna dagelijks zie ik ze baden , een lust voor het oog.<br><br>Hopelijk draagt ook dit bij tot een geslaagde kweek komend seizoen !?<br><br><br><br>

Arjan

Re: Kweekresultaten.

Bericht door Arjan » 04 okt 2005, 22:40

Ik reageer even op een voorgaand bericht van Ime over een pop japanse nachtegaal.<br><br>Ime ik heb geen idee waarom dat niet lukte maar dat heb ik vaker gezien dat vogels wel een paar zijn elkaar kroelen en leuk met elkaar omgaan maar dat de vlam niet in de pan slaat Het was zelfs zo sterk dat bij mijn zwartkopbuulbuuls het paar wat er zat niets deed en dat na 3 min een nieuwe man al meer interactie met de pop had dan de eerste man in bijna een jaar. Het lijkt mij dan ook niet verkeerd om als een paar niet wil gaan broeden de pop eens te ruilen met een ander.<br>Ik heb dat op een ander forum wel eens naar voren gebracht maar daar werd niet op gereageerd.<br>Verder bracht je een aantal punten naar waar ik nog nooit aan gedacht heb bijv. dat een wildvang vogel altijd jong is. Nooit bij stil gestaan maar je hebt wel gelijk en het voordeel van een wat oudere vogel boven een jong. Ik zal nooit het eerste diadeem nest vergeten <br>3 jongen in een prachtig nestje maar bij de eerste windvlaag lag alles op de grond. Ze hadden het nest gewoon los in de conifeer gebouwd inderdaad jonge vogels moeten ook leren.<br>Mooi stuk over de Niltava ik baal nog steeds dat ik de man verloren heb maar ja het gebeurd en je komt er pas achter als het gebeurd is. Afgelopen week was er weer een warme nacht en die witkoproodborst tapuiten gingen weer te keer de hele nacht door.<br>Dat zelfde deed de Niltava man ik denk dat het allebei nachtjagers zijn dus iederéén die deze combinatie vogels in de volière (bedankt Huub) heeft zitten U bent gewaarschuwd.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 16 gasten