hoe kweek ik met schamalijster

Alles m.b.t. het kweken van vogels

Moderators: René, adminrobin

Plaats reactie
johan
Forumlid
Berichten: 4
Lid geworden op: 26 nov 2011, 13:44
Contacteer:

hoe kweek ik met schamalijster

Bericht door johan » 30 jan 2012, 15:03

Hallo,

De schama's moeten bij elkaar passen maar als de man altijd achter de pop zit is dit niet goed,dus als dit het geval is haal ze dan uit elkaar. In de broed tijd moet de pop voorrang krijgen, dan zit het goed.
Als dit niet zo is kan je best een andere pop bij de man plaatsen. Let wel op dat de man en pop vanaf het eerst uur NOOIT bij elkaar zitten. U moet ze eerst aan elkaar laten wennen; 3 tot 4 dagen.
Een nestkast is een half open kast; 2 per voliere. De koppels zitten gescheiden van elkaar, dus NOOIT naast elkaar. (Per koppel moet er iedere keer 1 meter tussen zijn).
De broedtijd bedraagt 12 dagen. De vogels worden geringd op de zesde of zevende dag. Met ringnummer 3,7.
Als voeding krijgen ze 'universeel' voer en 'NutriBird, UNI Komplet' beiden van het merk; 'Versele Laga'.
Plus insecten (buffalowormen, pinkies, krekels, meelwormen, regenwormen). En ik geef ze ook nog een speciale mix (opfokvoer/ eivoer) voor Europese vogels (dit wordt speciaal gemaakt in mijn vogelhandelaar).
Tot slot geef ik ze ook nog (het hele jaar door) vitamines van het merk 'COMED'.
Na twaalf dagen vliegen ze uit. De ouders voederen de jongen nog twee à drie weken.
Als de ouders niet meer naar de jongen omkijken, breng je de jongen over in een andere volière, allemaal samen (dus; alle jongen van gelijk welk koppel zitten SAMEN in één volière).
Ze leven samen tot hun rui. Na hun eerste rui zijn ze klaar voor verkoop.

Veel succes en geluk.
Hopelijk hebt u iets aan mijn beschrijving.

rickvgro
Senior+ Forumlid
Berichten: 159
Lid geworden op: 23 sep 2009, 13:43
Locatie: Hoofddorp
Contacteer:

Re: hoe kweek ik met schamalijster

Bericht door rickvgro » 30 jan 2012, 22:34

Ik begrijp dat dit een soort fokverslag is? Wellicht wat verwarrend door de kop.

johan
Forumlid
Berichten: 4
Lid geworden op: 26 nov 2011, 13:44
Contacteer:

Re: hoe kweek ik met schamalijster

Bericht door johan » 19 feb 2012, 21:44

rickvgro schreef:Ik begrijp dat dit een soort fokverslag is? Wellicht wat verwarrend door de kop.
hoy
wat bedoel je met de kop.

hwamei
Senior+ Forumlid
Berichten: 128
Lid geworden op: 17 mei 2010, 12:59
Contacteer:

Re: hoe kweek ik met schamalijster

Bericht door hwamei » 19 feb 2012, 23:20

Vogelvrienden,

Ik kweek al meer dan 25 jaar met shama lijsters en 3,5 mm is nog nooit een probleem geweest.
Er is in Nederland maar een iemand die een grotere ringmaat nodig zou hebben maar die ringt ze niet :D
Over Shama's kan je blijven schrijven en raak je nooit uitgepraat, je hebt shama's met korte staart en redelijk lange staart, je hebt kleine, middel en grotere shama's, je hebt soms een slechter zingende, beter of heel goed zingende, dit alles zorgt voor zoveel varianten wat je bij andere vogelsoorten niet makkelijk tegen komt.
Maar heb je ooit een echt goeie shama gehoord of nog beter heb je die ( en die vindt je onder alle varianten), dan ben je verkocht, en dan maakt het niet uit wat voor maat ring, grote van lichaam of lengte van de staart al was ie paars met gele stippen, dan prijs je je gelukkig. :wink:

VrGr

rickvgro
Senior+ Forumlid
Berichten: 159
Lid geworden op: 23 sep 2009, 13:43
Locatie: Hoofddorp
Contacteer:

Re: hoe kweek ik met schamalijster

Bericht door rickvgro » 27 feb 2012, 07:53

Beste Johan,

Ik bedoel hiermee de titel. Hij komt voor mij wat vragend over.

Mvg Rick

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten