KWEEK 2013

Alles m.b.t. het kweken van vogels

Moderators: René, adminrobin

calocitta colliei
Senior+ Forumlid
Berichten: 160
Lid geworden op: 01 apr 2012, 09:43
Contacteer:

Re: KWEEK 2013

Bericht door calocitta colliei » 24 apr 2013, 10:29

ja dat lijkt mij ook.zelf ga ik het ook niet doen.deze persoon presteert het om ze zover weg te halen dat ze uiteindelijk op 6 of 7 eieren gaan broeden.was gewoon benieuwd of kwekers hier op het forum ervaring hebben daarmee

Vagabunda
Senior+ Forumlid
Berichten: 216
Lid geworden op: 10 jun 2011, 16:10
Locatie: Oost-vlaanderen
Contacteer:

Re: KWEEK 2013

Bericht door Vagabunda » 24 apr 2013, 11:25

calocitta colliei schreef:ja dat lijkt mij ook.zelf ga ik het ook niet doen.deze persoon presteert het om ze zover weg te halen dat ze uiteindelijk op 6 of 7 eieren gaan broeden.was gewoon benieuwd of kwekers hier op het forum ervaring hebben daarmee

Ik vind het ook te riskant. Met beetje geluk heb je 1 of 2 jongen meer, maar voor hetzelfde geld pech, en niets!
Doe je het daar voor, voor die 1 of 2 jongen meer? (heb het niet op jou hoor CC, maar op die kweker waar je dat van hoorde).

Hier zit de RSK mooi vast op nest. Gedrag van de vogels is gelijk omgeslagen.
Geen nerveus en springerig gedoe meer, vogels blijven netjes zitten als ik ga voeren.
Meteen van geprofiteerd en foto genomen:
Afbeelding

White_Blackbird
Senior+ Forumlid
Berichten: 863
Lid geworden op: 26 jan 2008, 21:26
Contacteer:

Re: KWEEK 2013

Bericht door White_Blackbird » 24 apr 2013, 11:51

Prachtfoto en prachtvogels!

MVG

calocitta colliei
Senior+ Forumlid
Berichten: 160
Lid geworden op: 01 apr 2012, 09:43
Contacteer:

Re: KWEEK 2013

Bericht door calocitta colliei » 24 apr 2013, 12:17

nee ga het niet proberen 4 is zat per keer.de zwartborsten is nog niet veel aan de hand het vrouwtje wel geloof ik wel al maar het mannetje nog niet.ze komt steeds aanvliegen met wormen muis of takjes maar hij springt weg of draait zijn koop om.mooie foto zeg van de kitta's

Vagabunda
Senior+ Forumlid
Berichten: 216
Lid geworden op: 10 jun 2011, 16:10
Locatie: Oost-vlaanderen
Contacteer:

Re: KWEEK 2013

Bericht door Vagabunda » 24 apr 2013, 13:14

White_Blackbird schreef:Prachtfoto en prachtvogels!

MVG
jammer dat hun ogen er niet op stonden, was de foto af.
Maar ik wou hen niet meer storen als nodig was, voerpotje gezet, foto genomen en weer weg.

Ze worden al vaker gekweekt, er zijn al kweekverslagen genoeg van en ik ben geen lid van de speciaalclub, maar als het iets wordt zal ik er een artikeltje van maken ;)

Wimp
Junior Forumlid
Berichten: 33
Lid geworden op: 02 jul 2011, 13:39
Contacteer:

Re: KWEEK 2013

Bericht door Wimp » 24 apr 2013, 14:03

Vagabunda,

Ik heb ook een koppel RZK zitten van 2012. Zou het gezien de leeftijd van dit koppel, dit jaar kunnen of doen of broeden ze pas in het tweede jaar. Het mooie nest op de foto, hebben ze die zelf gebouwt of heb je ze een handje geholpen, welk nestmateriaal gebruik je?

Gr.
Wim

Vagabunda
Senior+ Forumlid
Berichten: 216
Lid geworden op: 10 jun 2011, 16:10
Locatie: Oost-vlaanderen
Contacteer:

Re: KWEEK 2013

Bericht door Vagabunda » 24 apr 2013, 14:22

Wimp schreef:Vagabunda,

Ik heb ook een koppel RZK zitten van 2012. Zou het gezien de leeftijd van dit koppel, dit jaar kunnen of doen of broeden ze pas in het tweede jaar. Het mooie nest op de foto, hebben ze die zelf gebouwt of heb je ze een handje geholpen, welk nestmateriaal gebruik je?

Gr.
Wim
Deze zijn ook van 2012, nog geen jaar oud in principe!
Ik hoorde veel dat ze toch 2 à 3 jaar moeten zijn, maar ik hoor dan ook weer verhalen dat ze het al op 1 jaar kunnen doen mits de juiste omstandigheden als voeding en huisvesting. Maar de broer en zus van dit koppel doen dan weer helemaal nog niets. Ik denk dat het beetje afhangt van de omstandigheden, voeding en voliere?!
Om eerlijk te zijn zitten ze nu naar mijn mening aan de krappe kant, ik had nog niet echt voorzien er al mee te kweken en ze zitten in een voorlopige voliere. Hun eigen voliere kan op het einde van de week af zijn, maar verplaatsen heeft nu geen zin.

Ik had hen handje geholpen met nest, zelf kommetje gedraaid en mos en takken langs zijkant gestoken dat ze wat ingesloten zitten. Maar het mos moesten ze niet van weten, hebben ze er uit gehaald. De takken aan de zijkant zijn twijgjes van hagebuik, zijn in dat bakje rechtop gestoken. In het midden met verdorde stengels van een dwergbamboe een nestje gedraaid. Die stengels had ik hier al jaren laten drogen, ze zouden ooit wel van pas komen, en kijk, het is nog waar ook. Op de grond had ik verder mos en twijgjes gelegd. Maar daar keken ze niet naar. Enkel die bamboestengels (zijn die blekere stengels op de foto) wouden ze, en daar hebben ze zelf het nest mee afgewerkt.

monileger
Senior+ Forumlid
Berichten: 599
Lid geworden op: 20 sep 2009, 13:43
Contacteer:

Re: KWEEK 2013

Bericht door monileger » 24 apr 2013, 17:11

hier gaat het voorspoedig.

Met de overgebleven beo gaat het heel goed. Groeit met de dag echt heel hard. Als wij bij een volgend legsel zien dat het 2e jong weer achter blijft halen wij die eruit voor handopfok.
Wel natuurlijk zolaat mogelijk zodat de beo niet heel tam word.

Daarnaast worden de gaailijsters steeds wat serieuzer. Milnei man vliegt geregeld met blaadjes, de grijsflanken slepen ook behoorlijk alleen beland maar heel weinig in een nest.

Maar beter nieuws bij de Afrikaanse hoppen. Daar heb ik vandaag 24-4-2013 het eerste ei bij gevonden. mooi klein blauwig ei. Vorig jaar 3 jongen van op stok gekregen, alleen nooit zien broeden omdat wij toen op vakantie waren.

we houden jullie op de hoogte.

mvg monileger

Vagabunda
Senior+ Forumlid
Berichten: 216
Lid geworden op: 10 jun 2011, 16:10
Locatie: Oost-vlaanderen
Contacteer:

Re: KWEEK 2013

Bericht door Vagabunda » 24 apr 2013, 17:16

Heel mooi nieuws van je hoppen! Wens je er succes mee ;)

Is samen met de beo ook nog zo wel iets dat hier eens zal komen, vooral de beo's hebben de voorkeur... :)

monileger
Senior+ Forumlid
Berichten: 599
Lid geworden op: 20 sep 2009, 13:43
Contacteer:

Re: KWEEK 2013

Bericht door monileger » 24 apr 2013, 20:10

hoi vagabunda,

ik kan je op de hoogte houden van de beo en hoppen.

ik vind de hoppen ook prachtig. snap ook niet waarom ik zolang met de poppen bleef zitten.
als ze vol op kleur zitten zijn ze echt mooi.

je kan er zelfs nog andere vogels bij houden en kweken.

denk er maar overna.

groet monileger

Vagabunda
Senior+ Forumlid
Berichten: 216
Lid geworden op: 10 jun 2011, 16:10
Locatie: Oost-vlaanderen
Contacteer:

Re: KWEEK 2013

Bericht door Vagabunda » 24 apr 2013, 20:57

monileger schreef:hoi vagabunda,

ik kan je op de hoogte houden van de beo en hoppen.

ik vind de hoppen ook prachtig. snap ook niet waarom ik zolang met de poppen bleef zitten.
als ze vol op kleur zitten zijn ze echt mooi.

je kan er zelfs nog andere vogels bij houden en kweken.

denk er maar overna.

groet monileger
Nja, ik ken de prijzen nu niet echt, maar het zullen wel nog dure vogeltjes zijn voor zoiets klein. Het is vorstgevoelig en heeft nog eens dure voeding, dus ergens versta ik wel dat niet iedereen dat bedrag er voor over heeft. Met welke vogels hou jij ze?

zitten jouw beo's in de winter verwarmd?
Nja, zo veel moois he, kzal eerst maar wat kweken om mijn kas te spijzen ;)

monileger
Senior+ Forumlid
Berichten: 599
Lid geworden op: 20 sep 2009, 13:43
Contacteer:

Re: KWEEK 2013

Bericht door monileger » 24 apr 2013, 21:09

hoi vagabunda,

dan hebben veel mensen een heel verkeerd beeld van de hoppen. Want ze zijn niet vorst gevoelig, hebben er totaal geen last van. het zijn hele sterke vogels. je moet ze alleen wel altijd een nestblok geven omdat ze daar samen in slapen,
ook in de winter. dat is ook een reden dat ze niet echt gevoelig zijn voor vorst.

Daarnaast hebben ze geen duur voer. Ik houd ze de hele winter op meelwormen, fruit, universeelvoer en nutribird. Daar doen ze het heel goed op. in de lente voer ik dat op met af en toe wat muisjes, nu omdat de beo's een jong hebben krijgen ze al meer.

Omdat de beo's erbij vliegen krijgen ze niet teveel omdat die alles opvreten.

Daarnaast zijn het geen kleine vogels hoor. Ze zijn met staart een halve meter. qua lichaam wel klein. maken een leuk geluid, mooie kleuren. Prijzen is heel raar ik had zo een man verkocht voor 600 die zijn er een stuk minder en de poppen raakte ik niet kwijt. uiteindelijk 300 per stuk.

ik heb de beo's pas vanaf september, uit voorzorg heb ik ze binnen gehouden, licht verwarmd. Wil geen dode vogels. maar het is niet perse nodig. Mijn vorige beo's zaten gewoon buiten geen probleem, maar met dit koppel doe ik dat wel.

ben er zuinig op. ze hebben een ruim nachthok dus. als ze geen jongen hebben krijgen ze een speciaal dieet anders worden ze te vet.

mvg monileger

Vagabunda
Senior+ Forumlid
Berichten: 216
Lid geworden op: 10 jun 2011, 16:10
Locatie: Oost-vlaanderen
Contacteer:

Re: KWEEK 2013

Bericht door Vagabunda » 24 apr 2013, 22:43

Hou je de beo's dan ook samen met iets? Daar zou ik me in toekomst wel nog koppel van durven zetten.
De hoppen vind ik leuke vogels, heb ik ook al ervaring mee laten zelf de wevers met rust, maja....

monileger
Senior+ Forumlid
Berichten: 599
Lid geworden op: 20 sep 2009, 13:43
Contacteer:

Re: KWEEK 2013

Bericht door monileger » 25 apr 2013, 06:31

hoi vagabunda,

ik houd de beo's samen met de afrikaanse hoppen en grijsflank gaailijsters. dat gaat prima.
op de grond lopen roulrouls.

de hoppen zijn soms irritant tegen de beo's. veel zijn wel een beetje bang voor de hoppen vanwege de grote snavel.

mvg monileger

Vagabunda
Senior+ Forumlid
Berichten: 216
Lid geworden op: 10 jun 2011, 16:10
Locatie: Oost-vlaanderen
Contacteer:

Re: KWEEK 2013

Bericht door Vagabunda » 25 apr 2013, 07:22

Wimp schreef:Vagabunda,

Het mooie nest op de foto, hebben ze die zelf gebouwt of heb je ze een handje geholpen,
Gr.
Wim
Wim,

Op de foto hieronder kan je zien dat ik de bak heb opgevuld met stro, hooi en twijgjes.
Eens dat er inzat heb ik rondom twijgjes er verticaal richt ingestoken zodat er wat beschutting rond nest was. En dan daarin met de bamboe (lijkt eerder op dun riet, maar is een soort bamboe) een nestje gedraaid. Je kan zien dat het enige dat ze zelf gedaan hebben....de twijgjes zijn van rond de 10 à 15 cm onder de eieren. Dus die takjes onder de eieren is het enige dat ze gedaan hebben.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 20 gasten