KWEEK 2013

Alles m.b.t. het kweken van vogels

Moderators: René, adminrobin

monileger
Senior+ Forumlid
Berichten: 599
Lid geworden op: 20 sep 2009, 13:43
Contacteer:

Re: KWEEK 2013

Bericht door monileger » 25 apr 2013, 17:18

hallo,

ik heb gister denk ik niet goed gekeken bij de hoppen, deed het ook snel. Vandaag weer gekeken of er een ei bij lag en het waren er 3. Mooie blauwe eieren.

Morgen nog een keer kijken of het er 4 zijn er anders is het vanaf vandaag denk rond de 14 dagen tellen voordat ze uitkomen.
vorig jaar hebben wij ze niet zien broeden, wij kwamen thuis van vakantie en toen waren er opeens jongen.

mvg monileger

Vagabunda
Senior+ Forumlid
Berichten: 216
Lid geworden op: 10 jun 2011, 16:10
Locatie: Oost-vlaanderen
Contacteer:

Re: KWEEK 2013

Bericht door Vagabunda » 25 apr 2013, 17:25

monileger schreef:hallo,

ik heb gister denk ik niet goed gekeken bij de hoppen, deed het ook snel. Vandaag weer gekeken of er een ei bij lag en het waren er 3. Mooie blauwe eieren.

Morgen nog een keer kijken of het er 4 zijn er anders is het vanaf vandaag denk rond de 14 dagen tellen voordat ze uitkomen.
vorig jaar hebben wij ze niet zien broeden, wij kwamen thuis van vakantie en toen waren er opeens jongen.

mvg monileger
Knap nieuws Julien!
Ik duim voor je mee ;)

Wimp
Junior Forumlid
Berichten: 33
Lid geworden op: 02 jul 2011, 13:39
Contacteer:

Re: KWEEK 2013

Bericht door Wimp » 25 apr 2013, 20:03

Vagabunda,

Bedankt voor al je informatie, fotos en uitleg. Zelf hebben ze bij mij een mandje, waarin ik op de bodem een kokosmatje heb gemonteerd. Ze toonden al steeds interese en ik had al wat nestmateriaal neergelegd, zoals tabaksblad, beukentakjes, sisal, mos etc. Allemaal donker gekleurd materiaal.
Nu zag ik dat het nest op de foto alleen maar uit licht nestmateriaal bestond en heb ik ze dus gisteren maar licht gekleurd materiaal gegeven. Verbaas u niet, verwonder u slechts, ze zijn vandaag begonnen met het "bouwen" van een nest. Misschien dat ik ze morgen nog een handje help.

Gr.
Wim

Vagabunda
Senior+ Forumlid
Berichten: 216
Lid geworden op: 10 jun 2011, 16:10
Locatie: Oost-vlaanderen
Contacteer:

Re: KWEEK 2013

Bericht door Vagabunda » 26 apr 2013, 07:35

Het zit soms in kleine dinggetjes.
Succes ;)

calocitta colliei
Senior+ Forumlid
Berichten: 160
Lid geworden op: 01 apr 2012, 09:43
Contacteer:

Re: KWEEK 2013

Bericht door calocitta colliei » 27 apr 2013, 23:32

goede avond liefhebbers

hallo wimp dat wat u zegt heb ik ook geprobeerd
ik was laatst aan het planten op mijn werk.en onder elk potje
zaten droge wortels bijna vergelijkbaar met kokos vezel.
dus ik heb dat mee genomen dacht ik leuk nest materiaal te hebben
plus wat droge grassen berken takjes maar echt alles is uit de maanden gegooit
en ze zitten nu beide in een kale kokosvezel mand verder geen toevoegingen.

ik heb wat leuks te melden en dat is dat mijn witborst
langstaart gaaien op 4 eieren zitten te broeden.en ik vandaag het 1e
ei van dit seizoen heb gevonden bij de zwartborsten.
wel leuk om te zien aan de foto's is dat de eieren dezelfde
vorm hebben en ook dezelfde grote alleen van de witborsten
zijn ze wat donkerder en er zitten meer kleine bruine vlekjes op
ik hoorde vanmiddag iets roepen en het klonk dichtbij en herkenbaar
van vorig jaar de zwartborst was een ei aan het leggen.hopen op nog 2 meer eieren komende dagen en dan mag ze van mij ook gaan broeden.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

mvg alex

Vagabunda
Senior+ Forumlid
Berichten: 216
Lid geworden op: 10 jun 2011, 16:10
Locatie: Oost-vlaanderen
Contacteer:

Re: KWEEK 2013

Bericht door Vagabunda » 28 apr 2013, 07:08

Heel mooi nieuws Alex!
Ik wens je er het beste mee ;)

Hier broed ze nu vast op 6 eieren (dat ik weet, ik veronderstel dat er geen meer bijgekomen zijn, 6 is heel mooi voor een pop van 2012!).

Gaai
Senior+ Forumlid
Berichten: 329
Lid geworden op: 22 aug 2007, 01:07
Locatie: België
Contacteer:

Re: KWEEK 2013

Bericht door Gaai » 28 apr 2013, 07:37

Zelf heb ik een nest gehad van de RSK met vijf uitgevlogen jongen. Normaal moet het zeker lukken. Vooral uitvoerig voeren (babymuizen en babyratten, kippehartjes in blokjes gesneden, ééndagskuikens en diepvrieskrekels. Veel succes.

Vagabunda
Senior+ Forumlid
Berichten: 216
Lid geworden op: 10 jun 2011, 16:10
Locatie: Oost-vlaanderen
Contacteer:

Re: KWEEK 2013

Bericht door Vagabunda » 28 apr 2013, 08:39

Gaai schreef:Zelf heb ik een nest gehad van de RSK met vijf uitgevlogen jongen. Normaal moet het zeker lukken. Vooral uitvoerig voeren (babymuizen en babyratten, kippehartjes in blokjes gesneden, ééndagskuikens en diepvrieskrekels. Veel succes.
Heb al 2 kg babymuizen en babyratten aangeschaft, ook krekels zitten al in diepvries. Kippehart heb ik niet, maar runderhart krijgen ze ook. en dan dagelijks een 10tal eendagskuikens. (gaf jij je eendagskuikens geknipt toen ze met jongen lagen?), meelwormen, fruit en geweekte puppenbrok. Dit alles in grote hoeveelheid.

Vagabunda
Senior+ Forumlid
Berichten: 216
Lid geworden op: 10 jun 2011, 16:10
Locatie: Oost-vlaanderen
Contacteer:

Re: KWEEK 2013

Bericht door Vagabunda » 28 apr 2013, 08:40

Ow jah nog een vraagje Marc, je fluitkraaien, gaf je die indertijd ook gewoon geknipte kuikens als voer? stroopte je die dan ook, en ontdoen van dooier?

Gaai
Senior+ Forumlid
Berichten: 329
Lid geworden op: 22 aug 2007, 01:07
Locatie: België
Contacteer:

Re: KWEEK 2013

Bericht door Gaai » 28 apr 2013, 09:39

In stukken snijden deed ik niet maar ik haalde wel steeds de darmen en de dooier uit de kuikens. Een vies werkje maar ik denk dat vooral de dooier en de darmen met inhoud voor ziekte (uitwerpselen) kunnen zorgen als ze wat blijven liggen. De hartjes uit de kuikens aten ze als eerste. Als de kuikens nog wat vervroren zijn kan je de dooier en de darmen er in één blokje uithalen. Kippehartjes kan je kopen in de Delhaize waar ze bij de o.a. bij de kippelevers liggen.

calocitta colliei
Senior+ Forumlid
Berichten: 160
Lid geworden op: 01 apr 2012, 09:43
Contacteer:

Re: KWEEK 2013

Bericht door calocitta colliei » 28 apr 2013, 09:59

goede morgen vagabunda en gaai

vorig jaar heb ik een heel mooi jong afgeleverd aan
een liefhebber uit mallorca.dat jong heb ik de ouders laten voeren
met wasmotten nestrat/muis morio wormen of grote meelwormen
wat ik ook deed is tofu reepjes snijden in de grote van wasmotten ging er ook
in als koek maar ik had ook runderhart kattenvoer gekocht en dan waste ik de gelei
eraf zodat de brokjes overbleven.dat was als 1e weg.wat ik ook voerde is pinky's en maden maar iemand zei dat ik die moest wassen ofzo want ze bevatte veel ziektes? een andere kweker zei daarmee stoppen met kattenvoer want er zit nogal zout in ofzo maar het jong was toen al uit gevlogen en heeft lijkt
wel nergens last van gehad.ik heb een paar foto's gemaakt hoop dat die ook de moeite waard zijn.
ik merk dat jullie nogal wat ervaring hebben met kitta's kweken hoe staan jullie er tegenover wat ik hierboven schets?
Afbeelding
wat zit er trouwens op 6 eieren bij u vagabunda de zwartborsten?

mvg alex

monileger
Senior+ Forumlid
Berichten: 599
Lid geworden op: 20 sep 2009, 13:43
Contacteer:

Re: KWEEK 2013

Bericht door monileger » 28 apr 2013, 11:02

Alex,

Je vergeet 1 belangrijke voedsel bron. Dat waren de kruisspinnen die wij uit de bosjes haalden. Die ging bij mij voor de hoppen en tapuiten als eerste naar binnen.

morgen vliegt als het goed is de beo uit. Hopen dat alles goed gaat.

Weten jullie of beo's gelijk goed kunnen vliegen als ze uitvliegen? andere spreeuwen en hoppen kunnen wel goed vliegen.

graag wat advies. Ik doe soieso het ondergat dicht van het nachthok, wil hem zolang mogelijk binnen houden. Nu is het mooi weer maar je ziet vaak als er vogels uitvliegen het vreselijk weer word.

mvg monileger

e v/d zande
Senior Forumlid
Berichten: 69
Lid geworden op: 12 apr 2009, 17:14
Contacteer:

Re: KWEEK 2013

Bericht door e v/d zande » 28 apr 2013, 11:37

Hier zitten de witwang gaailijsters op 3 eieren, en een koppel schama's hebben 2 eieren.
Van de schama's verwacht ik nog niet veel, eerste x dat ze eieren heeft, maar zeg nooit nooit.
De man van kookaburra is heel drukdoende bezig met het voeren van de pop en in het nestblok.
Dus het is afwachten wanneer de pop het eerste ei gaat leggen. :lol:

Gaai
Senior+ Forumlid
Berichten: 329
Lid geworden op: 22 aug 2007, 01:07
Locatie: België
Contacteer:

Re: KWEEK 2013

Bericht door Gaai » 28 apr 2013, 12:16

Hallo,

Wat de wasmotten betreft heb ik eens een verslag van autopsie gelezen waaruit bleek dat een jonge vogel vol zat met de onverteerde kaken (of kop) van deze wasmotten. Ook zouden ze heel vet zijn. Ik geef ze ook nog wel maar wel met mate.

Verder gaf ik ook kattenvoeding uit blik (Kitkat met kip). Ik waste er eveneens de saus van af en dit was ook als eerste weg.

calocitta colliei
Senior+ Forumlid
Berichten: 160
Lid geworden op: 01 apr 2012, 09:43
Contacteer:

Re: KWEEK 2013

Bericht door calocitta colliei » 28 apr 2013, 13:41

hallo gaai

dat heb ik nooit geweten wat de wasmotten betreft ik voerde ze in overvloed
en het is goed gegaan.ze waren natuurlijk dood en ontdooid.
dat vergat ik inderdaad nog monileger en ik vingen dikke kruisspinnen en gaven die ook.
dus u gaf ook katten voer zonder problemen.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 21 gasten