KWEEK 2013

Alles m.b.t. het kweken van vogels

Moderators: René, adminrobin

calocitta colliei
Senior+ Forumlid
Berichten: 160
Lid geworden op: 01 apr 2012, 09:43
Contacteer:

Re: KWEEK 2013

Bericht door calocitta colliei » 08 mei 2013, 18:02

ok dank u wel
dat moet ik dus doen.en wat raad u aan met de situati die ik hier nu heb? de eieren staan op uitkomen.

bert
Senior+ Forumlid
Berichten: 122
Lid geworden op: 01 jan 2010, 19:22
Contacteer:

Re: KWEEK 2013

Bericht door bert » 08 mei 2013, 20:43

ik zou even wachten tot ze uitgekomen zijn. als de jongen er zijn, is de drang om ze warm te houden en te voeren groter dan eieren warm houden. dus ik zou nu het risico niet nemen maar 2 a 3 dagen even aankijken voor de vogel te vangen, want dat geeft toch stress.
succes

monileger
Senior+ Forumlid
Berichten: 599
Lid geworden op: 20 sep 2009, 13:43
Contacteer:

Re: KWEEK 2013

Bericht door monileger » 09 mei 2013, 09:54

hallo,

hier een paar foto's van de jonge beo na 8 a 9 dagen uitvliegen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

mvg monileger

Wimp
Junior Forumlid
Berichten: 33
Lid geworden op: 02 jul 2011, 13:39
Contacteer:

Re: KWEEK 2013

Bericht door Wimp » 09 mei 2013, 10:36

Helaas is ook bij mij de kitta pop na die twee dikke regenbuien van het nest gestapt. Zonde van de vijf eieren waar ze vanaf dindsdag op zat. Nest hangt wel droog, maar met niet veel beschutting. Zal voor de volgende ronde er een extra dakplaatje op zetten. Misschien helpt dat. Als ze voor de middag geen poging meer wagen, dan haal ik de eieren uit het nest.
De jongen, volgens mij zijn het er vier, van de blauwe ekster doen het goed. Ze zijn bijna een week oud en kan ik ze volgende week ringen. Heb weer de verkeerde ringmaat gekregen, ook al had ik het expliciet op het formulier gezet. Het is niet anders. De hyacinten beginnen stukken meer lawaai te maken. Mogelijk dat dit een goed teken is en ook zij van start gaan.

White_Blackbird
Senior+ Forumlid
Berichten: 863
Lid geworden op: 26 jan 2008, 21:26
Contacteer:

Re: KWEEK 2013

Bericht door White_Blackbird » 09 mei 2013, 11:32

Hoi Wimp,

Bij welke rare vogelvereniging bestel jij je ringen eigenlijk? Hopelijk heb je niet 6,5 mm. gekregen. Daar kun je ze als volwassen vogel nog mee ringen :D Zelf ring ik de blauwe eksters altijd met 4,5 mm. soms ook 5 mm. Wordt anders naast je andere lidmaatschap gewoon lid van de BEC. Daar krijg je altijd de ringen in de maat die je besteld...

Ondertussen hier ook jonge blauwe eksters, jonge mutant merels en jonge roodstaartgaailijsters.
Op eieren: roodvleugelgaailijsters, spreeuwen (wit) en Siberische lijsters (2 koppels)
Nest klaar: kleine borstbandgaailijsters en zilveroornachtegalen (al weken) en verder roodstaartgaailijsters (2e koppel) en geelkeelgaailijsters.

MVG

PS. Beo ziet er heel goed uit Monileger. Die gaat het zeker redden!

Wimp
Junior Forumlid
Berichten: 33
Lid geworden op: 02 jul 2011, 13:39
Contacteer:

Re: KWEEK 2013

Bericht door Wimp » 09 mei 2013, 12:12

Wb,

Uiteraard heb ik 6.5mm gekregen. Vorig jaar het zelfde verhaal en toen heb ik voor de tweede ronde 5mm besteld en op aandringen gekregen. Nu dit weer aangegeven, maar toch de verkeerde maat. Ik bestel bij de lokale vogelvereniging, uit praktische overwegingen. Ben ook lid van de speciaalclub, dus dat had ook gekund.
Ik heb nog wel ringen van vorig jaar van 5mm, maar het lijkt mij niet verstandig om deze te gebruiken?
Het ringen zelf staat dan ook gepland voor volgende week, als ze bijna uitvliegen.

Wimp
Junior Forumlid
Berichten: 33
Lid geworden op: 02 jul 2011, 13:39
Contacteer:

Re: KWEEK 2013

Bericht door Wimp » 09 mei 2013, 12:20

Ik had eerder aangegeven dat de kitta pop gisteren van het nest gestapt was. Gelukkig nog even gewacht met het verwijderen van de eieren, want de pop zit weer op het nest! Nu maar afwachten of het wat wordt.

bart1
Senior+ Forumlid
Berichten: 202
Lid geworden op: 29 apr 2012, 14:46
Contacteer:

Re: KWEEK 2013

Bericht door bart1 » 09 mei 2013, 14:44

Vandaag EINDELIJK de nachtegalen zien paren... (hoe snel het ook ging). Ik heb het koppel niet zien slepen met materiaal of een nest zien bouwen.
Iemand die volgorde al vaker gezien? In het verleden werd er eerst langdurig met kokos rondgevlogen en gebouwd (naar mijn gevoel).

White_Blackbird
Senior+ Forumlid
Berichten: 863
Lid geworden op: 26 jan 2008, 21:26
Contacteer:

Re: KWEEK 2013

Bericht door White_Blackbird » 09 mei 2013, 14:47

Hoi Wimp,

Echt heel vervelend zo'n eigenwijze ringencommisaris. Kweekt zelf waarschijnlijk alleen zebravinken :mrgreen:
Ik zou gewoon de ringen van vorig jaar gebruiken. Vandaag doen, anders ben je te laat. Mensen kopen niet graag vogels met van die veel te wijde, los om de poot bengelende ringen. Beter een goed geringde vogel met een ring van vorig jaar dan vogels met zo'n veel te grote ring. Desnoods ring je ze volgende week ook nog met een 6,5 aan de andere poot, dan kan de nieuwe eigenaar de ring er af knippen die hij wil. Maar dat is feitelijk niet eens nodig, want een 6,5 mm krijg je nog om de poot van een volwassen ekster...

MVG

Wimp
Junior Forumlid
Berichten: 33
Lid geworden op: 02 jul 2011, 13:39
Contacteer:

Re: KWEEK 2013

Bericht door Wimp » 09 mei 2013, 15:36

Wb,

Je advies opgevolgd en de eksters geringt.
De kittas hebben hun zesde ei gelegd, nu maar afwachten.

Gr. Wim

monileger
Senior+ Forumlid
Berichten: 599
Lid geworden op: 20 sep 2009, 13:43
Contacteer:

Re: KWEEK 2013

Bericht door monileger » 10 mei 2013, 09:52

Hallo,

Vandaag is de eerste jonge Afrikaanse hop uit het ei gekropen.
Als het goed is volgen er nog 3.

Gister weer een kapot ei van de grijsflanken gevonden ??? echt heel irritant.
Vandaag wel een mooie melodie gehoord van zijn zang. Hij floot als een blokfluit.

mvg monileger

White_Blackbird
Senior+ Forumlid
Berichten: 863
Lid geworden op: 26 jan 2008, 21:26
Contacteer:

Re: KWEEK 2013

Bericht door White_Blackbird » 10 mei 2013, 10:48

Hoi Monileger,

Dat eieren stukpikken komt bij veel soorten gaailijsters w.o. de blauwoog of grijsflank erg veel voor.
Het lijkt in de meeste gevallen met de nestplaats te maken te hebben. Zodra de vogels het idee hebben dat hun nest ontdekt is gaan ze hakken. De minste kans op stukpikken heb je dan ook als het nest van de vogels helemaal uit het zicht en goed verborgen zit. Vanzelfsprekend is een rustige volièreomgeving ook erg belangrijk.
Hier nu jonge milnei's van een dag of 3 oud en een 2e koppel op eieren. De eieren van de formosus moeten over 6 dagen uitkomen.
Zit er over te denken om het roodvleugeljong in een binnenvolière te plaatsen. Hij is erg levendig en springt constant tegen de bovenkant van zijn kooi. Gisteren brak hij daarbij het uiterste puntje van zijn bovensnavel... >:(

MVG

calocitta colliei
Senior+ Forumlid
Berichten: 160
Lid geworden op: 01 apr 2012, 09:43
Contacteer:

Re: KWEEK 2013

Bericht door calocitta colliei » 11 mei 2013, 18:47

hallo mede liefhebbers

ik kan jullie melden dat het 1e jong van de
witborst langstaart gaai vandaag geboren is.
heb ze een bakje voer verstrekt met wasmotten,
meelwormen, kippen hart, 1dags muisjes en een
beetje geweekte puppy brok van eukanuba.
de witborsten lieten dat afgelopen 2 dagen
steeds liggen maar de zwartborsten hadden wel bijna alles ervan op.
Afbeelding
Afbeelding

monileger
Senior+ Forumlid
Berichten: 599
Lid geworden op: 20 sep 2009, 13:43
Contacteer:

Re: KWEEK 2013

Bericht door monileger » 13 mei 2013, 17:53

hallo,

het ziet ernaar uit dat het bij de hoppen bij 1 jong blijft. Dat is een beetje teleurstellend omdat er 4 eieren liggen. De ouders hebben wij vaak zien paren, er is nog hoop dat er 1 jong uitkomt.

De beo is uitgevangen en apart gezet van de ouders en doet het heel goed. Vanmiddag was zijn fruit, nutribird en insecten op. Er was ook van de universeelvoer gegeten.

Vorige week melde ik nog dat de grijsflanken de eieren stuk maakte, ik hoop dat het nu over is. Ik heb het advies om hem helemaal te laten verdwijnen opgevolgd. Met wat takken ervoor.
bij thuiskomt van school zag ik de pop niet, dus dacht misschien zit ze op het nest. Sinds ik de takken voor het nest gehangen heb trekken ze een ekster nest uit elkaar die ik gevonden had.
Daarvan is nu een mooi nestje gemaakt achter de takken die ik voor het nest gedaan heb + een mooi blauw ei. Het was even schrikken want man grijsflank ging toen ik weg ging naar het nest en maakte minder leuke bewegingen met zijn snavel. Dus kon ik het niet weerstaan om weer te kijken en gelukkig is het nog heel.

Nu kijk ik 4 dagen niet meer want ik denk dat het ook zo weer over kan zijn. Deze jongen ga ik pas ook na het uitvliegen ringen met 6 of 6,5 mm.

De vogels waar ik over praat zitten in 1 volière dus het kan wel. 3 soorten in 1 volière. Het is nog niet zover dat ze dan ook echt jongen hebben maar het begin is er.

Hoeveel eieren leggen grijsflank gaailijsters gemiddeld?

mvg monileger

White_Blackbird
Senior+ Forumlid
Berichten: 863
Lid geworden op: 26 jan 2008, 21:26
Contacteer:

Re: KWEEK 2013

Bericht door White_Blackbird » 14 mei 2013, 08:08

monileger schreef:hallo,


Vorige week melde ik nog dat de grijsflanken de eieren stuk maakte, ik hoop dat het nu over is. Ik heb het advies om hem helemaal te laten verdwijnen opgevolgd. Met wat takken ervoor.
Sinds ik de takken voor het nest gehangen heb trekken ze een ekster nest uit elkaar die ik gevonden had.
Daarvan is nu een mooi nestje gemaakt achter de takken die ik voor het nest gedaan heb + een mooi blauw ei.
mvg monileger
Zo simpel kan het soms zijn :D

MVG

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 28 gasten