KWEEK 2013

Alles m.b.t. het kweken van vogels

Moderators: René, adminrobin

White_Blackbird
Senior+ Forumlid
Berichten: 863
Lid geworden op: 26 jan 2008, 21:26
Contacteer:

Re: KWEEK 2013

Bericht door White_Blackbird » 26 mei 2013, 10:08

Ik denk dat Kookaburra's zowat het meeste lawaai van alle V&I etende vogels maken :mrgreen:

MVG

spreeuw
Senior Forumlid
Berichten: 82
Lid geworden op: 12 aug 2009, 08:02
Contacteer:

Re: KWEEK 2013

Bericht door spreeuw » 26 mei 2013, 10:44

Ze maken geen lawaai ze lachen vooral veel ;)
Gewoon zorgen dat ze met eieren liggen dan zijn ze stil :)

Vagabunda
Senior+ Forumlid
Berichten: 216
Lid geworden op: 10 jun 2011, 16:10
Locatie: Oost-vlaanderen
Contacteer:

Re: KWEEK 2013

Bericht door Vagabunda » 26 mei 2013, 11:28

4 à 5 eendagskuikens voor een koppeltje, soms laten ze eens wat meer liggen, soms is alles mooi op.
Ze kunnen er wel wat van hoor! Hier zijn ze soms om 4u in de ochtend al bezig, en dat gaat hard, we hebben dan nog het geluk op de "buiten" te wonen, en nog hebben we soms reclamties, maar het zijn wel hele mooie vogels.

Vagabunda
Senior+ Forumlid
Berichten: 216
Lid geworden op: 10 jun 2011, 16:10
Locatie: Oost-vlaanderen
Contacteer:

Re: KWEEK 2013

Bericht door Vagabunda » 26 mei 2013, 17:24

Je moet ze geen hele kuikens geven, dan krijg je maar bazaar aan je voliere en takken.
Ik knip de kuikens in drie, met verschillende redenen. Als je de kuikens knipt, loopt de dooier al leeg, daar heb je al geen smurrie meer van. Verder is het zo dat ze een geknipt kuiken minder snel gaan associeren met hun eigen kuikens, want soms kunnen ze wel eens van hun eigen kuikens vreten ook, daarmee voorkomen met geknipte kuikens.

Voor geluid moet je eens bij een kweker langs gaan. En er dan rekening mee houden dat ze het in de vroege ochtend tussen 4 en 8 uur wel een tiental keer laten horen, overdag soms ook, en tegen de avond dan ook nog een hele tijd. Het kan wel eens hard zijn, maar dat moet ieder voor zich uitmaken, ik vind het een prachtig geluid om mee op te staan ;)
Maar mijn buren niet, die slapen recht boven de voliere van de kookies :lol:

Wimp
Junior Forumlid
Berichten: 33
Lid geworden op: 02 jul 2011, 13:39
Contacteer:

Re: KWEEK 2013

Bericht door Wimp » 26 mei 2013, 20:50

Ik heb even een vraagje. Mijn koppel hyacintgaaien zitten in een mooie ruime beschutte vlucht. Pop is zeven jaar oud en de man vier. Nu heb ik een paar maanden geleden het eerste nestmandje achter in de voliere gehangen op een beschutte plek. Deze heeft de man compleet tot aan de grond gesloopt, 4 weken geleden heb ik daarom maar een nieuwe opgehangen, maar ook deze is inmiddels gesloopt. Zojuist dus voor de derde keer nu twee nestmandjes opgehangen, maar wel op een andere plek. Hebben jullie enig idee waar dit gedrag vandaan komt? Is het verveling? Het is de man die het doet, maar de pop is de baas in de vlucht. Zij is tot nu toe dominant t.o.v. de man.

Alvast bedankt.

calocitta colliei
Senior+ Forumlid
Berichten: 160
Lid geworden op: 01 apr 2012, 09:43
Contacteer:

Re: KWEEK 2013

Bericht door calocitta colliei » 27 mei 2013, 07:36

Goede morgen wimp mijn zwartborsten doen precies hetzelfde slopen de cocosvezel
Manden maar ze beperken het meestal tot 2.daarna leggen ze eieren.ik weet niet of u mijn foto's heb gezien van die zwart borst in dat rotan mandje.die zijn heel hard niet te slopen zelfs voor mijn zwartborsten.misschien daarmee eerst proberen tot hij door heeft dat deze niet te slopen is.en dan dat cocos mandje erin.ben benieuwd hoe het zal gaan.
Groet alex

Afbeelding

Wimp
Junior Forumlid
Berichten: 33
Lid geworden op: 02 jul 2011, 13:39
Contacteer:

Re: KWEEK 2013

Bericht door Wimp » 27 mei 2013, 21:04

Heb gisteravond inderdaad twee in mijn ogen niet te slopen mandjes opgehangen en tot nu toe zijn ze ook nog heel. Het gedrag van de pop is ook iets veranderd, ze is nog dominanter geworden, maar de man weert zich nu ook beter. Afwachten dus, misschien dat het mooie weer ook beetje helpt. De drie jonge blauwe eksters zitten inmiddels op stok. Kittas doen het na hun eerste nestje van vijf eieren rustig aan, nog geen actie dus.

sroorda
Senior Forumlid
Berichten: 50
Lid geworden op: 28 mei 2011, 16:13
Contacteer:

Re: KWEEK 2013

Bericht door sroorda » 28 mei 2013, 22:03

Hier word het ook spannend.De eieren van de sanio's en hyacintgaaien kunnen eerdaags uitkomen.
witkopbuulbuuls hadden vandaag het tweede ei. druppels doen nog niks. de roordstaarten beginnen met takjes
rond te vliegen. :?:

White_Blackbird
Senior+ Forumlid
Berichten: 863
Lid geworden op: 26 jan 2008, 21:26
Contacteer:

Re: KWEEK 2013

Bericht door White_Blackbird » 29 mei 2013, 15:31

Haha, ja lachen. Roorda heeft het over Roordstaarten...
Duimen dat het gaat lukken, vooral met die Sannio's.
Hier weer wat tegenvallers: ik verloor een jonge roodstaart in de handopfok. Natuurlijk een vrouwelijk exemplaar :(
Gelukkig nog een jonge man en een jonge pop over. Ook de vroege roodvleugel uit april blijkt een pop.
Vanavond nog 3 jonge roodvleugels van 12 dagen oud uit het nest nemen voor handopfok. Koppel 2 van de Milnei's zouden nu ook jongen moeten hebben. Koppel 1 heeft ondertussen het nest klaar voor ronde 2.
Siberische lijsters gaan slecht. Van de week 4 perfecte jongen die na 5 dagen ineens niet meer gevoerd werden. Ik had het te laat in de gaten, anders had ik het nog wel met handopfok geprobeerd.
Tot zover de laatste berichten.

MVg

Dréken98
Senior Forumlid
Berichten: 60
Lid geworden op: 16 jul 2012, 21:54
Contacteer:

Re: KWEEK 2013

Bericht door Dréken98 » 29 mei 2013, 17:04

Hier toch ook niet alles zoals het hoort, kitta heeft haar einddatum paar dagen verder gebroed, heeft perfect gebroed, mooi vast op het nest, maar vandaag in de steek gelaten, jongen zaten dood in het ei. Het slechte weer veronderstel ik. Maar nu deed ze het toch wel goed, dus voor de toekomst met beter weer komt dat wel goed. Tokken daarentegen genieten van dat extra vocht, die metselen gedrevig voort aan hun boomstam :)

monileger
Senior+ Forumlid
Berichten: 599
Lid geworden op: 20 sep 2009, 13:43
Contacteer:

Re: KWEEK 2013

Bericht door monileger » 31 mei 2013, 12:12

Hallo,

Na het mislukken van ronde 2 van de beo's gelukkig wat beter nieuws te melden.
De beo's hebben vandaag het eerste ei weer gelegd.
Ik denk dat het toch deels mijn schuld was van het vorige nest en kan mezelf nog altijd wel voor mijn kop slaan.
ik had dit keer geen druiven gevoerd, geen krekels wat ik bij legsel 1 wel deed. Daarnaast de dag voordat de laatste 2 jongen naar buiten gegooid werden was het licht in het hok al uit en pa en ma zaten nog buiten. Ze ging wel weer naar binnen maar denk niet meer op het nest gegaan. Denk ik mss heb ik het fout.

Daarnaast hadden ze steeds vaker mot met de hoppen.

Maar het eerste ei is weer gelegd dus we krijgen nog een kans van ze ( erg aardig )

Met de hop gaat het goed moest hem ringen met 8 mm. Daarbij had ik een inschat fout gemaakt. Ik dacht dat ik vorig jaar de jongen pas had geringd toen ze echt veren hadden. maar dat was niet zo dus 6,5 ging niet meer en 7 bijna wel. De hoppen hebben lange tenen en de elleboog was al zo dik dat 7 mm er niet overheen ging.

8mm zat en zit prima.

De grijsflanken zijn verhuisd naar iemand anders. nu zitten de milnei in de grote voliere waar de kleuren veel mooier uitkomen. totaal geen problemen met de andere vogels.

groet monileger

Dréken98
Senior Forumlid
Berichten: 60
Lid geworden op: 16 jul 2012, 21:54
Contacteer:

Re: KWEEK 2013

Bericht door Dréken98 » 31 mei 2013, 15:02

calocitta colliei schreef:vandaag heb ik mijn jong witborst langstaart gaai geringd
het jong word super gevoerd met wasmotten kippen hart en 1dags muizen.
Afbeelding
.
Op welke leeftijd heb je het jong geringd? Dag of 7 à 8?

Ik zag dat het er ondertussen al heel wat groter uitziet? Mooi zo, wens je er succes mee.

calocitta colliei
Senior+ Forumlid
Berichten: 160
Lid geworden op: 01 apr 2012, 09:43
Contacteer:

Re: KWEEK 2013

Bericht door calocitta colliei » 31 mei 2013, 22:09

hallo dreken 98

mijn vriendin en ik hebben het jong na 9 dagen geringd de ouders hebben niks gezien.
ze broeden hier binnen dus heb het luikje voor het vlieg gat dicht gedaan zodat ze niet zagen dat ik
het jong uit het nest pakte en lang in mijn handen had.
het jong is inderdaad groter kijk maar :D
Afbeelding

nadat ik vorig weekend de eieren bij de zwartborsten heb weg gehaald is de man zeer fel richting mij.
als ik langs de voliere loop begint hij te kakelen en te roepen en als ik de kooi in kom komt hij zicht groot
maken voor me en begint een beetje zich op te blazen en schreeuwen maar doet me niks dat durft ie niet.
ze zijn ook weer aan het klooien in het nest met takjes en andere sprieten.

René
Administrator
Berichten: 280
Lid geworden op: 28 aug 2008, 14:41
Locatie: Duiven
Contacteer:

Re: KWEEK 2013

Bericht door René » 03 jun 2013, 07:52

Bij mij zijn dit weekend twee Livingstone toerako's geboren! Ik hoop dat de ouders ze groot krijgen, dat zou bij mij de eerste keer zijn.
Het is wel leuk om te zien dat sinds de jongen geboren zijn de ouders meest van de tijd samen op het nest zitten!
Afbeelding

secundo
Senior Forumlid
Berichten: 80
Lid geworden op: 03 dec 2009, 19:50
Contacteer:

Re: KWEEK 2013

Bericht door secundo » 03 jun 2013, 18:26

Vandaag hebben opnieuw japanse nachtegalen het nest verlaten:

Afbeelding

En één van de volgende dagen zouden ook zij het nest moeten verlaten:

Afbeelding

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 17 gasten