KWEEK 2013

Alles m.b.t. het kweken van vogels

Moderators: René, adminrobin

rockarolla
Junior Forumlid
Berichten: 38
Lid geworden op: 05 mei 2011, 21:00
Contacteer:

Re: KWEEK 2013

Bericht door rockarolla » 17 aug 2013, 16:41

Ik begrijp je wel ergens.
augustus 2010 zette ik voor het eerst een koppel nachtegalen in m'n voliere. Ik had dat jaar uiteraard niets meer verwacht, maar blijkt dat ze in oktober toch nog eieren gehad hebben, toen echter erg slecht weer en eieren zijn niet uitgekomen
2011 zelfde koppel : 4-tal rondes, wisselend succes maar wel 8 jongen op stok
2012 : 2 koppels, waarvan 1 bovenstaand, veel eieren en jongen, veel dode jongen na uitvliegen : 1 jong op stok
2013 : 4 koppels, waarvan 2 bovenstaande en 2 nieuwe koppels pas in mei in nieuwe volieres geplaatst : van de nieuwe koppels : 1 koppel deed niets (enkel dragen nestmateriaal), het 2de koppel pikte eieren kapot. De 2 oude koppels, beide meermaals eieren en jongen : ik heb de tel niet bijgehouden, maar toch wel een 16-tal jongen uitgevlogen, geen enkele is zelfstandig geworden.
Ik denk er ook aan om 3 koppels te verkopen.
Bij 1 koppel is de man een eigen kweek van 2010 en die heeft een gebroken vleugel, dus die kan ik toch niet verkopen, dus dat koppel houd ik aan.

Dit jaar hetzelfde probleem met mijn roodoorbuulbuuls, vorig jaar 8 jongen op stok, dit jaar slechts 2 van de eerste ronde.

Mijn zanglijsters en zwartborstlijster hadden dit jaar wel een topjaar.

Wouard
Senior+ Forumlid
Berichten: 101
Lid geworden op: 19 mar 2007, 21:58
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: KWEEK 2013

Bericht door Wouard » 18 aug 2013, 12:36

Ik ken dit ook, veel jongen en eieren van japanse nachtegalen en roodstaartminla's. Toen ik mijn meelwormen begon te voeren met meelwormen substraat van Avian ging het voortreffelijk met mijn jong roodstaart minla's. Alle eieren kwamen uit en alle jongen werden zefstandig. Natuurlijk wel eens een verloren aan een sperwer, maar daar is weinig aan te doen.

Later heb ik mijn voeding van meelwormen veranderd na tips hier op het forum. Ik voerde de meelwormen alleen nog maar havermoutballen (havermout met een beetje water, voedings substraat voor vogels en een mespuntje ESB3. Meelwormen kan je daar heel lang goed ophouden en is niet duur. Met deze voeding voor mijn meelwormen kwamen ook de jonge nachtegalen. 2 of 3 eieren per keer, maar wel allemaal zelfstandig! Dit terwijl ik zelf katten heb die ook regelmatig in het gaas hingen. Ook had ik het probleem van voeren gedurende dag, daar ik ook fulltime werk en ook geregeld meer dan 40 uur. Dit heb ik opgelost door meelwormen in een specieton te gooien met wat voer, paardebloem bladen bijv. Nachtegalen voerden dus vanaf dag 1 alleen maar bruine meelwormen, 's avonds als ik tijd had zocht ik witte meelwormen uit en voerde deze uit mijn hand aan de nachtegalen. Jongen waren mooi fors en bewogen door hel voliere en bleven niet lang aan het gaas.

Lang verhaal kort. Jonge nachtegalen en jonge buulbuuls dood kort na uitvliegen, oorzaak mogelijk axtoplasmose etc. Op te lossen door de havermoutballen.
Probleem van voeren op te lossen door in een ton of emmer ofzo te voeren.

@ Bart1. Ik meen dat je ook kippen in je voliere hebt lopen? Dit zou weleens de oorzaak dan kunnen zijn van kapotte vogels. Vroeger parkieten met kippen gehouden, en geloof me een kip lust wel een parkiet. Ook heb ik kippen volwassen muizen zien vangen en opeten.

rockarolla
Junior Forumlid
Berichten: 38
Lid geworden op: 05 mei 2011, 21:00
Contacteer:

Re: KWEEK 2013

Bericht door rockarolla » 19 aug 2013, 20:44

Hallo Wouard, bedankt voor de reactie.
Kan je wat meer info geven over de havermoutballen ?
Je spreekt over voedingssubstraat voor vogels, heb je het dan over avian ?
Je voegt een mespuntje esb30 toe. Een mespuntje op hoeveel havermout is dat dan ongeveer.
Ik wil het zeker eens gaan proberen.

Gaai
Senior+ Forumlid
Berichten: 329
Lid geworden op: 22 aug 2007, 01:07
Locatie: België
Contacteer:

Re: KWEEK 2013

Bericht door Gaai » 25 aug 2013, 10:42

Dit jaar bij mij geen kweekresultaten met V&I vogels. Mijn gaaien zaten in een kleine box (3 x 1 meter) in afwachting van de grote volière en hebben hier slechts één ei gelegd. Spijtig maar volgend seizoen hebben ze een grote vlucht voor zich alleen en hoop ik eindelijk mijn eerste opaal gaai te kunnen kweken. Daarna gaan er enkele koppeltjes kleine europese insecteneters worden aangeschaft die elk een box van 3 op 1 m ter beschikking gaan krijgen. Wat reeds vast staat is een koppel boomklevers (komen apart te zitten) en een koppel zwarte roodstaarten waarbij ik hoop een koppel mutatie heggemussen te kunnen plaatsen. De rest zien we nog wel.

wjvdlinden
Senior+ Forumlid
Berichten: 278
Lid geworden op: 11 jul 2006, 16:40
Locatie: Sliedrecht
Contacteer:

Re: KWEEK 2013

Bericht door wjvdlinden » 26 aug 2013, 08:03

23-08-2013 Jonge driekleurglansspreeuw. Kunnen er max 2 worden. Hopelijk worden ze nog groot.

Afbeelding

Nest brilvogels met 1 bevrucht ei. Hopelijk komt er nog 1 op stok. Dan zou ik 3 op stok hebben dit jaar.

Afbeelding

Afbeelding

monileger
Senior+ Forumlid
Berichten: 599
Lid geworden op: 20 sep 2009, 13:43
Contacteer:

Re: KWEEK 2013

Bericht door monileger » 26 aug 2013, 10:35

Hoi wjvdlinden,

mooi resultaat. Hopen dat ze groot worden.

Hier zitten de jonge beo's al flink in de veren, en de hopen verwacht ik deze week te kunnen zien vliegen.

groet monileger

bart1
Senior+ Forumlid
Berichten: 202
Lid geworden op: 29 apr 2012, 14:46
Contacteer:

Re: KWEEK 2013

Bericht door bart1 » 28 aug 2013, 14:56

Hoi Wouard,

Mede dankzij jou is het al verschillende keren gelukt om jonge nachtegalen uit te laten vliegen.
2 jaar lang tips in ontvangst genomen en bijna alles uitgevoerd, op de ESB3 na. Geen voorstander van, dat is persoonlijk.

Ja, ik had kippen. Het pakken van muizen/jonge vogels is rasspecifiek (neem dus altijd doorgefokte/gekke kippen). Heeft ook nauw verband met de hoeveelheid dierlijk voer wat de kippen krijgen (altijd gehakt bijvoeren ;-))
Kippen is dus nooit een probleem geweest zolang als ik zelfstandig volières heb (20 jaar). Tegelijkertijd erken ik dat de combi niet ideaal is, het vergt veel werk. Maar dat geeft niet.

Ik vind het het niet meer waard om 3 jaar bezig te zijn, stress te hebben en iedereen in te moeten schakelen voor 2 jonge nachtegalen op stok en talloze dode jongen. Zo simpel is het eigenlijk. Eerder zei iemand al dat proberen van een andere V&I een betere optie is, daar denk ik over. Ben wel even klaar met de dure vogels in combinatie met de katten :x .
Misschien een spreeuwensoort, of lijsterachtige. Maar ja, die 'schijten' alles onder natuurlijk!

Bijna herfst/winter, genoeg tijd om te denken......


Wouard schreef:Ik ken dit ook, veel jongen en eieren van japanse nachtegalen en roodstaartminla's. Toen ik mijn meelwormen begon te voeren met meelwormen substraat van Avian ging het voortreffelijk met mijn jong roodstaart minla's. Alle eieren kwamen uit en alle jongen werden zefstandig. Natuurlijk wel eens een verloren aan een sperwer, maar daar is weinig aan te doen.

Later heb ik mijn voeding van meelwormen veranderd na tips hier op het forum. Ik voerde de meelwormen alleen nog maar havermoutballen (havermout met een beetje water, voedings substraat voor vogels en een mespuntje ESB3. Meelwormen kan je daar heel lang goed ophouden en is niet duur. Met deze voeding voor mijn meelwormen kwamen ook de jonge nachtegalen. 2 of 3 eieren per keer, maar wel allemaal zelfstandig! Dit terwijl ik zelf katten heb die ook regelmatig in het gaas hingen. Ook had ik het probleem van voeren gedurende dag, daar ik ook fulltime werk en ook geregeld meer dan 40 uur. Dit heb ik opgelost door meelwormen in een specieton te gooien met wat voer, paardebloem bladen bijv. Nachtegalen voerden dus vanaf dag 1 alleen maar bruine meelwormen, 's avonds als ik tijd had zocht ik witte meelwormen uit en voerde deze uit mijn hand aan de nachtegalen. Jongen waren mooi fors en bewogen door hel voliere en bleven niet lang aan het gaas.

Lang verhaal kort. Jonge nachtegalen en jonge buulbuuls dood kort na uitvliegen, oorzaak mogelijk axtoplasmose etc. Op te lossen door de havermoutballen.
Probleem van voeren op te lossen door in een ton of emmer ofzo te voeren.

@ Bart1. Ik meen dat je ook kippen in je voliere hebt lopen? Dit zou weleens de oorzaak dan kunnen zijn van kapotte vogels. Vroeger parkieten met kippen gehouden, en geloof me een kip lust wel een parkiet. Ook heb ik kippen volwassen muizen zien vangen en opeten.

bart1
Senior+ Forumlid
Berichten: 202
Lid geworden op: 29 apr 2012, 14:46
Contacteer:

Re: KWEEK 2013

Bericht door bart1 » 28 aug 2013, 14:58

Heb jij vier koppels zitten? Hoe doe je dat dan? Ze mogen elkaar toch niet horen/zien?
Maar goed, jij hebt er dus ook niet de beste resultaten mee. Ook logisch dat het lang niet altijd goed gaat, anders waren ze wel goedkoop!
Al had je maar 2 jongen per jaar op stok, dat zou het leed al aanzienlijk verzachten denk ik!





rockarolla schreef:Ik begrijp je wel ergens.

Ik denk er ook aan om 3 koppels te verkopen.


Mijn zanglijsters en zwartborstlijster hadden dit jaar wel een topjaar.

monileger
Senior+ Forumlid
Berichten: 599
Lid geworden op: 20 sep 2009, 13:43
Contacteer:

Re: KWEEK 2013

Bericht door monileger » 01 sep 2013, 22:16

hallo,

Vandaag is de eerste Afrikaanse hop uitgevlogen van de 3. dus ik verwacht nu binnen 3 dagen alle drie de hoppen te kunnen zien vliegen.
Daarnaast zat ook een jonge beo in het uitvlieg gat, dus die verwacht ik ook binnen een paar dagen te zien vliegen.

Leuk leuk.

Hoop wel laatste ronden van alles, het begint als een stuk kouder te worden.

groet monileger

monileger
Senior+ Forumlid
Berichten: 599
Lid geworden op: 20 sep 2009, 13:43
Contacteer:

Re: KWEEK 2013

Bericht door monileger » 02 sep 2013, 14:03

hallo,

Vandaag zijn de laatste 2 jongen van de Afrikaanse hoppen ook uitgevlogen. Dus er hippen en vliegen nu 3 jongen hoppen rond.

Daarnaast is net rond kwart voor 2 het eerste jong van de beo's uitgevlogen en het laatste jong zit in het uitvlieg gat.

zien er prachtig uit.

groet monileger

wjvdlinden
Senior+ Forumlid
Berichten: 278
Lid geworden op: 11 jul 2006, 16:40
Locatie: Sliedrecht
Contacteer:

Re: KWEEK 2013

Bericht door wjvdlinden » 02 sep 2013, 14:27

monileger schreef:hallo,

Vandaag zijn de laatste 2 jongen van de Afrikaanse hoppen ook uitgevlogen. Dus er hippen en vliegen nu 3 jongen hoppen rond.

Daarnaast is net rond kwart voor 2 het eerste jong van de beo's uitgevlogen en het laatste jong zit in het uitvlieg gat.

zien er prachtig uit.

groet monileger
Is wel een fotomomentje waard.

monileger
Senior+ Forumlid
Berichten: 599
Lid geworden op: 20 sep 2009, 13:43
Contacteer:

Re: KWEEK 2013

Bericht door monileger » 02 sep 2013, 16:30

hoi wjvdlinden,

ik zal van de week even wat foto's nemen. De uitgevlogen beo is nog wat schuw, vliegt overal tegen aan dus wil hem nu niet verspillen.
De hopjes duiken nog in de blokken dus die zullen van de week echt goed zichtbaar zijn.

Hoe gaat het met jou jongen en eieren?

groet monileger

wjvdlinden
Senior+ Forumlid
Berichten: 278
Lid geworden op: 11 jul 2006, 16:40
Locatie: Sliedrecht
Contacteer:

Re: KWEEK 2013

Bericht door wjvdlinden » 02 sep 2013, 19:36

monileger schreef:hoi wjvdlinden,


groet monileger
Twee jonge driekleur glansspreeuwen. Brilvogels is mislukt

Wouard
Senior+ Forumlid
Berichten: 101
Lid geworden op: 19 mar 2007, 21:58
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: KWEEK 2013

Bericht door Wouard » 04 sep 2013, 18:46

rockarolla schreef:Hallo Wouard, bedankt voor de reactie.
Kan je wat meer info geven over de havermoutballen ?
Je spreekt over voedingssubstraat voor vogels, heb je het dan over avian ?
Je voegt een mespuntje esb30 toe. Een mespuntje op hoeveel havermout is dat dan ongeveer.
Ik wil het zeker eens gaan proberen.

Een mes puntje op een kilo havermout. Ik weet niet hoeveel gram een mes puntje is. Maar in ieder geval weinig. ESB3 eerst oplossen in water en dan dat water op de havermout gooien. Ballen draaien en in de vriezer. Als voedingssubtraat gebruikte ik Orlux optibreed en calci lux. Vaak alleen meelwormen voeren met havermoutballen en dan alleen 1 keer per dag de voedseldieren bepoederen met calcilux. Optibreed is iets duurder. Ik bepoederde de voedseldieren maar 1 keer per dag.

De havermot ballen zijn trouwens niet een idee van mij, maar heb ik van dit forum gehaald. Werkt super. Je kan alles in de ballen stoppen wat je wilt. Ik heb alles weggelaten behalve calci lux en ESB.

monileger
Senior+ Forumlid
Berichten: 599
Lid geworden op: 20 sep 2009, 13:43
Contacteer:

Re: KWEEK 2013

Bericht door monileger » 06 sep 2013, 11:00

hallo,

Net hebben wij bij de jonge hoppen en beo's veren getrokken voor DNA.

De beo's waren echt flink aan het schreeuwen. Nu is er het volgende.

1 van de jongen stijgt niet op. Ik zie geen breuk ofzo. Wat kan dat zijn?
Stress of?

Het lijkt me de linker vleugel te maken te hebben.

ik hoor graag wat ideeën

groet monileger

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 27 gasten