KWEEK 2013

Alles m.b.t. het kweken van vogels

Moderators: René, adminrobin

White_Blackbird
Senior+ Forumlid
Berichten: 863
Lid geworden op: 26 jan 2008, 21:26
Contacteer:

Re: KWEEK 2013

Bericht door White_Blackbird » 07 mar 2013, 19:59

Hallo Gaai,

ja, dat zou wat zijn als jouw zilver een man blijkt te zijn. Het was wel een hele forse vogel kan ik mij herinneren...
Als het een man blijkt te zijn is hij hier van harte welkom :D Zilver maar zilver geeft dubbelfactorige, bijna witte vogels, wauw!
Ondertussen kan ik misschien een kraaiman krijgen, maar het gaat om een geleewiekt exemplaar van een jaar oud. Tja, wat moet ik daar mee? Niet echt ideaal, maar nood breekt wet. De pop hier zit alweer met takken in de bek. Hoe is het trouwens afgelopen met die satinet van P.R.?

Die foto's van de volière zijn zeker de moeite waard. Waarschijnlijk is de vlucht morgen qua constructie (buizenframe plus gaas)zo'n beetje af, maar dan moet er nog flink wat beplanting, dode bomen, takken ed. in. Ook moeten er nog een schelpenpad en een zitje aangelegd worden.Misschien vanavond alvast wat foto's van de bouwwerkzaamheden plaatsen ::)

MVG
Laatst gewijzigd door White_Blackbird op 08 mar 2013, 15:36, 1 keer totaal gewijzigd.

secundo
Senior Forumlid
Berichten: 80
Lid geworden op: 03 dec 2009, 19:50
Contacteer:

Re: KWEEK 2013

Bericht door secundo » 07 mar 2013, 20:27

wjvdlinden schreef:
Zijn er nog meer interessante vogelfora? Waar mag ik kijken? Ik ken eigenlijk naast deze alleen vogelcafé.
Ja hoor, er zijn zovele interessante vogelfora.
Nederlandstalig heb je naast de door u genoemde ook nog vogelarena waarop redelijk wat bedrijvigheid is (maar dit is natuurlijk géén specifiek V&I-forum).
De foto's van de volière van WB zag ik op een Engels forum (FSSUK).
En met je Shama's ben je ongetwijfeld ook al terecht gekomen op het (engelstalige) 'Shama Club Singapore'-forum.
En ook een mooi Frans forum: insectivores.space-forum
Ook in Duitsland vind je fora: vogelforen...

En zo zullen er nog wel een paar zijn... Maar aangezien ik geen andere talen begrijp, beperk ik mij tot het af en toe bezoeken van bovenstaande fora.

Gaai
Senior+ Forumlid
Berichten: 329
Lid geworden op: 22 aug 2007, 01:07
Locatie: België
Contacteer:

Re: KWEEK 2013

Bericht door Gaai » 07 mar 2013, 22:49

WB,

De satinet is denk ik nog beschikbaar. Ik had ze eventueel wel overgenomen maar ik ben dan toch gegaan voor de gaaien.

Van het ouderkoppel van onze zilvere kraaien was de man ook gelewiekt. Het kan dus zeker lukken. Zorg enkel dat de man via takken hogerop bij de pop kan geraken.

rockarolla
Junior Forumlid
Berichten: 38
Lid geworden op: 05 mei 2011, 21:00
Contacteer:

Re: KWEEK 2013

Bericht door rockarolla » 08 mar 2013, 18:01

Hier voorlopig enkel de groenvleugelduiven aan het nestelen.

De man van mijn nieuwste aanwinst voor dit jaar is wel klaar voor de kweek :

Zang Damalijster

http://www.facebook.com/photo.php?v=4640773297109

e v/d zande
Senior Forumlid
Berichten: 69
Lid geworden op: 12 apr 2009, 17:14
Contacteer:

Re: KWEEK 2013

Bericht door e v/d zande » 08 mar 2013, 20:42

Hier zijn de witwanggaaien ook al aan het slepen met nestel materiaal.
Hopen dat de vorst niet meer terug keert, ook al kan het nog goed in deze maand.

wjvdlinden
Senior+ Forumlid
Berichten: 278
Lid geworden op: 11 jul 2006, 16:40
Locatie: Sliedrecht
Contacteer:

Re: KWEEK 2013

Bericht door wjvdlinden » 08 mar 2013, 22:00

rockarolla schreef:Hier voorlopig enkel de groenvleugelduiven aan het nestelen.

De man van mijn nieuwste aanwinst voor dit jaar is wel klaar voor de kweek :

Zang Damalijster

http://www.facebook.com/photo.php?v=4640773297109
Klinkt goed die zang.

Hier zitten de driekleurglansspreeuwen voor de tweede keer te broeden. Zo te zien 2 eieren bevrucht. In ieder geval beter dan vorig jaar toen was alles vier keer onbevrucht. Nu heb ik al één jong op stok.

Gaai
Senior+ Forumlid
Berichten: 329
Lid geworden op: 22 aug 2007, 01:07
Locatie: België
Contacteer:

Re: KWEEK 2013

Bericht door Gaai » 08 mar 2013, 22:55

In de buitenvolière?

smoke
Senior+ Forumlid
Berichten: 244
Lid geworden op: 08 nov 2009, 13:34
Contacteer:

Re: KWEEK 2013

Bericht door smoke » 10 mar 2013, 12:49

Hoi,

het was loos alarm dat mijn roodstaartgaailijsters een nest aan het maken waren , er is niet veel gebeurt in de struik heb ik kunnen zien.

Hopelijk wachten ze nu nog even tot na de kou om dan pas over enkele weken als het goed is van temperatuur te beginnen.


Gr smoke.

monileger
Senior+ Forumlid
Berichten: 599
Lid geworden op: 20 sep 2009, 13:43
Contacteer:

Re: KWEEK 2013

Bericht door monileger » 10 mar 2013, 15:10

hallo,

vandaag voor de 2e keer in deze week een paring gezien van de milnei. Ze zitten soms wel is te trekken aan struiken maar verder nog niks te zien.

De beo's gooien erg veel takjes in het blok, er zit al een heel kommetje in. Of dit toch voor het slapen is of voor eieren ( hoop natuurlijk het laatste ) weet ik niet. Dat is afwachten.

De grijsflank gaailijsters vliegen al vanaf dag 1 met takjes maar brengen het nog nergens heen. Dus allemaal afwachten in deze vroege tijd.

groet monileger

secundo
Senior Forumlid
Berichten: 80
Lid geworden op: 03 dec 2009, 19:50
Contacteer:

Re: KWEEK 2013

Bericht door secundo » 11 mar 2013, 15:58

1 koppel Japanse nachtegalen zit sinds deze morgen te broeden.

Vorige nacht licht negatieve temperaturen geweest en op dat moment zaten de nachtegalen nog niet te broeden. Benieuwd of de 3 eieren die er al lagen de vorst overleefd hebben??

Ik had ze nog géén nestmateriaal gegeven, maar ze hebben het (slaap)nest van de blauwgrijze roodstaartjes helemaal uiteen getrokken om zelf hun nest mee te bouwen (in een thuya).

Ook levend voer krijgen ze nog niet. Dat zal ik nu maar vlug gaan aanschaffen tegen de tijd dat er eventueel jongen zijn.

Ze hadden beter nog even gewacht met nestelen. De kans bestaat dat ze komende nacht ondergesneeuwd raken op het nest...

secundo
Senior Forumlid
Berichten: 80
Lid geworden op: 03 dec 2009, 19:50
Contacteer:

Re: KWEEK 2013

Bericht door secundo » 13 mar 2013, 20:04

Gisterenmorgen zag de thuya waarin ze zitten te broeden er zo uit:

Afbeelding

Het nest bevindt zich onder de eerste 'd' van het watermerk.

De spar werd door het gewicht van de sneeuw erg plat gedrukt, maar de nachtegalen zijn blijven broeden. Ondertussen is de sneeuw grotendeels verdwenen en zitten ze nog steeds op het nest.

wjvdlinden
Senior+ Forumlid
Berichten: 278
Lid geworden op: 11 jul 2006, 16:40
Locatie: Sliedrecht
Contacteer:

Re: KWEEK 2013

Bericht door wjvdlinden » 13 mar 2013, 21:35

Secundo,

Wat een zeer heftige broedsituatie voor de japanse nachtegalen. Ik ben heel benieuwd hoe dit afloopt. Succes.

Niltava
Senior+ Forumlid
Berichten: 113
Lid geworden op: 07 mei 2004, 21:29
Contacteer:

Re: KWEEK 2013

Bericht door Niltava » 13 mar 2013, 23:51

Hoeveel poppen kost dit ons gezamelijk vogelbestand jaarlijks aan legnood vraag ik mij zo af?
Ik begrijp dat we zo snel mogelijk willen beginnen en het dus lastig is om te wachten, maar kunnen wij niet beter
eerst aan de vogels denken voordat we dit soort risco's nemen?

Ik hoop dat het allemaal goed komt met de vogels die kosten wat het kost zo snel mogelijk voor jongen moeten zorgen!

White_Blackbird
Senior+ Forumlid
Berichten: 863
Lid geworden op: 26 jan 2008, 21:26
Contacteer:

Re: KWEEK 2013

Bericht door White_Blackbird » 14 mar 2013, 08:40

Niltava,
Soms is het moeilijk om vogels af te remmen. Ik geef geen nestmateriaal, maar als ze echt willen nestelen, dan trekken ze het gras uit de grond...Zo ook hier:
In een ruime volière van 46 m2 heb ik sinds 2 jaar 3 roodvleugelgaailijsters (Trochalopteron formosus). Broer en zus van 2011 en een losse oude man. Broer en zus waren vanaf het begin gekoppeld en de oude man leefde afgezonderd. Al enige tijd was er nestelactiviteit en wat gekrakeel en tot mijn verbazing constateerde ik vanochtend dat het koppel uit elkaar was en dat de jonge pop nu samen leeft met de oude man. En nou komt het: bij nadere inspectie ontdekte ik een prachtig nest in een dichte conifeer. Het lijkt zelfs of ze al zitten te broeden. Blijkbaar trekken Gaailijsters (en Japanse nachtegalen, zie Secundo) zich weinig aan van lage temperaturen in Maart :roll:

MVG

secundo
Senior Forumlid
Berichten: 80
Lid geworden op: 03 dec 2009, 19:50
Contacteer:

Re: KWEEK 2013

Bericht door secundo » 14 mar 2013, 10:53

Niltava schreef:Hoeveel poppen kost dit ons gezamelijk vogelbestand jaarlijks aan legnood vraag ik mij zo af?
Ik begrijp dat we zo snel mogelijk willen beginnen en het dus lastig is om te wachten, maar kunnen wij niet beter
eerst aan de vogels denken voordat we dit soort risco's nemen?

Ik hoop dat het allemaal goed komt met de vogels die kosten wat het kost zo snel mogelijk voor jongen moeten zorgen!
Beste Niltava,
wat stelt u dan voor dat ik doe? Hoe kon ik deze vroege start voorkomen?

Ik sta er zeker niet om te springen dat ze zo vroeg al beginnen. Ze mochten van mij gerust nog wat wachten.
Máár:
- ik gaf ze nog geen nestmateriaal: dat hebben ze 'gestolen' uit het slaapnest van de blauwgrijze roodstaartjes. In een grote natuurlijke volière vinden ze altijd wel ergens iets wat ze kunnen gebruiken om een nest mee te maken.
- ik gaf ze nog géén levend voer, noch eivoer of iets dergelijks. Ze stonden (en staan nu nog steeds) op een dieet van universeelvoer, appel, exoten- en vinkenzaad.
- ik kan moeilijk alle sparren, bomen, bamboe, struiken, klimplanten, bloemen, ... uit de volière verwijderen. En mocht ik dat wel kunnen en ze moeten de eieren vanop een stok op de grond laten vallen: is de kans op legnood dan kleiner???
- als ik het nest kapot maak/verwijder, dan beginnen ze gegarandeerd morgen opnieuw een nest te bouwen. En dan gaat ze weer eieren leggen... En opnieuw, en opnieuw,...
- geen gefoefel met uren licht of dergelijke: gewoon de natuurlijke daglengte. Zou het niet in de eerste plaats de daglengte zijn die ze triggert om te beginnen nestelen? Veel eerder dan temperatuur/voedselaanbod? Zie hieronder de data waarop het eerste ei werd gelegd in de voorbije jaren.

De nachtegalen zitten al 4 jaar in een grote gemeenschappelijke volière. Zonder dak. Open en bloot in de zon/regen/sneeuw/koude/warmte,...

Dit koppel heeft mij al veel meer (plezier) gegeven dan ik ooit kon dromen:
Man geringd van 2008. Pop: leeftijd onbekend.
In de volière sinds juni respectievelijk mei 2009.

Hun allereerste nest was in juli 2010: 2 jongen uit 2 eieren ==> NIET opgekweekt. Daarna in augustus 2010 voor de eerste maal jongen op stok gekregen: 3 jongen uit 3 eieren==> alledrie op stok

2011: 6 broedrondes. 1ste ei op 8 maart. Laatste jong uitgevlogen op 26 augustus.

2012: 6 broedrondes. 1ste ei op 6 maart. Laatste jong uitgevlogen op 28 augustus.

2013: ??? broedrondes. 1ste ei op 8 maart.

Zowel in '11 als in '12 werd in de eerste ronde 1 jong geboren uit 3 eieren. Kwam het jong telkens uit het laatst gelegde ei dat dus meteen werd bebroed en geen koude nachten moest doorstaan??

Er ging af en toe een broedsel verloren door loskomende nesten, weersomstandigheden, ... Té 'warm' zie ik als een grotere bedreiging voor de jongen dan 'te koud': op de warmste zomerdagen krijgen ze hun jongen niet voldoende afgekoeld als het nest enigszins in de zon ligt.

Maar het lijkt onmogelijk om ze af te stoppen. Ik ga ze in elk geval niet in een klein(er) kooitje of volière steken om ze te beletten nest te maken.

Alle jonge poppen worden verkocht. Van elke geslaagde broedronde verkoop ik één jonge man en de (eventuele) andere mannen schenk ik weg aan vrienden, collega's, kennissen, ...
Ik heb maar één (gezelschaps)volière. Kweek zou ik zelfs bijkomstig durven noemen. Dus moeten ze zeker niet "kosten wat het kost zo snel mogelijk voor jongen zorgen".
Stiekem hoop ik dit jaar eigenlijk véél meer op jongen van een andere soort die erbij zit, dan op jongen van dit koppel. Maar als dit andere koppel niets doet: ook goed. Dan zien we wel volgend jaar.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 15 gasten