KWEEK 2013

Alles m.b.t. het kweken van vogels

Moderators: René, adminrobin

wjvdlinden
Senior+ Forumlid
Berichten: 278
Lid geworden op: 11 jul 2006, 16:40
Locatie: Sliedrecht
Contacteer:

Re: KWEEK 2013

Bericht door wjvdlinden » 14 mar 2013, 19:05

Vanmorgen zag ik dit in mijn nachthok. Hele slechte foto. Gemaakt met mijn mobiel.

Afbeelding

2 jonge driekleurglansspreeuwen. Moet ik 1 eerder jong weghalen of kan dit er gewoon bij blijven?

Niltava
Senior+ Forumlid
Berichten: 113
Lid geworden op: 07 mei 2004, 21:29
Contacteer:

Re: KWEEK 2013

Bericht door Niltava » 14 mar 2013, 22:10

secundo schreef: Beste Niltava,
wat stelt u dan voor dat ik doe? Hoe kon ik deze vroege start voorkomen?


Ik ga ze in elk geval niet in een klein(er) kooitje of volière steken om ze te beletten nest te maken.
Hoi Secundo,

Je geeft zelf eigenlijk al min of meer de in mijn ogen beste oplossing, het van elkaar scheiden.
Maar dat is een keuze die je neemt.
De vogels die ik zelf heb kunnen overigens voor alle veiligheid beter gescheiden gehouden worden buiten het kweekseizoen, en dat maakt die keuze natuurlijk wat makkelijker.
Een koppel japanse nachtegalen kunnen gerust samen overwinteren en dat is natuurlijk ook het mooiste, alleen het kan een risico met zich meebrengen in de vorm van te vroeg beginnen.

Overigens ik vroeg mij af hoeveel poppen dit ons allen gezamelijk zou kosten, is dus in het algemeen bedoeld niet zo direct naar jou toe. :wink:

Laten wij hopen dat het z.s.m. mooi en stabiel weer wordt dan kan de kweek weer goed beginnen.

wjvdlinden
Senior+ Forumlid
Berichten: 278
Lid geworden op: 11 jul 2006, 16:40
Locatie: Sliedrecht
Contacteer:

Re: KWEEK 2013

Bericht door wjvdlinden » 15 mar 2013, 09:22

In mijn schuur heb ik nog in afwachting van het betere weer buiten wat brilvogels zitten. Zodra de temperatuur het toelaat mogen ze de volière in.

Twee weken terug trof ik al twee eitjes aan. Vervolgens heb ik maar een nestkastje gegeven.

Nu is er een nestje gemaakt in een voerbakje wat gewoon op de grond staat.

Afbeelding

lijster
Junior Forumlid
Berichten: 32
Lid geworden op: 10 mei 2004, 02:51
Contacteer:

Re: KWEEK 2013

Bericht door lijster » 16 mar 2013, 08:33

Beste Niltava ,

Volgens mij haal je twee dingen door elkaar namelijk ,

vogels die vanuit de natuur ( uit zichzelf ) broedrijp worden en vogels die door voeding versneld broedrijp gemaakt worden door de eigenaar.
Hier op dit Forum hebben we het duidelijk over het eerste , vogels die door hun biologische klok broedrijp zijn geworden .
In mijn ogen is het zelfs niet slim om deze vogels tegen te houden , de vogels apart zetten is misschien wel het domste wat je kan doen want het is mijn ervaring dat ze dan heel dikwijls de rest van het seizoen niks meer doen . Heel logisch lijkt me want door ze apart te zetten heb je hun biologisch ritme verbroken ! Twee vogels die gekoppels zijn , die een écht paar vormen ga je toch niet apart zetten !!!

Gewoon lekker laten beginnen , trouwens een vogel die echt aan de gang wil is toch haast niet te stoppen :)

Gr Lijster

boomklever
Forumlid
Berichten: 19
Lid geworden op: 12 mar 2013, 19:30
Contacteer:

Re: KWEEK 2013

Bericht door boomklever » 16 mar 2013, 15:36

helemaal mee eens,

toch vorig jaar wel gemerkt dat men bij mijn jonge schama's vaak vroeg van wanneer ze geboren waren, en dan vooral van de laatste ronde geregeld comentaar dat ze dan voor het komende kweekseizoen te jong zouden zijn met name de poppen (wat zou de grootste kans zijn op legnood een te jonge pop of te vroeg in het seizoen starten met kweek?)

hier nog alles rustig, de hop begint te hoepen en zilveroren zijn ook wat aktiever geworden.
maar mag van mij wel langzaam aan beginnen

gr. boomklever

monileger
Senior+ Forumlid
Berichten: 599
Lid geworden op: 20 sep 2009, 13:43
Contacteer:

Re: KWEEK 2013

Bericht door monileger » 16 mar 2013, 16:43

Hallo,

Vanmiddag een paring gezien van mijn beo's. Ik had een nieuw blok gekocht voor ze om in te slapen.
Daar slapen ze namelijk graag in. Takjes gegeven om het erop te slapen.

Net dus een mooie paring gezien. Het blok hangt in een verwarmt nachthok. Dit is een soort waar ik nog nooit mee gekweekt heb dus het is welkom.
Mvg monileger

monileger
Senior+ Forumlid
Berichten: 599
Lid geworden op: 20 sep 2009, 13:43
Contacteer:

Re: KWEEK 2013

Bericht door monileger » 17 mar 2013, 16:32

hallo,

Vandaag 2 goede paringen gezien van de beo's dus denk deze week eieren te hebben. Hij zat er goed op.

De milnei man vloog ook met een blaadje achter de pop aan dus wie weet. Die zijn van 2012.

mvg Monileger

calocitta colliei
Senior+ Forumlid
Berichten: 160
Lid geworden op: 01 apr 2012, 09:43
Contacteer:

Re: KWEEK 2013

Bericht door calocitta colliei » 17 mar 2013, 21:11

hallo liefhebbers

ik denk inderdaad ook dat het niet verstandig is de vogels te scheiden
om de reden dat je het ritme verstoord maar ook omdat vele vogels samen optrekken
of zelfs samen slapen om elkaar ook een beetje warm te houden.
verder zeg ik kijk naar buiten aan alles behalve het weer kan je zien dat het bijna lente is of al had moeten zijn.bomen zijn in bloei bollen komen uit de grond beesten gaan weer beetje raar doen om op te vallen.lekker laten gaan en hopen dat iedereen een top seizoen heeft.

spreeuw
Senior Forumlid
Berichten: 82
Lid geworden op: 12 aug 2009, 08:02
Contacteer:

Re: KWEEK 2013

Bericht door spreeuw » 18 mar 2013, 10:25

Eerste ei van de kookaburras is een feit ;)

Vagabunda
Senior+ Forumlid
Berichten: 216
Lid geworden op: 10 jun 2011, 16:10
Locatie: Oost-vlaanderen
Contacteer:

Re: KWEEK 2013

Bericht door Vagabunda » 18 mar 2013, 14:40

spreeuw schreef:Eerste ei van de kookaburras is een feit ;)
Is dit je 1e legsel bij je kookaburra's? Hoe oud is je koppel?

spreeuw
Senior Forumlid
Berichten: 82
Lid geworden op: 12 aug 2009, 08:02
Contacteer:

Re: KWEEK 2013

Bericht door spreeuw » 18 mar 2013, 14:57

Vagabunda schreef:
spreeuw schreef:Eerste ei van de kookaburras is een feit ;)
Is dit je 1e legsel bij je kookaburra's? Hoe oud is je koppel?

Eerste legsel van het jaar maar 2de jaar dat ze leggen.
Koppel is van 2009-2010.

Vagabunda
Senior+ Forumlid
Berichten: 216
Lid geworden op: 10 jun 2011, 16:10
Locatie: Oost-vlaanderen
Contacteer:

Re: KWEEK 2013

Bericht door Vagabunda » 18 mar 2013, 15:22

Dus je pop legde al op haar 2e jaar?
Bedankt.

Ik heb hier nu nog niet zo lang ook jong koppel van 2012, dus was eens benieuwd op welke leeftijd ze bij jou voor het eerst legden. Verwacht pas op 4-5 jaar, maar kijk, bij jou toch al vroeger.

monileger
Senior+ Forumlid
Berichten: 599
Lid geworden op: 20 sep 2009, 13:43
Contacteer:

Re: KWEEK 2013

Bericht door monileger » 19 mar 2013, 19:41

hallo,

hier ook goed nieuws. zoals verwacht nadat ik 3 keer een paring heb gezien, vandaag een eerste ei van de middel beo's.
verwacht morgen overmorgen het 2e ei.

mvg monileger

hendrik
Junior Forumlid
Berichten: 35
Lid geworden op: 08 aug 2010, 22:19
Contacteer:

Re: KWEEK 2013

Bericht door hendrik » 22 mar 2013, 16:57

hoi allemaal,

voor dit seizoen word het kweken met de bali/ kastanjeruglijsters/azuurmezen/baardman/emeraldspreeuwen/zanglijsters mutatie/barmsijs en botvinken(zoek nog mutaties v de botvink).

de bali's bouwen al een nest ,en de kastanjeruglijsters(koppel 1) beginnen ook te bouwen!! ze hebben het voorjaar in de kop, maar het weer is er nog niet erg naar.

wel zitten ze bij mij helemaal windvrij,met aan de voorkant plexiglas, dus?? de baardmannen broeden al.

groeten henk

monileger
Senior+ Forumlid
Berichten: 599
Lid geworden op: 20 sep 2009, 13:43
Contacteer:

Re: KWEEK 2013

Bericht door monileger » 22 mar 2013, 18:48

Hoi hendrik

Leuk dat het bij jou ook aan de gang is.
Bij mij zit de beo sinds gister te broeden op 2 eieren.

Succes met de kweek.

Groet monileger

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten