KWEEK 2013

Alles m.b.t. het kweken van vogels

Moderators: René, adminrobin

gem
Senior+ Forumlid
Berichten: 167
Lid geworden op: 27 okt 2012, 14:13
Locatie: Grimbergen
Contacteer:

Re: KWEEK 2013

Bericht door gem » 13 aug 2013, 07:17

Japanse nachtegalen hebben 2 jongen.Hopelijk blijven ze leven.
Vogels zijn beestig tof!

bart1
Senior+ Forumlid
Berichten: 202
Lid geworden op: 29 apr 2012, 14:46
Contacteer:

Re: KWEEK 2013

Bericht door bart1 » 13 aug 2013, 10:53

Dat zou mooi zijn, net uit?

gem
Senior+ Forumlid
Berichten: 167
Lid geworden op: 27 okt 2012, 14:13
Locatie: Grimbergen
Contacteer:

Re: KWEEK 2013

Bericht door gem » 13 aug 2013, 15:18

@Bart1: van 9/8 en 10/8 :)
Vogels zijn beestig tof!

René
Administrator
Berichten: 280
Lid geworden op: 28 aug 2008, 14:41
Locatie: Duiven
Contacteer:

Re: KWEEK 2013

Bericht door René » 14 aug 2013, 08:26

Van morgen lag het jong van de Roodkuiftoerako's dood in het nest! Maar met de jongen van de Livingstone toerako's gaat het prima. 
René
Webmaster

bart1
Senior+ Forumlid
Berichten: 202
Lid geworden op: 29 apr 2012, 14:46
Contacteer:

Re: KWEEK 2013

Bericht door bart1 » 14 aug 2013, 09:09

Vandaag moeten de jonge nachtegalen uit het ei kruipen, de man lag vanochtend dood in de voliere. Toegetakeld, poot eraf, vleugel er half af. Dicht tegen het gaas.
Het zit niet mee :( . Als deze jongen niet groot worden dan stop ik ermee, gaan er gewoon weer tropen de voliere in. Lol is er dan na 3 jaar wel af. Twee jongen groot en wel 15 dood. 2 mannen dood. Geld groeit ook niet op de rug.

gem
Senior+ Forumlid
Berichten: 167
Lid geworden op: 27 okt 2012, 14:13
Locatie: Grimbergen
Contacteer:

Re: KWEEK 2013

Bericht door gem » 14 aug 2013, 09:32

Wat een pech:(
Vogels zijn beestig tof!

monileger
Senior+ Forumlid
Berichten: 599
Lid geworden op: 20 sep 2009, 13:43
Contacteer:

Re: KWEEK 2013

Bericht door monileger » 14 aug 2013, 09:40

jammer Rene,

Hopen dat de livingstone het goedmaken voor je.

Bart, dit is ook een beetje het risico van de hobby. Soms heb je geluk en vaak ook niet. Je moet niet gelijk stoppen met de vrucht en insect etende vogels. Dat zou zonde zijn.
Misschien zijn de nachtegalen je gewoon niet gegeven. Misschien moet je een andere soort proberen.

buulbuuls, spreeuwen, lijsters.

Niet de moet verliezen. Ik heb ook pas sinds 2009 kweek succes. Soms duurt het even voordat het echt lukt.

De beo's en hoppen groeien erg goed. Vandaag de beo's proberen te ringen. Op mijn birdday :D :D

groet monileger

bart1
Senior+ Forumlid
Berichten: 202
Lid geworden op: 29 apr 2012, 14:46
Contacteer:

Re: KWEEK 2013

Bericht door bart1 » 14 aug 2013, 09:54

Dat is waar Monileger. Ik zal er eens over denken. Op zich had ik altijd tropen en ben daar ook wel gek van. Ze moesten destijds echter weg omdat de nachtegalen de jongen niet groot kregen. Maar nu zit het telkens tegen. De kattenpopulatie in de omgeving neemt op zijn allerminst af, dat werkt ook niet goed. Erg moeilijk met uitvliegende jongen.
En het hoeft van mij niet makkelijk te gaan, ik heb er de favoriete soorten voor weggedaan... maar dan moet het wel een keer een succesje opleveren. Want ook deze jongen zullen verloren gaan, de pop doet het vast niet alleen. Ik denk nog over met de hand groot brengen.

bart1
Senior+ Forumlid
Berichten: 202
Lid geworden op: 29 apr 2012, 14:46
Contacteer:

Re: KWEEK 2013

Bericht door bart1 » 14 aug 2013, 09:54

Van harte gefeliciteerd met je verjaardag trouwens!! (als ik dat goed begrijp)

monileger
Senior+ Forumlid
Berichten: 599
Lid geworden op: 20 sep 2009, 13:43
Contacteer:

Re: KWEEK 2013

Bericht door monileger » 14 aug 2013, 10:04

hoi bart,

Je begrijpt het inderdaad goed. Ik ben vandaag jarig. 24 jaar oud.

Ik denk dat de nachtegaal het prima zelf kan. je ziet wel vaker dat vogels zie er opeens alleen voor staan de jongen alsnog goed groot brengen.

Sorry dat ik het zeg, Is het probleem niet gewoon jou volière? niet lullig bedoelt maar als ik jou foto's voor me haal van de voliere dan staan er amper struiken in.
Dat kan natuurlijk ook het probleem zijn. De jongen kunnen niet de struiken in de dan maar tegen het gaas. Of je ouder vogels kunnen zich niet verstoppen voor de katten.

Misschien is dat een oplossing, meer planten.

Ik heb net de beo's geringd, dat ging nog maar net. maandag gingen de ringen er nog zo af en nu kreeg ik ze er amper omheen.

groet monileger

bart1
Senior+ Forumlid
Berichten: 202
Lid geworden op: 29 apr 2012, 14:46
Contacteer:

Re: KWEEK 2013

Bericht door bart1 » 14 aug 2013, 10:28

24, dat is een mooie leeftijd... voor mij alweer 6 jaar geleden ;-)

Geeft niks, goed meegedacht.
De beplanting zoals die nu is is pas van het laatste half jaar. De jaren ervoor stond de volière vol met van allerlei struiken. Dat maakte geen verschil.
De volière staat vrij. Aan 3 zijdes staat het aan de buitenkant vol planten en bomen. 2 zijdes zijn dik begroeid met klimop (de pop maakt nooit ergens anders een nest).
In de volière kun je gelijk hebben hoor, daar staan 3 bamboes en siergrassen, maar ja, die hebben immers tijd nodig om groot te worden.
Voor de jongen is het inderdaad te weinig verstop plekken (hoewel, toen de volière vol stond zaten ze ook alleen maar tegen het gaas bij de open stukken).
De oude vogels hebben denk ik voldoende plek om te schuilen. Nu is het waarschijnlijk gewoon zo dat de man nachtegaal tegen het gaas is gaan hangen voor een spin of vlieg en dat 1 van de katten simpelweg sneller was. De volière is 2 meter hoog, als de vogel ook maar even aan het gaas komt op een meter hoog, ja, dat is geen hoogte voor een loerende kat.
Momenteel staat er een vlier in een kuip klaar om de volière in te gaan, heb ik niet eerder gedaan ivm de broedende vogels.
Ook is de volière niet licht genoeg door de beplanting waar die in wegvalt (de planten en bomen eromheen).
Misschien is een andere soort ook een optie. Maar als de pop deze jongen grootbrengt dan kan ik wel weer onverwant maken. Nog maar een keer proberen dan.......

Geniet van je dag!

gem
Senior+ Forumlid
Berichten: 167
Lid geworden op: 27 okt 2012, 14:13
Locatie: Grimbergen
Contacteer:

Re: KWEEK 2013

Bericht door gem » 15 aug 2013, 09:09

Ook een gelukkige verjaardag Monnileger.De mijne was begin van de maand.Oud nu:)
@bart: ik had ook last van katten en heb toen een schrikdraad voor reigers gekocht(makro):1 keer probeert een kat dat en dan gaat ze in een grote boog rond de voliere.
Vogels zijn beestig tof!

bart1
Senior+ Forumlid
Berichten: 202
Lid geworden op: 29 apr 2012, 14:46
Contacteer:

Re: KWEEK 2013

Bericht door bart1 » 16 aug 2013, 11:41

Proberen waard.... als ik de vogels blijf houden. Het is toch nog behoorlijk twijfel hoor.... De eieren zijn niet uitgekomen, pop stapt er nu steeds vaker af.

René
Administrator
Berichten: 280
Lid geworden op: 28 aug 2008, 14:41
Locatie: Duiven
Contacteer:

Re: KWEEK 2013

Bericht door René » 16 aug 2013, 14:53

Ik heb ook al jaren schrikdraad op de volière. Vaak staat het niet eens meer aan, want als de katten er een keer mee in aanraking gekomen zijn, dan blijven ze wel weg!
René
Webmaster

bart1
Senior+ Forumlid
Berichten: 202
Lid geworden op: 29 apr 2012, 14:46
Contacteer:

Re: KWEEK 2013

Bericht door bart1 » 17 aug 2013, 15:11

Allemaal heel goed bedoeld, ik snap de argumenten ook. Alleen is de lol er vanaf. En ieder argument helpt daar nog niet mee. Het is immers ook niet dat het kweken niet lukt. Ik heb 3 jaar gehad om te fine-tunen.... en dat is gelukt (2 op stok, 2 uitgevlogen)!
Het gaat om: 2 keer wegvallen van een man, jongen die wel uitvliegen maar daarna dood gaan, jongen die uitvliegen en vervolgens (ook toen de volière vol stond met struiken!!!!!!!!) toch altijd tegen het gaas gingen zitten of zelfs hangen, nesten die op onmogelijke plekken gebouwd worden, de stress voor mijzelf van het voeren terwijl ik 40uur in 4 dagen werk en dus altijd het voeren in het gedrang komt, het weigeren van eten van Buffalo en pinkys en daarom een nest dood laten gaan, een ziekte bij de 1e man nachtegaal heb gehad die toch sporen lijkt na te laten (niet alles zit even strak, nu ook nog 3(!) eieren onbevrucht) en het geld groeit me niet op de rug. Iedere keer als jongen net uitkomen of net uitvliegen ben ik voor werk in het buitenland, op vakantie of doe ik andere werkzaamheden ver van huis.
Om nou eens per 3 jaar 2 jongen op stok te krijgen en er ongeveer 15 te verliezen gaat mij wat ver.

Ik denk er maar eens een paar maanden over :-)

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 gasten