Shamalijster oogonsteking ?

Alles m.b.t. ziekte

Moderators: René, adminrobin

rivangom
Senior Forumlid
Berichten: 94
Lid geworden op: 09 apr 2012, 10:45
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Shamalijster oogonsteking ?

Bericht door rivangom » 28 mei 2013, 01:43

Ik heb een mooie Grote Medan Shama van 2012 welke de afgelopen dagen nu een ontsteking aan zijn rechteroog lijkt te hebben. Het is aan één oog en heb inmiddels het hele hok inclusief de zitstokken verschoond. Zal de vogel dinsdag of woensdag naar de dierenarts brengen. Een ander opvallend iets is dat de vogel zijn snavel niet goed bijslijpt daar waar ik een stok van puimsteen heb. De snavel punten kruisen elkaar nu.
Zie de foto's hieronder. De eerste is met het ontstoken oog en de tweede is het gezonde oog. Het lijkt er zelfs op dat de veren rondom het oog weg zijn door een vorm van infectie. De vogel heeft dit in ieder geval niet eerder gehad. Ik heb ook gelezen dat gebrek aan vitaminen ook een rol kan spelen bij oogonstekingen, maar begrijp dan niet waarom het ene oog wel en de andere niet. De kooien van mijn vogels hou ik nauwgezet schoon en ben zuinig op de dieren. De vogel krijgt dagelijks een mix van voedsel zoals; Beaphar Bogena Universeelvoer, Nutribird Uni Komplet, vriesgedroogde pinkies, buffalowormen, meelwormen. Ik ben het even kwijt, omdat mijn andere vogels dit niet hebben; Shama's, en Sneeuwkruin tapuiten. De vogel zingt nog wel de hele dag, maar lijkt toch wel last te hebben van het oog omdat hij wel eens met zijn kop probeert te wrijven tegen de zitstok.

Ik hoor graag jullie advies of dit bekend voorkomt bij eigen ervaringen en hoe jullie hiermee zijn omgegaan.

Alvast dank.

Robbert van Gom Neumann

Afbeelding
Afbeelding

bart1
Senior+ Forumlid
Berichten: 202
Lid geworden op: 29 apr 2012, 14:46
Contacteer:

Re: Shamalijster oogonsteking ?

Bericht door bart1 » 28 mei 2013, 22:16

Ja.... ik had vorig jaar een nachtegaal waarbij het zo begon, inderdaad 'had'.
Mee naar diverse dierenartsen geweest. Ook een vitamineshot gekregen en een antibioticum. Leek heel even te helpen.
De mijne (staan wel ergens foto`s op dit forum) had ook zo een oog, verdikte gewrichten en de snavel sloot niet meer goed. Ineens was ie ook dood..
Het was: vitaminegebrek, paratyphus of een soort reuma-achtig iets (naam kwijt).

Ik was bij Nanne Wolff in Wezep (dierenarts voor postduiven).

rivangom
Senior Forumlid
Berichten: 94
Lid geworden op: 09 apr 2012, 10:45
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Shamalijster oogonsteking ?

Bericht door rivangom » 29 mei 2013, 21:53

Bart,

Bedankt voor je reactie.

Ik moet een afspraak maken en zal dan bij één van de dierenartsen in Amsterdam gaan die als onderlegd staan met vogels. Zie tabel hieronder

Afbeelding

Mijn vermoeden is ook iets met Vitamine, maar ben niet kundig om zomaar dingen te gaan doen. Ik laat het aan een dierenarts over en eventueel tips zoals die van jou.

Groet,
Robbert
Mvg,
RvGN

White_Blackbird
Senior+ Forumlid
Berichten: 863
Lid geworden op: 26 jan 2008, 21:26
Contacteer:

Re: Shamalijster oogonsteking ?

Bericht door White_Blackbird » 30 mei 2013, 15:40

Hoi,

Ik vind het reuze meevallen. Het oog is nog mooi helder en de vogel houd hem goed open.Over het algemeen is het beter om de vogel in dit soort gevallen met rust te laten. Bezoekjes aan de dierenarts kunnen hoe goed bedoeld veel stress veroorzaken en de zaak juist verergeren. Ik heb in het verleden ook wel vogels met een ontstoken oog (veel erger dan bij jouw shama) of beschadigd oog gehad en in bijna alle gevallen geneest het oog vanzelf. Het wrijven langs de zitstok komt omdat het oog wat jeuk of irritatie veroorzaakt. Zolang de zitstokken redelijk schoon zijn kan dit weinig kwaad. Alleen om het oog onstaat een ring door traanvocht of ontbrekende veertjes, maar dit trekt tzt ook weer bij.
De snavelpunten moeten wel even bijgeknipt worden met een nagelknippertje. Dit kun je makkelijk zelf doen.

MVG

bart1
Senior+ Forumlid
Berichten: 202
Lid geworden op: 29 apr 2012, 14:46
Contacteer:

Re: Shamalijster oogonsteking ?

Bericht door bart1 » 30 mei 2013, 20:11

Dat klopt WB, en toch begint en oogt het exact zoals het bij mijn vogel ook begon. Met name de snavelpunten.... De ogen van de nachtegaal waren ook tot aan het eind toe zo helder als het maar kon!!!
Maak voor jezelf de juiste beslissing waar je je goed bij voelt.

Niemand van ons kan het weten, zover ik weet zit er geen dierenarts op dit forum en al helemaal geen vogeldierenarts.
Maak de beslissing die goed voelt.

White_Blackbird
Senior+ Forumlid
Berichten: 863
Lid geworden op: 26 jan 2008, 21:26
Contacteer:

Re: Shamalijster oogonsteking ?

Bericht door White_Blackbird » 31 mei 2013, 09:13

Hoi Bart,

Helemaal waar hoor: iedereen moet doen waar hij zich goed bij voelt en er zit idd. geen dierenarts op het forum.
Zelf hecht ik veel waarde aan (medische) adviezen van ervaren vogelkwekers...

MVG

rivangom
Senior Forumlid
Berichten: 94
Lid geworden op: 09 apr 2012, 10:45
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Shamalijster oogonsteking ?

Bericht door rivangom » 31 mei 2013, 18:03

Beste Bart en WB,

Ik ben blij met jullie reacties en begrijp zeker vanuit jullie ervaringen dat het allemaal goed bedoeld is.

De vogel doet gewoon alles en baad elke dag. Ik zal ook een arts diens mening hierover vragen. Wil de vogel ook eigenlijk met rust laten.

Ik dacht dat de vogel met de diverse plekken om zijn snavel op peil te houden de gekruisde punten niet zo snel zou krijgen. Zal deze eerdaags knippen. Heeft één van jullie hier nog een tip voor. Knip je zoals bij de nagels, met de nagelknipper schuins naar beneden. Ik dacht namelijk van wel wel je voorkomen dat er een scheur ontstaat.

Ik heb nog anti-mijt van Bogena en zou een druppel in de nek voor de zekerheid kunnen doen. Heb de kooi onderzocht maar niets hiervan gezien.

In ieder nog bedankt voor jullie betrokkenheid.

Groet,
Robbert
Mvg,
RvGN

White_Blackbird
Senior+ Forumlid
Berichten: 863
Lid geworden op: 26 jan 2008, 21:26
Contacteer:

Re: Shamalijster oogonsteking ?

Bericht door White_Blackbird » 31 mei 2013, 21:15

Beste Robbert,


Een vogel die iedere dag baadt en/of zingt is niet ziek.
Ik zou in eerste instantie alleen het uitstekende puntje van de ondersnavel (gewoon recht) afknippen.
Ik weet niet of je de vogel in een binnen of buitenvolière houd. Afwijkende snavelgroei komt vaker voor bij vogels die in een binnen kooi worden gehouden en zelden bij vogels in buitenvolières.

Ik zou uitkijken met het geven van een nekdruppel. De werkzame stof hierin is Ivermectine. Sommige vogels zijn hier allergisch voor hetgeen ik in het verleden tot mijn schade heb moeten ondervinden met een paar heel zeldzame lijsters :( .
Wil je de vogel veilig ontdoen van parasieten geef dan Cydectin (werkzame stof moxidectine) in het drinkwater. 1 dag 5 ml. op een liter water. Na 14 dagen nog eens een dag geven. Het middel doodt alle parasieten zoals wormen,mijten,vlooien etc.

MVG

rivangom
Senior Forumlid
Berichten: 94
Lid geworden op: 09 apr 2012, 10:45
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Shamalijster oogonsteking ?

Bericht door rivangom » 15 jun 2013, 21:14

Beste White_Blackbird,

Ik heb mijn vogels inmiddels al behandeld met 1 druppel "Beaphar Bogena Parasita" in de nek. Daarnaast ook "Beaphar Wormmiddel Ascapinal" de volgende kuur is over een paar dagen.

De zogenoemde "kruisbeet" kan ik niet echt verklaren en kan niet goed zeggen of de vogel dit al had. Zal wat oude foto's even moeten opzoeken. De vogel zit inderdaad in een binnenvlucht, want heb geen tuin/voliere.
Zie Youtube film hieronder
http://www.youtube.com/watch?v=zybOETKmrtA

Ik hoor graag nog adviezen hoe hiermee om te gaan en moet ik nu de snavelpunten nog knippen?

Groet,
Robbert
Mvg,
RvGN

White_Blackbird
Senior+ Forumlid
Berichten: 863
Lid geworden op: 26 jan 2008, 21:26
Contacteer:

Re: Shamalijster oogonsteking ?

Bericht door White_Blackbird » 16 jun 2013, 07:37

Hoi Robert,

Met het ontwormingsmiddel dat je gebruikt heb ik geen ervaring.
Die snavelpunten zijn nog niet zo ver doorgegroeid dat de vogel er last van heeft,
maar als je het een hinderlijk gezicht vind en je de vogel toch nog moet uitvangen
dan kun je die uitstekende puntjes even bijknippen.

MVG

rivangom
Senior Forumlid
Berichten: 94
Lid geworden op: 09 apr 2012, 10:45
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Shamalijster oogonsteking ?

Bericht door rivangom » 17 jun 2013, 21:59

Beste allen,

Ik heb morgen een afspraak bij de Dierenkliniek de Wetering in Amsterdam. De onsteking rondom het oog bij de vogel is toch gaan verslechteren en wil erger voorkomen.

Zie hieronder de laatste foto's vandaag genomen.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

De symptomen zijn:
- kalle plekken rondom de rechteroog die momenteel is gaan verslechteren, [1e foto]
- een kleine zwelling die zich na gisteren meer is gaan vormen [zie 2e foto]
- apart van dit is dat de vogel een zogenoemde "kruisbeet" heeft ontwikkeld [zie 3e foto]. Weet niet of dit gebruik is aan vitaminen of iets dergelijks

De vogel vertoond nog wel gewoon gedrag [baden, eten en zingen]. Ik heb mijn vogels inmiddels al behandeld met 1 druppel "Beaphar Bogena Parasita" in de nek. Daarnaast ook "Beaphar Wormmiddel Ascapinal" de volgende kuur is over een paar dagen. De andere vogels hebben dit niet.

Zie hieronder de afbeeldingen van de middelen die ik heb gebruikt.
Afbeelding
Afbeelding

Ik zal tevens ook de snavelpunten laten bijknippen. Wat kan de reden zijn van de zgn. "kruisbeet"? Inteelt, vitaminen kwestie?

Dagelijks voedsel van het dier:
- Universeel voer [zachtvoer voor lijsterachtigen] aangevuld met Nutribird UNI komplet [Merk Versele-Laga] en Orlux zachtvoer en insectenpaté
meelwormen
- buffalowormen [gevriesdroogd]
- pinkies [gevriesdroogd]
- wasmotlarven [gevriesdroogd]
- meelwormen levend
- buffalowormen [levend]

Ik laat de uitslag van de dierenkliniek weten en ben verder ook benieuwd naar jullie adviezen.

Groet,
Robbert
Mvg,
RvGN

rivangom
Senior Forumlid
Berichten: 94
Lid geworden op: 09 apr 2012, 10:45
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Shamalijster oogonsteking ?

Bericht door rivangom » 18 jun 2013, 12:09

Dierenkliniek De Wetering heeft vanochtend mijn 1-0 Schamalijster behandeld met het schoonmaken van een ontsteking onder de rechteroog en met het injecteren van antibiotica in de borstbeen. Dit is gelijk aan een kuur van een week.

Ik heb afgesproken dat ik de kliniek over een week zal melden over de progressie van de vogel.

De snavel hebben wij nog niet kunnen knippen omdat de verdikking, inmiddels duidelijk te zien wellicht de reden is dat de snavel over elkaar zijn gaan groeien. Ik kan mij in de logica plaatsen, want de druk aan het rechteroog maakt dat de snavel de andere kant op gaat staan.

Ik hoop op genezing voor de vogel.

Groet,
Robbert
Mvg,
RvGN

White_Blackbird
Senior+ Forumlid
Berichten: 863
Lid geworden op: 26 jan 2008, 21:26
Contacteer:

Re: Shamalijster oogonsteking ?

Bericht door White_Blackbird » 19 jun 2013, 08:15

zie hier onder
Laatst gewijzigd door White_Blackbird op 19 jun 2013, 08:18, 2 keer totaal gewijzigd.

White_Blackbird
Senior+ Forumlid
Berichten: 863
Lid geworden op: 26 jan 2008, 21:26
Contacteer:

Re: Shamalijster oogonsteking ?

Bericht door White_Blackbird » 19 jun 2013, 08:16

Hoi Robbert,

Verstandig om met de vogel naar de dierenarts te zijn gegaan.
De laatste foto's zijn een stuk duidelijker. Dat rare gezwel ziet er inderdaad verdacht uit.
Hopelijk geneest het.

MVG

rivangom
Senior Forumlid
Berichten: 94
Lid geworden op: 09 apr 2012, 10:45
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Shamalijster oogonsteking ?

Bericht door rivangom » 19 jun 2013, 20:23

Hoi WB,

Dank je voor de attentie en ja zelf dokter spelen met dure vogels lijkt me niet verstandig.

Kwam deze site tegen wat het vermelden waard is.

http://www.venhei.be/gezelschapsdieren/ ... bbysector/

Volgende week zal ik het resultaat middels een aantal close-up foto's naar de arts toesturen.

2 B continued....

Groet,
Robbert
Mvg,
RvGN

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten