kuren van gaailijsters

Alles m.b.t. ziekte

Moderators: René, adminrobin

White_Blackbird
Senior+ Forumlid
Berichten: 863
Lid geworden op: 26 jan 2008, 21:26
Contacteer:

Re: kuren van gaailijsters

Bericht door White_Blackbird » 23 nov 2013, 19:32

Ik zal er over denken Henri. Misschien is het t.z.t.. wat voor in de Vogelexpresse.
Overigens valt op dat er op het forum vrij weinig respons is op de onderwerpen die over gaailijsters gaan.
Jammer hoor. Het zijn zulke leuke en interessante vogels in de volière.

MVG

Henri
Senior+ Forumlid
Berichten: 430
Lid geworden op: 22 sep 2013, 17:37
Contacteer:

Re: kuren van gaailijsters

Bericht door Henri » 23 nov 2013, 19:40

Ik heb verschillende nieuwe onderwerpen over gaailijsters op dit forum gezet.
En je hebt gelijk, het aantal reacties op deze onderwerpen houdt niet over!
Dus bij deze een oproep aan alle gaailijsterkwekers om actief aan dit forum deel te nemen.
Van elkaars ervaringen kunnen we leren en zo onze gaailijsters een beter leven in onze volières bezorgen.

jkooistra
Forumlid
Berichten: 4
Lid geworden op: 21 nov 2010, 11:42
Contacteer:

Re: kuren van gaailijsters

Bericht door jkooistra » 24 nov 2013, 11:54

Hoewel ik niet meer in het bezit ben van gaailijsters, wil ik graag nog een keer reageren.
Mijns inziens zullen we veel meer moeten gaan nadenken over het aantal vogels waar we mee kweken.
Net zoals in dierentuinen, moet de nadruk niet liggen op veel dieren in een verblijf, maar op het welzijn van de dieren.
Waar ik ook kom, bijna overal zitten er te veel koppels in de volières. De verleiding is groot, ook voor mij, om toch maar weer een koppel te kopen. Iedere vogel draagt volgens mij parasieten bij zich en krijgt aanvallen van virussen te verwerken. Als wij met 5 gezinnen in een huis leven, neemt het risico op ziektes bij een slechte hygiëne toe. Ik kweek meer dan 40 jaar met vogels en heb nooit preventief gekuurd. Pas de laatste jaren, inderdaad ingegeven door angst om vogels te verliezen, kuur ik de jonge vogels tijdens de rui (1 keer) en dan pas alleen als er meerdere bol gaan zitten. Ontwormen heb ik nog nooit gedaan. Ik kweek jaarlijks altijd veel meer vogels dan er jaarlijks dood gaan. Zolang dit het geval is, maak ik mij geen zorgen. Zorgen maak ik mij alleen over de aankoop van vogels, bang dat ik ben dat ze gekuurd zijn. Geeft het dan eerlijk toe, dan kan ik ze bij thuiskomst een paar maanden ontwennen.

Vriendelijke groeten,
Johan

Henri
Senior+ Forumlid
Berichten: 430
Lid geworden op: 22 sep 2013, 17:37
Contacteer:

Re: kuren van gaailijsters

Bericht door Henri » 02 dec 2013, 15:04

Het verdient de voorkeur om onze vogels per koppel in een ruime volière te huisvesten.
Dit komt ten goede aan de besmettingsdruk, de kweekresultaten en het voornaamste: aan het welzijn van de vogels.
Kies voor een paar soorten die je bijzonder aanspreken en geef deze vogels de ruimte en alle aandacht die ze nodig hebben.
Deze mentaliteitsverandering zal onze hobby ten goede komen en het kuren grotendeels of helemaal overbodig maken.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 13 gasten