kuren van gaailijsters

Alles m.b.t. ziekte

Moderators: René, adminrobin

Henri
Senior+ Forumlid
Berichten: 430
Lid geworden op: 22 sep 2013, 17:37
Contacteer:

kuren van gaailijsters

Bericht door Henri » 09 nov 2013, 17:26

Over het wel of niet kuren van gaailijsters lopen de meningen nogal uiteen!
Wie kuurt welke gaailijsters en waarom?
Waar kuur je de gaailijsters tegen?
Welk middel gebruik je voor welke kuur?
Wie kuurt niet en waarom niet?
Ik ben geïnteresseerd in praktijkervaringen van kwekers omdat deze vogels veel op de grond rondscharrelen.

Henri
Senior+ Forumlid
Berichten: 430
Lid geworden op: 22 sep 2013, 17:37
Contacteer:

Re: kuren van gaailijsters

Bericht door Henri » 11 nov 2013, 19:04

Wie ontwormt zijn vogels door Cydectin door het drinkwater te mengen?
Hoeveel keer per jaar?
Wat zijn de ervaringen hiermee?

White_Blackbird
Senior+ Forumlid
Berichten: 863
Lid geworden op: 26 jan 2008, 21:26
Contacteer:

Re: kuren van gaailijsters

Bericht door White_Blackbird » 11 nov 2013, 20:49

Hallo Henri,

De vragen die je stelt zijn al vele malen behandeld op dit forum. Even terugzoeken en je kan de antwoorden lezen.

MVG

Henri
Senior+ Forumlid
Berichten: 430
Lid geworden op: 22 sep 2013, 17:37
Contacteer:

Re: kuren van gaailijsters

Bericht door Henri » 12 nov 2013, 10:02

Alle berichten over het kuren van vogels op dit forum heb ik al gelezen.
Het lijkt me zeker de moeite waard om van meer liefhebbers te vernemen of en hoe zij hun vogels nu behandelen.
Dus graag reacties!

jkooistra
Forumlid
Berichten: 4
Lid geworden op: 21 nov 2010, 11:42
Contacteer:

Re: kuren van gaailijsters

Bericht door jkooistra » 17 nov 2013, 12:17

Als ik aan een verkoper vraag of hij medicatie gebruikt of kuurt, is het antwoord altijd ontkennend.
Zelf kuur ik alleen als de vogels in de jeugdrui zitten en dan alleen als de jongen zichtbaar moeite hebben met het zelfstandig worden. Na die ene keer moeten ze het zelf redden. Ik kweek altijd veel jongen en ja, er gaan ook wel jongen dood.
Kort geleden nog een jong koppel salia's gekocht die na een maand bol gingen zitten en vlak na elkaar binnen 1-2 dagen dood lagen. Vorig jaar een koppel treursijzen gekocht. Al zijn jongen zaten er hyper bij. Achteraf zaten er misschien te super gedrogeerd bij. Na een maand gingen ze achter elkaar dood, nadat ze zichtbaar steeds boller gingen zitten. Zulke vogels moeten naar een ontwenningskliniek.
Waarschijnlijk allemaal standaard gekuurd en geen weerstand opgebouwd, bang dat de verkoper was dat zijn mooie jonge vogeltjes dood zouden gaan en het geld niet zou ontvangen. Angst voor sterfte en geld verliezen is het grote probleem. Je houdt de vogels inderdaad in leven, maar ze bouwen geen enkele weerstand op. Als je zulke vogels koopt en je kuurt niet, zijn ze binnen de korste keren besmet. Stop met het kuren is mijn advies en laat ze weerstand opbouwen!!!! Ja, je zult wel eens vogels verliezen, maar het aantal vogeltjes dat we kweken, zal jaarlijks ook weer moeten sterven is het niet? Dat moeten ze in de natuur ook en bij ons in de voliere gebeurt dat nu ook. Niet altijd meer door natuurlijke selectie, maar nu heel vaak door al die liefhebbers die denken dat ze dierenarts zijn en roekeloos kuren en medicatie toedienen. De commercie speelt hier lekker op in.
Ik heb vele jaren en met succes roodwangtimalies gekweekt. Ze jaren in bezit gehad en nooit sterfte t.g.v. ziekte gehad. Ook nooit gekuurd en ontwormd. Al mijn vogels zitten in een open voliere.

Henri
Senior+ Forumlid
Berichten: 430
Lid geworden op: 22 sep 2013, 17:37
Contacteer:

Re: kuren van gaailijsters

Bericht door Henri » 21 nov 2013, 20:03

Helemaal mee eens!
Toen ik een paar jaar geleden 2 slachtoffers te betreuren had, heb ik die door Hedwig van der Horst laten onderzoeken.
Uit het rapport bleek dat ze geen wormen hadden en dat ze geen coccidiose bij zich droegen.
Ik ontworm mijn vogels niet en behandel ze ook niet tegen coccidiose!

White_Blackbird
Senior+ Forumlid
Berichten: 863
Lid geworden op: 26 jan 2008, 21:26
Contacteer:

Re: kuren van gaailijsters

Bericht door White_Blackbird » 22 nov 2013, 09:20

Hoi,

Het is een discussie die eindeloos vaak gevoerd wordt tussen de verschillende vogelliefhebbers. Wel of niet (preventief)kuren, wel of niet medicijnen geven. Wel of niet ontwormen. Men vergelijkt ook vaak vogels in het wild met die in gevangenschap. Die in het wild krijgen toch ook geen medicijnen? Men vergeet maar al te vaak dat de besmettingsdruk in een volière gigantisch hoog is. De vogels leven meestal op enkele m2 en komen de hele dag door in aanraking met uitwerpselen. Die besmettingsdruk geldt trouwens voor meer huisdieren en je ziet dan ook dat de meeste door de mens gehouden dieren zoals honden, katten, paarden, schapen etc. wel ingeënt, gekuurd of ontwormt worden, maar siervogels niet. Die moeten maar genoeg "weerstand" zien op te bouwen. Jaarlijks gaan er zo enorme hoeveelheden oude en vooral veel jonge vogels verloren. Iedere keer lees je weer verslagen als: "er vlogen Japanse nachtegalen uit en na een week waren ze allemaal dood" Of "mijn gaailijsters deden 4 broedrondes, maar ik heb maar 1 jong op stok gekregen en die ging uiteindelijk ook nog dood"
Veel gaaien, lijsters, spreeuwen, gaailijsters, maar ook andere soorten Timalies zoals Japanse nachtegalen zijn dragers van Atoxoplasmose, een parasiet waar de meeste volwassen vogels wel weerstand tegen hebben, maar waar met name veel jonge vogels aan sterven. Veelal in de eerste week na het uitvliegen, maar ook wel in het nest.
Toch sterven er geregeld ook volwassen vogels aan deze vervelende ziekte, vooral in de ruitijd en in periodes van stress, bijv. tijdens het uitvangen en/of verplaatsen van de vogels naar een andere volière, het afsteken van vuurwerk in de buurt van de volière etc. Het beste is om de ouderdieren in ieder geval vlak voor het broedseizoen te kuren met Baycox of Esb3 en de jongen en oude vogels vlak na het uitvliegen nogmaals te kuren. Mijn favoriete middel is Baycox en dan de 2,5 % oplossing. Ik los 4 ml. Baycox op in 1 liter drinkwater en geef dit minstens 3 dagen achter elkaar aan de vogels.
Zieke vogels kunnen het beste wat langer worden gekuurd bij. 3 dagen kuren 2 dagen niet en dan weer 3 dagen kuren. Beginnende Atoxoplasmose is vaak herkenbaar aan de donker wordende rand vlak onder het borstbeen: dit is de lever die is aangetast. Als de vogel uiteindelijk sterft is de hele buik vaak donker gekleurd. Als de zieke vogel behalve de donkere lever duidelijk last heeft van darminfecties kan de Baycox ook gemengd worden met Baytril. Een uitstekende cocktail die bij mij enkele keren doodzieke vogels heeft genezen.
Iedereen moet natuurlijk zelf weten of hij zijn vogels al dan niet preventief wil kuren. Bij mij werkt het in ieder geval zeer goed. Goede kweekresultaten met een hoog overlevingspercentage van de jongen en ouderdieren die op een leeftijd van meer dan 10 jaar nog opvallend fit zijn.

MVG

Henri
Senior+ Forumlid
Berichten: 430
Lid geworden op: 22 sep 2013, 17:37
Contacteer:

Re: kuren van gaailijsters

Bericht door Henri » 22 nov 2013, 10:31

Vaak wordt beweerd dat vele volièrevogels drager zijn van wormen, coccidiose, Atoxoplasmose of een ander vervelend virus.
Ik vraag me af of er onderzoek is gedaan waaruit blijkt dat vele vogels besmet zijn.

Een vogel die weerstand heeft kunnen opbouwen, kan wel tegen een stootje.
Een gekuurde vogel heeft weinig tot geen weerstand en is dus relatief zwak en extra vatbaar voor allerlei narigheid.
Uit eigen ervaring kan ik zeggen, dat vogels die medicinaal zijn behandeld bijna altijd de zwakkere broeders en zusters blijven.
Ik kies er al jaren voor om pas dan een vogel te behandelen als ik door observatie heb vastgesteld dat er iets met een vogel aan de hand is.
Vaak wordt geredeneerd dat je dan te laat komt want een vogel die er ziek uitziet, is een makkelijke prooi dus een vogel zal niet snel tonen dat hij of zij ziek is.
Soms ben je te laat maar soms ook niet.
Bij iedereen sneuvelt wel eens een vogel, zowel bij kwekers die kuren als bij kwekers die niet kuren.
En volgens mij zijn er geen officiële cijfers bekend van dode vogels die jarenlang zijn gekuurd of juist niet zijn gekuurd.
Ik denk dan ook dat deze discussie steeds terugkeert omdat er veel twijfel heerst en er geen wetenschappelijk onderbouwd onderzoek naar deze materie is gedaan.

White_Blackbird
Senior+ Forumlid
Berichten: 863
Lid geworden op: 26 jan 2008, 21:26
Contacteer:

Re: kuren van gaailijsters

Bericht door White_Blackbird » 22 nov 2013, 11:35

Henri schreef:Vaak wordt beweerd dat vele volièrevogels drager zijn van wormen, coccidiose, Atoxoplasmose of een ander vervelend virus.
Ik vraag me af of er onderzoek is gedaan waaruit blijkt dat vele vogels besmet zijn.

Ik denk dan ook dat deze discussie steeds terugkeert omdat er veel twijfel heerst en er geen wetenschappelijk onderbouwd onderzoek naar deze materie is gedaan.
Er is juist heel erg veel wetenschappelijk onderzoek naar deze materie gedaan, zowel bij vogels in het wild als bij vogels in gevangenschap. Hopelijk kun je Engels lezen. Toets bij Google maar eens in: "Atoxoplasmosis in birds"
Er gaat waarschijnlijk een wereld voor je open :D

MVG

Henri
Senior+ Forumlid
Berichten: 430
Lid geworden op: 22 sep 2013, 17:37
Contacteer:

Re: kuren van gaailijsters

Bericht door Henri » 22 nov 2013, 21:57

Goedenaond WB:
Er is helaas geen wereld voor mij open gegaan!
Ik heb in Google gekeken bij Atoxoplasmosis in birds maar daar word ik geen wijs uit.
Het ene artikel strooit nog met meer medische termen dan het andere.
Het Engels is niet zo'n probleem maar die medische terminologie is voor mij abakadabra.
Zijn er onderzoeken gedaan naar de wenselijkheid van het kuren tegen wormen en/of coccidiose?

Goedenavond Ger:
Ik ga het artikel over atoxoplasmose op de site van de vogelspeciaalclub zeker lezen.

Henri
Senior+ Forumlid
Berichten: 430
Lid geworden op: 22 sep 2013, 17:37
Contacteer:

Re: kuren van gaailijsters

Bericht door Henri » 22 nov 2013, 22:19

Het artikel over atoxoplasmose op de site van de vogelspeciaalclub is helder en duidelijk.
Ik begrijp uit dit artikel dat het nog niet zo eenvoudig is om de diagnose atoxoplasmose met zekerheid te stellen.
Door te gaan kuren met ESB3 kun je deze parasieten onder controle houden maar 100 % uitroeien is er helaas niet bij.
Tijdens het kuren dienen de vogels regelmatig te worden uitgevangen voor controle.
Dit zal veel stress geven en de conditie van besmette vogels zeker niet bevorderen.
Volwassen vogels lijken bestand tegen atoxopasmose maar jonge vogels niet.
Hierdoor gaan kwekers natuurlijk gelijk aan deze parasiet denken als er problemen met de nakweek zijn.
Maar er kunnen natuurlijk ook andere virussen of parasieten zijn waardoor jonge vogels het niet redden.
Het stellen van de juiste diagnose is duidelijk cruciaal!

White_Blackbird
Senior+ Forumlid
Berichten: 863
Lid geworden op: 26 jan 2008, 21:26
Contacteer:

Re: kuren van gaailijsters

Bericht door White_Blackbird » 23 nov 2013, 09:34

Henri schreef:Goedenaond WB:
Het Engels is niet zo'n probleem maar die medische terminologie is voor mij abakadabra.
Zijn er onderzoeken gedaan naar de wenselijkheid van het kuren tegen wormen en/of coccidiose?
.
Ja, daar was ik al een beetje bang voor, dat de medische Engelse termen moeilijk te begrijpen zouden zijn voor je.
Misschien dan maar het oor zoveel mogelijk te luisteren leggen bij ervaren (gaailijster)kwekers en vogelartsen?

Ook naar de wenselijkheid van kuren tegen wormen en coccidiose zijn heel veel onderzoeken gedaan met name in de pluimveeteelt/industrie, maar ook bij siervogels. Helaas ook vaak in het Engels :roll:

MVG

Henri
Senior+ Forumlid
Berichten: 430
Lid geworden op: 22 sep 2013, 17:37
Contacteer:

Re: kuren van gaailijsters

Bericht door Henri » 23 nov 2013, 10:39

Ik neem aan, dat jij de diverse medische termen in het Engels begrijpt en kent.
Wellicht is het een idee, dat jij een toonaangevend Engelstalig artikel over atoxoplasmose en de wenselijkheid van kuren tegen wormen en coccidiose vertaalt en op dit forum plaatst.

Ik ben het sowieso met je eens dat het belangrijk is om je te oriënteren en informeren bij kwekers en vogeldierenartsen.

White_Blackbird
Senior+ Forumlid
Berichten: 863
Lid geworden op: 26 jan 2008, 21:26
Contacteer:

Re: kuren van gaailijsters

Bericht door White_Blackbird » 23 nov 2013, 13:00

Hoi,

Een goed idee, maar jij weet ook wel dat ik al aardig wat artikelen heb geschreven Henri.
Het schrijven kost mij trouwens behoorlijk wat tijd en veel mensen willen niet luisteren. :roll:
Ze weten het toch altijd beter
Zonde van alle inspanningen. :wink:
Ben nu met een artikel bezig over de kweek met de roodvleugelgaailijster.
Voorlopig genoeg te doen :D

MVG

Henri
Senior+ Forumlid
Berichten: 430
Lid geworden op: 22 sep 2013, 17:37
Contacteer:

Re: kuren van gaailijsters

Bericht door Henri » 23 nov 2013, 17:16

Ik begrijp heel goed, dat het schrijven of vertalen van een artikel veel tijd kost.
Maar een goed artikel over het kuren van vogels gedocumenteerd met goed onderbouwde onderzoeken zal zeker veel mensen de ogen openen.
Er zijn inderdaad mensen die niet willen luisteren maar ik ben er van overtuigd dat er ook een grote groep liefhebbers is, die openstaat voor nieuwe inzichten mits goed onderbouwd.

Ik ben benieuwd naar je artikel over de roodvleugelgaailijster.

Wellicht dat je na het schrijven van dit artikel wilt overwegen om een artikel over de zin en/of onzin van kuren te vertalen.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 gasten