ontwormmiddel

Alles m.b.t. ziekte

Moderators: René, adminrobin

Henri
Senior+ Forumlid
Berichten: 430
Lid geworden op: 22 sep 2013, 17:37
Contacteer:

ontwormmiddel

Bericht door Henri » 08 sep 2014, 21:52

Over het ontwormen van vogels is op dit forum al veel geschreven.
Er zijn voor- en tegenstanders als het om ontwormen gaat.
Angst speelt hierin een grote rol!
Ook komt het voor dat aan ontwormmiddelen eigenschappen worden toegeschreven, die deze producten niet kunnen waarmaken.
Het ideale ontwormmiddel voor vogels is natuurlijk het middel dat oplosbaar is in water.
Bestaat zo'n middel?
Veel ontwormmiddelen zijn ontwikkeld voor andere dieren en worden vervolgens ook voor vogels gebruikt in een aangepaste dosering.
Bestaat er een ontwormmiddel dat speciaal voor vogels is ontwikkeld?
Ik weet dat Ovorotol speciaal voor kromsnavels is ontwikkeld maar verder ..........................
Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen en reacties.

Henri
Senior+ Forumlid
Berichten: 430
Lid geworden op: 22 sep 2013, 17:37
Contacteer:

Re: ontwormmiddel

Bericht door Henri » 11 okt 2014, 19:54

Is er een effectief ontwormmiddel, geschikt voor insecteneters, dat in water oplosbaar is?
Zo ja, welk middel is dat en welke ervaringen hebben jullie met dat middel?

Taurus
Forumlid
Berichten: 18
Lid geworden op: 09 jan 2011, 18:30
Contacteer:

Re: ontwormmiddel

Bericht door Taurus » 11 nov 2014, 19:56

Zover ik weet zijn alle ontwormingskuren voor vogels afgeleid van de bestaande middelen voor huisdieren.
Hier en daar gaan er stemmen op om knoflook cq uiensap aan het drinkwater toe te voegen.
Enige ervaring heb ik niet.

Wat ik wel positief vind dat elke vogelliefhebber eigenlijk een microscoop ter beschikking zou hebben om de ontlasting te controleren op mogelijke eitjes van parasieten.

Een ontwormingskuur doe je toch niet zó maar?
Mits door een gecertificeerde vogelarts waarvan ons land er veel te weinig telt.

Roy
Senior+ Forumlid
Berichten: 190
Lid geworden op: 26 apr 2014, 19:32
Contacteer:

Re: ontwormmiddel

Bericht door Roy » 12 nov 2014, 06:31

Hoi Henri,
Jammer dat er zo weinig wordt gereageerd; ik heb je al wel eens verteld over dat mijn vogels oude wijfjes eten.
En nu vond ik de opmerking van Taurus wel verrassend (Hier en daar gaan er stemmen op om knoflook cq uiensap aan het drinkwater toe te voegen.) :shock: de oude wijfjes behoren tot de look familie.
Zouden mijn vogels ,net als papegaaien in zuid Amerika klei eten,zelf weten over de geneeskrachtige eigenschappen van knoflook en ui? :D

Groeten Roy

Henri
Senior+ Forumlid
Berichten: 430
Lid geworden op: 22 sep 2013, 17:37
Contacteer:

Re: ontwormmiddel

Bericht door Henri » 12 nov 2014, 18:34

Goeienavond Roy,

ik heb gelezen dat 'oude wijfjes' een bolgewas is.
Kan ik de bollen in de volière planten of gaan de gaailijsters ze opgraven?
Is het verstandiger om de bollen in een bak te plaatsen en de plantjes later in de volière in de grond te zetten?
Het schijnt nu planttijd voor dit gewas te zijn.
Ik heb een vaste planten kwekerij hier in de buurt gevonden waar ze worden aangeboden.
Ik zal er deze maand eens gaan kijken en wat bollen meenemen.

Roy
Senior+ Forumlid
Berichten: 190
Lid geworden op: 26 apr 2014, 19:32
Contacteer:

Re: ontwormmiddel

Bericht door Roy » 12 nov 2014, 19:54

Hoi Henri,
Ik denk dat je ze beter eerst in een bakje kan zetten en dan later in de volière planten!
Je kan het wel met een paar bollen proberen,bij mij eten vooral het blad.
Groeten Roy

Henri
Senior+ Forumlid
Berichten: 430
Lid geworden op: 22 sep 2013, 17:37
Contacteer:

Re: ontwormmiddel

Bericht door Henri » 12 nov 2014, 21:01

Ik heb de geraniums vorige week uit de plantenbakken gehaald.
Ik zal de bollen in deze plantenbakken in de potgrond planten.

a.kooyman
Forumlid
Berichten: 7
Lid geworden op: 27 jun 2013, 20:21
Contacteer:

Re: ontwormmiddel

Bericht door a.kooyman » 15 nov 2014, 20:08

Ontwormen.
Ik blijf me verbazen over de onduidelijkheden en onrust meestal van goedwillende personen die helaas niet met eigen ervaringen komen in zijn algemeenheid.
Gebruik al zeer veel jaren met goed gevolg zonder enige problemen Levamisole 10 % injectie vloeistof.
Dosering; 1 cc van deze Levamisole vloeistof op 9 cc water dan kan men bv.halsbandparkiet / rosella 1 cc via kropnaald direct inspuiten.
Voor duiven welke wel drinken 2 cc Levamisole 10 % injectie vloeistof op 1 liter water gedurende 3 dagen.
Gebruik dit voor al mijn duiven in verleden zaad duiven .
En nu hoofdzakelijk vruchtenduiven meeste Ducula soorten.
Dus echt geen soorten waar men mee kan experimenteren.
Denk goed na en vooral liefhebbers van grondduiven /vogels ontworm uw collectie minimaal 2 maal per jaar.
Vogels die altijd binnen verblijven zal men weinig problemen mee ondervinden.
Voor tegenstanders van (genees)middelen wat heel goed standpunt is ,neem wat mest en uw dierenarts kan zo controleren op wormeitjes.
Kleine tropenvogels /gaaien geen ervaring mee.
Hoop bijgedragen te hebben over dit onderwerp.
Arie Kooyman.

Henri
Senior+ Forumlid
Berichten: 430
Lid geworden op: 22 sep 2013, 17:37
Contacteer:

Re: ontwormmiddel

Bericht door Henri » 17 nov 2014, 18:15

Ik kies voor mijn vruchten- en insecteneters voor een natuurlijke manier van ontwormen met oude wijfjes en boerenwormkruid.
Naast een goede hygiëne en een lage besmettingsdruk ( 1 koppel in een volière van 8 bij 3 m) slaag ik er tot op heden in om mijn vogels in een goede conditie te houden.

Henri
Senior+ Forumlid
Berichten: 430
Lid geworden op: 22 sep 2013, 17:37
Contacteer:

Re: ontwormmiddel

Bericht door Henri » 17 jan 2015, 17:07

Wie ontwormt zijn vogels nooit?
Wat zijn de ervaringen daarmee?

White_Blackbird
Senior+ Forumlid
Berichten: 863
Lid geworden op: 26 jan 2008, 21:26
Contacteer:

Re: ontwormmiddel

Bericht door White_Blackbird » 29 jan 2015, 10:27

Nu het kweekseizoen weer in aantocht is kan het zeker geen kwaad om het vogelbestand in de buitenvolière weer eens te ontwormen.Vroeger ontwormde ik nooit, maar begon destijds vooral bij langer bestaande volières wat verliezen onder mijn vogels te bespeuren. Je kunt je voorstellen dat de besmettingsdruk o.a. van parasitaire wormen en andere parasieten in langer bestaande volières almaar toeneemt.

Vogels hebben van nature wel weerstand en leven vaak in harmonie met deze wormen, maar je kunt je voorstellen dat ze op het beperkte aantal m2 van een volière steeds vaker in aanraking komen met wormeitjes en daardoor wordt de balans verstoord en verzwakken de vogels door de bloedzuigende parasieten in darmen, luchtwegen, op de huid etc. De vogels zijn dan kwetsbaarder en vooral in periodes dat er veel van het vogellichaam wordt gevraagd (rui, kweekperiode) kan dit fataal zijn.

Het is niet voor niets dat andere dieren zoals vee, honden, katten, kippen, etc. regelmatig worden ontwormt. Voor hen geldt in feite hetzelfde als voor onze vogels. Het middel dat de bekende vogelarts dr. Coutteel uit België mij destijds aanraadde was Cydectin (werkzame stof moxidectine). Ik gebruik dit middel nu alweer een jaar of 8 en kan niet anders zeggen dat het erg goed werkt tegen allerlei soorten parasieten zoals de genoemde wormen, maar ook mijten, vlooien en luizen worden gedood. Opvallend is dat de vogels na een kuur vaak wat strakker in de veren zitten. Dosering: 5 ml. op een liter drinkwater. 1 dag geven, 14 dagen niet en dan nog eens een dag geven om eventueel uitgekomen eitjes en larven alsnog te doden.

MVG

Roy
Senior+ Forumlid
Berichten: 190
Lid geworden op: 26 apr 2014, 19:32
Contacteer:

Re: ontwormmiddel

Bericht door Roy » 30 jan 2015, 07:05

Hoi WB,
Goed te merken dat je weer van je laat horen op het forum :D
Ook jouw verhaal klinkt wel logisch!
GrRoy

Henri
Senior+ Forumlid
Berichten: 430
Lid geworden op: 22 sep 2013, 17:37
Contacteer:

Re: ontwormmiddel

Bericht door Henri » 04 feb 2015, 10:43

Ik ben het helemaal met je eens Taurus, een ontwormingskuur doe je inderdaad niet zo maar!
Allereerst is het verstandig om vooraf mestonderzoek door een (vogel)dierenarts te laten verrichten.
Op basis van zijn bevindingen kun je dan gericht actie ondernemen (als er een wormbesmettings is vastgesteld) of niets doen (als de vogel kerngezond is).

pieter
Senior Forumlid
Berichten: 66
Lid geworden op: 02 jan 2008, 20:01
Contacteer:

Re: ontwormmiddel

Bericht door pieter » 04 feb 2015, 17:10

Hallo WB neem vanavond even wat mee naar de vergadering.
Tot straks

sroorda
Senior Forumlid
Berichten: 50
Lid geworden op: 28 mei 2011, 16:13
Contacteer:

Re: ontwormmiddel

Bericht door sroorda » 04 feb 2015, 19:33

Ik geef ook al jaren cydectin. Bevalt me goed en ga er ook zeker mee Door. Ook geef ik ze wat later een kuurtje baycox. De meesten bij ons in de buurt doen het en de kweek resultaten zijn goed dus gaan we gewoon Door. Met cydectin zijn ze helemaal vrij van parasieten en wormen en ze zien er na die tijd nog strakker uit.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast