kuren op het juiste moment

Alles m.b.t. ziekte

Moderators: René, adminrobin

White_Blackbird
Senior+ Forumlid
Berichten: 863
Lid geworden op: 26 jan 2008, 21:26
Contacteer:

Re: kuren op het juiste moment

Bericht door White_Blackbird » 09 mar 2015, 18:00

Ik woon naast een dierenarts assistente en die heeft mj onlangs nog een dienst bewezen met "niet meer verkrijgbare medicijnen" :wink: Scheelt weer een ritje naar België. Ook de plaatselijke dierenarts weet langzamerhand van de hoed en de rand en sputtert niet tegen als ik bijv. Baycox bestel.

Ja, lid van de SEC, maar ook van de BEC, KEV, WEV, FSSUK, Aviornis en de Speciaalclub natuurlijk. Pfff, wel een hoop lidmaatschapsgeld ieder jaar :shock:

MVG

minla
Senior+ Forumlid
Berichten: 305
Lid geworden op: 12 jul 2008, 13:44
Contacteer:

Re: kuren op het juiste moment

Bericht door minla » 10 mar 2015, 14:31

Zo dat zijn er aardig wat! Puur voor de bladen die de clubs uitgeven of ga je ook naar vergaderingen en shows van alle verenigingen?

White_Blackbird
Senior+ Forumlid
Berichten: 863
Lid geworden op: 26 jan 2008, 21:26
Contacteer:

Re: kuren op het juiste moment

Bericht door White_Blackbird » 10 mar 2015, 15:55

Vroeger voor de bladen én de shows. Tegenwoordig alleen nog voor de clubbladen.
Zit er wel aan te denken om langzamerhand wat op te gaan zeggen, omdat ik de laatste jaren vooral met exotische V&I eters bezig ben.

MVG

J.J.
Senior+ Forumlid
Berichten: 122
Lid geworden op: 22 jun 2009, 20:54
Contacteer:

Re: kuren op het juiste moment

Bericht door J.J. » 27 nov 2015, 14:47

Behandelen jullie je vogels eenmaal per jaar voor atoxoplasmose, en wel in het voorjaar (net voor het broedseizoen)?

Behandelen jullie je vogels ook voor wormen, en zo ja: hoe vaak per jaar, in welke periode en met welk middel?

minla
Senior+ Forumlid
Berichten: 305
Lid geworden op: 12 jul 2008, 13:44
Contacteer:

Re: kuren op het juiste moment

Bericht door minla » 27 nov 2015, 19:06

Ik geef maart/april een kuur baycox en een ontwormingskuur.

J.J.
Senior+ Forumlid
Berichten: 122
Lid geworden op: 22 jun 2009, 20:54
Contacteer:

Re: kuren op het juiste moment

Bericht door J.J. » 30 nov 2015, 22:20

Bedankt Minla,

dus jij kuurt maar eenmaal per jaar; je hebt hier goede ervaringen mee?
Heeft tweemaal per jaar voordelen, of nadelen in deze? Of is dit onnodig?

rivangom
Senior Forumlid
Berichten: 94
Lid geworden op: 09 apr 2012, 10:45
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: kuren op het juiste moment

Bericht door rivangom » 29 jan 2016, 00:25

White_Blackbird, kun je uitleg geven aan de dosering van 4 ml. op 1 liter water? Ik neem aan dat dit dan als kuur is en wat wanneer je dit preventief wil gebruiken, wanneer je de symptomen al bij een vogel constateert?
Is er tevens onderscheid voor wat betreft de dosering in verhouding met het type vogel dat je dit toedient?

Dank voor je antwoorden.
White_Blackbird schreef:We zitten vlak voor of soms al in het broedseizoen en er zit een reeks van mooie dagen aan te komen. Stabiel, zonnig weer zonder neerslag. :D

Een ideaal moment om de vogels te kuren tegen Atoxoplasmose. Omdat het droog weer is kunnen de vogels geen regen of zelfs dauwdruppels van het gaas drinken en krijgen daardoor het middel (Baycox 2,5 %) in de juiste hoeveelheid binnen. Bijtijds kuren scheelt m.i. heel wat dode jonge vogels (in het nest of vlak na het uitvliegen) het komend kweekseizoen.

Dosering: 4 ml. op 1 liter water. Het middel maximaal 48 uur achter elkaar verstrekken. Ik geef mijn vogels vanaf vandaag 3 dagen Baycox en giet het in een kleine laag in de badschotels, zodat ze er moeilijk in kunnen badderen.

MVG
Mvg,
RvGN

White_Blackbird
Senior+ Forumlid
Berichten: 863
Lid geworden op: 26 jan 2008, 21:26
Contacteer:

Re: kuren op het juiste moment

Bericht door White_Blackbird » 01 feb 2016, 18:27

Beste Robbert,

Die dosering van 4 ml. op een liter werd mij jaren geleden geadviseerd door een zeer succesvolle gaailijsterfokker uit Duitsland. Ook wordt deze dosering in veel vogelparken toegepast.
Zowel bij preventief kuren als bij de behandeling van een zieke vogel houd ik deze dosering aan.
De grootte van de vogel doet er niet veel toe, want een kleine vogel drinkt natuurlijk minder dan een grote vogel zodat de hoeveelheid medicijn t.o.v. lichaamsgewicht hetzelfde blijft.

Houd er rekening mee dat de werkzaamheid van Baycox binnen 3 maanden na opening van het flesje afneemt (dichte, verse flacon kopen) Tijdens een kuur geen fruit, levend voer, of iets anders dat veel vocht bevat, verstrekken.

Mvg

rivangom
Senior Forumlid
Berichten: 94
Lid geworden op: 09 apr 2012, 10:45
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: kuren op het juiste moment

Bericht door rivangom » 03 feb 2016, 18:38

Beste White_Blackbird,

Alvast dank voor je advies en hieronder mijn ervaringen uit mijn eigen vogelcollectie omdat ik een zeer mooie Shama kwijtgeraakt aan mogelijk Atoxoplasmose. Ik heb inmiddels Baycox 2,5% oraal. Waarvan 1 ml op 1 liter water drie dagen heb gegeven aan mijn vogels. Weet dus niet of dit voldoende is geweest. Zal mijn kuur volgende keer dus aanpassen op basis van jouw advies.

Kun je mij goed omschrijven hoe de symptomen bij een vogel er uit zien. Ik had bij de Shama die overleed het idee dat deze op een gegeven moment met een hangende kop tussen de poten hing [zo ongeveer als de frise kanaries met een kromme hals/nek].

Helaas had ik destijds geen Baycox in huis en probeer deze nare ziekte nu voor te zijn. Ik zie momenteel bij mijn Witkruin Shama een gedrag die ik niet kan plaatsen. De vogel gaat regelmatig met zijn kop tussen de poten alsog hij iets weg wil pikken onderaan de buikveren, maar doet vervolgens niets. Zie de Youtube clip https://youtu.be/3xTfx0VVRfc

Ik lees dit op het internet http://www.vogelziekenhuis.nl/ziektes-e ... oplasmose/

Jouw advies/ervaringen en van anderen is zeer welkom!


White_Blackbird schreef:Beste Robbert,

Die dosering van 4 ml. op een liter werd mij jaren geleden geadviseerd door een zeer succesvolle gaailijsterfokker uit Duitsland. Ook wordt deze dosering in veel vogelparken toegepast.
Zowel bij preventief kuren als bij de behandeling van een zieke vogel houd ik deze dosering aan.
De grootte van de vogel doet er niet veel toe, want een kleine vogel drinkt natuurlijk minder dan een grote vogel zodat de hoeveelheid medicijn t.o.v. lichaamsgewicht hetzelfde blijft.

Houd er rekening mee dat de werkzaamheid van Baycox binnen 3 maanden na opening van het flesje afneemt (dichte, verse flacon kopen) Tijdens een kuur geen fruit, levend voer, of iets anders dat veel vocht bevat, verstrekken.

Mvg
Mvg,
RvGN

White_Blackbird
Senior+ Forumlid
Berichten: 863
Lid geworden op: 26 jan 2008, 21:26
Contacteer:

Re: kuren op het juiste moment

Bericht door White_Blackbird » 04 feb 2016, 10:56

Hoi,

Ik vind het gedrag van die Shama op het filmpje niet zo heel verontrustend. Echt strak zit de vogel natuurlijk niet, maar dit kan allerlei oorzaken hebben. Ik kan daar verder weinig over zeggen. Wel moet mij van het hart dat ik het houden van dit soort vogels in een kooi binnenshuis niet ideaal vind. Ze ontberen natuurlijk zonlicht, regen, temperatuurswisselingen, het wisselen van de seizoenen en ook worden hun vliegspieren nauwelijks gebruikt. Dit alles heeft natuurlijk zijn weerslag op de conditie en welbevinden van zo'n vogel...
Ik begrijp heel goed dat het voor iemand die geen tuin heeft en toch graag dit soort vogels wil houden moeilijk is, maar ik zou er voor willen pleiten om er in dergelijke gevallen te kiezen voor kleine gedomesticeerde zangvogels (zaadeters)

Bij Atoxoplasmose kan een vogel allerlei afwijkend gedrag laten zien. Eén ervan is soms verlammingsverschijnselen.
De parasiet zit in de bloedbaan en komt zo ook in de hersenen terecht. Die hangende kop van de vogel kan dus heel goed te maken hebben gehad met Atoxoplasmose.

Mvg

rivangom
Senior Forumlid
Berichten: 94
Lid geworden op: 09 apr 2012, 10:45
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: kuren op het juiste moment

Bericht door rivangom » 12 feb 2016, 14:16

Hallo White_Blackbird,

Ik heb je bericht gelezen en snap je ethische gedachten over de ruimte die deze vogels hebben. Ik zou niet met je hierover in discussie willen gaan, maar laat je wel weten dat ik mijn uiterste best doe om de vogels het zo goed naar de zin te hebben in de ruimte die ik hen kan bieden. Ik ga ervanuit dat de overleden Shama wel degelijk problemen heeft gehad met Atoxoplasmose. Het is jammer en heb hier ook weer wat van geleerd. Nu ik dus ben gaan spitten bij mijn onderzoek, zag ik dat mijn oudste Shama van 12 jaar eerder al door mij was gekuurd in zijn jongere jaren met Baytril. Ik kwam een oud flesje tegen die ik toendertijd van de dierenarts had gekregen. Deze oude vogel heeft nooit problemen gehad op een cocos-vezeldraadje na die in zijn bek was blijven steken.

Ik kijk uit naar verdere ervaringen/discussies omtrent onze hobby.

Nog bedankt voor je vlotte en welgemeende reacties.
White_Blackbird schreef:Hoi,

Ik vind het gedrag van die Shama op het filmpje niet zo heel verontrustend. Echt strak zit de vogel natuurlijk niet, maar dit kan allerlei oorzaken hebben. Ik kan daar verder weinig over zeggen. Wel moet mij van het hart dat ik het houden van dit soort vogels in een kooi binnenshuis niet ideaal vind. Ze ontberen natuurlijk zonlicht, regen, temperatuurswisselingen, het wisselen van de seizoenen en ook worden hun vliegspieren nauwelijks gebruikt. Dit alles heeft natuurlijk zijn weerslag op de conditie en welbevinden van zo'n vogel...
Ik begrijp heel goed dat het voor iemand die geen tuin heeft en toch graag dit soort vogels wil houden moeilijk is, maar ik zou er voor willen pleiten om er in dergelijke gevallen te kiezen voor kleine gedomesticeerde zangvogels (zaadeters)

Bij Atoxoplasmose kan een vogel allerlei afwijkend gedrag laten zien. Eén ervan is soms verlammingsverschijnselen.
De parasiet zit in de bloedbaan en komt zo ook in de hersenen terecht. Die hangende kop van de vogel kan dus heel goed te maken hebben gehad met Atoxoplasmose.

Mvg
Mvg,
RvGN

J.J.
Senior+ Forumlid
Berichten: 122
Lid geworden op: 22 jun 2009, 20:54
Contacteer:

Re: kuren op het juiste moment

Bericht door J.J. » 26 feb 2016, 14:33

Als jullie een nieuwe vogel gekocht hebben, kuren jullie hem dan preventief?

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast