kuren op het juiste moment

Alles m.b.t. ziekte

Moderators: René, adminrobin

White_Blackbird
Senior+ Forumlid
Berichten: 863
Lid geworden op: 26 jan 2008, 21:26
Contacteer:

kuren op het juiste moment

Bericht door White_Blackbird » 07 mar 2015, 09:23

We zitten vlak voor of soms al in het broedseizoen en er zit een reeks van mooie dagen aan te komen. Stabiel, zonnig weer zonder neerslag. :D

Een ideaal moment om de vogels te kuren tegen Atoxoplasmose. Omdat het droog weer is kunnen de vogels geen regen of zelfs dauwdruppels van het gaas drinken en krijgen daardoor het middel (Baycox 2,5 %) in de juiste hoeveelheid binnen. Bijtijds kuren scheelt m.i. heel wat dode jonge vogels (in het nest of vlak na het uitvliegen) het komend kweekseizoen.

Dosering: 4 ml. op 1 liter water. Het middel maximaal 48 uur achter elkaar verstrekken. Ik geef mijn vogels vanaf vandaag 3 dagen Baycox en giet het in een kleine laag in de badschotels, zodat ze er moeilijk in kunnen badderen.

MVG

monileger
Senior+ Forumlid
Berichten: 599
Lid geworden op: 20 sep 2009, 13:43
Contacteer:

Re: kuren op het juiste moment

Bericht door monileger » 07 mar 2015, 10:48

Ha WB,

Goede tip,

hoe doe jij en eventueel andere liefhebbers kuren die een vijver in de volière hebben?

Allemaal succes en veel kweken!!!

groet monileger

White_Blackbird
Senior+ Forumlid
Berichten: 863
Lid geworden op: 26 jan 2008, 21:26
Contacteer:

Re: kuren op het juiste moment

Bericht door White_Blackbird » 07 mar 2015, 11:38

Als je een kleine vijver hebt kun je die voor een dag of 2 natuurlijk afdekken met een stuk gaas o.i.d.
Bij mij in de grote volière is de vijver te groot om af te dekken en plaats ik voor de gelegenheid een aantal drinkbakken op de grond. De vogels drinken gek genoeg liever uit deze bakken dan uit de vijver Smaak van het vijverwater minder lekker? Wie weet. :shock: In ieder geval krijgen de meesten zo hun portie Baycox binnen.
In mijn kweekvluchten zitten geen vijvers.

MVG

Roy
Senior+ Forumlid
Berichten: 190
Lid geworden op: 26 apr 2014, 19:32
Contacteer:

Re: kuren op het juiste moment

Bericht door Roy » 07 mar 2015, 13:56

Zijn er ook mensen die medicijnen geven via gedroogde rozijnen die ze laten weken in water met het product ?
Gr. Roy

fazant
Senior+ Forumlid
Berichten: 151
Lid geworden op: 25 feb 2011, 20:40
Contacteer:

Re: kuren op het juiste moment

Bericht door fazant » 08 mar 2015, 09:27

Moeten alleen gaailijsters gekuurd worden met baycox?
Of ook andere vogels

minla
Senior+ Forumlid
Berichten: 305
Lid geworden op: 12 jul 2008, 13:44
Contacteer:

Re: kuren op het juiste moment

Bericht door minla » 08 mar 2015, 09:45

Zowel gaailijsters als alle andere vogels kun je een kuurtje geven. Allen kunnen drager zijn van atoxoplasmose, welke misschien niet tot uiting komen bij oudervogels. Maar waar jongen vogels die gevoerd worden door die oudervogels wel aan kunnen sterven. Vaak is het die ziekte die zorgt voor uitval in het nest of bij net uitgevlogen jongen.

fazant
Senior+ Forumlid
Berichten: 151
Lid geworden op: 25 feb 2011, 20:40
Contacteer:

Re: kuren op het juiste moment

Bericht door fazant » 08 mar 2015, 12:47

Ja de ziekte ken ik..
Maar ik dacht dat alleen gaailijsters dit bij dragen?
Maar moetten lijster, spreeuwen en buulbuuls ook gekuurd worden?

White_Blackbird
Senior+ Forumlid
Berichten: 863
Lid geworden op: 26 jan 2008, 21:26
Contacteer:

Re: kuren op het juiste moment

Bericht door White_Blackbird » 08 mar 2015, 17:46

Minla heeft gelijk. Atoxoplasmose komt bij verschillende vogelsoorten voor. Ik heb de parasiet (de ziekte wordt veroorzaakt door een parasiet) waargenomen bij merels, verschillende soorten lijsters, spreeuwen, witkopbuulbuuls, hyacintgaaien, incagaaien, blauwe eksters en bij vrijwel alle soorten gaailijsters.

Nog een mooie anekdote over dit onderwerp: één van mijn Siberische lijstermannen hield sinds een paar weken alsmaar zijn snavel een beetje open en probeerde steeds iets weg te slikken. Duidelijk last van ademnood. Ook deze ademnood wordt maar al vaak veroorzaakt door Atoxoplasmose. Doordat de organen opzwellen worden de luchtwegen van de vogels enigszins vernauwd met het luchthappen als gevolg. Omdat ik wist dat ik een dezer dagen mijn hele vogelbestand zou gaan kuren en de vogel niet heel erg ziek leek had ik al die weken eigenlijk niks aan de lijster gedaan.
Sinds gisteren zit er hier Baycox in de drinkbakken en verdraaid, de Siberische lijster houd nu na 2 dagen kuren de snavel weer mooi gesloten :D

MVG

Henri
Senior+ Forumlid
Berichten: 430
Lid geworden op: 22 sep 2013, 17:37
Contacteer:

Re: kuren op het juiste moment

Bericht door Henri » 08 mar 2015, 19:06

Ik dacht dat bij Atoxoplasmose alleen de lever grote tot zeer grote proporties aannam.

White_Blackbird
Senior+ Forumlid
Berichten: 863
Lid geworden op: 26 jan 2008, 21:26
Contacteer:

Re: kuren op het juiste moment

Bericht door White_Blackbird » 08 mar 2015, 21:14

Henri schreef:Ik dacht dat bij Atoxoplasmose alleen de lever grote tot zeer grote proporties aannam.
Even een stukje gekopieerd uit "Vogelziektes en hun behandeling"

Atoxoplasmose
Atoxoplasmose wordt ook “Lankestrella” of “dikke leverziekte” genoemd.

Een vogel kan drager zijn zonder zelf symptomen van de ziekte te hebben. Doordat ze zelf geen symptomen vertonen kan een dergelijke vogel de ziekte gemakkelijk verspreiden, ook kan verspreiding plaatsvinden door contact met wilde vogels.

Atoxoplasmose wordt veroorzaakt door een eencellige parasiet; vermeerdering vindt plaats in het bloed en verspreid zich via het bloed naar diverse organen zoals de lever, longen, milt en hersenen.

Symptomen zijn dikzitten, kortademigheid, aantasting van de hersenen kan waargenomen worden door evenwichtstoornissen e/o kop scheef laten hangen/draaien. Ook kan vaak een leververgroting door de huid waargenomen worden. Bij sectie kan de parasiet in diverse organen waargenomen worden.

Tot zover dit citaat. De parasiet zit uiteindelijk dus door het hele vogellichaam, dus ook in de longen wat de ademhalingsproblemen zou kunnen verklaren. Extreme leververgroting is idd. het meest opvallende kenmerk, vandaar de naam. Ik denk ook dat die sterk vergrote lever uiteindelijk fataal wordt voor de vogel. Bij gestorven vogels is het altijd weer de donkere soms bijna zwarte buik die opvalt. Er bestaat ook nog een andere vorm van Atoxoplasmose. Hierbij zijn het juist de darmen die gaan opzetten en de lever in veel mindere mate.

MVG

Henri
Senior+ Forumlid
Berichten: 430
Lid geworden op: 22 sep 2013, 17:37
Contacteer:

Re: kuren op het juiste moment

Bericht door Henri » 09 mar 2015, 10:40

Op deze site schrijft Hedwig van der Horst in een artikel over Atoxoplasmose dat Baycox niet geschikt is voor het bestrijden van Atoxoplasmose omdat het maar 48 uur aan de vogels mag worden verstrekt.
Zij adviseert ESB3 dat naar ik heb begrepen niet verkrijgbaar is.
Is Bactrimel een goed alternatief?

White_Blackbird
Senior+ Forumlid
Berichten: 863
Lid geworden op: 26 jan 2008, 21:26
Contacteer:

Re: kuren op het juiste moment

Bericht door White_Blackbird » 09 mar 2015, 12:22

Zo zie je maar dat zelfs een bekende vogelarts niet alles weet :D Eigenlijk wel een beetje raar, want in dierentuinen met kweekprogramma's voor zeldzame vogelsoorten wordt het middel juist aanbevolen ter bestrijding van... Atoxoplasmose. Aanbevolen door...jawel, vogelartsen :shock:

Bactrimel (de naam zegt het al enigszins) is een Antibioticum en wordt tegenwoordig vaak voorgeschreven in plaats van Baytril. Het is dus géén alternatief voor Baycox. Atoxoplasmose wordt (net als Coccidiose) niet veroorzaakt door bacteriën, maar door protozoa, eencellige parasieten.

MVG

minla
Senior+ Forumlid
Berichten: 305
Lid geworden op: 12 jul 2008, 13:44
Contacteer:

Re: kuren op het juiste moment

Bericht door minla » 09 mar 2015, 14:35

Inderdaad verschillen de beweringen van vogelartsen nogal eens. Zelf heb ik de beste ervaringen met mestonderzoek door Hedwig, omdat dat het snelst gaat en het goedkoopst is. Echter ga ik voor medicijnen naar Peter Coutteel, omdat ik daar de prettigste ervaring mee heb kwa advies welk medicijn bij ziekte past.

Voor mensen die zich willen verdiepen in ziekte en voeding en het verband hiertussen kan ik het boekje van de SEC "Voeding en gezondheid van Europese vogels en verwante soorten in de praktijk" adviseren. Sowieso is dat een boekje dat eigenlijk niet mag ontbreken bij de gedreven liefhebber vind ik.

White_Blackbird
Senior+ Forumlid
Berichten: 863
Lid geworden op: 26 jan 2008, 21:26
Contacteer:

Re: kuren op het juiste moment

Bericht door White_Blackbird » 09 mar 2015, 15:30

Ja Peter Coutteel is een hele goede. Gaf enkele goede lezingen en heeft mij ooit jaren geleden op het spoor van o.a. Cydectin gezet. Jammer dat hij helemaal in België zit :(

Dat boekje van de SEC over o.a. vogelziektes en medicatie staat ook bij mij in de kast :D

MVG

minla
Senior+ Forumlid
Berichten: 305
Lid geworden op: 12 jul 2008, 13:44
Contacteer:

Re: kuren op het juiste moment

Bericht door minla » 09 mar 2015, 15:54

Ja voor mij is het ook ver weg. Maar soms rijd ik met een lid van de sec mee die voor zijn hele district medicijnen gaat halen. Dan haal ik ook gelijk preventie spullen, en het spul wat ik graag in huis heb. Mocht ik tussentijds nog wat nodig hebben dan laat ik het opsturen.

Ja in dat boekje van de sec staat zoveel interessants! Ben je ook lid van de sec zeker, omdat je ook met merels en lijsters in mutatievormen kweekt?

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast