Shamalijster onverwachts ziek

Alles m.b.t. ziekte

Moderators: René, adminrobin

Plaats reactie
rivangom
Senior Forumlid
Berichten: 94
Lid geworden op: 09 apr 2012, 10:45
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Shamalijster onverwachts ziek

Bericht door rivangom » 10 dec 2015, 21:29

Beste lezers,

Mijn goed zingende, gisteren nog gezond 1-0 Shamalijster van 2008 is onverwachts ernstig ziek en weet niet wat ik moet doen, want ik kan de aard van de ziekte niet begrijpen. Zie de YouTube clip en wellicht dat iemand mij van advies kan voorzien.

http://youtu.be/SqgFhLFdCjw

Alvast dank!
Mvg,
RvGN

hwamei
Senior+ Forumlid
Berichten: 128
Lid geworden op: 17 mei 2010, 12:59
Contacteer:

Re: Shamalijster onverwachts ziek

Bericht door hwamei » 10 dec 2015, 22:05

Hallo Robert,

Helaas de vogel heeft Atoxplasmose en is binnen 24 uur dood,
deze ziekte is een sluipmoordenaar, dit woekert eerst binnenin zonder dat de vogel dit laat merken, en als het dan openbaart in verschillende vormen, dan ben je te laat.
Sorry kerel,

rivangom
Senior Forumlid
Berichten: 94
Lid geworden op: 09 apr 2012, 10:45
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Shamalijster onverwachts ziek

Bericht door rivangom » 10 dec 2015, 22:10

Hwamei,

Bedankt dat er in ieder geval iets is wat ik dan weet en had al weinig vertrouwen. De vogel was gisteren nog aan het zingen, eten, baden etc.
Dammmmmmnnn...ziektes.

Ik las trouwens dit van dierenarts Hedwig van der Horst
http://www.distelvinken.nl/artikelen/atoxoplasmose.html

Zoals een aantal van jullie weten, heb ik geen voliere's maar broedkooi opstellingen in huis [etagewoning pffff..] en vraag mij nu af of ik iets moet doen voor de andere vogels. Het gaat om een opstelling van 6 kooien waarvan 3 vaste delen die door een schuif zijn afgezondert. Pascal Hemel kunststof.
hwamei schreef:Hallo Robert,

Helaas de vogel heeft Atoxplasmose en is binnen 24 uur dood,
deze ziekte is een sluipmoordenaar, dit woekert eerst binnenin zonder dat de vogel dit laat merken, en als het dan openbaart in verschillende vormen, dan ben je te laat.
Sorry kerel,
Mvg,
RvGN

minla
Senior+ Forumlid
Berichten: 305
Lid geworden op: 12 jul 2008, 13:44
Contacteer:

Re: Shamalijster onverwachts ziek

Bericht door minla » 10 dec 2015, 23:02

Dat ziet er inderdaad uit als atoxoplasmose. Kuren met baycox eens of twee keer per jaar. Voor de rest als vogels in kleine ruimtes zitten zien te voorkomen dat ze van hun eigen mest eten. Dus met bodemroosters werken... Helaas komt het voor deze vogel te laat, maar ik zou de rest toch een kuurtje geven.

rivangom
Senior Forumlid
Berichten: 94
Lid geworden op: 09 apr 2012, 10:45
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Shamalijster onverwachts ziek

Bericht door rivangom » 12 dec 2015, 00:46

Milna,

Bedankt voor je reactie en advies. De vogel is vandaag vrijdag dus zoals Hwamei al aangaf binnen 24 uur overleden. Ik maak de bakken met regelmaat schoon om te voorkomen dat ze in hun mest rotzooien. Heb blijkbaar pech met deze vogel gehad.

Weet je waar ik baycox in Nederland - omgeving Amsterdam kan kopen?
minla schreef:Dat ziet er inderdaad uit als atoxoplasmose. Kuren met baycox eens of twee keer per jaar. Voor de rest als vogels in kleine ruimtes zitten zien te voorkomen dat ze van hun eigen mest eten. Dus met bodemroosters werken... Helaas komt het voor deze vogel te laat, maar ik zou de rest toch een kuurtje geven.
Mvg,
RvGN

minla
Senior+ Forumlid
Berichten: 305
Lid geworden op: 12 jul 2008, 13:44
Contacteer:

Re: Shamalijster onverwachts ziek

Bericht door minla » 12 dec 2015, 21:58

Online te bestellen bij dierenarts Peter Coutteel...even googlen

luc
Senior Forumlid
Berichten: 64
Lid geworden op: 13 mei 2011, 07:34
Contacteer:

Re: Shamalijster onverwachts ziek

Bericht door luc » 14 dec 2015, 10:02

Dat is niet leuk om zo een vogel te moeten afgeven.
Mss.een onbeleefde vraag,maar is er een aanwezigheid van muizen in het vogelverblijf?

rivangom
Senior Forumlid
Berichten: 94
Lid geworden op: 09 apr 2012, 10:45
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Shamalijster onverwachts ziek

Bericht door rivangom » 22 dec 2015, 09:49

Luc en overige forumbezoekers,

Ik heb gelukkig geen last van muizen, maar ben helaas vanochtend geconfronteerd met een nieuwe dode. Mijn Chinese Spotlijster vanochtend dood in de kooi.

Ik word nu wel echt radeloos. Heb het volgende en misschien dat men mij op weg kan helpen:

- opstelling van 3 broedkooien breedte 160x60x40 verdeeld met schotten heb ik dus 6 kooien van 80x60x40 alles Pascal Hemel kunststof materiaal
- tweetal vogels in Aziatische kooien [waaronder dus de nu dode Chinese Spotlijster]
- vogels krijgen van mij; Nutribird UniKomplet, Orlux Unipate, Orlux Remiline, Orlux gedroogde insecten, Moriowormen, Meelwormen, Sprinkhanen
- vogels hebben allemaal een badbak en baden elke dag

Ik heb onlangs bloedluis geconstateerd welke ik met Finecto+ Protect bestrijd.

De Shama die overleden is kon ik plaatsen dat deze waarschijnlijk Atoxplasmose had. De Chinese Spotlijster en daarvoor mijn Damalijster en ook nog een Witkruin Shama heb ik niets kunnen achterhalen en ook bij de laatste met onderzoek van de dierenarts niets gevonden in de ontlasting. Ik wil nu om de rest van mijn collectie te redden de Chinese Spotlijster wel naar het Medisch Faculteit in Utrecht brengen voor onderzoek kosten €153 om te weten welke ziekte er nu bij mijn vogelcollectie is binnen geslopen.

Ik heb uit voorzorg ook al mijn bakken schoongemaakt, ingespoten in alle hoeken met Finecto+ Protect en tevens de zitstokken ingesmeerd met sla-olie/vaseline ter aanvulling van bestrijden van de bloedluis.

Mijn vogels heb ik binnen, want woon op een etage woning en heb helaas geen tuin.

Wellicht dat iemand nog adviezen heeft want ben het nu even kwijt voor een goede oplossing. Heb namelijk in geen jaren dode vogels gehad en krijg nu pas met zo'n tegenslag te maken.

Alvast dank.
luc schreef:Dat is niet leuk om zo een vogel te moeten afgeven.
Mss.een onbeleefde vraag,maar is er een aanwezigheid van muizen in het vogelverblijf?
Mvg,
RvGN

luc
Senior Forumlid
Berichten: 64
Lid geworden op: 13 mei 2011, 07:34
Contacteer:

Re: Shamalijster onverwachts ziek

Bericht door luc » 22 dec 2015, 15:39

De diagnose van atoxoplasmose komt steeds meer in het visier denk ik.

Blaas de buikveertjes eens opzij zodat u de buik eens kunt bekijken; is de buik opgezwollen,ziet u een purpere vlek of dik opliggende ingewanden?

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast