hoog piepend geluid, trillen met vleugels,..

Alles m.b.t. ziekte

Moderators: René, adminrobin

Plaats reactie
Jandb
Senior+ Forumlid
Berichten: 133
Lid geworden op: 16 jun 2006, 03:06
Locatie: België (Mechelen)
Contacteer:

hoog piepend geluid, trillen met vleugels,..

Bericht door Jandb » 03 mei 2007, 22:06

Hoi,
zoals jullie misschien al weten heb ik 1-1 zilveroornachtegalen. De pop maakt het uitstekend en sinds gisteren een eerste ei, maar de man daar heb ik mijn twijfels over. Nu had ik gisteren een dode roodoorbuulbuul, ik heb er zo snel mogelijk een autopsie laten op doen en de uitslag bleek, Campylobacteriosis: de lever vertoonde donkere vlekken en de darm was geïnfecteerd, ook was de milt opvallend groot, de kliermaag was ok (geen megabact.). De dierenarts zei dat ik er een goed aandeed om een autopsie te laten doen om meer uitval te voorkomen en stelde mij voor om een kuur van flagellamix-plus aan de andere vogels te geven, omdat men bij een dood dier de flagellaten niet meer kan waarnemen en zo de mogenlijkheid mee insluit in de aanpak; de ziekte is erg besmettelijk dus ik ga de vogels zeker een kuur geven. Nu heb ik hier wat informatie over opgezocht, maar de symptomen van de man zilveroornachtegaal zijn apart; korte beschrijving: lijkt veel dikker dan de pop, wanneer hij stil zit, heel af en toe een kort hoog piepend geluid (dit heb ik nog niet bij de pop kunnen waarnemen of bij japanse nachtegalen, maar lijkt niet op een piepende ademhaling...), bewegen de vleugels en staart mee op het ritme van de ademhaling, wat ik bij de pop niet waarneem, ook is hij veel minder actief en jaagt minder op insecten, de ontlasting is volgens mij niet abnormaal.

Uit mijn vaststellingen zou ik dus eerder geneigd zijn om een breedspectrum antibiotica te geven, zoals baytrill

Graag je mening hierover... :s

grtn

Jan

ime

Re: hoog piepend geluid, trillen met vleugels,..

Bericht door ime » 04 mei 2007, 10:19

Dag Jan,

Campylobacteriosis is een infectie met campylobacter bacteriën. Het kan toeslaan als de vogel in slechte conditie is (Holsheimer, ziekten van kooi en volierevogels) Ik snap niet helemaal waarom de dierenarts iets tegen flagellaten wil geven, dat zijn heel andere wezentjes. Ze komen voor bij duiven en prachtvinken. Ik zou eerder aan antibiotica denken.

Het is op het oog niet vast te stellen wat jouw nachtegaal man heeft.
Bol zijn, piepen, dat kan veel dingen betekenen. Meestal is het een verkoudheid/longontsteking. Je moet dan inderdaad antibiotica geven.
Het kunnen ook luchtpijpmijten zijn hoewel nachtegalen daar niet gevoellig voor zijn. Een drup ivermectine in de nek volstaat dan.
Schud de vogel ook met de kop dan kunnen ook wormen zijn. Kortom het is en blijft lastig om een vogel die ziek is goed te beoordelen

Tot slot; heb je een dierenarts met verstand van vogels? Ander blijf je bezig.
succes

Ime

Arjan

Re: hoog piepend geluid, trillen met vleugels,..

Bericht door Arjan » 04 mei 2007, 17:02

Meteen opkooien warmzetten en kuren met Baytrill onder de zitstok een stukje zilverfolie leggen om de ontasting te verzamelen en die ter analyse opsturen naar Hedwig v.d. Horst .
Succes

Jandb
Senior+ Forumlid
Berichten: 133
Lid geworden op: 16 jun 2006, 03:06
Locatie: België (Mechelen)
Contacteer:

Re: hoog piepend geluid, trillen met vleugels,..

Bericht door Jandb » 10 mei 2007, 22:42

even rapporteren, ik heb idd de zilveroornachtegaal uitgevangen, ik heb paraplus, dit is een breedspectrum antibiotica voorgeschreven gekregen en had hier geen verbetering mee. Ik kwam tot de lelijke veronderstelling, wanneer ik de buikbevedering wegblies dat de buik helemaal opgeblazen was, ook was een grote broedvlek te zien. Ik dacht dus eerder aan coccidiose, maar omwille van mijn twijfel en niet verbeteren van de vogel, heb ik dan toch maar besloten om een 45min te rijden naar de dierenartsenpraktijk Trigenio in Nijlen, deze staat volgens vele toch hoog aangeschreven wat vogelonderzoek betreft. Erg vriendelijke arts en je krijgt er ook erg veel nuttige info. Het was dus wel degelijk campylobacteriose, maar de reden dat de antibiotica niet werkte was een beetje onverwacht... de arts liet mij ook weten dat mijn vogel in uitstekende conditie zat, buiten wat de ziekteverschijnselen betreft, moest dit niet zo zijn geweest, was hij volgens hem al lang gestorven. De bevedering was volgens hem schitterend, dat was ook wel leuk , dat eens te mogen horen. to the point nu, de mest was compleet normaal, maar hij had naast de campylobacteriose ook last van gisten in de maag en darmen, vandaar de opgeblazen buik. deze drukt tegen de luchtzakken en men krijgt kortademigheid, normaal zou dit dus snel fataal zijn. Met paraplus alleen had ik het dus niet gered, hij heeft hem gelijk ingespoten in de buik en een antigistenproduct in de snavel gedruppeld. Nu moet ik dus ook een product bijgeven tegen megabacteriën , maagschimmel,.. in het universeelvoer, de buik zou binnen dit en 4dagen ontzwollen moeten zijn en hij zou er weer helemaal doorkomen. De pop heeft gelukkig haar nest niet verlaten en gaat door met broeden.

hopelijk eindigt dit goed


iedereen nog veel succes met de kweek!


vriendelijk groeten

Jan

Jandb
Senior+ Forumlid
Berichten: 133
Lid geworden op: 16 jun 2006, 03:06
Locatie: België (Mechelen)
Contacteer:

Re: hoog piepend geluid, trillen met vleugels,..

Bericht door Jandb » 06 jun 2007, 12:37

Hoi allemaal, het is niet goed afgelopen met de zilveroornachtegaal. Ik heb alles gedaan dat ik kon liet de dierenarts mij weten... ik zag er in het begin eigenlijk al geen goed einde in, maar je probeert toch altijd het beste te bekomen... de vogel is dus overleden, autopsie laten uitvoeren, dit was echt verschrikkelijk erg om vast te stellen wat de vogel nu eigenlijk had. Ik denk ook dat het leerrijk is om dit hier even te posten. De vogel had inderdaad campylobacter infectie, dit is wel goed gekomen met de antibiotica, maar wat ik niet wist... de lever was helemaal opgezwollen, en produceerde een te veel aan vocht (de lever begint eigenlijk letterlijk te "zweten") , gevolg een ophoping aan vocht tussen de organen, daarbij worden de luchtzakken platgedrukt en lopen geleidelijk aan ook vol water. Dit laatste ging eigenlijk vrij langzaam, had ik dit geweten had ik hem eerder van dat lijden verlost... daarbij was er ook veel etter terug te vinden op de omliggende luchtzakken en organen, omwille van die vochtophoping. Door dat de luchtzakken vol liepen met water, en uiteindelijk ook de longen, is de vogel met andere woorden verdronken, gruwelijke dood..
ik heb er best wat tijd ingestoken, maar sommige dingen zijn dus niet meer te verhelpen.


conclusie: de oorzaak van het zweten van de lever is niet helemaal duidelijk, de lever begaf het verwerken van afval stoffen ed. , maar wat ik erg raar vind... ik geef ze elke dag vers voer en zorg voor nodige fruit (weliswaar meer appel, omwille van prijs, toch ook af en toe kiwi, banaan). insecten kunnen ze met hopen vangen in de volière, dat kan je goed zien. Af en toe, voerde ik wat meelwormen, de andere vogels krijgen net het zelfde dieet en zijn kerngezond.

japanse nachtegalen broeden al bijna 14dagen, ik heb nog geen controle kunnen doen, aangezien ze er gewoon weg nooit de nest verlaten en mooi afwisselen in broeden. Gewoon laten zitten en afwachten?

Ohja, ik zou mijn pop zilveroornachtegaal willen verkopen, iemand interesse laat maar horen! Ze zit in topconditie wat mij betreft. Ik ga mij toeleggen op de japanse nachtegalen..., toch even een vraagje, is het mogelijk om daarbij rode kardinalen, tangaren of brilvogels te plaatsen? Ik vraag het liever, voor ik weer enkele vogels kan oprapen.

Vriendelijke groeten


Jan

Ps: hier vind je een link naar mijn webpagina, zo kan je als je zin hebt, de volière een keer bekijken… en ook de zilveroornachtegaal (man).

http://www.vogelarena.com/voliere/voliere_596.html

(je zal de link moeten plakken in adresbalk, want de bovenstaande knoppen werken niet bij mij)

Jandb
Senior+ Forumlid
Berichten: 133
Lid geworden op: 16 jun 2006, 03:06
Locatie: België (Mechelen)
Contacteer:

Re: hoog piepend geluid, trillen met vleugels,..

Bericht door Jandb » 06 jun 2007, 21:36

de verkoop van pop zilveroornachtegaal ben ik nog niet helemaal uit, was nogal een overhaaste beslissing denk ik, je hoort het wel als ik ze defenitief wil verkopen.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 gasten