japanse nachtegaal

Alles m.b.t. ziekte

Moderators: René, adminrobin

Plaats reactie
spinvruvo

japanse nachtegaal

Bericht door spinvruvo » 12 jun 2007, 14:29

Sinds een paar weken is de zang van mijn man japanse nachtegaal drastisch verminderd. Liet hij zich altijd luidkeels gelden, nu produceert hij wat armzalige piepjes/gekras. Hij wil desondanks nog steeds communiceren met een koppel japanse nachtegalen in een andere, losstaande volière die hij ook ziet. Helaas is het net of zijn keel tijdens die geluidjes wordt dichtgeknepen. Hij zit in een overdekte buitenvolière tezamen met een koppeltje zebraduifjes, blauwfazantjes, kwartels, putter en diamantvink.
Heeft iemand dit ook al 'ns meegemaakt en wat was de oplossing voor dit probleem?

Jandb
Senior+ Forumlid
Berichten: 133
Lid geworden op: 16 jun 2006, 03:06
Locatie: België (Mechelen)
Contacteer:

Re: japanse nachtegaal

Bericht door Jandb » 15 jun 2007, 18:23

Hoi, ik denk dat het luchtpijpmijt kan zijn, dan maakt de vogel zulke piepende krassende geluiden. Ik zou contact opnemen met een dierenarts, om de juiste medicatie te kunnen toedienen, dat euvel zou snel moeten verholpen zijn en je nachtegaal zal weer uit volle borst kunnen zingen.

groetjes

Jan

spinvruvo

Re: japanse nachtegaal

Bericht door spinvruvo » 24 jun 2007, 22:29

Ik betwijfel of het de luchtpijpmijt is die hem dwarszit. Hij vertoont namelijk niet andere kenmerkende verschijnselen
zoals schudden/draaien met de kop om de mijt kwijt te raken en een wat hijgende ademhaling. Hij is verder razend
actief, eet goed en ook niet vermagerd. De dierenarts die ik heb geraadpleegd adviseerde een 7-daagse kuur super-ornithose mix van AST Farma; hij heeft trouwens ook niet de mogelijke aanwezigheid van luchtpijpmijt naar voren gebracht.
De kuur heeft de nachtegaal inmiddels ondergaan in aparte kooi. Tijdens de kuur heeft-ie voorzover ik kon volgen geen
enkele zangpoging gedaan maar nu hij sinds een paar dagen weer losgelaten is, is het weer als vanouds van voor de kuur. Volop communiceren met de andere nachtegalen maar nog altijd niet op het oude niveau. Dus kuur waarschijnlijk
nutteloos. Afwachten maar...

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten