ontwormen

Alles m.b.t. ziekte

Moderators: René, adminrobin

Softbill

Re: ontwormen

Bericht door Softbill » 02 apr 2008, 18:01

 :-) Perhaps so Omei-Jan.
Even in Englsih, here in England, the way I see things convinces people that I think that I am right and everyone else is wrong. This is not so - I am very open to new ideas IF THEY MAKE SENSE, and proof is available.
I do not know what the problem is that White Blackbird and others have, but I do not believe that worms are the cause - there is no evidence and some things that say that it is very unlikely. I would like to know the real answer as much as White Blackbird, and perhaps that really is worms. If the problem is worms, it will not be logic that found the cause - it will have been good fortune.
Laatst gewijzigd door Softbill op 02 apr 2008, 18:38, 1 keer totaal gewijzigd.

ime

Re: ontwormen

Bericht door ime » 02 apr 2008, 19:34

Vroeger ontwormde ik mijn vogels ook nooit. Todat ik een keer de mest liet onderzoeken (op coccidiose) en de dierenarts er wormeieren in vond. Nu laat ik mest van nieuwe vogels controleren op wormeieren
Als je weet dat je vogels wormen hebben moet je er iets tegen doen.
Naast gaailijsters heb ik ook lachduiven en ik merk vooral bij nieuwe vogels die ik heb gekocht dat de kans heel groot is dat ze wormen hebben. De vogels zijn wat mager en hebben dan dunne ontlasting. Besmette vogels kakken je hele voliere en hokken vol met wormeieren die andere vogels weer besmetten. Sindsdien ontworm ik iedere nieuwe vogels die ik koop en de vaste bewoners 1 keer per jaar.
Als je ziet dat een lachduif na een dag drinken van ontwormingsmiddel 4 spoelwormen uitpoept ter lengte van een pink en de weken daarna een zichtbaar betere conditie krijgt dan vind ik dat ontwormen niet voor niets is en zelfs nodig.

Gaai
Senior+ Forumlid
Berichten: 329
Lid geworden op: 22 aug 2007, 01:07
Locatie: België
Contacteer:

Re: ontwormen

Bericht door Gaai » 07 apr 2008, 20:55

Zelf heb ik ook al te maken gehad met lintwormen bij mijn europese pestvogels. De volières zijn volledig overdekt en de bodem bestaat uit beton. er is geen beplanting aanwezig in deze kale boxen. Het waren vogels die al jaren in deze volières zaten zonder gezondheids problemen. Na het lezen van een artikel over lintwormen bij vogels had ik juist een dode vogel. Ik had er nooit iets aan gezien en besloot de vogel open te snijden. Ik kon de pakken wormen in de ingewanden van de vogels aantreffen. Ik heb toen een middel van dierenarts Coutteel in de bek gegeven (drie druppels). Dan krantenpapier onder de zitstokken en een half uur later lagen de dode lintwormen in verschillende volières op het krantenpapier. En dat terwijl ik niet echt iets aan de vogels zag.

De boosdoeners bleken bij mij de mieren te zijn die van buitenuit in de volière kropen. Deze waren drager van wormeieren. De pestvogels aten deze mieren op en het kwaad was geschied.

Ik verkies wel deze druppels in de bek boven het middel in het drinkwater omdat ik bij de druppels zeker ben dat alle vogels werden ontwormt. Nadeel is wel dat je de vogels moet vastnemen in de hand.

Softbill

Re: ontwormen

Bericht door Softbill » 07 apr 2008, 22:00

Lintwormen - tapeworms?

Tapeworms are not killed by any of the common worm treatments - you must use special tapeworm treatments. This is why your vet' gave you the medicine to be given by drops into the mouth.

Tapeworms in birds are not common, and they do not often cause problems, unlike roundworms, capillaria etc.
Laatst gewijzigd door Softbill op 07 apr 2008, 22:01, 1 keer totaal gewijzigd.

Gaai
Senior+ Forumlid
Berichten: 329
Lid geworden op: 22 aug 2007, 01:07
Locatie: België
Contacteer:

Re: ontwormen

Bericht door Gaai » 07 apr 2008, 22:32

Nu gebruik ik Panacur 2,5% - fenbendazole met de vermelding op het etiket : 4 druppels per 100 gram lichaamsgewicht, rechtstreeks in de bek of mengen in het eivoer gedurende 3 dagen.

Ik weet wel niet meer of het voor de lintwormen hetzelfde middel was. Het huidige middel komt eveneens van Coutteel.

Softbill

Re: ontwormen

Bericht door Softbill » 07 apr 2008, 22:44

Fenbendazole kills only taenia tapeworms - mostly parasites of mammals.

john

Re: ontwormen

Bericht door john » 13 jul 2008, 23:15

Je moet het me  niet kwalijk nemen,maar ik denk dat de taal op dit forum geen Engels is maar Nederlands.
Ik ben wel in staat om te begrijpen wat er staat,maar ik begin er me wel aan te storen.
Ik zie me nog niet te reageren in het Nederlands op een Engels Forum.

John

White_Blackbird
Senior+ Forumlid
Berichten: 863
Lid geworden op: 26 jan 2008, 21:26
Contacteer:

Re: ontwormen

Bericht door White_Blackbird » 14 jul 2008, 22:01

Ergens heb je wel gelijk John. Het is en blijft een Nederlands forum.
Aan de andere kant: er zijn weinig Engelsen die Nederlands begrijpen, maar daarentegen heel veel Nederlanders die...juist.
Het aantal mensen dat actief is op dit forum is zo minimaal dat ik eerlijk gezegd dolblij ben met iemand als Softbill. Misschien soms weleens wat lastig dat hij in het Engels mailt, maar zijn bijdragen zijn vaak dermate interessant dat ik denk dat we er niet te zwaar aan moeten tillen dat ze niet in het Nederlands zijn. Hij heeft ook nog een tijdje gebruik gemaakt van een vertaalmachine, om zijn berichten te vertalen, maar dat was alleen maar komisch...
Laatst gewijzigd door White_Blackbird op 14 jul 2008, 22:08, 1 keer totaal gewijzigd.

Wouard
Senior+ Forumlid
Berichten: 101
Lid geworden op: 19 mar 2007, 21:58
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: ontwormen

Bericht door Wouard » 15 jul 2008, 15:25

Ik denk dat het probleem niet is dat softbill in het engels schrijft. Dat is beter dan de vertaal computers. Maar op een gegeven moment gaan er nedelanders in het engels terug schrijven en dan wordt het een compleet engels topic. Lijkt mij helemaal niet wenselijk.

Softbill heeft ook meerdere keren aangegeven om in het nederlands te blijven antwoorden. En toch...

White_Blackbird
Senior+ Forumlid
Berichten: 863
Lid geworden op: 26 jan 2008, 21:26
Contacteer:

Re: ontwormen

Bericht door White_Blackbird » 15 jul 2008, 16:19

Softbill heeft ook meerdere keren aangegeven om in het nederlands te blijven antwoorden. En toch...
Dat is waar, maar toen bleek weer dat zijn vertalingen van onze Nederlandse berichten naar het Engels aanleiding gaven voor allerlei misverstanden. Die vertaalmachines vertalen blijkbaar net zo slecht van Engels naar Nederlands als omgekeerd...

Softbill

Re: ontwormen

Bericht door Softbill » 15 jul 2008, 20:00

Vertaalmachines work very well if the meaning is simple, and the way that something is written is simple. But it is very difficult to write very simple English. Also, many words have many meanings and the the vertaalmachine will not always choose the correct translation.
For instance -

Het werk van vertaalmachines zeer goed als de betekenis, en de manier eenvoudig is dat iets wordt geschreven is eenvoudig. Maar het is zeer moeilijk om het zeer eenvoudige Engels te schrijven. Ook, hebben vele woorden vele betekenissen en vertaalmachine zal niet altijd de correcte vertaling kiezen.

White_Blackbird
Senior+ Forumlid
Berichten: 863
Lid geworden op: 26 jan 2008, 21:26
Contacteer:

Re: ontwormen

Bericht door White_Blackbird » 15 jul 2008, 21:46

Dat laatste stukje viel me nog mee. Het klinkt een beetje als iemand die uit het buitenland komt en al een hele tijd in Nederland woont, maar de taal nog niet helemaal onder de knie (to have a language under your knee?) heeft. Maar meestal is er nauwelijks een touw aan vast te knopen(hardly possible to attach a rope to?)

Sorry Softbill. That translationmachine is worthless! No excuses anymore. You'll have to start taking lessons Dutch straight away, haha.

By the way:how are your blackbrested and orangeheaded thrushes doing this season?
Laatst gewijzigd door White_Blackbird op 15 jul 2008, 21:46, 1 keer totaal gewijzigd.

Softbill

Re: ontwormen

Bericht door Softbill » 15 jul 2008, 22:56

There is another problem with literal translations - the "under the knee" means nothing here - perhaps "under your belt"? This means that you have mastered something - you are good at something - you have achieved something - lots of possible meanings. Attach a rope to? In English - hang your hat on??????

I know lots of bird names and some numbers, and a few other words of Dutch - I wish I could speak more. Dutch is taught at no schools here - they teach mostly French and German.

I am working this year (if I still had no job, I would have no birds by now), so the birds are not so successful - they can be fed only at 0700 and then again at 1700, and later. The black-breasted - I have 4 from ~20+ that hatched, with more chicks and eggs in the nests.
Orange-headed - I do not have these - but the other species - they are perfect parents this year. First 3 eggs - all hatched but one chick fell from the nest 3 days too early. When the next eggs hatched, the male killed one of the chicks in a few minutes with no warning. There are 3 more in the nest at the moment.
Laatst gewijzigd door Softbill op 15 jul 2008, 22:57, 1 keer totaal gewijzigd.

White_Blackbird
Senior+ Forumlid
Berichten: 863
Lid geworden op: 26 jan 2008, 21:26
Contacteer:

Re: ontwormen

Bericht door White_Blackbird » 16 jul 2008, 14:10

Softbill,
I was only joking when I was mixing up those English and Dutch expressions and talking about and learning Dutch...

Yes, it certainly stimulates the breedingresults if you can invest a lot of time.

This year was the first time I started with the 2 Zoothera species. My overall impression so far: they're easier to breed than the Turdus thrushes. Better parents, better cooperating, less agressive etc. Or am I wrong here? The only negative or disadvantage fact I can sum up about those Zoothera thrushes is: they lay few eggs. Every round only 2 or 3.

Softbill

Re: ontwormen

Bericht door Softbill » 16 jul 2008, 18:12

I was not joking that I would like to be able to speak Dutch.

No-one is ever completely right or completely wrong with birds (or almost never). I have never kept zoothera but in the UK z. citrina is famous for the hens killing the males. It would need a vote here in the UK, but perhaps more people would say turdus were easier - but not enough people have tried enough species from both genera.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 13 gasten