Japanse nachtegaal met opgezwollen buik .

Alles m.b.t. ziekte

Moderators: René, adminrobin

Plaats reactie
minla
Senior+ Forumlid
Berichten: 305
Lid geworden op: 12 jul 2008, 13:44
Contacteer:

Japanse nachtegaal met opgezwollen buik .

Bericht door minla » 04 aug 2008, 20:21

Vandaag kom ik thuis en zie dat mijn Japanse nactegaal een beetje te suf op een tak zit, tevens vond ik hem een te dikke achterlijf hebben ten aanzien van de pop. Ik heb hem uit de vlucht gehaald om hem te bekijken. Hij heeft een ontzettend dikke buik en aan et eind van de buik eeen heel donker gedeelte. Ik neem aan dat het donkere gedeelte de lever of niet? Doe ik er verstandig aan om hem op esb3 te zetten? Ik kan wel mest op gaan sturen , maar dat heb ik in het verleden wel vaker gedaan maar er is nog nooit een vogel beter geworden. En het duurt een paar dagen eer ik de uitslag en medicijnen in huis heb.

GAAILIJSTER
Junior Forumlid
Berichten: 36
Lid geworden op: 13 dec 2007, 23:28
Contacteer:

Re: Japanse nachtegaal met opgezwollen buik .

Bericht door GAAILIJSTER » 31 dec 2008, 18:57

minla

ik ben benieuwd hoe het is afgelopen met de japanse nachtegaal ík heb namelijk ook een vogel in zo'n situatie zitten

gaailijster

minla
Senior+ Forumlid
Berichten: 305
Lid geworden op: 12 jul 2008, 13:44
Contacteer:

Re: Japanse nachtegaal met opgezwollen buik .

Bericht door minla » 03 jan 2009, 22:09

Hallo Gaailijster,

Het gistingsbacterien te zijn in de maag en darm. Helaas waren de medicijnen te laat in huis om nog te kunnen helpen want het kwaad was al geschiedt. Ik heb de vogels op een nogal kleine ruimte zitten ( hier komt snel verandering in ) en gaf ze toen levende meelwormen. Wat de vogels altijd deden is de meelworm eerst doden door ze op de grond te tikken. Toendertijd had ik vaker vogels ziek , altijd door gistingbacterien die door het tikken op de grond in contact kwamen met de ontlasting die daar ligt. Sinds ik ben gestopt met meelwormen voeren heb ik geen zieke vogels meer gehad gelukkig.

Wouard
Senior+ Forumlid
Berichten: 101
Lid geworden op: 19 mar 2007, 21:58
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Japanse nachtegaal met opgezwollen buik .

Bericht door Wouard » 04 jan 2009, 16:45

Minla wat voor ander voer gaf je aan je nachtegalen? Ik heb dit probleem ook gehad. Toen ik ander universeelvoer (droog) begon te voeren was het over.

minla
Senior+ Forumlid
Berichten: 305
Lid geworden op: 12 jul 2008, 13:44
Contacteer:

Re: Japanse nachtegaal met opgezwollen buik .

Bericht door minla » 04 jan 2009, 21:15

Ik gebruik nu orlux insectenpattee , terwijl ik toendertijd nog orlux universeelvoer gebruikte. Insectenpattee is ook iets droger en mijn vogels eten er beter van als universeelvoer. Waar ik nu weer mee bezig ben is remiline korrel van Orlux . De meeste vogels eten dat bakje het eerste op bij mij, en bij een korrel weet je zeker dat alle benodigde suplemeneten erin zitten . Het is langer houdbaar , wordt minder geknoeid, werkt makkelijk dus waarom niet?!

GAAILIJSTER
Junior Forumlid
Berichten: 36
Lid geworden op: 13 dec 2007, 23:28
Contacteer:

Re: Japanse nachtegaal met opgezwollen buik .

Bericht door GAAILIJSTER » 05 jan 2009, 18:35

de vogel met de donkere buik is dood gegaan helaas(witwanggaailijster) ik heb deze naar utrecht gebracht voor pathologisch onderzoek het resultaat krijg ik nog op gestuurd

ik voer de nutribird t16 nu aan mijn gaailijsters,ze eten dit prima
maar misschien is de remiline korrel ook wel een optie ,bedoel je dan de remiline -vet of de remiline droge korrel

Wouard
Senior+ Forumlid
Berichten: 101
Lid geworden op: 19 mar 2007, 21:58
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Japanse nachtegaal met opgezwollen buik .

Bericht door Wouard » 05 jan 2009, 19:01

Met universeelvoer van orlux had ik nooit problemen. Ik bedoel echt voer met een hoog vochtigheidsgehalte. Dit kan gaan gisten in de maag van een vogel en drukt dan de longen dicht. De vogel stikt dan, door de uitgezette maag

minla
Senior+ Forumlid
Berichten: 305
Lid geworden op: 12 jul 2008, 13:44
Contacteer:

Re: Japanse nachtegaal met opgezwollen buik .

Bericht door minla » 06 jan 2009, 00:31

Ik bedoel de droge korrel. Het is eigenlijk bedoeld voor grotere v&i vogels, maar mijn Ganges brilvogeltjes zijn er ook verzot op . Ik koop nu nog altijd kleine zakjes , omdat er geen grotere liggen bij de welkoop. Maar ik zat gisteren op de site van Orlux en volgens mij staat daar ook een 25 kilo zak afgebeeld. Volgende keer maar eens vragen of ik er 1 kan bestellen.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 gasten