Wat moet ik doen, het boeltje opruimen?

Alles m.b.t. ziekte

Moderators: René, adminrobin

Plaats reactie
Jandb
Senior+ Forumlid
Berichten: 133
Lid geworden op: 16 jun 2006, 03:06
Locatie: België (Mechelen)
Contacteer:

Wat moet ik doen, het boeltje opruimen?

Bericht door Jandb » 23 aug 2008, 10:41

Hoi mensen,ik ben inmiddels nu bijna een volle twee jaar met vruchten en insectenetende vogels, gespecialliseerd bezig. Ik bedoel hier mee, alleen dit soort vogels, ik heb geen zaadetende vogels meer en naast mijn jonge vogels, alleen koppels.

IK moest met spijt weer een vaststelling doen van een slachtoffer, laten ze mij dan ook nooit gerust....
Een japanse nachtegaal, grote darmlussen zichtbaar, de lever, net onder borstbeen uitkomend (autopsie, wou ik liever niet, vind het telkens veel geld en hier was het volgens mij overduidelijk...). Ik blijf het een moeilijke materie vinden, om hier een duidelijke beschrijving en uitleg over te geven. Hierbij zinkt mijn moed weer in diep in de schoenen hoor en was een EK 2008 pop japanse nachtegaal....


Maar of het nu een man/pop is maakt mij ni veel uit, het ergste vind ik de dode vogel, wat alleen maar mijn schuld is en dat ik weer kan gaan beginnen met middeltjes te gaan doseren, wat ik liever niet doe. Ik denk toch dat het weer de atoxoplasmose (of coccidiose, maar dan denk ik dat de lever dan niet zo vergroot zou zijn, het was niet dat hij de helft van de buikholte vulde, maar hij was toch vooraan zichtbaar net onder het borstbeen), aangezien ik ook uitgevlogen jongen heb die sterven.... welk normaal niet gebeurde (toch niet bij de gaailijsters), ik geef ze wasmotlarven, krekels en daarnaast bestrooi ik het om de twee dagen met avespoeder, voor de nodige vitaminen, mineralen,...

Ik heb dit voorjaar de moeilijke beslissing genomen, de vijver uit te breken en de waterval te verwijderen, aangezien dit moeilijk te verversen is e.d. , maar nu blijkt dit niet veel uit te houden. Volière is niet overdekt, dit zou het probleem dan toch kunnen zijn.... (wat is er beter dan een goede plensbui, die alles wegspoelt...??)

Ik heb een interessante oplossing gelezen van Arjan, voor coccidiose (het bewateringssysteem, om meermaals per dag, de badschalen te verversen, met een vloeidarm) LIjkt mij nog iets..., wat zijn de ervaringen?

Het mag hier wel is gaan ophouden met regenen ook, want met dat natte weer, is het moeilijk alles proper te houden etc...

Indien ik echt weer moet gaan kuren, 2 maanden Esb3 ofzo, dan wil ik er liever een punt achterzetten en een beetje gaan genieten van de fauna hier en met het geld dat ik kan uitsparen een mooie reis maken ofzo. Dit is niet bepaald, opbeurend, na hard blokken voor examens, om dan thuis vast te stellen, dat het weer de verkeerde kant opgaat.... :(

Wouard
Senior+ Forumlid
Berichten: 101
Lid geworden op: 19 mar 2007, 21:58
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Wat moet ik doen, het boeltje opruimen?

Bericht door Wouard » 23 aug 2008, 14:40

De boel opruimen kun je niet doen (en wil je volgens mij ook helemaal niet) Je kunt niet iemand anderas met besmette vogels opzadelen.

Dat kwartels een extra hazard zijn geloof ik ook niet. In je andere topic las ik dat je ontsmette met detol. je vroeg toen of er iets sterkers was. Nu dat is er en heet lysol. In Nl kun je dat bij de betere drogisterijen bestellen.

De gebruiksaanwijzingen zeggen dat je eerst je hok grondig moet reinigen, daarna een behandeling met 3% oplossing lysol. De boel zo nat maken dat alles minimaal 5 minuten nat blijft. Het spul werkt tegen bacterieen en schimmels.

Op de bodem gebruik je zand? Dat is geen goed idee. Zand stuift (miniscule deeltjes door de lucht. Hier mee stuiven d bacterieen en andere rotzooi ook door de lucht. Je kunt anticoccidose korrels gebruiken. Dit zijn een soort kattebakkorrels die door duivemelkers gebruikt worden. Dit spult heeft een enorm absortievermogen. Als je een slak hierop zet en hij moet een meter elke kant op kruipen op er af te komen, haalt hij dat niet. Alle vocht wordt uit hem gezogen voor hij de kant gehaald heeft. Nadeel hiervan is dat je kwartels ook niet meer in het nachthok kunnen broeden, zelfs niet in een kastje dat je op de grond zet. Alle vocht wordt uit het ei getrokken en verdroogt, dwars door de bodem van een kastje. (eigen ervaring). Door dit nadeel gebruik ik het niet meer. Ik wil graag jonge dwergkwartels.

Ik zou gewoon gaan kuren en als het moet weer en dan weer en weer en zo verder. Hopelijk krijg je dan alles weg. Ik had vorig jaar een man zitten die niet lekker zat. Het hele jaar door zat hij niet oke. Gevolg geen jongen gekweekt, geen zingende man. Ik heb deze man de hele winter door behandel met baytril, antiwormen middel en aangepast dieet. De man heeft dit jaar weer voor 4 jongen gezorgd en het hele jaar door gezongen als vanouds.

Kuren breekt veel af, maar bij gezonde voeding kunnen de vogels dit wel aan. Met vitaminen en mineralen vul je dit wel weer aan.

Jandb
Senior+ Forumlid
Berichten: 133
Lid geworden op: 16 jun 2006, 03:06
Locatie: België (Mechelen)
Contacteer:

Re: Wat moet ik doen, het boeltje opruimen?

Bericht door Jandb » 26 aug 2008, 12:15

Ik heb een paar dingen die ik even wil rechtzetten:
Wouard:

1) ik heb geen kwartels

2) die korrels, zijn van benopet dacht ik, ik heb ze al gezien en heb er ook al dingen over gehoord, het stuift volgens vele nog 10x erger dan zand... omdat het zo droog is etc.., ik weet ook niet of het heel gezond is voor vogels die idd, zoals je zei veel op de grond zitten (gaailijsters, japanse nachtegalen). Ik heb zoals denk ik vele met vruchten en insectenetende vogels, aarde in de buitenvolière, het binnengedeelte, daar heb ik berkensnippers liggen. Indien mijn volière overdekt zou zijn, zou ik dit ook in buitendeel kunnen doen, maar dit is nu niet zo..

3) die vogels aan andere verkopen, was nu ook niet bepaald mijn plan of ik zou het er bij gezegd hebben, dat ze moeten gekuurd worden, nochtans als je mijn koppels bekijkt (jap nachtegalen en gaailijsters), zie je het er eigelijk echt niet aan, mijn man japanse nachtegaal is nog altijd even fel gekleurd, zit strak in zijn veren, nog steeds geen rui. Ze zijn bezig met denk ik hun laatste ronde, drie mooie eieren in het nest, zouden eind deze week of volgende week moeten uitkomen.

Arjan:

3) Zou je me aub, eens willen zeggen wat je ervaringen zijn met het automatisch systeem om 2x per dag of meer, de badschalen te verversen.

Ger:

Ja het zal idd niet anders zijn, ik zal er moeten aan wennen, maar zoals je al zei, je kan er niet aan wennen...
Ten tweede, ik ga wel drinken geven naast badwater, hopelijk drinken ze van het verse drinkwater en niet van het badwater waar ze zich net in gewassen hebben, maar zoals Arjan in vorige topics zei, je kan er moeilijk een bordje bij hangen.. Misschien voelt een vogel dat toch aan of hij moet drinken van zijn badwater of uit het verse bakje.


Tenslotte: ik heb weer eens een controle gedaan in de volière, de ouders jap nachtegalen zitten strak, niks aant handje, maar het laatste jong (wordt nog gevoederd), zit zich te poetsen en het lijkt weer steriotiep gedrag, ook de ademhaling is niet goed, je ziet gewoon dat het niet goed zit...

Wat kan ik doen (heb morgen examen en nog tot 3 sept, dus dat wordt lastig :x ) , hij wordt dus nog gevoederd, dus hem in een kooi stoppen is volgens mij geen optie of tenzij ik de kooi in de volière plaats en hoop dat ze door de draad voederen, maar zal het jong deze drinken uit een drinkflesje, met een actieve stof in of zal ik hem steeds moeten vastnemen en het in zijn bek druppelen?

Hopelijk, kan ik deze kleine toch nog redden,

beteuterende groetjes,

Jan

Arjan

Re: Wat moet ik doen, het boeltje opruimen?

Bericht door Arjan » 27 aug 2008, 12:23

Beste Jan.
Het is gewoon zoals Ger zegt.
En geloof mij, jij mag helemaal niet klagen met jongen van de Grijsflanken en nachtegalen terwijl je pas 2 jaar bezig bent.
Je moet het zo zien, als alles in leven zou blijven zouden er tien keer meer vogels zijn, er is gewoon een natuurlijke selectie, in de natuur gaan er ook een heleboel vogeltjes dood dat hoort er gewoon bij hoe vervelend ook.
Eigenlijk is de echte broedperiode al lang voorbij en ook de vitaliteit van jongen die nu nog uitkomen is sterk minder dan van jongen in het voorjaar.
Je moet niet gek kijken dat jongen die nu nog uit het ei komen al na drie dagen dood zijn.
Ik had van de week nog een nest Shama's bij prima ouders maar na drie dagen alles dood. Ma had ik dan ook zien voeren met bruine meelwormen terwijl ze zat wit had liggen. Ze zijn het dan ook gewoon moe, je kan het best de eieren gewoon weghalen, nesten weghalen enz, de vogels moeten nu helemaal op krachten komen om een goede rui te hebben dus wel heel goed blijven voeren en beslist niet het voer verarmen.
Zoek nu bessen zodat ze ook veel kleurstoffen binnen krijgen.

Even wat over de prijs van een autopsie als je het door Hedwig laat doen dan vind ik die prijs heel erg meevallen.

Dat automatische verversings systeen werkt fantastisch drie x per dag wordt alles doorgespoeld en dat scheelt een heleboel werk daarnaast geeft het ook veel vrijheid immers je kan eens een tijdje weg. Mits je natuurlijk ook je voer muizenvrij hebt.

Even nog iets over ontsmetten ik persoonlijk ben daar niet zo'n voorstander van immers je verstoord een natuurlijk evenwicht.
Beter is zorgen dat je geen overbevolking hebt, een goede plantengroei en proberen een goed natuurlijk evenwicht te creëren.
Kijk eens op de volgende site daar kan je je voordeel mee doen.
http://www.eminfo.nl/

Je moet het zo zien je kan wel heel goed gaan poetsen als je bloedluis hebt maar die blijven terug komen ga je daarintegen met roofmijten, de natuurlijke vijand van de bloeduis aan de gang, dan ben je dat probleem meteen de baas.

Jandb
Senior+ Forumlid
Berichten: 133
Lid geworden op: 16 jun 2006, 03:06
Locatie: België (Mechelen)
Contacteer:

Re: Wat moet ik doen, het boeltje opruimen?

Bericht door Jandb » 27 aug 2008, 17:56

Hoi,

beiden ongeloofelijk bedankt voor julie steun en zoveelste advies. Ik heb het plaatje nu wel gesnapt denk ik, ik denk dat ik het enige overblijvende ei van de jap nachtegalen ook ga wegnemen, ze mogen inderdaad nu wel gaan rusten, het is welletjes geweest. Het weer is hier ook maar aan de koude en vochtige kant en ze willen zelf het laatste jong niet goed voeren, ik hoop dat het toch nog goedkomt. Vandaag weer een verse lading insecten gaan halen, dus die krijgen ze dan maar in de ruiperiode voorgeschoteld. Je kan het goed zien, ze zitten veel verstopt, deze periode kan ik toch wel missen hoor, maar het hoort bij de aard van't beestje.

Ik heb net huisjes aangekocht, om drinkbakjes droog te kunnen hangen. Zo hebben ze voorlopig toch altijd vers fris water, ook makkelijker om een klein vitaminekuurtje te doen, ik heb nu vitaminen van Aves, ik ga ze toch niet voorbij datum laten gaan hoor. Die bessen, Arjan, ja daar zorg ik zeker voor, er staat ook een vlier in de volière, die heel veel bessen gedragen heeft, mijn buulbuuls en japanse nachtegalen hebben er al goed van gegeten en ik kan het zien aan het schitterende verenkleed van mijn japanse nachtegaal.

Even een kort vraagje ivm shama's, ik ga het één en ander bijbouwen en veranderen aan mijn huisvesting en wil misschien een koppel shama's gaan houden, omdat ze zo mooi zingen, gisteren dacht ik nog met alles te stoppen, maar het is een virus en je geraakt er volgens mij nooit vanaf, ik blijf er door gefacineerd, ik kan het niet laten.

dus nu mijn vraag: moet je man en pop van een koppel shama's (kweekkoppel-jong kopppel) apart zetten, omdat ze anders gaan vechten? Ik dacht eigelijk dat je vooral meer aggressie in de broedtijd zou hebben, maar nu blijkt dit juist vooral buiten de broedperiode te zijn. Wat zijn volgens julie de minimum eisen waar de huisvesting voor shamalijsters moet aan voldoen? verwarmde binnenruimte vereist? Shama's fascineren mij heel erg, ik breng binnekort eens een bezoekje aan iemand met zwartstaart shamalijsters. Indien julie denken dat shama's toch een erg grote stap is, wil ik mij misschien vooral richten tot de gaailijsters. Ik was bij het zien van eerste foto's meteen verliefd op de borstband gaailijster (garrulax pectoralis), zo'n intrigerende vogel. De witwanggaailijster, blijkt ook een erg leuke soort te zijn, verschillen ze niet een beetje in gedrag van de kleinere soorten (roodstaart, roodvleugel, druppel). Ik wil ze ook graag weer de tuin in laten, ik heb gezien in het filmpje van Arjan op youtube, dat dit kan. De echte bewoners van dicht struikgewas (roodstaart), je kan het ook aan de bouw van de vogel zien, lijkt me minder geschikt om deze in je tuin te laten. We hebben heel veel wespen, bijen in de tuin, maar mijn gaailijsters joegen daar niet op, misschien als ik hier voordeel wil uit halen, toch eerder kiezen voor tapuitachtigen. Het is een hele hoop, dat in mijn kop rondspookt, nu hoop ik dat julie hier toch je eigen mening over kunnen geven. Wil ik teveel, dan zeg je het ook maar he, ik beschouw dit forum als een uitlaatklep en tevens bron van informatie, over alles wat mijn hobby te maken heeft. Daarom gooi ik graag mijn ideeën in de groep.


ten laatste: ik heb een koppel roodstaartgaailijsters op het oog, het is wel een oud kweekkoppel ong 8 jaar oud, ik heb echter gehoord, dat ze maar liefst tot 15j kunnen worden en een gezond koppel nog zeker een aantal jaren zal kweken. Het lijkt me wel iets, om deze als tweede gaailijstersoort te nemen naast de blauwogen, daarna misschien witwang of als ik ze vind, pectoralis. Ik heb mijn volière zo ingedeeld, dat ik ze dmv een schuifdeur, naar eigen wil kan opdelen of open laten. Buiten de broedperiode, dus nu eigelijk, wil ik alles bij elkaar laten om ze in het voorjaar weer af te zonderen, zodat al mijn vogels naar lieve lust het hele complex kunnen inspecteren. Nu, aangezien pectoralis en witwang al net iets robuster zijn dan de blauwoog, is dit wel slim om deze ook heel de volière te geven met de andere soorten erbij, ik zorg wel voor voldoende drink, bad en eetplaatsen. Het zijn al erg grote vogels en de aggresieve, dominante aard, blijft deze ook niet bestaan buiten de broedperiode?
(Indien er typfouten instaan, zinsconstructiefouten, ik heb heel weinig geslapen deze nacht...de vermoeidheid slaagt toe :-[ )
Mvg

Jan

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten