Afgebroken snavel

Alles m.b.t. ziekte

Moderators: René, adminrobin

Plaats reactie
Chuck_Yeager

Afgebroken snavel

Bericht door Chuck_Yeager » 14 jan 2009, 20:54

Het is misschien niet echt een ziekte, maar stel dat een snavel van een vogel deels afbreekt, groeit deze dan volledig terug?

Dat snavels van vogels groeien, dat weten we. Maar kan je ook stellen dat bijvoorbeeld een beschadigde toekansnavel teruggroeit?
Ik zag overlaatst een grijze tok te koop, die miste echter een groot stuk van zijn bovensnavel (net zoals vele andere hornbills) en vroeg me af of dat voor hem ooit nog terug inorde zou komen... Kan het afhangen van de leeftijd van de vogel, waarschijnlijk wel? Zo ja, wanneer valt dat verdikt?

Wie weet raad?

Gaai
Senior+ Forumlid
Berichten: 329
Lid geworden op: 22 aug 2007, 01:07
Locatie: België
Contacteer:

Re: Afgebroken snavel

Bericht door Gaai » 14 jan 2009, 21:58

Ik heb hetzelfde voor bij een blauwvleugel kookaburra. De man heeft zijn snavel beschadigt bij het kloppen van een ééndagskuiken. Ik stel mij nu eveneens dezelfde vraag. Komt dit terug goed?

jupiler
Senior Forumlid
Berichten: 64
Lid geworden op: 08 aug 2007, 00:25
Locatie: herzele BE
Contacteer:

Re: Afgebroken snavel

Bericht door jupiler » 14 jan 2009, 23:55

ik geloof vrij vast dat dit terug groeit

als voorbeeld neem nu eens dat je je arm breekt dan schrijft een goede dokter kalkpillen voor
om het bot terug en snel te laten aan elkaar groeien , een goede dierenarts zou je hier wel bij kunnen helpen
en zeggen welke suplementen je kan toedienen in de voeding om de snavel te genezen

met de kalk pillen word je kalk percentage hoger ook en zal de snavel wel tegen een betere stoot kunnen
als voorheen daar hij sterker ( harder ) aangroeid .

Chuck_Yeager

Re: Afgebroken snavel

Bericht door Chuck_Yeager » 15 jan 2009, 09:05

Ik heb een mailtje gestuurd naar een toekanexpert uit Amerika, dit was zijn antwoord op mijn vragen:

"The beak may grow back but it does depend on how far back from the tip the break occurred and how old the bird is. Under the best of circumstances it may not, but it is possible.
It should not have any affect on the bird's breeding abilities, but may impede the bird being able to feed it's offspring, in which case you would need to pull the babies for handrearing."

Lijkt mij een aanneembare theorie! Ik heb uit een andere bron ook vernomen dat de bek kan teruggroeien, maar niet in de oorspronkelijke vorm (er zou een verschil in dikte, vorm kunnen optreden)...

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 16 gasten