Luchtweg infecties voorkomen beter dan genezen.

Alles m.b.t. ziekte

Moderators: René, adminrobin

Plaats reactie
Arjan

Luchtweg infecties voorkomen beter dan genezen.

Bericht door Arjan » 09 feb 2009, 17:13

Ziekte bij vogels dat is toch vaak een terugkerend probleem.
Zeker bij jonge vogels die nog geen gezonde weerstand hebben opgebouwd.
Goed schoonhouden van de hokken is en blijft natuurlijk het devies maar elk hok heeft z,n gaatjes en kiertjes mest komt op de grond droogt op en met elke vleugelslag komt het stof in de lucht.
Het mooiste zou zijn een luchtreinigings systeem wat de lucht in de binnenvoliëres steriel zou houden.
Ik had vanmiddag even tijd dus ben ik daar eens even op gaan Googelen.
Immers het is een hot onderwerp denk maar eens aan al die operatie kamers die moesten sluiten omdat de lucht niet aan de huidige kwaliteits eisen voldeed.
Na een paar uur zoeken heb ik twee systemen gevonden die bij ons zouden voldoen.
Het beste systeem in mijn ogen is de Bi polaire ionisatie techiek maar die is ook behoorlijk kostbaar.
Lees dat maar lekker zelf in het volgende PDF bestand.

http://www.aircleaner.nl/images/stories ... proces.pdf

Wat mij in het bijzonder aanspreekt bij deze methode is dat de clusters ionen, dus die ionen die niet al na enige seconden weer opgaan in een atoom in staat zijn alle hoekjes en gaatjes te vinden dus ook een desinfecterende werking hebben op ziektekiemen in vast stof.
Maar er zit een prijskaartje aan vast zo kost een Tafel model met ventilator 850 Euro, maar als ik maar weet waar ik precies naar moet zoeken dan vind ik ze vast wel goedkoper.

Een ander systeem is op basis van de UV C licht techniek.
Ook weer even wat lekker leesvoer.

http://www.purion.de/nl/air.php

Niet helemaal duidelijk staat hierbij vermeld hoe het precies werkt.
De UV C lamp zend een lichtgolf uit die de DNA en RNA in organismes aantast dus ook bij onze vogels en onze eigen onbedekte delen dus het moet gebeuren in een afgesloten desinfector. De lucht wordt na filtratie langs de lampen geblazen die door hun licht de bacteriën virussen schimmels dusdanig beschadigd in hun DNA RNA dat zij zich niet meer kunnen delen.
Deze techniek wordt ook toegepast bij visvijvers en zwemwater een mooi voorbeeld hoe effectief het werkt is hier te lezen in het volgende bestand:
Je moet het wel even openen.

http://www.bioclimatic.nl/nl/downloads/ ... apportages

Nu is er al een luchtzuiveraar in de handel speciaal voor de vogelkwekers en die kan je vinden op:

http://www.insulinde-papegaaien.nl/1453233.htm

Deze luchtreineger kost 199 Euro maar ik heb wel begrepen dat en jaarlijks een nieuw hepa filter in moet en een nieuwe lamp. kosten: 50 euro.

Er is ook nog iets wat beide systemen combineerd en die vind je hier:

http://www.jimco.nl/index.php?pg=produc ... gr=2&jsd=1

Ik heb geen idee wat het kost.

Je kan natuurlijk beladen met deze informatie ook even Googelen en zoeken op luchtreiniger ionisatie en UV C techniek vind je iets leuks zet het dan even hier op het forum.

Arjan

Re: Luchtweg infecties voorkomen beter dan genezen.

Bericht door Arjan » 10 feb 2009, 15:17

Luchtreiniging

Ik ben eventjes doorgaan zoeken
Eerst een opfrissertje

http://www.nieuwsbank.nl/inp/2006/03/28/f016.htm

het wetenschappelijke rapport heb ik hieronder gedupliceerd.

Evaluation of ionic air purifiers for reducing aerosol exposure in confined indoor spaces.
Grinshpun SA, Mainelis G, Trunov M, Adhikari A, Reponen T, Willeke K.
Center for Health-Related Aerosol Studies, Department of Environmental Health, University of Cincinnati, OH, USA. sergey.grinshpun@uc.edu
Numerous techniques have been developed over the years for reducing aerosol exposure in indoor air environments. Among indoor air purifiers of different types, ionic emitters have gained increasing attention and are presently used for removing dust particles, aeroallergens and airborne microorganisms from indoor air. In this study, five ionic air purifiers (two wearable and three stationary) that produce unipolar air ions were evaluated with respect to their ability to reduce aerosol exposure in confined indoor spaces. The concentration decay of respirable particles of different properties was monitored in real time inside the breathing zone of a human manikin, which was placed in a relatively small (2.6 m3) walk-in chamber during the operation of an ionic air purifier in calm air and under mixing air condition. The particle removal efficiency as a function of particle size was determined using the data collected with a size-selective optical particle counter. The removal efficiency of the more powerful of the two wearable ionic purifiers reached about 50% after 15 min and almost 100% after 1.5 h of continuous operation in the chamber under calm air conditions. In the absence of external ventilation, air mixing, especially vigorous one (900 CFM), enhanced the air cleaning effect. Similar results were obtained when the manikin was placed inside a partial enclosure that simulated an aircraft seating configuration. All three stationary ionic air purifiers tested in this study were found capable of reducing the aerosol concentration in a confined indoor space. The most powerful stationary unit demonstrated an extremely high particle removal efficiency that increased sharply to almost 90% within 5-6 min, reaching about 100% within 10-12 min for all particle sizes (0.3-3 microm) tested in the chamber. For the units of the same emission rate, the data suggest that the ion polarity per se (negative vs. positive) does not affect the performance but the ion emission rate does. The effects of particle size (within the tested range) and properties (NaCl, PSL, Pseudomonas fluorescens bacteria) as well as the effects of the manikin's body temperature and its breathing on the ionic purifier performance were either small or insignificant. The data suggest that the unipolar ionic air purifiers are particularly efficient in reducing aerosol exposure in the breathing zone when used inside confined spaces with a relatively high surface-to-volume ratio. PRACTICAL IMPLICATIONS: Ionic air purifiers have become increasingly popular for removing dust particles, aeroallergens and airborne microorganisms from indoor air in various settings. While the indoor air cleaning effect, resulting from unipolar and bipolar ion emission, has been tested by several investigators, there are still controversial claims (favorable and unfavorable) about the performance of commercially available ionic air purifiers. Among the five tested ionic air purifiers (two wearable and three stationary) producing unipolar air ions, the units with a higher ion emission rate provided higher particle removal efficiency. The ion polarity (negative vs. positive), the particle size (0.3-3 microm) and properties (NaCl, PSL, Pseudomonas fluorescens bacteria), as well as the body temperature and breathing did not considerable affected the ionization-driven particle removal. The data suggest that the unipolar ionic air purifiers are particularly efficient in reducing aerosol exposure in the breathing zone when they are used inside confined spaces with a relatively high surface-to-volume ratio (such as automobile cabins, aircraft seating areas, bathrooms, cellular offices, small residential rooms, and animal confinements). Based on our experiments, we proposed that purifiers with a very high ion emission rate be operated in an intermittent mode if used indoors for extended time periods. As the particles migrate to and deposit on indoor surfaces during the operation of ionic air purifiers, some excessive surface contamination may occur, which introduces the need of periodic cleaning these surfaces.
PMID: 15982270 [PubMed - indexed for MEDLINE]
Wel dat laat nog maar weinig ruimte voor twijfel.
Maar ik vond nog meer.

Tijdschrift: Clin Exp Allergy, november 2002, nummer 32(11):1613-9
Goodman N, Hughes JF.
Bioelectrostatics Research Centre, Department of Electronics en Computer Science, University of Southampton, Southampton, UK. goodman_neil@hotmail.com

Achtergrond
Om het risico op gevoeligheid en prikkels door allergische symptomen te verkleinen, is het belangrijk om het niveau van allergenen in de huiselijke omgeving te verminderen.
Onlangs is aangetoond dat door de corona ontlading, het proces waardoor ionisatoren ionen produceren, het voornaamste huisstofmijt allergeen - Der p 1 - wordt vernietigd.
DOEL
In dit onderzoek zijn de mate van efficiency van een experimentele en een tweetal commerciële verkrijgbare ionisatoren geëvalueerd. De eerste test is uitgevoerd in een elektrisch geaarde kamer met monsters van de huisstofmijt (Der P 1) op willekeurige plaatsen gedurende 1, 2 en 3 weken. De tweede test is uitgevoerd in een niet in gebruik zijnde, gemeubileerde kantoorruimte gedurende 1 week. De concentratie huisstofmijt (Der P 1) werd bepaald door een tweevoudige monoklonale antilichamen enzymgekoppelde immuunadsorbent-techniek (ELISA).
RESULTATEN
Alle ionisatoren in beide tests zorgden voor een significante afname van de concentratie allergenen (P < 0,05), met een maximum afname van 92% met de experimentele ionisator na 3 weken. De geconstateerde afname in de kantoorruimte met de experimentele en de grotere commerciële ionisator waren gelijk, met een maximale reductie van 32% op een afstand van 4 meter van de experimentele ionisator na 1 week blootstelling.
CONCLUSIE
Met een aangepast protocol voor gebruik, bieden ionisatoren de mogelijkheid om op een eenvoudige, efficiënte en goedkope manier het niveau van allergenen in de huiselijke omgeving te verminderen.
PMID: 12569983 [PubMed - in process]
BRON: http://www.pubmed.com en zoek op "12569983" (Engelstalig)

Als deze clusters van ionen huismijt aan kunnen pakken hoe zit het dan met veermijten luchtpijpmijt enz.

Mensen ik zie hier alleen maar grote positive dingen in dus nog even verder zoeken naar een prijsvriendelijk alternatief
Voor de kleine binnenhokken lijkt mij deze al heel geschikt voor nog geen 40 Euro.

http://www.airsain.nl/Airbutler-Watson.htm

Voor de wat grotere binnenvluchten en daar waar gebroed wordt lijkt deze mij heel erg geschikt.

http://www.airsain.nl/Airbutler_Frank/m_ab

Deze laatste is voorzien van een zeer krachtige ionen opwekker en een UV C lamp een ventilator 50m³ per uur en electrostatisch filter.
Wat wil je nog meer.

Deze beide producten zijn voorzien van een electrostatisch filter dus dure filters vervangen is er niet bij.

Waar ik nog wel even mee zit is de vraag?
Wat is het effect van zuurstofionen en zeker clusters van ionen op onze longen is daar al wat over bekend?
Daar vond ik het volgende verhaal over:


Wat is het effect van ionen op de mens?
Wetenschappers uit de biologie hebben kunnen aantonen dat negatieve zuurstofionen uit onze ademhalingslucht van essentieel belang zijn voor de stofwisseling. Met behulp van zuurstof verbrandt het lichaam voedingsbestanddelen zoals vet, koolhydraten en eiwitten tot kooldioxide en water. Het inademen van geïoniseerde lucht bevordert de concentratie zuurstof in het bloed, waardoor de afzonderlijke organen beter functioneren en de celstofwisseling verbeterd.

Let wel, zuurstof is alleen biologisch actief, wanneer zij negatief geladen is.

De ergste “ionen-rovers” zijn elektrische geladen kunststof oppervlakten, huisstof en elektrische apparatuur. Bij een tekort aan negatieve zuurstofionen, hebben veel mensen last van nervositeit, voelen zich depressief of vermoeid, hebben een gestoorde nachtrust of hebben een verlaagde psychische of fysieke weerstand.

De beste manier om de lucht gezond te houden bestaat dus uit het verbannen van de “ionen-rovers”, regelmatig de ruimte te luchten en gebruik te maken van natuurlijke materialen.

Uit wetenschappelijk onderzoek blijkt dat het verrijken van de lucht met negatieve ionen een positief effect op de mens heeft. Er is een duidelijke toename van de weerstand, een verbetering van het concentratievermogen en een toename van de levensvreugde geconstateerd.

Wanneer de ionenverhouding is verstoord - de lucht te veel positieve zuurstofionen bevat, bijvoorbeeld bij een weersomslag – komen gezondheidsklachten als ‘zich niet lekker voelen’ regelmatig voor. Deze klachten zijn bijvoorbeeld een droge keel, verstopte neus, grieperig gevoel, vermoeidheid, slaapproblemen, hoofdpijn etc.

Concentratie – Correlatie

Tot 50 ionen / cm3 veroorzaken fysiologische verstoringen
1.000-2.000 ionen/cm3 minimaal benodigd voor een gezonde omgeving
5.000-50.000 ionen/cm3 verbeteren de lichaamseigen afweer en weerstand
50.000-100.000 ionen/cm3 doden bacteriën en verminderen infectiehaarden
100.000-500.000 ionen/cm3 bevorderen het genezingsproces van het lichaam
De onderstaande voordelen zijn er wanneer de lucht van negatieve ionen wordt voorzien:

de lucht binnenshuis wordt schoner en is dus beter voor de gezondheid,
de weerstand van het lichaam wordt hoger,
inhalatie allergiën kunnen minder worden of verdwijnen,
angsten en depressies kunnen verminderen of verdwijnen,
ziektes kunnen worden voorkomen.
Negatieve ionen zijn constant in beweging. Ze vliegen van hot naar haar, verdelen hun lading en botsen met grote snelheid op alles wat zich in de ruimte bevindt. Wordt de huid getroffen, dan is het effect hiervan vergelijkbaar met dat van een massage. De doorbloeding van de huid neemt daardoor toe, waardoor de huid er beter gaat uitzien en haargroei wordt bevorderd, de weerstand toeneemt en allergische reacties verminderen.

Ademhalingswegen, activering van de trilhaartjes
Kleine haartjes in de neus, het achterste deel van de mondholte en in de luchtpijp moeten ons voor infecties behoeden. Elk haartje groeit vanuit een enkele actieve cel. Luchtverontreiniging en een tekort aan negatieve ionen zorgen ervoor dat de trilhaartjes niet meer bewegen en dus feitelijk nutteloos worden.

Komt echter lucht met negatieve ionen in de ademhalingswegen, dan richten de trilhaartjes zich direct op en bewegen heen en weer, zoals vangarmen. Ze grijpen de stofdeeltjes uit de lucht die worden ingeademd en houden deze vast. Door speeksel en uittredende vochtige lucht worden de verontreinigingen naar buiten afgevoerd.

Longen, slijmoplossing en reiniging
Het positieve effect van negatieve ionen op de longfunctie is onomstotelijk bewezen. Het is voor negatieve zuurstofionen eenvoudig om de longblaasjes, de alveoli, te bereiken. De negatieve lading van de zuurstofionen prikkelt de reinigingskracht van de longen. Slijm lost op en verontreinigingen worden na opname door vrije macrofagen uit de longblaasjes (alveoli) op het trilhaarepitheel gebracht en via de bovenste ademhalingswegen in de slokdarm geëlimineerd of opgehoest.

Tot slot nog een pagina waar de verschillende ionisatoren met elkaar vergeleken worden.

http://www.airsain.nl/Ionisatoren/v_io

Het lijkt mij voor de vogels heel gezond maar voor mijzelf ook.
Ik hoop dat jullie er wat aan hebben.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 21 gasten