preventief doxicycline gebruiken ?

Alles m.b.t. ziekte

Moderators: René, adminrobin

Plaats reactie
cissa
Senior Forumlid
Berichten: 60
Lid geworden op: 21 dec 2008, 13:05
Contacteer:

preventief doxicycline gebruiken ?

Bericht door cissa » 24 apr 2009, 17:20

Ik heb nu al in verschillende kweekverslagen gelezen dat geadviseerd wordt om doxicycline onder het voer te mengen voor de eerste 10 levensdagen van jonge V&I .
Dit om een hoog sterfte cijfer te voorkomen .

Als ik de dierenarts bel om dit te bestellen weigert hij dit te verstekken daar preventief toedienen van antibiotica de vogels voor de toekomst zwaar zal verzwakken .
Dit antwoordt krijg ik van meerdere dierenartsen !!

heeft hier iemand ervaring mee ?
Wat is wijsheid ?

Softbill

Re: preventief doxicycline gebruiken ?

Bericht door Softbill » 24 apr 2009, 20:28

It is illegal for a doctor or veterinarian to prescribe medicines without a proper reason.
If a animal is not ill, why would anyone treat it with antibiotics? Have any of your birds ever died from bacterial disease?

Het is onwettig voor een arts of een dierenarts om geneesmiddelen zonder een juiste reden voor te schrijven.
Als een dier niet ziek is, waarom zou iedereen het met antibiotica behandelen? Zijn om het even welk van uw vogels ooit gestorven aan bacteriële ziekte?

cissa
Senior Forumlid
Berichten: 60
Lid geworden op: 21 dec 2008, 13:05
Contacteer:

Re: preventief doxicycline gebruiken ?

Bericht door cissa » 24 apr 2009, 23:10

Nee , maar ik heb ook nog nooit irena buulbuuls gekweekt .
In kweekverslagen ( o.a. van Bob Visser ) wordt het dringend geadviseerd om sterfte bij nestlingen te voorkomen .

Softbill

Re: preventief doxicycline gebruiken ?

Bericht door Softbill » 25 apr 2009, 00:30

I do not think that irena buulbuuls are uniquely susceptible to bacterial disease. They have been bred very many times - very few breeders will have used an antibiotic, probably none have used antibiotic in the UK.
Doxycycline is an antibiotic. It kills or controls bacteria, it has no effect on any other type of disease but it can have a bad effect on growing bones - all tetracyclines can. Where is the bacterial disease coming from? Why is it so virulent that it kills young birds so quickly, but has no effect on the adults?

When I started to breed galliformes, 30 years ago, lots of people used terramycin (very similar to doxycycline) in the drinking water. Everyone said that it improved survival rates of the young. I have not used any drug for nearly 20 years - very few galliforme chicks die.

There is always a new secret ingredient that is guaranteed to make birds easier to breed or rear.

Ik denk niet dat irena buulbuuls voor bacteriële ziekte uniek vatbaar is. Zij zijn gekweekt zeer vaak - zeer weinig kwekers zullen een antibioticum gebruikt hebben, waarschijnlijk heeft niets antibioticum in het UK gebruikt.
Doxycycline is een antibioticum. Het doodt of controleert bacteriën, heeft het geen effect op een ander type van ziekte maar het kan een slecht effect hebben bij het kweken van beenderen - alle tetracycline kan. Waar komt de bacteriële ziekte uit? Waarom is het zo giftig dat het jonge vogels zo snel doodt, maar geen effect op de volwassenen heeft?
Toen ik begon te kweken galliformes, 30 jaar geleden, gebruikten veel mensen terramycine (zeer gelijkend op doxycycline) in het drinkwater. Iedereen zei dat het overlevingstarieven jongelui verbeterde. Ik heb geen drug bijna 20 jaar - de matrijs van zeer weinig galliformekuikens gebruikt.
Er is altijd een nieuw geheim ingrediënt dat gewaarborgd is om vogels gemakkelijker te maken te kweken of groot te brengen.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 gasten