Bumble foot

Alles m.b.t. ziekte

Moderators: René, adminrobin

Plaats reactie
Gaai
Senior+ Forumlid
Berichten: 329
Lid geworden op: 22 aug 2007, 01:07
Locatie: België
Contacteer:

Bumble foot

Bericht door Gaai » 26 jun 2009, 21:50

Weet iemand hoe je pootontstekingen (bumble foot) kan genezen en vermijden?

Softbill

Re: Bumble foot

Bericht door Softbill » 26 jun 2009, 22:57

Bumblefoot is usually a bacterial infection. The immune system of the bird attacks the infection. The bacteria forms a cyst to protect itself from the immune system. The cyst is the small lump that appears. Toxins leak from the cyst and poison the bird. Eventually it will kill the bird, but it can often take a very long time.
Why and how some birds suffer from bumblefoot is not understood. It is very difficult to treat because the bacteria are inside the cyst - it is very difficult to get drugs inside the cyst. In large birds, the usual treatment is to cut the cyst open and fill it with antibiotic paste.

Bumblefoot is gewoonlijk een bacteriële besmetting. Het immuunsysteem van de vogel valt de besmetting aan. De bacteriën vormt een cyste om tegen het immuunsysteem te beschermen. De cyste is het kleine stuk dat verschijnt. De toxine lekken van de cyste en vergiftigen de vogel. Uiteindelijk zal het de vogel doden, maar het kan zeer oud vaak nemen.
Waarom en hoe sommige vogels aan bumblefoot niet wordt begrepen lijden. Het is zeer moeilijk te behandelen omdat de bacteriën binnen de cyste zijn - het is zeer moeilijk om drugs binnen de cyste te krijgen. In grote vogels, moet de gebruikelijke behandeling de open cyste snijden en het vullen met antibiotisch deeg.

Gaai
Senior+ Forumlid
Berichten: 329
Lid geworden op: 22 aug 2007, 01:07
Locatie: België
Contacteer:

Re: Bumble foot

Bericht door Gaai » 27 jun 2009, 09:26

Bedankt Softbill,

Ik heb wat foto's opgezocht op het internet en eigenlijk is het meer een soort van "doorligwonde". Het probleem zal dus wel aan de zitstokken liggen. Daar moet ik nog wat op vinden. Ik heb enerzijds al geribbelde kunststof stokken, vliertakken en een dikke tak met zachte isolatiebescherming. Ik weet dat de harde gladde houten zitstokken al zeker niet zijn aan te raden voor vogels met vlezige poten, dus deze gebruik ik niet.
Wat is eigenlijk de gepaste dikte van een zitstok voor blauwvleugelkookaburra's?

Softbill

Re: Bumble foot

Bericht door Softbill » 27 jun 2009, 13:32

I have never seen bedsores, so I cannot comment.
Vets grade bumblefoot 1-3. Grade one is just a sore spot on the foot, grade three is a caseous cyst .(Caseous means cheesey - perhaps this may not translate???)

Birds of prey often suffer from bumblefoot. I have never owned kookaburras, but I think their habits are similar? They will sit for long periods in a favourite position. Also, the way they handle their food encourages the disease.
For birds of prey, cleanliness is the way to avoid the problem. Perches are replaced, or the covering is replaced, or they are disinfected.
Your bird already has the problem. I would replace the favourite perches with wooden dowel (mixed sizes - 15-25mm), and clean them with a disinfectant at least once each week.

Ik heb nooit doorligwonde gezien, zodat kan ik niet becommentariëren.
De dierenartsen sorteren bumblefoot 1-3. De rang één is enkel een pijnlijke vlek op de voet, is rang drie een kaasachtige cyste.

De roofvogels lijden vaak aan bumblefoot. Ik heb nooit kookaburra's bezeten, maar denk ik hun gewoonten gelijkaardig zijn? Zij zullen voor lange periodes in een favoriete positie zitten. Ook, moedigt de manier zij hun voedsel behandelen de ziekte aan.
Voor roofvogels, is de netheid de manier om het probleem te vermijden. De topposities worden vervangen, of het behandelen wordt vervangen, of zij worden gedesinfecteerd.
Uw vogel heeft reeds het probleem. Ik zou de favoriete topposities met houten pen (gemengde grootte - 15-25mm), vervangen en zou hen minstens eens met een ontsmettingsmiddel elke week schoonmaken.

Softbill

Re: Bumble foot

Bericht door Softbill » 27 jun 2009, 16:43

The problem of dirty perches is worse if rain cannot clean them.
Birds that eat lots of protein produce lots or uric acid. The acid is irritant to the soles of the feet.. Probably the birds that suffer most from bumblefoot are waders. Species that like to stand around all day (for instance, avocet and stilts) suffer severely unless the ground is kept very clean. They naturally have very tender feet. Active species - such as plovers - rarely suffer from bumblefoot.

Het probleem van vuile zitstokken is slechter als de regen niet hen kan schoonmaken.
Vogels die veel eiwitopbrengspartijen of urinezuur eten. Het zuur is irriterend aan de zolen van de voeten. Waarschijnlijk de vogels die het meest aan bumblefoot lijden zijn waadvogels. Soorten dieaan als om zich te bevinden de hele dag (bijvoorbeeld, kluuten en steltkluuten) streng lijd tenzij de grond zeer schoon wordt gehouden. Zij hebben natuurlijk zeer tedere voeten. De actieve soorten - zoals kieviten - lijden zelden aan bumblefoot.

Gaai
Senior+ Forumlid
Berichten: 329
Lid geworden op: 22 aug 2007, 01:07
Locatie: België
Contacteer:

Re: Bumble foot

Bericht door Gaai » 27 jun 2009, 22:11

Het rare is dat de gewone kookaburra's er geen last van hebben. De isolatie rond de stok is reeds verwijderd en vervangen door een geribbelde kunststof zitstok. Ik heb er nu ook meer dunnere zitstokken in geplaatst omdat er op de dikke teveel "gelegen" werd.

Gaai
Senior+ Forumlid
Berichten: 329
Lid geworden op: 22 aug 2007, 01:07
Locatie: België
Contacteer:

Re: Bumble foot

Bericht door Gaai » 28 jun 2009, 10:44

Ger,

Er zijn nog stokken en plaatsen genoeg hoor waar ze kunnen liggen. Ik wil vermijden dat ze de hele dag liggen en dat de tenen gebruikt worden.
Mijn ervaring met de kunststof stokken zijn positief in die zin dat ze juist heel makkelijk zijn schoon te maken en dat ze steeds droog zijn. Houten stokken blijven in de winter vochtig hetgeen ook allerhande bacteriën teweegbrengt. De kookaburra's hebben nu houten balkjes (5x5) , kunststof zitstokken (2,5 cm diameter) en vliertakken (zachter hout) ter beschikking.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 16 gasten