doodsoorzaak

Alles m.b.t. ziekte

Moderators: René, adminrobin

Plaats reactie
ime

doodsoorzaak

Bericht door ime » 27 okt 2009, 17:16

Dit is een van de jongen die helaas 1 a 2 weken dood is gegaan na het uitvliegen.
Kan een van jullie iets afleiden uit de foto's??? Wat kan de oorzaak geweest zijn?
Nu ik foto's kan plaatsen wil ik eens vragen of jullie er naar willen kijken.
Afbeelding
Afbeelding
Je ziet duidelijk de maag, de lever, dunne darm en dikke darm en bevuilde poepert.

White_Blackbird
Senior+ Forumlid
Berichten: 863
Lid geworden op: 26 jan 2008, 21:26
Contacteer:

Re: doodsoorzaak

Bericht door White_Blackbird » 28 okt 2009, 09:34

Altijd weer moeilijk om hier een diagnose te stellen, Ime. Misschien dat Hedwig hier meer over kan vertellen. Ikzelf beoordeel mijn gestorven vogels zonder ze open te snijden. Ik kijk dan vooral naar het borstbeen(scherpte), de lever en de darmen. Toch interessant om nu eens naar zo'n foto te kijken. De lever lijkt niet aangetast, maar maag en darmen zien er wat minder florissant uit. Voor een mooi vergelijk zou er eigenlijk een gezonde vogel naast moeten liggen (eendagskuiken?) Ik denk bij zo'n besmeurde poepkont trouwens direkt aan een bacteriële infectie als e-colie...Ik krijg wel eens de indruk dat er soms sprake is van gecombineerde besmettingen. Je zou je bijv. kunnen voorstellen dat een vogel bij coccidiose achtige aandoeningen waarbij de darmen worden aangetast daar ook weer makkelijk bacteriëen kunnen toeslaan. Heb dit seizoen goede ervaringen opgedaan met het verstrekken van Esb3 aan pas uitgevlogen jonge V&I eters. Minimale uitval en ook geen besmeurde konten.

Softbill

Re: doodsoorzaak

Bericht door Softbill » 29 okt 2009, 14:37

There is nothing obviously wrong with the bird (except that it is dead).
But it is impossible to say if the liver is normal.
You should check for worms and also ticks. (And impaction - I cannot find the Dutch word for that)
Most ticks attack the head. Pluck the head and look for haemhorrage under the skin. Remove the intestine and stomach, and empty them to check for worms.
It is much easier to see a possible problem if the guts are not disturbed. Cut the breast muscles from the side, underneath the wings. Lift the whole of the breast up, over the neck and head. If you do this carefully, the guts will be in their proper place and it is much easier to see if anything is abnormal.

Er zijn niets duidelijk verkeerd met de vogel (behalve dat is het dood).
Maar het is onmogelijk te zeggen als de lever normaal is.
U zou wormen en ook teeken moeten controleren.
De meeste teeken vallen het hoofd aan. Pluk het hoofd en zoek bloeduitstorting onder de huid. Verwijder de darm en de maag, en leeg hen om wormen te controleren.
Het is veel gemakkelijker om een mogelijk probleem te zien als de ingewanden niet gestoord zijn. Snijd de borstspieren van de kant, onderaan de vleugels. Hef het geheel omhoog van de borst, over de hals en het hoofd op. Als u dit zorgvuldig doet, zullen de ingewanden in hun juiste plaats zijn en het is veel gemakkelijker om te zien of is om het even wat abnormaal.

You can see much more if the bird is opened like this -
U kunt veel meer zien als de vogel als dit wordt geopend -

Afbeelding


The breast bone and muscles are to the left of the scissors.
Het borstbeen en de spieren zijn links van de schaar.

ime

Re: doodsoorzaak

Bericht door ime » 02 nov 2009, 20:33

Bedankt voor de reacties. Op de eerste foto zit de vogel nog gewoon in elkaar, op de tweede is hij uit elkaar gehaald. Ik zie weinig verschil met jou foto softbill. Wel zie ik dat de darmen van mijn vogel veel roder zijn. Toch een bacterie?
Als het weer gebeurd zal ik ook de darmen en de maag openen om te zien of er wormen of andere zaken in zitten.
Hier zijn geen teken die vogels belagen. Ik woon midden in een dorp en niet in bos of heide. Er was niets tussen de veren of in de huid te zien.
Voordat de vogel dood ging heb ik de mest door mijn dierenarts laten onderzoeken. Hij kon niets bijzonders ontdekken. Tja, wat kan het dan zijn.... Ik zal als dit weer gebeurd meteen onderzoek door de dierenarts laten doen.

Softbill

Re: doodsoorzaak

Bericht door Softbill » 04 nov 2009, 11:37

Ticks have become a serious problem in the UK in the past 2-3 years. I live on the edge of village with farmland and other houses around me and they are serious problem here.
I visited someone in Belgium recently - he had one bird with a tick this year. He lives in the middle of a small town.

De teekken zijn een ernstig probleem in het UK in het verleden de 2-3 jaar geworden. Ik leef op de rand van dorp met landbouwgrond en andere huizen rond me en zij zijn hier ernstig probleem.
Ik bezocht iemand onlangs in België - hij had één vogel met een teek dit jaar. Hij leeft in het midden van een kleine stad.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 19 gasten