uitvliegen jonge roodstaartgaailijsters..

Alles m.b.t. ziekte

Moderators: René, adminrobin

Plaats reactie
Kaprötel

uitvliegen jonge roodstaartgaailijsters..

Bericht door Kaprötel » 23 mei 2010, 12:36

Gisteren zijn er 3 jonge roodstaartgaaijlijsters uit het nest gesprongen.
de jongen zien er perfect uit, goed doorvoed prima in de pluimen.

Het ouderpaar is een zeer goed koppel voert de jongen alles, meelwormen, pinkies, morios, buffalo's, redrunners, krekels, wasmotten..
alles wordt bepoederd met insectenstrooipoeder..

toch is er een probleem.. de jongen steunen slecht op hun poten, 1 is precies zelfs lam in de poten..
precies dat ze niet voldoende kracht hebben.. en zo bij het rondhuppelen op de grond ook geregeld 'omvallen' ..

dit is het 2de nest bij de vorige nest had er ook 1 dit probleem, ik dacht toen dat het met slechte weer nog te maken had..

Ook bij jonge omei's had ik vorig jaar dit probleem.. de jongen lagen op hun zij op de grond, de ouders bleven de jongen voederen en zijn trouwens
perfecte vogels geworden.. ik heb al met een paar mensen over dit probleem gesproken, echter niemand heeft hier ooit problemen mee gehad..

is er misschien hier iemand die dit probleem al voorgehad heeft?
of hebben de jongen iets te kort/te veel..


K.

White_Blackbird
Senior+ Forumlid
Berichten: 863
Lid geworden op: 26 jan 2008, 21:26
Contacteer:

Re: uitvliegen jonge roodstaartgaailijsters..

Bericht door White_Blackbird » 23 mei 2010, 13:32

Hallo Kaprötel,

Welk merk insectenstrooipoeder geef jij?
En hoe wordt het toegediend, mbv. planaardige olie of gewoon droog?
En wat voer jij je levende meelwormen en buffalo's?
Hier zijn de jonge roodstaartgaailijsters tegen verwachtig in ineens een nest aan het bouwen in de vork van een tak.
Moeilijke plek, weet niet of het wat wordt...

Kaprötel

Re: uitvliegen jonge roodstaartgaailijsters..

Bericht door Kaprötel » 23 mei 2010, 13:58

Hallo,

Ik gebruik aves insectenstrooipoeder.

ik doe het droog op de levende meelwormen etc.. pinkies, krekels, wasmotten en redrunners ontdooi ik met lauw water en deze zijn dus vochtig
als ik het poeder eroverheen doe.

buffalo's, meelwormen en morios krijgen universeelvoer te eten, koolbladeren, appel, aardappelschil,..

K.

White_Blackbird
Senior+ Forumlid
Berichten: 863
Lid geworden op: 26 jan 2008, 21:26
Contacteer:

Re: uitvliegen jonge roodstaartgaailijsters..

Bericht door White_Blackbird » 23 mei 2010, 17:41

Hallo K,

Vrijwel dezelfde aanpak als die van mij. De door jouw beschreven verschijnselen had ik vroeger regelmatig toen ik niet (genoeg)bepoederde of het verkeerde spul gebruikte. Dus moeilijk te zeggen wat er aan schort.
Ik moet wel zeggen dat ik heel scheutig ben met het strooipoeder. De voederdieren zien helemaal grijs als ik ze behandeld heb.
Maar jij zal ook wel niet zo zuinig zijn.
Gesignaleerde nestbouw van de roodstaartgaailijster hier was een vergissing. Het bleek een Siberische lijster te zijn die een nest aan het bouwen was...

bert
Senior+ Forumlid
Berichten: 122
Lid geworden op: 01 jan 2010, 19:22
Contacteer:

Re: uitvliegen jonge roodstaartgaailijsters..

Bericht door bert » 24 mei 2010, 11:37

beste K. m.b.t. de problemen met de jongen zou ik wat extra kalk toevoegen. bijv wat gistocal.
succes bert

Wouard
Senior+ Forumlid
Berichten: 101
Lid geworden op: 19 mar 2007, 21:58
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: uitvliegen jonge roodstaartgaailijsters..

Bericht door Wouard » 18 jun 2010, 21:16

Ik zou de insekten met een beetje olie olie behandelen ipv lauw water en dan bestrooien. Als het water opdroogt (en dat gaat gauw) laat de poeder heel snel los en krijgen de volgels te weinig poeder. Ik doe dit al enkele jaren met Orlux optibreed ipv aves en nooit problemen gehad met de poten. Niet te zuinig zijn met de poeder, wel met de olie. Te veel olie verstikt de insekten en de vogels willen ze dan niet meer graag nemen bij mij

Anne

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 gasten