Shama opnieuw in schaal water, en dood.

Alles m.b.t. ziekte

Moderators: René, adminrobin

Plaats reactie
sawadikrap1955
Junior Forumlid
Berichten: 28
Lid geworden op: 08 okt 2012, 16:05
Contacteer:

Shama opnieuw in schaal water, en dood.

Bericht door sawadikrap1955 » 08 nov 2012, 17:34

Was zo trots op de shama die ik vond in een zaak in Pattaya. :D
Aparte vogel en een perfecte vogel om in mijn voliere te doen.
Prima at meelwormen en fruit.
Een actieve vogel die in de rui bleek te zijn.
Tot ik buiten de vogel hoorde springen op de vloer en kletsnat van een niet erg diepe schaal water.
De stenen schaal gewoonlijk gebruikt om onder planten potten te zetten.
Prima dacht ik voor het badderen van de verschillende vogels.
Ik heb de shama eruit gehaald en in een kleine kooi gezet, om te drogen en te zien wat er gebeurde.
De volgende dag was hij actief en liet hem opnieuw in mijn voliere.
Eten drinken vliegen alles ging prima.

Ik heb het over een shama die ik al enkele maanden in mijn voliere heb zitten.

Ik lig in de avond op het ligbed graag buiten om de vogels te bekijken, want is overdag altijd warm.
Maar val door het ontspannen gezicht van alle vogels wel eens in slaap, het is lekker koel buiten.
Tot ik wakker werd het ligbed wegschoof bij de voliere en ineens te laat opnieuw de shama in de schaal zag liggen en overleden. :cry:
Had hem juist zo actief bekeken voordat ik een korte tijd in slaap viel.


Wat kan de oorzaak zijn ?
De schaal is ondiep, en geen vogel heeft ooit problemen gehad met water van de schaal of eventueel te diep ?

Hoor graag wat de reden kan geweest zijn want normaal is het zeker niet.

Robert. :(

sawadikrap1955
Junior Forumlid
Berichten: 28
Lid geworden op: 08 okt 2012, 16:05
Contacteer:

Re: Shama opnieuw in schaal water, en dood.

Bericht door sawadikrap1955 » 09 nov 2012, 12:56

Jammer totaal geen reactie :(

Niltava
Senior+ Forumlid
Berichten: 113
Lid geworden op: 07 mei 2004, 21:29
Contacteer:

Re: Shama opnieuw in schaal water, en dood.

Bericht door Niltava » 09 nov 2012, 16:28

Zou hij tijdens het baden een hartstilstand hebben gekregen?

Verdronken lijkt mij niet gezien de schaal ondiep was en andere vogels ook probleemloos eruit konden komen.
Hoe diep was die schaal precies, hoeveel water stond er in?

sawadikrap1955
Junior Forumlid
Berichten: 28
Lid geworden op: 08 okt 2012, 16:05
Contacteer:

Re: Shama opnieuw in schaal water, en dood.

Bericht door sawadikrap1955 » 10 nov 2012, 06:59

Niltava schreef:Zou hij tijdens het baden een hartstilstand hebben gekregen?

Verdronken lijkt mij niet gezien de schaal ondiep was en andere vogels ook probleemloos eruit konden komen.
Hoe diep was die schaal precies, hoeveel water stond er in?
Blij iets te horen , bedankt Niltava :D

De schaal is ondiep, misschien 4 cm water zelfs de zebravinkjes staan er in om te badderen.
Is al een keer gebeurt hij viel plotseling tijdens vliegen zo naar beneden, toen dacht ik al dit heb ik nog nooit gezien.
Wist niet dat dieren ook een hartstilstand kunnen krijgen, maar eigenlijk nu je het zegt niet echt vreemd.
Een hart kan altijd falen bij mensen maar bij dieren ook.

Ja is misschien de oorzaak denk ik nu, want twee keer in de schaal liggen is zeer vreemd de tweede keer was zijn einde..

Jammer van de Shama want was er zeer blij mee. :cry:

sawadikrap1955
Junior Forumlid
Berichten: 28
Lid geworden op: 08 okt 2012, 16:05
Contacteer:

Re: Shama opnieuw in schaal water, en dood.

Bericht door sawadikrap1955 » 10 nov 2012, 07:12

[quote="Ger"]Ik denk ook aan een hartstilstand, maar het hier vandaan moeilijk te zien.

Een badende vogel die door en door nat wordt, vind ik ook een teken dat er ergens iets niet goed is.
Normaal wordt hij wel nat en droogt hij weer snel op, dus er was toch al een waarschuwingsteken, van let op er is iets met die vogel aan de hand.

Het is wel raadzaam, om in zo'n badschaal een platte steen e.d. te leggen, als de wanden te glad zijn en de vogel is al kletsnat, dan kan zo'n steen uitkomst bieden. Trouwens voor de meeste vogels, is een cm water al genoeg, zo'n bak hoeft echt niet over te lopen, dat brengt alleen maar narigheid met zich mee.

Maar helaas, ook via dit forum kun je niet achter de juiste doodsoorzaak komen.
Je kunt er alleen achter komen, als je vogel laat onderzoeken naar de doodsoorzaak, maar dan moet je hem niet in de diepvries bewaren, diepgevroren vogels zijn niet meer te onderzoeken.

Groet,


Ger dank je, nu wel duidelijk dat de oorzaak w.s hartstilstand is geweest zeer jammer. :cry:
Ja de vogel was de eerste keer al drijfnat op zijn rug naast de schaal te springen.
Gelukkig gezien en eruit gehaald.
Ja alle vogels staan eerst op de breede rand van de schaal drinken of gaan altijd met opletten pas badderen.
Dat zie ik als ik voor mijn voliere lig te kijken naar het gedrag van de vogels. ( uiteraard ver genoeg om de vogels niet bang te maken. :mrgreen: ).

De tip van de platte steen is prima ik zal dit meteen doen.
En de schaal zal ik ook minder vullen, om problemen in de toekomst te voorkomen.

Bedankt. :D

De doodsoorzaak zou misschien nog in Holland onderzocht kunnen worden, maar hier in Thailand zeker niet.

Ga er nu vanuit dat de shama niet in orde was en zeer jammer is overleden.

Zeer vriendelijk dank voor w.s. oorzaak.
En de tip hoe problemen in de toekomst te voorkomen.

Robert. :)

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten