pennen zonder veren

Alles m.b.t. ziekte

Moderators: René, adminrobin

Plaats reactie
thomas83
Forumlid
Berichten: 10
Lid geworden op: 23 feb 2010, 21:45
Contacteer:

pennen zonder veren

Bericht door thomas83 » 12 dec 2012, 22:09

Hallo,

Ik heb een schamalijster van 2012 waarvan de staartveren alleen maar pennen zijn, de vogel had in zijn jeugdkleed goede staartveren maar na de eerste rui kwamen er alleen maar pennen uit,
Nu heb ik wat gelezen over bloedveren maar daar word telkens gesproken over 1 of 2 veren, niet een hele staart.
Ook zie ik in een aantal pennen bloed zitten,
Ik geef mijn schama,s universeel voer en insecten pate van avian, meelwormen, buffallo,s en af en toe wat krekels, appel en banaan,
Mijn andere schama, de pop zit wel goed in de veren.
Kan iemand mij helpen of raad geven wat ik hieraan kan doen?

Mvg.
Thomas.

bart1
Senior+ Forumlid
Berichten: 202
Lid geworden op: 29 apr 2012, 14:46
Contacteer:

Re: pennen zonder veren

Bericht door bart1 » 29 dec 2012, 14:18

gaat de vogel wel eens in bad?

SvdBranden
Junior Forumlid
Berichten: 26
Lid geworden op: 28 dec 2012, 23:20
Contacteer:

Re: pennen zonder veren

Bericht door SvdBranden » 03 jan 2013, 20:30

Thomas,

Kennis van mij had hetzelfde probleem, ben daar gaan kijken en het volgende was loos. De luchtvochtigheid was veel te hoog in de ruimte waar hij deze vogel hield en de vogel had continue een bad ter beschikking gedurende de rui.Het velletje rond de nieuwe veren breekt van droogte en dat kon zo nooit, dus in de rui wel een bad maar niet te vaak, zeker niet als de omgeving waar de kooi in zit niet goed geventileerd wordt en de luchtvochtigheid daardoor hoog blijft. Heb je deze dingen niet in jouw geval dan is er wat anders aan de hand, zet anders een foto op het forum.

VrGr

thomas83
Forumlid
Berichten: 10
Lid geworden op: 23 feb 2010, 21:45
Contacteer:

Re: pennen zonder veren

Bericht door thomas83 » 06 jan 2013, 23:04

Hallo,
Bedankt voor jullie reactie, de vogel zit in de buitenvoliere en het binnenhok staat in de schuur waarvan ik de deur meestal op een kier heb staan. Nou is het inderdaad soms wel iets vochtig in de schuur door wat condens.
Ook neemt de vogel wel dagelijks een bad in het vijvertje in de buiten voliere.
Er zijn nu wel een paar veertjes ontstaan in de laatste paar weken maar nog geen mooie strakke veren, bij sommige veertjes lijkt het wel of de haartjes aan elkaar geplakt zitten.
Wat ik wel vreemd vind is dat mijn andere vogels waaronder nog een schama nergens last van hebben, waardoor bij mij het idee werd gewekt dat het iets met een vitaminen tekort te maken zou hebben.
Ik zal proberen een deze dagen een foto van de vogel te maken.
Mvg.
Thomas.

bart1
Senior+ Forumlid
Berichten: 202
Lid geworden op: 29 apr 2012, 14:46
Contacteer:

Re: pennen zonder veren

Bericht door bart1 » 07 jan 2013, 12:06

Bij duiven zie dat wanneer ze besmet zijn met een pramyxo virus dat er buispennen in de vleugel groeien (eigenlijk altijd de 2e slagpen).
Bij vitaminegebrek worden de hoornachtige delen ook leijk dacht ik.
Een vitaminestoot kan geen kwaad, althans, niet de vitaminedruppels uit de winkel.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 13 gasten