nieuwe volière

Alles m.b.t. huisvesting

Moderators: René, adminrobin

smoke
Senior+ Forumlid
Berichten: 244
Lid geworden op: 08 nov 2009, 13:34
Contacteer:

Re: nieuwe volière

Bericht door smoke » 13 mar 2013, 19:47

White -blackbird.

De grootste leverancier van bamboe zit volgens mij in belgie in rijkevorsel.

Genaamd opprins mijn vrouw werkt er toevallig.

Deze word ook benaderd door grote dierentuinen in belgie, en verzorgd daar de aankleding van de tuinen.


http://www.google.be/url?sa=t&rct=j&q=o ... C1sxHmmHGQ
Gr Smoke

van Tuijl
Senior+ Forumlid
Berichten: 141
Lid geworden op: 19 aug 2011, 17:53
Contacteer:

Re: nieuwe volière

Bericht door van Tuijl » 15 mar 2013, 13:15

ook van mijn kant de complimenten met een dergelijke voliere. dat heb je goed voor elkaar :wink:
White_Blackbird schreef:Hoi allen,
Ik sprak in Zuid Laren een van de meest succesvolle gaailijsterkwekers van Nederland en hij beschikt over een volière van hetzelfde formaat als die nu bij mij staat.
misschien dat ik het gemist heb hoor WB, maar wat zijn de afmetingen dan? als ik het vragen mag.

White_Blackbird
Senior+ Forumlid
Berichten: 863
Lid geworden op: 26 jan 2008, 21:26
Contacteer:

Re: nieuwe volière

Bericht door White_Blackbird » 15 mar 2013, 17:52

Hallo van Tuijl,

Volgens mij heb ik de afmetingen wel ergens op het forum gezet, maar waar ???
De vlucht is 30 meter lang, 16 meter breed en 4 meter hoog. Totale oppervlakte dus 480 m2.
Erg groot, maar er is altijd baas boven baas: ik ken iemand die een volière heeft van maar liefst 800 m2 ! :D

MVG

van Tuijl
Senior+ Forumlid
Berichten: 141
Lid geworden op: 19 aug 2011, 17:53
Contacteer:

Re: nieuwe volière

Bericht door van Tuijl » 15 mar 2013, 20:58

White_Blackbird schreef:Hallo van Tuijl,

Volgens mij heb ik de afmetingen wel ergens op het forum gezet, maar waar ???
De vlucht is 30 meter lang, 16 meter breed en 4 meter hoog. Totale oppervlakte dus 480 m2.
Erg groot, maar er is altijd baas boven baas: ik ken iemand die een volière heeft van maar liefst 800 m2 ! :D

MVG
bedankt, dat zijn zeer mooie afmetingen. succes gegarandeerd zou je zeggen.

waarom heb je gekozen om op dit stuk"je" grond 1 grote voliere te plaatsen i.p.v. een aantal met kleinere afmetingen? zomaar een vraag uit nieuwsgierigheid.
ik snap wel waarom je hiervoor gekozen hebt hoor, daar niet van.

komen er geen vogels in als steltlopers? grutto's, kluten etc. het is wel compleet anders maar gezien je vijver zou het misschien wel een leuke toevoeging zijn.

tja wat je zegt. je hebt altijd baas boven baas. waar halen jullie de ruimte vandaan ???

White_Blackbird
Senior+ Forumlid
Berichten: 863
Lid geworden op: 26 jan 2008, 21:26
Contacteer:

Re: nieuwe volière

Bericht door White_Blackbird » 20 apr 2013, 12:53

Hallo,

Ik zie dat ik van Tuijl helemaal niet heb geantwoord. :oops: Bij deze alsnog.
Het was bij de bouw van de grote volière geen kwestie van of of, maar en en. Dus niet de keuze tussen 1 hele grote volière of meerdere kleine. Die kleinere volières had ik al staan. Een deel daarvan is weliswaar afgebroken, maar er zijn er nog 17 over. Deze kweekvluchten zijn gemiddeld c.a. 12 m2 groot. Als je mij vraagt waar ik de ruimte vandaan haal. Dan zeg ik: verhuis net als ik deed naar het noorden des lands. Hier zijn de kavels gemiddeld wat groter :D
Wat de steltlopers betreft: Hoewel de verleiding groot is en ik bijv. heel graag steltkluten of gewone kluten zou willen hebben, komen er in principe geen steltlopers of grondvogels in. Het nadeel daarvan is dat je het voer dan toch op de grond of in het water moet aanbieden wat meer kans geeft op het aantrekken van ongedierte. Muizen houd je natuurlijk nooit helemaal weg, maar door te voeren op 1,5 meter boven de grond maak je de kans op een eventuele plaag een stuk kleiner. Ook blijft de vijver mooi schoon, doordat er geen vogels in wroeten of erger. Ik zag vandaag nog dat er hele wolken watervlooien in het heldere vijverwater ronddraaien. Perfect. Zal nog wat foto's uploaden die ik vandaag nam. Te zien zijn o.a de voerhuisjes, de vijver en de nieuwe beplanting.

MVG

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Laatst gewijzigd door White_Blackbird op 20 apr 2013, 21:12, 1 keer totaal gewijzigd.

bart1
Senior+ Forumlid
Berichten: 202
Lid geworden op: 29 apr 2012, 14:46
Contacteer:

Re: nieuwe volière

Bericht door bart1 » 20 apr 2013, 19:51

Wow! Waarom heb je dat voerhuisje in een voliere in de voliere geplaatst? Is dat om iets uit te kunnen vangen?

White_Blackbird
Senior+ Forumlid
Berichten: 863
Lid geworden op: 26 jan 2008, 21:26
Contacteer:

Re: nieuwe volière

Bericht door White_Blackbird » 20 apr 2013, 21:17

Helemaal goed Bart. Ik heb 2 van die voerhuisjes in de volière en beiden staan in een kleine vlucht van 2 x 2 x 2 mtr.
Binnenkort worden de deurpanelen weer geplaatst en de deuren opengezet. Als er dan een bepaalde vogel moet worden uitgevangen, hoef ik alleen maar op afstand mbv. een draad een deur dicht te trekken om de vogel te kunnen uitvangen.

MVG

van Tuijl
Senior+ Forumlid
Berichten: 141
Lid geworden op: 19 aug 2011, 17:53
Contacteer:

Re: nieuwe volière

Bericht door van Tuijl » 20 apr 2013, 21:45

geen nood WB, fijn dat je toch even een antwoord geschreven hebt, bedankt daarvoor :D

je redenatie snap ik wel, en het is natuurlijk ook even wat anders dan lijsters, gaailijsters, buulbuuls etc.

maar houd ons op de hoogte over je (fantastische :D) voliere.

White_Blackbird
Senior+ Forumlid
Berichten: 863
Lid geworden op: 26 jan 2008, 21:26
Contacteer:

Re: nieuwe volière

Bericht door White_Blackbird » 30 apr 2013, 10:58

Hoi,
De grote volière leen zich ook goed voor het maken van leuke foto's. De vogels blijven mooi zitten en ik heb minder last van storende achtegrondelementen zoals gaas ed.

MVG

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

monileger
Senior+ Forumlid
Berichten: 599
Lid geworden op: 20 sep 2009, 13:43
Contacteer:

Re: nieuwe volière

Bericht door monileger » 30 apr 2013, 20:36

hoi WB

mooi hoor, echt een stukje natuur in de achtertuin. Dus ik begrijp dat de voliere af is?

hopen dat ze dit jaar nog wat doen in hun nieuwe verblijf.

mvg monileger

White_Blackbird
Senior+ Forumlid
Berichten: 863
Lid geworden op: 26 jan 2008, 21:26
Contacteer:

Re: nieuwe volière

Bericht door White_Blackbird » 01 mei 2013, 08:33

Hoi Monileger,

Ja, de volière is grotendeels af. Alleen nog wat meer beplanten met plantjes en struiken die veel insecten aantrekken zoals Budleia, Sedum, Kattestaart etc. en nog wat meer schelpen storten langs het gaas (tegen ingroeien van gras). De vogels zijn nu al continu op jacht naar levend voer. De buulbuuls zijn de meest behendige jagers en vliegen op topsnelheid zeer behendig laverend en bochten draaiend door de volière. In totaal zitten er nu 10 soorten vogels in. Het is echt een genot om naar de vogels te kijken terwijl ze met zijn allen actief zijn in zo'n grote ruimte. Ik heb dan ook wel een beetje spijt ik deze volière niet jaren eerder heb gebouwd ::) Er zijn trouwens al vogels actief met nestelen in deze grote vlucht. Volgende week moeten er jonge blauwe eksters uitkomen en roodstaart en geelkeelgaailijsters vliegen met nestelmateriaal rond.

MVG

van Tuijl
Senior+ Forumlid
Berichten: 141
Lid geworden op: 19 aug 2011, 17:53
Contacteer:

Re: nieuwe volière

Bericht door van Tuijl » 01 mei 2013, 20:16

waar kunnen we ons inschrijven voor de rondleidingen? :mrgreen:

White_Blackbird
Senior+ Forumlid
Berichten: 863
Lid geworden op: 26 jan 2008, 21:26
Contacteer:

Re: nieuwe volière

Bericht door White_Blackbird » 03 mei 2013, 20:33

Iedereen is welkom. Als ze maar niet allemaal te gelijk komen :D
Het is trouwens opvallend hoe weinig mensen er tot nog toe zijn wezen kijken.
Als ik jonge vogels te koop heb is de aanloop een stuk groter :mrgreen:

MVG

monileger
Senior+ Forumlid
Berichten: 599
Lid geworden op: 20 sep 2009, 13:43
Contacteer:

Re: nieuwe volière

Bericht door monileger » 05 mei 2013, 15:42

Hoi wb

Zou het niet gaaf zijn om er een ijsvogel soort bij te doen. Denk dat het prachtig is.

Mvg monileger

White_Blackbird
Senior+ Forumlid
Berichten: 863
Lid geworden op: 26 jan 2008, 21:26
Contacteer:

Re: nieuwe volière

Bericht door White_Blackbird » 05 mei 2013, 21:15

Hoi Monileger,

IJsvogels zijn over het algemeen niet zulke lieverdjes en dus minder geschikt voor een gezelschapsvolière. Het zal niet de eerste keer zijn dat zelfs een hele kleine soort als de Pygmee ijsvogels andere soorten vogels in de volière doodt.
Daar komt bij dat ijsvogels gevoerd moeten worden met zaken als vis, kuikens, sprinkhanen, meelwormen, etc. wat een hoop extra werk geeft. De 10 soorten die nu de volière bevolken eten allemaal dezelfde korrel. Die korrels of pellets worden aangeboden in voerautomaten. Water drinken of badderen kunnen ze in de vijver. Eigenlijk heel makkelijk allemaal qua verzorging.
Die makkelijke verzorging is trouwens binnenkort wel voorbij, want morgen of overmorgen komen er als het goed is jonge blauwe eksters uit het ei en ook een koppel milnei's is aan de leg in de grote volière. In de kweekvolières signaleer ik ook steeds meer activiteit: een nest van het andere milnei koppel staat op uitkomen, het ouderpaar roodvleugel zit alweer een tijdje te broeden,2 koppels Siberische en een koppel geelkeelgaailijsters hebben het nest klaar plus, maar dat valt eigenlijk buiten de doelgroep, 2 koppels mutatiespreeuwen en 3 koppels mutatiemerels hebben eieren of jongen. Er zal weer flink met levend voer moeten worden gesleept. Dat worden weer hectische weken :mrgreen:

MVG

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 16 gasten