nieuwe volière

Alles m.b.t. huisvesting

Moderators: René, adminrobin

White_Blackbird
Senior+ Forumlid
Berichten: 863
Lid geworden op: 26 jan 2008, 21:26
Contacteer:

nieuwe volière

Bericht door White_Blackbird » 07 mar 2013, 20:48

Hoi allemaal,

Zoals beloofd hierbij de foto's van mijn nieuwe mega volière. Hij is bijna af en moet alleen nog ingericht worden. Maar laat ik bij het begin beginnen.
Het bomen zagen wat het allereerst plaats heeft gevonden slaan we voor het gemak maar even over en we starten met het egaliseren van het stuk grond waar de volière moet worden geplaatst.

Afbeelding

stokjes met vlaggetjes worden geplaats om de exacte plek van de volière aan te geven

Afbeelding

Er wordt een vijver gegraven die onder de grond in verbinding staat met de op de achtergrond liggende natuurvijver

Afbeelding

Palen zijn geplaatst en de eerste horizontale liggers worden bevestigd

Afbeelding

Steunpalen worden geplaatst en de bovenste liggers worden mbv een hoogwerker vastgeschroefd

Afbeelding

Afbeelding

Het net wordt over het bovenste gedeelte gespannen

Afbeelding

Afbeelding

De eerste baan geplastificeerd metaalgaas wordt bevestigd en er wordt een sleuf gegegraven om het metaalgaas in de grond te werken

Afbeelding
Laatst gewijzigd door White_Blackbird op 07 mar 2013, 20:59, 1 keer totaal gewijzigd.

wjvdlinden
Senior+ Forumlid
Berichten: 278
Lid geworden op: 11 jul 2006, 16:40
Locatie: Sliedrecht
Contacteer:

Re: nieuwe volière

Bericht door wjvdlinden » 07 mar 2013, 20:52

WB,

WOW daar wordt ik even stil van.

White_Blackbird
Senior+ Forumlid
Berichten: 863
Lid geworden op: 26 jan 2008, 21:26
Contacteer:

Re: nieuwe volière

Bericht door White_Blackbird » 07 mar 2013, 21:03

Hoi,

Wordt vervolgd (waarschijnlijk van het weekend)
zaterdag eerst maar eens naar de vogelmarkt in Zuid Laren :D

MVG

Gaai
Senior+ Forumlid
Berichten: 329
Lid geworden op: 22 aug 2007, 01:07
Locatie: België
Contacteer:

Re: nieuwe volière

Bericht door Gaai » 07 mar 2013, 22:44

Super mooi. Dat is ook voor mij een droom!

monileger
Senior+ Forumlid
Berichten: 599
Lid geworden op: 20 sep 2009, 13:43
Contacteer:

Re: nieuwe volière

Bericht door monileger » 08 mar 2013, 11:25

Hoi WB

dat ziet er echt heel indrukwekkend uit. Je had al gezegd dat jij daar mee bezig was.
Daar kunnen wel wat mooie soorten in :D

succes

groet monileger

bart1
Senior+ Forumlid
Berichten: 202
Lid geworden op: 29 apr 2012, 14:46
Contacteer:

Re: nieuwe volière

Bericht door bart1 » 08 mar 2013, 20:16

GEWELDIG!!!! Mooi dat je ook fotos plaatst! Heel leuk!

White_Blackbird
Senior+ Forumlid
Berichten: 863
Lid geworden op: 26 jan 2008, 21:26
Contacteer:

Re: nieuwe volière

Bericht door White_Blackbird » 10 mar 2013, 12:59

Hoi allen,

Dank voor de complimenten. Vanochtend nog even een plaatje geschoten vanaf de andere kant van de tuin. De vijver op de voorgrond staat via een buis in verbinding met een kleinere vijver in de volière. De komende weken ben ik waarschijnlijk druk bezig met inrichten van de nieuwe vlucht. Mijn plan is om flink wat coniferen, dennen, laurier, bamboe en vlinderstruiken aan te planten. Verder moet er nog een schelpenpad en een zitje worden aangelegd. Hopelijk zijn we snel van het koude weer verlost...

MVG

Afbeelding

Dréken98
Senior Forumlid
Berichten: 60
Lid geworden op: 16 jul 2012, 21:54
Contacteer:

Re: nieuwe volière

Bericht door Dréken98 » 10 mar 2013, 13:16

Prachtig!!!

Gaai
Senior+ Forumlid
Berichten: 329
Lid geworden op: 22 aug 2007, 01:07
Locatie: België
Contacteer:

Re: nieuwe volière

Bericht door Gaai » 10 mar 2013, 14:15

WB,

Ik ben ook aan het volgen op dat buitenlandse forum. Zo'n lounge-set midden in de vlucht voor de bezoekers zie ik ook wel zitten. Misschien wat dat pad betreft, gaan schelpen niet wat afsteken tegen de mooie natuurlijke beplanting? Anders eerst een worteldoek met daarop een dikke laag grove boomschors? De randen van het pad kunnen dan eventueel worden afgezet met oude treinbils.

In ieder geval een volière om jaloers op te zijn.

White_Blackbird
Senior+ Forumlid
Berichten: 863
Lid geworden op: 26 jan 2008, 21:26
Contacteer:

Re: nieuwe volière

Bericht door White_Blackbird » 11 mar 2013, 07:28

Hoi Gaai,

Nee geen oude spoorbielzen. Daar heb ik zo'n hekel aan. Niet te tillen en doordrenkt van carbolineum. Onbegrijpelijk dat ze zo populair waren in de seventies :D
Een schelpenpad heeft veel voordelen. Makkelijk aan te brengen, goedkoop, weinig last van onkruid en last but not least: door het lopen op het paadje vergruizen de schelpen en vormen zo een perfecte kalkbron voor de vogels...

MVG

e v/d zande
Senior Forumlid
Berichten: 69
Lid geworden op: 12 apr 2009, 17:14
Contacteer:

Re: nieuwe volière

Bericht door e v/d zande » 11 mar 2013, 08:35

Zoals al vele hebben gezegd, dit is iets om jaloers op te worden.
Er zullen vele zijn ( waaronder ik) die dromen van zo'n SUPER tuin.
Ook goed over nagedacht om je vijver in verbinding te maken met de achterliggende vijver.
Heb je ook gelijk water met goede bacteriën erin.
Ik hoop ook dat de kou weer snel voorbij is , en ben benieuwd naar je vorderingen van de bouw van je volière.
Gr Edo

hwamei
Senior+ Forumlid
Berichten: 128
Lid geworden op: 17 mei 2010, 12:59
Contacteer:

Re: nieuwe volière

Bericht door hwamei » 11 mar 2013, 10:06

Hallo WB,

Niet slecht, ik heb deze opzet in vergelijkbare vormen gezien en de vijver werd bijna altijd na een broedseizoen, omgebouwd naar een kabbelend stroompje omdat er te veel verliezen waren van jonge vogels die nog geen zwemdiploma hadden :cry:

Maar genieten zal je dit jaar da's wel duidelijk.

spreeuw
Senior Forumlid
Berichten: 82
Lid geworden op: 12 aug 2009, 08:02
Contacteer:

Re: nieuwe volière

Bericht door spreeuw » 11 mar 2013, 13:44

Prachtig project en heb het volste vertrouwen er in dat je niet over 1 nacht ijs gegaan bent bij het bedenken van dit alles.

Ik zou ook nooit voor treinbielzen gaan, denk eerder aan azobé-strips, makkelijk plooibaar, lange levensduur, natuurlijke uitstraling
Of eventueel dikke ronde houten palen of boomstammen, zit je dan wel met rechtere stukken en verrotting na enige tijd, voordeel is dan wel dat er insecten in het vermolmd hout komen.
WB, wat is uw plan daar omtrend?

Ik heb ook al zitten kijken om hier een paar schelpenstrandjes aan te leggen maar het vinden van die schelpen is niet zo eenvoudig hier (provincie Antwerpen), iemand een tip?

White_Blackbird
Senior+ Forumlid
Berichten: 863
Lid geworden op: 26 jan 2008, 21:26
Contacteer:

Re: nieuwe volière

Bericht door White_Blackbird » 11 mar 2013, 15:25

Niet slecht, ik heb deze opzet in vergelijkbare vormen gezien en de vijver werd bijna altijd na een broedseizoen, omgebouwd naar een kabbelend stroompje omdat er te veel verliezen waren van jonge vogels die nog geen zwemdiploma hadden

Hoi Hwamei,

De jonge (gaai)lijsters halen we voor het uitvliegen uit het nest voor de handopfok. Dan kunnen die alvast niet in het water vallen :wink:

Ik zou ook nooit voor treinbielzen gaan, denk eerder aan azobé-strips, makkelijk plooibaar, lange levensduur, natuurlijke uitstraling
Of eventueel dikke ronde houten palen of boomstammen, zit je dan wel met rechtere stukken en verrotting na enige tijd, voordeel is dan wel dat er insecten in het vermolmd hout komen.
WB, wat is uw plan daar omtrend?

Ik heb ook al zitten kijken om hier een paar schelpenstrandjes aan te leggen maar het vinden van die schelpen is niet zo eenvoudig hier (provincie Antwerpen), iemand een tip?

Goeie tip van die azobé strips, Spreeuw. Die worden ook vaak voor vijverranden gebruikt.
Gewassen Noordzee schelpen zijn hier te kust en te keur te koop en worden zelfs aan huis bezorgd. Ongetwijfeld zijn er in België ook wel grondbedrijven die behalve zand, grind, split e.d. ook schelpen kunnen leveren?

MVG

spreeuw
Senior Forumlid
Berichten: 82
Lid geworden op: 12 aug 2009, 08:02
Contacteer:

Re: nieuwe volière

Bericht door spreeuw » 11 mar 2013, 17:09

Goeie tip van die azobé strips, Spreeuw. Die worden ook vaak voor vijverranden gebruikt.
Ik heb nu onderaan de volieres deze strips ook geplaatst, zodat ik het gras met de kantenmaaier mooi tegen de strips kan maaien ipv altijd voorzichtig te moeten zijn dat je de draad niet raakt.
In de volieres heb ik cavias zitten die het gras kort houden, dus hopelijk vanaf nu geen gras meer uit de draad zitten prutsen ;)
Die strips kosten ong 1€/lm, strips van 10cm x3m.

Wat ik ook nog gebruikt heb om vijvers vorm te geven zijn pvc planchetten.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten