nieuwe volière

Alles m.b.t. huisvesting

Moderators: René, adminrobin

chassy
Forumlid
Berichten: 3
Lid geworden op: 29 mei 2009, 17:45
Contacteer:

Re: nieuwe volière

Bericht door chassy » 11 mar 2013, 19:08

prachtige voliere!
mag ik vragen wat je daar gaat insteken van vogels?

calocitta colliei
Senior+ Forumlid
Berichten: 160
Lid geworden op: 01 apr 2012, 09:43
Contacteer:

Re: nieuwe volière

Bericht door calocitta colliei » 11 mar 2013, 20:31

hallo wb

zoals je zei dit te gaan doen echt top dat je deze foto's met ons deelt.
met gepaste jaloezie kijk ik naar je droom die uitkomt.denk dat er meerdere
liefhebbers zijn die dit willen bereiken.wat betreft de beplanting ook goede keuze
wat coniferen betreft.ik weet niet of je het al verwezelijkt hebt maar op marktplaats staan
veel goede kwekers die coniferen en struiken ook verkopen voor leuke prijzen.als je kijkt
bij het kopje bomen en struiken.je had het over dat je gaailijsters gaat houden in die volière hoeveel
soorten kunnen daar bij elkaar in.

Vagabunda
Senior+ Forumlid
Berichten: 216
Lid geworden op: 10 jun 2011, 16:10
Locatie: Oost-vlaanderen
Contacteer:

Re: nieuwe volière

Bericht door Vagabunda » 11 mar 2013, 21:55

spreeuw schreef: Ik heb ook al zitten kijken om hier een paar schelpenstrandjes aan te leggen maar het vinden van die schelpen is niet zo eenvoudig hier (provincie Antwerpen), iemand een tip?
Antwerpen?
Rijd eens op een mooie lentedag naar de haven van antwerpen, rij beetje door, de schelde af.
vlakbij Antwerpen, langs bepaalde stukken van de schelde daar liggen hopen met schelpen op elkaar verhoogt. paar zakken vullen, eens spoelen (ze zijn al proper, maar toch) en je hebt goedkoop hele mooie schelpen, is goed te doen als je in de buurt woont.

spreeuw
Senior Forumlid
Berichten: 82
Lid geworden op: 12 aug 2009, 08:02
Contacteer:

Re: nieuwe volière

Bericht door spreeuw » 12 mar 2013, 08:50

Antwerpen?
Rijd eens op een mooie lentedag naar de haven van antwerpen, rij beetje door, de schelde af.
vlakbij Antwerpen, langs bepaalde stukken van de schelde daar liggen hopen met schelpen op elkaar verhoogt. paar zakken vullen, eens spoelen (ze zijn al proper, maar toch) en je hebt goedkoop hele mooie schelpen, is goed te doen als je in de buurt woont.
Heb je mss een straatnaam waar dat ong. is? Mag ook in PM sturen.

gem
Senior+ Forumlid
Berichten: 167
Lid geworden op: 27 okt 2012, 14:13
Locatie: Grimbergen
Contacteer:

Re: nieuwe volière

Bericht door gem » 12 mar 2013, 09:01

Bij Dockx te Mechelen hebben ze er.
Vogels zijn beestig tof!

White_Blackbird
Senior+ Forumlid
Berichten: 863
Lid geworden op: 26 jan 2008, 21:26
Contacteer:

Re: nieuwe volière

Bericht door White_Blackbird » 12 mar 2013, 19:27

Hoi allen,

Vandaag scheen de zon, dus nog maar wat plaatjes gemaakt.
Voor wat betreft de soorten voor deze volière: Ik sprak in Zuid Laren een van de meest succesvolle gaailijsterkwekers van Nederland en hij beschikt over een volière van hetzelfde formaat als die nu bij mij staat. Hierin houd hij 4 soorten gaailijsters in, te weten grote borstband, druppel of koekoeksgaailijster, witkeel en roodstaartgaailijster. Alle soorten plus een koppel bluejays komen tot voortplanting in deze gemeenschappelijke vlucht.
Zelf wil ik het in mijn nieuwe volière gaan proberen met roodstaart, geelkeel, en witkeelgaailijsters en 2 koppels blauwe eksters. Verder nog een trio Siberische lijsters, een koppel witkopbuulbuuls, een losse witkopeilandlijsterman en een pop grijskaplijster.
Beplanting haal ik zo veel mogelijk rechtstreeks bij de kweker en anders koop ik voor weinig geld afgekeurde coniferen, bomen en heesters bij tuincentra.
De duurste aanschaf zullen wel de verschillende soorten bamboe zijn die ik wil gaan kopen. :(

Andere dingen die nog moeten gebeuren zijn: een sluis voor de toegangsdeur, schrikdraad installeren (onder en bovenaan het metaalgaas), 2 voederstations met als ombouw 2 kleine volières om eventueel vogels weer uit te kunnen vangen etc. etc. Voorlopig nog wel even bezig :D

MVG

Afbeelding

Afbeelding

Gaai
Senior+ Forumlid
Berichten: 329
Lid geworden op: 22 aug 2007, 01:07
Locatie: België
Contacteer:

Re: nieuwe volière

Bericht door Gaai » 12 mar 2013, 19:43

WB,

Voorzie je er dit jaar nog in te kweken?

Mvg,

White_Blackbird
Senior+ Forumlid
Berichten: 863
Lid geworden op: 26 jan 2008, 21:26
Contacteer:

Re: nieuwe volière

Bericht door White_Blackbird » 12 mar 2013, 20:11

Dat hoop ik wel Gaai.
De bedoeling is dat de vogels er voor het eind van deze maand in rondvliegen en ik verwacht dat ze ergens in april toch wel gesetteld zullen zijn en beginnen met nestelen? Of ben ik nu wat te optimistisch? :roll:

MVG

Gaai
Senior+ Forumlid
Berichten: 329
Lid geworden op: 22 aug 2007, 01:07
Locatie: België
Contacteer:

Re: nieuwe volière

Bericht door Gaai » 12 mar 2013, 20:54

Dan verwacht ik snel nog véééél foto's. Dit topic zal nog succes hebben :D

calocitta colliei
Senior+ Forumlid
Berichten: 160
Lid geworden op: 01 apr 2012, 09:43
Contacteer:

Re: nieuwe volière

Bericht door calocitta colliei » 12 mar 2013, 23:13

hallo wb

bamboe kan je ook op marktplaats terug vinden en dan zijn het al planten van mooi formaat.
worden vrij veel aangeboden ook verschillende soorten.je moet ze soms misschien alleen zelf uitgraven
maar dan heb je wel een mooie grote pol.verder veel succes met dit mooie project.

boomklever
Forumlid
Berichten: 19
Lid geworden op: 12 mar 2013, 19:30
Contacteer:

Re: nieuwe volière

Bericht door boomklever » 12 mar 2013, 23:34

allereerst een prachtige voliere die je aan het bouwen bent (dan is die van mij 13x5 meter maar een kleintje).

ik denk dat er ook bij jou in de buurt wel mensen zijn die een bamboe in de tuin hebben en die daar te groot is geworden, deze zijn goed te verplanten zeker als je deze er in z'n geheel uitsteekt.
dan de 1e week regelmatig het blad nathouden en dan afbouwen na 3 weken hetzelfde behandelen als de rest van je nieuwe aanplant. Dan moet het kunnen dat je een mooie groene bamboe hebt.
heb dit zelf regematig zo gedaan (gaat bijna altijd goed) als je de bamboe in stukken maakt kan het ook maar moet je veel intensiever het blad nathouden, en ook een langere periode.
ps. de fargesia soorten woekeren niet maar dijen langzaam uit. Alle overige soorten zijn woekeraars ik heb deze in een grote speciekuip waar de bodem grotendeels is uitgehaald en de rand ca 5 cm boven het maaiveld zodat je evt. uitlopers makelijk kunt wegknippen (dit voorkomt dat ze alles overwoekeren).

bij mij in de voliere zijn bolesdoorn een favoriete nestplaats, en je kunt ook mooi een klimplant in een paal laten klimmen (kiwi, druif oid)

is de bleujay geen jongenrover? een kennis van mij heeft ook roodstaartgaailijster en bluejay bij elkaar zitten heeft waarschijnlijk van de zelfde man gehoord dat dit geen probleem oplevert,
ikzelf heb zilveroren, boomklever, blauwgele tangara en een koppel hop in voliere zitten, mijn koppel roodstaartgaailijster heb ik toch maar voor de voorzichtigheid in een aparte vlucht zitten.
persoonlijk denk ik dat dit de broedresultaat te goede komt

een schrikapparaat is naar mijn ervaring een absolute must als je met nylon netten werkt (ratten hebben hier in het verleden toch wel enkele jongen hoppen weggehaald, en dan is het apparaat zo terugverdient). Ikzelf heb een schikapparaat waarop je kunt aflezen ofdat hij ergens stroom verliest. zo kan ik als ik de vogel voer meteen zien of er ergens een "lek"is.

nou hopen dat het snel een beetje lente wil worden, dan kan het broedseizoen beginnen

gr. een tuinman uit het zuiden

gem
Senior+ Forumlid
Berichten: 167
Lid geworden op: 27 okt 2012, 14:13
Locatie: Grimbergen
Contacteer:

Re: nieuwe volière

Bericht door gem » 13 mar 2013, 08:01

Ik woon te Grimbergen(B) en heb de meeste van mijn bamboes in kuipen staan.Dat gaat goed zolang je de uitlopers afsteekt.Mocht iemand hoge bamboe willen dan kun je die gratis komen uitsteken:)
Vogels zijn beestig tof!

monileger
Senior+ Forumlid
Berichten: 599
Lid geworden op: 20 sep 2009, 13:43
Contacteer:

Re: nieuwe volière

Bericht door monileger » 13 mar 2013, 15:19

hoi WB,

Laat je de bovenkant open zodat overal regen in kan vallen of maak je ook gedeeltes waar de vogels kunnen schuilen als het echt heel hard regent?

Verder mooie uitdaging.

Laat inderdaad de lente maar komen.

groet monileger

smoke
Senior+ Forumlid
Berichten: 244
Lid geworden op: 08 nov 2009, 13:34
Contacteer:

Re: nieuwe volière

Bericht door smoke » 13 mar 2013, 16:29

Hoi,White -blackbird

Wat is dat een mooie locatie en een zeer mooi project. :lol:

Ik ben benieuwd naar de aankleding ervan of inrichting .

Veel succes ermee .

Gr Smoke

White_Blackbird
Senior+ Forumlid
Berichten: 863
Lid geworden op: 26 jan 2008, 21:26
Contacteer:

Re: nieuwe volière

Bericht door White_Blackbird » 13 mar 2013, 19:43

Dank voor alle tips v.w.b. bamboe en overige beplanting. Ik heb al even op marktplaats gekeken, maar het bamboe aanbod viel wat tegen. Eens zien of ik van het weekend wat te pakken kan krijgen. :wink:

In principe laat ik de bovenkant van de volière geheel onbeschermd tegen de regen. Wel heb ik al 2 voerstations met afdak gebouwd(foto''s volgen nog) en hier kunnen de vogels onder zitten. Erg ruim is het allemaal niet, dus misschien moet ik toch nog op 2 of meer plaatsen een soort halfopen schuurtjes neerzetten. Dus 3 zijwanden en een dak met onder het dak enkele zitstokken. Mijn vogels kennende zullen ze er waarschijnlijk maar weinig gebruik van maken :)

MVG

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 18 gasten