nieuwe volière

Alles m.b.t. huisvesting

Moderators: René, adminrobin

minla
Senior+ Forumlid
Berichten: 305
Lid geworden op: 12 jul 2008, 13:44
Contacteer:

Re: nieuwe volière

Bericht door minla » 02 sep 2014, 18:57

Hoe is het gegaan in de mega voliere met de kweek? Hebben de lijsters nog gekruist?

Roy
Senior+ Forumlid
Berichten: 190
Lid geworden op: 26 apr 2014, 19:32
Contacteer:

Re: nieuwe volière

Bericht door Roy » 03 sep 2014, 10:52

Ja,WB hoe is het bij jou?
Jammer dat we een aantal van je foto's van je voliere niet meer kunnen zie.
Toch wel mijn favorieten topic om even weg te dromen als het rustig is op het forum :wink:
Gr. Roy

jeroen
Junior Forumlid
Berichten: 36
Lid geworden op: 24 sep 2009, 21:31
Contacteer:

Re: nieuwe volière

Bericht door jeroen » 04 sep 2014, 06:59

Hallo wb


Prachtige voliere en mooie collectie , mooie filmpjes trouwens .
Geweldig om zo de vogels bezig te zien , welke vogels hoor je trouwens allemaal op de achtergrond ?

White_Blackbird
Senior+ Forumlid
Berichten: 863
Lid geworden op: 26 jan 2008, 21:26
Contacteer:

Re: nieuwe volière

Bericht door White_Blackbird » 06 sep 2014, 09:37

Hoe is het gegaan in de mega voliere met de kweek? Hebben de lijsters nog gekruist?
----------------------------------------------------------------------------
Uiteindelijk hebben 2 soorten gekruist. Op dit moment heb ik een hybride van witkopeilandlijster x zwartborstlijster die bijna door de rui is.

Ja,WB hoe is het bij jou?
Jammer dat we een aantal van je foto's van je voliere niet meer kunnen zie.
Toch wel mijn favorieten topic om even weg te dromen als het rustig is op het forum :wink:
-------------------------------------------------------------------------------
Hier is het kweekseizoen bijna voorbij. We zijn de afgelopen maanden veel in het buitenland geweest, dus niet zoveel gefokt als andere jaren. Totaal maar een stuk of 20 V & I eters op stok gekregen, w.o. 2 soorten gaailijsters.
Ja, jammer van die foto's. Ik zal in het vervolg een andere site zoeken voor het uploaden.

Prachtige voliere en mooie collectie , mooie filmpjes trouwens .
Geweldig om zo de vogels bezig te zien , welke vogels hoor je trouwens allemaal op de achtergrond ?

Dat kan van alles zijn. Bealve dat er in de kweekvolières veel 'lawaaimakers' zitten (lijsters en gaailijsters)hebben we in de tuin in het wild ook veel vogels die in die periode van het jaar zitten te zingen.

MVG

White_Blackbird
Senior+ Forumlid
Berichten: 863
Lid geworden op: 26 jan 2008, 21:26
Contacteer:

Re: nieuwe volière

Bericht door White_Blackbird » 02 feb 2015, 19:14

Voor degeen die dit filmpje nog niet kenden. En om alvast een beetje in de stemming te komen voor het komend kweekseizoen. :D

https://www.youtube.com/watch?v=GIqPyFXd82Q

MVG

Roy
Senior+ Forumlid
Berichten: 190
Lid geworden op: 26 apr 2014, 19:32
Contacteer:

Re: nieuwe volière

Bericht door Roy » 02 feb 2015, 20:39

Hoi WB ,
Ik heb er al een paar keer van genoten :D
Heb je ook nog wat beeldmateriaal van je kweek voliere's?
Gr. Roy

van Tuijl
Senior+ Forumlid
Berichten: 141
Lid geworden op: 19 aug 2011, 17:53
Contacteer:

Re: nieuwe volière

Bericht door van Tuijl » 03 feb 2015, 03:32

Ik ben benieuwd hoe de planten zich hebben ontwikkeld WB, dus een filmpje van de zomer 2015 wordt zeer gewaardeerd ;)

Ik neem aan dat alles in de winter gewoon in de voliere blijft zitten?

White_Blackbird
Senior+ Forumlid
Berichten: 863
Lid geworden op: 26 jan 2008, 21:26
Contacteer:

Re: nieuwe volière

Bericht door White_Blackbird » 03 feb 2015, 09:09

Ik heb eigenlijk maar weinig 'bewegend' beeldmateriaal van de kweekvluchten Roy. Alleen de 2 korte opnames van roodvleugels en bicolors, maar niet van de kweekvluchten zelf. Zal het komend voorjaar toch eens wat vaker met de camera gaan rondlopen. :D

Ja, die struiken en bomen beginnen nu flink aan te slaan van Tuijl. Eerst leek er weinig schot in te zitten, maar name de coniferen, de laurier en vlinderstruiken en niet te vergeten de bamboe gaan ineens de hoogte en de breedte in.
Leuk is ook dat er spontaan planten zijn gaan groeien die ik nooit heb aangeplant of gezaaid, zoals teunisbloem, koekoeksbloem, harig wilgenroosje en vingerhoedskruid.
Als ik naar de foto's van de volière vlak na het gereedkomen kijk, is het ongelooflijk hoe de begroeiing is uitgebreid.
Afgelopen herfst moest ik voor het eerst toppen van bomen snoeien die door de netten dreigden te groeien. :shock:

MVG

minla
Senior+ Forumlid
Berichten: 305
Lid geworden op: 12 jul 2008, 13:44
Contacteer:

Re: nieuwe volière

Bericht door minla » 03 feb 2015, 16:41

wat een gigantisch grote en mooie voliere WB. De natte droom van vele hier denk ik :mrgreen: Helaas ook voor velen een droom die nooit kan uitkomen, maar wat ik vooral mooi vind is het evenwicht in kweek van vogels, genot van de mens en dier, en dat ruimtelijke ( hoogte, grote en niet overdekte) Na het filmpje gezien te hebben ben ik weer mee gaan spelen met de staatsloterij 8)

Roy
Senior+ Forumlid
Berichten: 190
Lid geworden op: 26 apr 2014, 19:32
Contacteer:

Re: nieuwe volière

Bericht door Roy » 03 feb 2015, 20:19

Hoi WB,
Ik ben het helemaal met Minla eens, behalve dat mijn droom niet uit komt :D
Hoe gaat dat met vergunningen heb je die nodig voor zo'n volière als die van jou?
Gr. Roy

White_Blackbird
Senior+ Forumlid
Berichten: 863
Lid geworden op: 26 jan 2008, 21:26
Contacteer:

Re: nieuwe volière

Bericht door White_Blackbird » 04 feb 2015, 08:56

Heb hem nog met vergunning gebouwd, maar ondertussen is er alweer een hoop veranderd in de regelgeving.
Informeer bij je gemeente of kijk op de vergunning check op het Omgevingsloket.(www.omgevingsloket.nl)

MVG

Henri
Senior+ Forumlid
Berichten: 430
Lid geworden op: 22 sep 2013, 17:37
Contacteer:

Re: nieuwe volière

Bericht door Henri » 04 feb 2015, 10:50

Of je wel of niet een vergunning nodig hebt, hangt af van het voor jou geldende bestemmingsplan.
Deze informatie is meestal terug te vinden op de site van jouw gemeente.

Geert
Forumlid
Berichten: 3
Lid geworden op: 13 mar 2016, 02:15
Contacteer:

Re: nieuwe volière

Bericht door Geert » 13 mar 2016, 14:14

Ik ben nieuw hier op het forum en vindt hier direct de info die ik nodig heb. Ik ben namelijk van plan om een gelijkaardige volière te bouwen.
Ik heb dus een aantal praktische vragen:
  • Welke buizen heb je gebruikt (Diameter en wanddikte)? ik dacht zelf aan diameter 42 met een wand van 1,5.
    Wat is de afstand tussen de palen?
    Welk net heb je gebruikt (maaswijdte en touwdikte)?
    Hoe gedraagt de constructie zich onder sneeuwbelasting?
    Heb je details van de schrikdraad want ik heb niet alleen ratten maar ook vossen en bunzings in de tuin?
    Biedt een dergelijke volière voldoende bescherming tegen roofvogels?
Veel vragen ineens voor een nieuweling maar ik zou er veel mee geholpen zijn.
Zelf zou ik nog een betonplint onderaan willen voorzien (20cm in de grond een 20 er boven) dan metalen gaas tot 1 meter hoogte met schrikdraad op ongeveer 80 cm hoogte en op 3 cm van het gaas. Op het gaas zelf nog een aardingsdraad.
Iemand nog suggesties?

White_Blackbird
Senior+ Forumlid
Berichten: 863
Lid geworden op: 26 jan 2008, 21:26
Contacteer:

Re: nieuwe volière

Bericht door White_Blackbird » 13 mar 2016, 21:20

Vraag: Welke buizen heb je gebruikt (Diameter en wanddikte)? ik dacht zelf aan diameter 42 met een wand van 1,5.
Antwoord: diameter 60, wandikte weet ik niet, maar dik genoeg :D .
Vraag: Wat is de afstand tussen de palen?
Antwoord: Afstand tussen de buitenste staanders 3 meter, afstand tussen de binnenste staanders en liggers 4 meter.
Vraag: Welk net heb je gebruikt (maaswijdte en touwdikte)?
Antwoord: zwart UV bestendig geknoopt nylon, maaswijdte 2 x 2 cm.
Vraag: Hoe gedraagt de constructie zich onder sneeuwbelasting?
Antwoord: Alleen dikke vlokken blijven liggen. Het net zakt wat door onder een sneeuwlaag van 15 cm. Dikkere laag heeft er nog niet op gelegen.
Vraag: Heb je details van de schrikdraad want ik heb niet alleen ratten maar ook vossen en bunzings in de tuin?
Antwoord: Ik heb behalve genoemde soorten ook nog steenmarters en katten in de tuin. Ik heb schrikdraad langs de onderkant op 20 cm hoogte en 5 cm van het gaas af lopen.
Vraag: Biedt een dergelijke volière voldoende bescherming tegen roofvogels?[/list]
Antwoord: Ja, door de aflopende schuine kanten van relatief zacht materiaal beschadigen de vogels niet als ze in paniek opvliegen bij een sperweraanval.

Jammer dat veel foto's in de loop der tijd verwijderd zijn uit deze topic. Misschien plaats ik nog eens een kleine collage van de bouw...
Ik heb geen betonplint. Het geplastificeerde ijzergaas (1.9 x 1.9 cm) gaat een halve meter de grond in en steekt 2 meter boven de grond uit.
Veel succes met de bouw Geert. Hopelijk post je t.z.t wat foto's :wink:

Mvg

Geert
Forumlid
Berichten: 3
Lid geworden op: 13 mar 2016, 02:15
Contacteer:

Re: nieuwe volière

Bericht door Geert » 14 mar 2016, 21:55

Bedankt voor de snelle en uitgebreide reactie. Ik zit wel nog in de planningsfase, de verhuis naar de hoeve is pas voor de zomer gepland. Een degelijke voorbereiding met er wel voor zorgen dat het dan snel kan gaan.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten