beplanting

Alles m.b.t. huisvesting

Moderators: René, adminrobin

Plaats reactie
Klaas1982
Junior Forumlid
Berichten: 25
Lid geworden op: 23 okt 2013, 12:40
Locatie: friesland
Contacteer:

beplanting

Bericht door Klaas1982 » 05 nov 2013, 19:59

hopelijk zijn er mensen die er wat aan hebben




insecten lokken in de voliere


Na enkele jaren europese zaadeters te hebben gehad ben ik 4 jaar geleden overgestapt naar Europese insecteeters.Met deze vogels heb ik redelijk veel succes gehad naar mijn mening heeft de beplanting van mijn voliere en tuin hier heel veel mee te maken gehad.U zult wel denken hoe is dit mogelijk.Ik ga u dit zou goed mogelijk uitleggen en proberen u een beetje opweg te helpen om een voliere te beplanten met insecten lokkende planten.
Ik ben ooit begonnen met enkel alleen maar eenjarige oa.Petunia,verbena en nog veel meer soorten de meeste in hanging basket.Doordat deze voor de voliere hingen viel het mij steeds op dat er wel veel inseceten op af kwamen die ook weer door de voliere heen fladeren en zo te prooi vielen aan de vogels hierdoor werd mijn interese aangewakerd en ben ik opzoek gegaan naar vaste planten en heesters die dus insecten aanlokten.
We beginnen met de heesters die ik meestal achter in plaats omdat deze nog wat ruimte in kunnen nemen maar ook kun je hier mee een ruimtelijk effect maken.De meesten zullen de vlinderstruik (Buddleja davidii) wel kennen.Deze prachtige heester lokt ontzettend veel vlinders aan zoals de naam al zegt.We gaan door met de vlier (Sambucus)de plant zal voornamelijk luizen aantrekken waar mijn braamsluipers dol op zijn.Dan krijgen we de sering(Syringa)deze mag eigenlijk niet ontbreken trekt veel vlinders aan ook de nachtvlinders zijn er dol op.Als u deze planten combineert met o.a coniferen,laurieren krijgt u een mooie achter indeling.

Dan gaan we naar de volgende groep vaste planten.

Verbena bonariensis een prachtige plant die behoorlijk groot kan worden hij heeft paarse bloemen en trekt zowel vlinders,bijen,vliegen aan deze plant komt het mooiste uit met meerdere bij elkaar.
Agastache foeniculum (dropplant) 1 van de planten waar de meeste insecten op af komen.Hij is verkrijgbaar in de kleuren wit en paars en komt net zoals de meeste vaste planten uit met meerdere bij elkaar.
Echinacea(zonnehoed)persoonlijk 1 van mijn favorieten.Hier staat deze plant in de middelste gedeelte van mij voliere en is een lust voor het oog.
Sedum een plant die laat bloeit waardoor u laat in het jaar ook nog vlinders kunt verwachten.
Ook de planten die hier onder staan kunt u gebruiken.

Phlox ,Vaste Muurbloem,Judaspenning,vingerhoedskruid, en zo zijn er nog veel meer.Ook heide lokt insecten aan waar door deze ook goed te gebruiken is

Ik hoop dat ik u zo een beetje op weg heb geholpen om een prachtige voliere vol met insecten en bloemen te kunnen krijgen.
Als u nog vragen heeft kun u altijd contact met mij opnemen en zal ik deze proberen te beantwoorden

mvg klaas vd heide

van Tuijl
Senior+ Forumlid
Berichten: 141
Lid geworden op: 19 aug 2011, 17:53
Contacteer:

Re: beplanting

Bericht door van Tuijl » 05 nov 2013, 21:33

erg gaaf Klaas! ik waardeer jouw denkwijze zeer.
Als u deze planten combineert met o.a coniferen,laurieren krijgt u een mooie achter indeling.


je zegt hier heel onschuldig eigenlijk: vul het een beetje op met conifeer... maar hier heb je weer een erg goed punt te pakken. heel veel nachtvlinders vinden het fantastisch om in die dichte struiken (conifeer!) de dag door te brengen. dus in die struiken vinden de vogels ook nachtvlinders.
denk ook aan een klein stukje stilstaand water: muggen(larven)
denk ook aan humusvorming: grove houtsnippers gaan composteren en hier zijn vele wormen, duizendpoten etc. in te vinden.
en zo zal het ongetwijfeld lonend zijn voor de vruchteneters: Turaco e.d. om Blauwe druif, blauwe bosbes, vlier, Ficus carica 'turkey', braam etc. te planten in de voliere. niet alleen de insecten die de planten komen bestuiven ( op Ficus na ) maar zeker ook de vruchten zullen ongetwijfeld worden opgenomen door de vogels, helaas geen ervaring mee.

Klaas1982
Junior Forumlid
Berichten: 25
Lid geworden op: 23 okt 2013, 12:40
Locatie: friesland
Contacteer:

Re: beplanting

Bericht door Klaas1982 » 05 nov 2013, 21:50

dankje voor complement niet alleen nachtvlinders vinden het geweldig ook muggen oa. het bekende neefje slaapt hier in.
houtsnippers hou er wel rekening dat ze kunnen schimmelen
ik ben een voorstander om alles op zijn natuurlijk beloop te laten gaan zolang als het kan.beplanting zowel in de voliere of buiten in de tuin heeft hier invloed op.
zo heb ik met opzet hosta,s in de vluchten zodat er slakken in komen voor de zanglijsters.elke lente en zomer komen er mens bij mij over de vloer en die zeggen dan wat een mooie tuin ik haak er snel op in dat heeft veel meer doel dan u denkt dan leg je ze het verhaal uit en meestal komt er dan een antwoord zo heb ik er nog nooit naar gekeken.helaas ben ik geen echt schrijftalent want ik zou er nog wel meer over kunnen uitleggen

mvg klaas

ps hoe zet ik hier foto,s neer zodat ik er enkele op kan zitten van mijn tuin mijn voliere is herbouwd dus helaas pas in de lente mooi foto,s van

wjvdlinden
Senior+ Forumlid
Berichten: 278
Lid geworden op: 11 jul 2006, 16:40
Locatie: Sliedrecht
Contacteer:

Re: beplanting

Bericht door wjvdlinden » 06 nov 2013, 16:35

Klaas,

Zeer interessant onderwerp. Ik zou ook wel wat bloeiende planten willen hebben in mijn vogelhok.

Met deze link kan je foto's opladen en hier plaatsen.

http://www.freebits.nl/

Klaas1982
Junior Forumlid
Berichten: 25
Lid geworden op: 23 okt 2013, 12:40
Locatie: friesland
Contacteer:

Re: beplanting

Bericht door Klaas1982 » 06 nov 2013, 16:52

oude situatie

Afbeelding

Klaas1982
Junior Forumlid
Berichten: 25
Lid geworden op: 23 okt 2013, 12:40
Locatie: friesland
Contacteer:

Re: beplanting

Bericht door Klaas1982 » 06 nov 2013, 16:54

oude situatie


Afbeelding

Klaas1982
Junior Forumlid
Berichten: 25
Lid geworden op: 23 okt 2013, 12:40
Locatie: friesland
Contacteer:

Re: beplanting

Bericht door Klaas1982 » 06 nov 2013, 20:53

even nog een reactie op de foto,s deze is van 3 jaar geleden de situatie is nu heel anders helaas heb ik daar nog geen foto,s van met planten

gr klaas

J.J.
Senior+ Forumlid
Berichten: 122
Lid geworden op: 22 jun 2009, 20:54
Contacteer:

Re: beplanting

Bericht door J.J. » 07 nov 2013, 20:49

Ook diverse kruiden trekken insekten aan: duizendblad, weegbree, doventel, robertskruid, boerenwormkruid, fluitekruid etc bloeien ook (zij het niet zo extreem als de hierboven genoemde planten) en trekken ook insekten aan.
De bloemen van de kamperfoelie trekken ook nachtvlinders aan. Ook klimrozen in de voliere is een lust voor het oog en met enig geluk zitten ze nog vol met luizen.
En dan nog een taxus, wilg, hulst en een pol bamboe en dan heb je de groene inrichting van mijn voliere compleet.
Vogels zijn altijd bezig om de 'extraatjes' (insekten etc) te zoeken, waardoor het niet alleen qua zang, maar ook in beweging een lust voor het oog is.

Wat hebben we toch een mooie hobby!

Klaas1982
Junior Forumlid
Berichten: 25
Lid geworden op: 23 okt 2013, 12:40
Locatie: friesland
Contacteer:

Re: beplanting

Bericht door Klaas1982 » 08 nov 2013, 14:36

je hebt helemaal gelijk j.j er zijn nog ontelbare planten die hetzelfde effect hebben.....toch maar de pen inkruipen en kijken dat ik een compleet artikel er kan overmaken het zal wel even duren maar ik denk wel de moeite waard mischien wordt het wel iets voor in het clubblad

gr klaas

Klaas1982
Junior Forumlid
Berichten: 25
Lid geworden op: 23 okt 2013, 12:40
Locatie: friesland
Contacteer:

Re: beplanting

Bericht door Klaas1982 » 09 nov 2013, 16:00

Gaan we doen ger.het zullen meerdere artikelen worden er is zoveel over te vertellen.

mvg klaas

Klaas1982
Junior Forumlid
Berichten: 25
Lid geworden op: 23 okt 2013, 12:40
Locatie: friesland
Contacteer:

Re: beplanting

Bericht door Klaas1982 » 20 dec 2013, 12:27

hey ger

het artikel is bijna klaar het weekend de laatste regels nog schrijven en dan komt ie jou kant op

gr klaas

wjvdlinden
Senior+ Forumlid
Berichten: 278
Lid geworden op: 11 jul 2006, 16:40
Locatie: Sliedrecht
Contacteer:

Re: beplanting

Bericht door wjvdlinden » 12 mar 2014, 08:24

Klaas,

Deze week al mijn planten uit de voliere gehaald. Vandaag komen er nu vier nieuwe coniferen in.

Welke planten kan ik er nu nog bij zetten?

van Tuijl
Senior+ Forumlid
Berichten: 141
Lid geworden op: 19 aug 2011, 17:53
Contacteer:

Re: beplanting

Bericht door van Tuijl » 16 mar 2014, 20:37

is je stuk al ingestuurd klaas? ik ben helaas geen lid van de V&I dus krijg het clubblad ook niet, maar ik zou erg graag je stuk lezen. zou je het ook kunnen opsturen?

Wim: laat een kamperfoelie groeien over je voliere, kamperfoelie gaat in de avond sterk ruiken en staat erom bekend dat het nachtvlinders aantrekt, deze kunnen zich prima overdag verschuilen in de conifeer en dan kunnen je vogels die lekker opjagen overdag in de voliere.

wjvdlinden
Senior+ Forumlid
Berichten: 278
Lid geworden op: 11 jul 2006, 16:40
Locatie: Sliedrecht
Contacteer:

Re: beplanting

Bericht door wjvdlinden » 19 mar 2014, 13:08

Ik kreeg ook als tip de vlinderstruik zou met blauwe bloemen zijn.

Wie weet de officiële naam?

Dennis69
Junior Forumlid
Berichten: 40
Lid geworden op: 06 jan 2009, 11:18
Contacteer:

Re: beplanting

Bericht door Dennis69 » 19 mar 2014, 15:15

Latijnse naam is Buddleja davdii en hij is er in het blauw,roze en wit.Geweldige plant die inderdaad veel insecten aantrekt.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten