Ervaringen aluminium voliere aanbieders

Alles m.b.t. huisvesting

Moderators: René, adminrobin

minla
Senior+ Forumlid
Berichten: 305
Lid geworden op: 12 jul 2008, 13:44
Contacteer:

Ervaringen aluminium voliere aanbieders

Bericht door minla » 26 jan 2015, 09:26

In de toekomst ben ik van plan een aluminium voliere te plaatsen. Zwart profiel en zwart gaas met witte achterwand, rvs voederplateau's en een dak van polycarbonat. Best een dure investering eigenlijk en daarom wil ik wel eens weten wat jullie ervaringen zijn.

Ik ben best handig en wil hem zelf plaatsen. Maar moet ik naar de staalhandel gaan en het spul kaal kopen en zelf laten coaten in het zwart? Of beter kant en klaar kopen bij een voliereleverancier? wat zijn jullie ervaringen met de aanbieders van alu voliers?

White_Blackbird
Senior+ Forumlid
Berichten: 863
Lid geworden op: 26 jan 2008, 21:26
Contacteer:

Re: Ervaringen aluminium voliere aanbieders

Bericht door White_Blackbird » 26 jan 2015, 14:11

Mijn ervaring is:
Enorme prijsverschillen bij de verschillende aanbieders voor vrijwel hetzelfde product. Dus via internet de goedkoopste aanbieder zoeken en het gepoedercoate materiaal bij die volière/dierenverblijven leverancier kopen.
Benodigdheden (aluminium kokerprofiel, gaas, kunststof hoekverbindingen etc. los kopen en zelf de frames in elkaar zetten is het goedkoopste en eigenlijk een fluitje van een cent.
Als je eenmaal een aluminium volière hebt aangeschaft (gaat een leven lang mee)wil je echt nooit meer hout...

MVG

Roy
Senior+ Forumlid
Berichten: 190
Lid geworden op: 26 apr 2014, 19:32
Contacteer:

Re: Ervaringen aluminium voliere aanbieders

Bericht door Roy » 26 jan 2015, 21:03

Hoi Minla,
Dit is een interessant onderwerp,het klinkt goed wat je van plan bent! Ik denk zelf wel dat het heel duurzaam is dat aluminium,alleen vraag ik me af hoe lang de hoek oplossingen van kunststof meegaan.
Het is bekend dat kunststof door zonlicht broos wordt! Ja,wat heb je dan nog aan je zo goed als nieuwe kokerprofielen :wink:
Bij de bouwmarkten ongeveer 4,89€ per meter 20x20x1,5
Bij www.obie.eu 1,55€ per meter 20x20x1,5
Dat scheelt op een hele volière heel wat euro's

White blackbird, hoe bevalt jouw nu we volière ? Ik vindt dat zelf de mooiste uitstraling hebben en ook lekker duurzaam en sterk.

Wat zijn jullie ervaringen?
Gr. Roy

White_Blackbird
Senior+ Forumlid
Berichten: 863
Lid geworden op: 26 jan 2008, 21:26
Contacteer:

Re: Ervaringen aluminium voliere aanbieders

Bericht door White_Blackbird » 27 jan 2015, 10:03

Afbeelding

De grote volière bevalt nog steeds erg goed. Die verslijt voorlopig niet en kan wel honderd jaar meegaan, schat ik zo. Misschien dat de netten aan de bovenkant een keer moeten worden vernieuwd? Maar ik ken iemand die heeft al meer dan 20 jaar hetzelfde nylon net gebruikt en die is na al die jaren nog steeds in uitstekende conditie.

V.w.b. die hoekverbindingen van kunststof voor aluvolières. Ik denk niet dat iemand van ons het gaat meemaken dat die broos worden. Als ze van polyethyleen zijn is de afbraaktijd zo'n duizend jaar :shock: Ik denk dat volières gebouwd van gecoat staal, oude steigerpijp (nog goedkoper) of aluminium door hun levensduur uiteindelijk het goedkoopste blijken te zijn.

Het mooie van aluframes is daarbij dat ze 2e hands nog aardig wat opleveren en dat je bij een verhuizing je volière heel makkelijk kunt meeverhuizen.

MVG

minla
Senior+ Forumlid
Berichten: 305
Lid geworden op: 12 jul 2008, 13:44
Contacteer:

Re: Ervaringen aluminium voliere aanbieders

Bericht door minla » 27 jan 2015, 10:15

Ik denk ook niet dat de hoekverbindingen broos zullen worden. En er zijn ook al aanbieders die alles in verstek zagen en je de kunststof verbindingen niet meer ziet, maar volledig in het aluminium zit.

Ik wil graag 10 vluchten bouwen, met aan de achterzijde een sluis. En als dak polycarbonaat. Ik vraag me ook af of ik daaronder nog gaas moet hebben. Het houd altijd iets licht tegen , maar zorgt wel voor meer stevigheid..

White_Blackbird
Senior+ Forumlid
Berichten: 863
Lid geworden op: 26 jan 2008, 21:26
Contacteer:

Re: Ervaringen aluminium voliere aanbieders

Bericht door White_Blackbird » 27 jan 2015, 11:18

Afbeelding

Hier een voorbeeld van een rijtje aluminium vluchten met sluis (loopgang) aan de achterzijde.
Ik zou altijd gaas onder mijn dakbedekking plaatsen want als er tijdens een storm een plaat afgeblazen wordt of als er een boomtak of afgewaaide dakpan opvalt dan ben je niet gelijk je vogels kwijt...

MVG

minla
Senior+ Forumlid
Berichten: 305
Lid geworden op: 12 jul 2008, 13:44
Contacteer:

Re: Ervaringen aluminium voliere aanbieders

Bericht door minla » 27 jan 2015, 14:25

Dat is een mooi voorbeeld WB ! Uit jouw eigen collectie? Nog mooier vind ik als het gaas en het profiel zwart is omdat het dan nog minder opvalt. Wat het gaas tegen het dak aan ben ik het met je eens. En ook omdat ik nogal eens van vogelcollectie wissel is het ook handig. Want stel er zitten een keer baardvogels in dan kunnen ze er niet doorheen pikken.

Even offtopic.... Hoe is het met jouw hybride lijster WB en heb je er een foto van?

White_Blackbird
Senior+ Forumlid
Berichten: 863
Lid geworden op: 26 jan 2008, 21:26
Contacteer:

Re: Ervaringen aluminium voliere aanbieders

Bericht door White_Blackbird » 27 jan 2015, 16:00

Die hybride witkop x zwartborst leeft nog altijd. Gezien de witte wenkbrauwstreep is het vrijwel zeker een pop. Jammer genoeg is het een erg schichtige en nerveuze vogel, maar ik zet haar binnenkort toch maar samen in 1 vlucht met pa witkop. Eens zien wat er gebeurt van het voorjaar. Een interessant experiment...

Afbeelding Afbeelding

Ter vergelijking ernaast een originele witkop eilandlijster pop

minla
Senior+ Forumlid
Berichten: 305
Lid geworden op: 12 jul 2008, 13:44
Contacteer:

Re: Ervaringen aluminium voliere aanbieders

Bericht door minla » 27 jan 2015, 19:11

Wat een mooie foto zeg! Ik kan niet zeggen dat ik de vogel op zich mooi vind, maar ik hoop voor jou dat het je lukt de soort terug te kweken. En als dat lukt dan zou je ze zo ook nog onverwant kunnen maken op den duur door weer te bastaarden toch?

J.J.
Senior+ Forumlid
Berichten: 122
Lid geworden op: 22 jun 2009, 20:54
Contacteer:

Re: Ervaringen aluminium voliere aanbieders

Bericht door J.J. » 27 jan 2015, 21:30

Ik heb ook een aluminium voliere en deze bevalt me goed!
Ik heb deze ongeveer 7 jaar geleden zelf gebouwd (prefab was me te duur). In elkaar zetten was zeer goed te doen. Sterker nog: het stelde weinig voor! Er is nog geen teken van slijtage te zien.
Van de lente ga ik het gaas zwart verven; kan ik nog beter van de voliere genieten.

De opmerking van WB is meer dan verstandig: gaas waait niet zo snel weg dan plastic platen.

Voor wat betreft de fundering:
Om te voorkomen dat er ongedierte de voliere ingaat, heb ik een betonnen fundering gestort. Daarop enkele lagen bakstenen en daarop de aluminium delen gemonteerd.

pieter
Senior Forumlid
Berichten: 66
Lid geworden op: 02 jan 2008, 20:01
Contacteer:

Re: Ervaringen aluminium voliere aanbieders

Bericht door pieter » 02 feb 2015, 14:07

Ben op het moment bezig met m,n nieuwe volière. en maak hem van eiken hout (balken) met zwart gaas .
De afmeting zijn 15 meter bij 1 meter 20 ik hoop dat ie volgende week staat .
De achterkant wordt helemaal dicht met eiken planken .en de bovenkant met polycarbonaat platen.
In de voorkant komen voederdraaiplateau,s en badwaterplateau,s.

minla
Senior+ Forumlid
Berichten: 305
Lid geworden op: 12 jul 2008, 13:44
Contacteer:

Re: Ervaringen aluminium voliere aanbieders

Bericht door minla » 02 feb 2015, 14:37

En komen daar vluchten in of wordt dat 1 grote voliere? En als er vluchten inkomen hoe groot worden die en welke vogels worden daar in gehouden?

zelf ben ik altijd van mening geweest dat hoe groter de voliere des te beter zal het kweeksucces zijn. Maar ik ken iemand die met vrij grote en zelf schuchtere vogels een enorm succes heeft in vluchtjes van 2x1x2.

White_Blackbird
Senior+ Forumlid
Berichten: 863
Lid geworden op: 26 jan 2008, 21:26
Contacteer:

Re: Ervaringen aluminium voliere aanbieders

Bericht door White_Blackbird » 02 feb 2015, 15:41

Pieter, ik kom zeker even buurten als je nieuwe volière af is. Ben erg benieuwd!

Ja, ik denk ook dat er in zijn algemeenheid beter gekweekt wordt in wat grotere kweekvluchten. Maar wat iedereen natuurlijk al weet: dan moeten er niet meerdere koppels in een vlucht zitten...Liefst 1 koppel per kweekruimte. Of je moet soorten bij elkaar plaatsen die heel goed samengaan en elkaar niet of nauwelijks storen. Maar dan nog.
De resultaten in mijn kweekvluchten (zie foto hier ergens boven) zijn gemiddeld veel beter dan die in die hele grote gezelschapsvolière. De kweekvluchten heb ik een tijdje terug nog eens vergroot en meten nu bijna allemaal 6 x 3 x 2,20 meter.

Bepaalde soorten zoals lijsterachtigen of spreeuwen zijn trouwens ook prima te kweken in kleinere vluchtjes, zeg vanaf 2 x 1x 2 meter. Maar misschien wel belangrijker dan het formaat is waarschijnlijk de inrichting van de kweekvlucht. Vooral bij gaailijsters telt dit erg zwaar...

MVG

Roy
Senior+ Forumlid
Berichten: 190
Lid geworden op: 26 apr 2014, 19:32
Contacteer:

Re: Ervaringen aluminium voliere aanbieders

Bericht door Roy » 19 feb 2015, 10:13

Hoi Pieter,
Ik ben erg benieuwd naar je volière van eikenhout! Maak je die met pen en gat verbindingen?
Gaat het hout niet erg trekken?
Misschien wil je een foto plaatsen?
Groeten Roy

Henri
Senior+ Forumlid
Berichten: 430
Lid geworden op: 22 sep 2013, 17:37
Contacteer:

Re: Ervaringen aluminium voliere aanbieders

Bericht door Henri » 20 feb 2015, 19:16

Een volière van eikenhout is vast en zeker minstens zo duurzaam als een aluminium volière.
Met als grote voordeel dat de eikenhouten volière een natuurlijke uitstraling heeft.
Als ik mijn buitenvolières onder handen ga nemen, kies ik voor bankirai.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten