Vogels in grote gemengde volière

Alles m.b.t. huisvesting

Moderators: René, adminrobin

Plaats reactie
Harteman

Vogels in grote gemengde volière

Bericht door Harteman » 05 mar 2007, 19:09

Beste mensen,<br><br>Ik heb al enige jaren een grote volière (12 x 14m, ruim 2,5m hoog) waarin ik vooral eenden, tropische duiven en steltvogels kweek. <br>Eigenlijk sinds vorig jaar ben ik mijzelf aan het informeren over allerlei insecten- en vruchtenetende vogels, en afgelopen weekend heb ik dan uiteindelijk mijn eerste Siberische (Daurian) spreeuwen aangeschaft. <br>(Zie http://www.vogelspeciaalclub.nl/cgi-bin ... 1172947652 )<br>Deze spreeuwen zitten in een apart volière, want ze zouden onherroepelijk uit de grote volière ontsnappen vanwege de grove maaswijdte. De mazen namelijk hebben een doorsnee van 4cm. <br><br>Nu is mijn vraag; welke lijster-, spreeuw-, of gaaiachtige vogels (of andere) kunnen gehouden worden in een volière waarvan de maaswijdte 4cm is. De grotere glansspreeuwen lijken mij een aardige optie, maar toch ben ik bang dat die slimmerds op de een of andere manier kunnen ontsnappen. En dat is natuurlijk niet de bedoeling.<br>Hebben jullie enig idee?<br><br>Overigens, aan deze volière grenst een vorstvrij nachthok. De inrichting van de volière zie je hieronder.<br><br>Afbeelding <br><br>Afbeelding<br><br>Afbeelding<br><br>Afbeelding<br><br>(meer foto's zijn te vinden op http://www.harteman.nl )<br><br>De randvoorwaarden voor de vogels zijn:<br>- Groot genoeg om niet te ontsnappen door mazen van 4cm.<br>- Ze eten geen eieren/kuikens van kleine eendensoorten/steltvogels.<br><br>Ik ben benieuwd wat de mogelijkheden zijn.<br><br>Groeten,<br><br>Jan

Jandb
Senior+ Forumlid
Berichten: 133
Lid geworden op: 16 jun 2006, 03:06
Locatie: België (Mechelen)
Contacteer:

Re: Vogels in grote gemengde volière

Bericht door Jandb » 14 apr 2007, 16:01

Beste, <br><br>eerst en vooral mijn complimenten met je prachtige volière, erg mooi groen, diverse beplanting... daar zullen andere bewoners als grotere spreeuwen, lijsters zich zeker thuis in voelen. Je moet wel zien dat je genoeg heesters hebben dat is voor lijsters naar mijn inzien altijd beter, dan siergrassen. Glansspreeuwen zijn ook een mooie keuze, vooral de koningsglansspreeuw dan. Je beziet het maar, als je volière overal goed gesloten is zullen de vogels wel niet kunnen ontsnappen, zeker niet zulke grotere vogels. Mssn ook wel beter geen eirovers, ik denk dat bv gaaien wel eens jonge vogeltjes uit nesten durven roven)<br><br><br>mvg<br><br>Jan<br><br><br>

Harteman

Re: Vogels in grote gemengde volière

Bericht door Harteman » 14 apr 2007, 21:58

Hallo Jan,<br><br>Inmiddels heb ik een koppel Lelspreeuwen (Creatophora cinerea) in de volière vliegen. Ze zitten er nu ongeveer 2 weekjes in en het bevalt mij heel goed. En het bevalt de vogels ook goed geloof ik. Ik zie ze veel in het gras zoeken naar insecten. Iedere dag geef ik ze een stukje (1/4) appel, ze krijgen wat Tovo universeel voer.. en eens per 2 dagen krijgen ze wat meelwormpjes. Maar ik heb ook al gezien dat ze mee-eten met het de zee-eendenkorrel (34% Ruw eiwit). Geen verkeerd voer voor de beestjes en ze eten er best goed van. Dus wie weet kan ik binnenkort zelfs het universeelvoer weglaten. Hoewel, in de winter lijkt me dit wel een rijkere aanvulling, zeker als er geen insecten meer te vangen zijn. <br><br>Groeten,<br>Jan

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 17 gasten