bodembedekking- hygiëne

Alles m.b.t. huisvesting

Moderators: René, adminrobin

Plaats reactie
Jandb
Senior+ Forumlid
Berichten: 133
Lid geworden op: 16 jun 2006, 03:06
Locatie: België (Mechelen)
Contacteer:

bodembedekking- hygiëne

Bericht door Jandb » 11 dec 2007, 09:23

--------------------------------------------------------------------------------

Dag collega's, even het volgende: Ik ben zondag naar de nationale tentoonstelling van K.B.O.F geweest in Wieze (België) . Er waren erg mooie vogels tentoongesteld en ook enkele uitzonderlijke kweekresultaten (vb: Sulawesi Crested Myna of celebes spreeuw, echt een prachtvogel!)
. Ik heb ook wat rondgeneusd naar nieuwe artikelen over huisvesting-voeding etc..

Hebben julie al gehoord van benopet (zeoliet), het blijkt een uitstekende bodembedekking te zijn met een hoog absorberend vermogen.... Heeft iemand ervaring met de verschoning ervan etc..?

Daarnaast heb ik het nieuw desinfecterend product van "bussy birds" gekocht: "Birds well super", het ruikt aangenaam en is biologisch afbreekbaar, het is volkomen onschadelijk voor vogels, dus perfect om te gebruiken, je hoeft je vogels niet uit te vangen of dergelijke.. Het product zou een antibacteriële werking hebben, omdat het goede bacteriën in het vogelverblijf brengt en de slechte zich zouden inkapselen, er staat tevens op de verpakking dat het goed is tegen coccidiose, atoxoplasmose en andere bacteriën en andere pathogenen.

Ik heb gisteren alles eens proper gemaakt met dit product, ik vind hierover alleen wat informatie in het frans. Zijn er hier dus mensen die het ook gebruiken, wat zijn de ervaringen hiermee?

groetjes

Jan

btw: de vogels zitten weer top!
Laatst gewijzigd door Jandb op 11 dec 2007, 19:45, 1 keer totaal gewijzigd.

ime

Re: bodembedekking- hygiëne

Bericht door ime » 12 dec 2007, 15:19

Dag Jan,

Ja, ik ken het produkt. Er worden ook kattenbakkorrels van gemaakt. Omdat het zwaar en duur is gebruik ik het niet. Ik gebruik beukensnippers in mijn binnenhokken. Bij een handelaar heb ik het ook wel eens op de bodem gezien. Vogels zijn echter geen katten en begraven hun ontlasting niet. Er lagen behoorlijke plakkaten onder de stokken.
Lijkt mij niet zo hygiënisch. Hoor graag de ervaring van anderen.

Het produkt bussy birds ken ik niet. Gebruiken ze bacteriën om bacteriën e.d. te bestrijden? Sproei je het op de bodem of ga je aan de gang met een emmer en sop?

Mooi dat je vogels weer o.k. zijn.
Laatst gewijzigd door ime op 12 dec 2007, 15:21, 1 keer totaal gewijzigd.

Jandb
Senior+ Forumlid
Berichten: 133
Lid geworden op: 16 jun 2006, 03:06
Locatie: België (Mechelen)
Contacteer:

Re: bodembedekking- hygiëne

Bericht door Jandb » 13 dec 2007, 23:47

Dag Ime, je verstuift het product over de te ontsmetten onderdelen, je moet het dan even laten inwerken. Het is echter wel zo dat je voor echte troep, je het opp toch wel nat moet maken en het met een schuurborstel verder proper maken.
Ik heb op andere fora ook al gelezen, dat de korrel verschrikkelijk gaat stuiven en het dan overal aanplakt. Ik ga alvast die beukensnippers eens proberen, hoe vaak ververs je deze dan, welke handelaars verkopen dit product reeds ontsmet?

Heb je buiten gewoon aarde, hoe reinig je die dan, vormt een laag kleine keien (grind) een oplossing (zoals bieke "onder topic: berkensnippers" reeds vermelde" ), of is dat misschien een beetje overbodig?

grtn

Jan
Laatst gewijzigd door Jandb op 13 dec 2007, 23:50, 1 keer totaal gewijzigd.

Wouard
Senior+ Forumlid
Berichten: 101
Lid geworden op: 19 mar 2007, 21:58
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: bodembedekking- hygiëne

Bericht door Wouard » 15 dec 2007, 08:53

Hallo Ime en Jan,

Vorig jaar heb ik geexperimenteerd met van die absorberende korrels. Het soort dat door duivenmelkers in hun hokken wordt gebruikt. Het is inderdaad duurder dan beukesnippers, maar gaat veel langer mee. Het beviel tot op zekere punt uitstekend. Als ik een naaktslak een meter van de kant op de bodem gooide, haalde deze de muur niet meer. Volgende dag vond ik hem dan volkomen uitgedroogd terug, zo absorbeert dat spul, perfect.

Echter voor mij waren er 2 nadelen:
1. Het gewicht en de bulk. Als ik het hok schoonmaakte had ik direct mijn grijze container vol en dat is niet handig als je kinderen in de luiers hebt zitten. 1 container is dan te weinig. (weet niet of het in de groene mag, maar leek me niet)
2. Ik had direct geen broedresultaten meer van mijn kwartels, ondanks dat ze in een tralienestkastje op de grond in het nachthok zaten. Dit terwijl ik met beukensnippers altijd jongen had en weer heb gehad dit jaar.

Mijn theorie is dat die korrels zo absorberend zijn, dat ze zelfs door een hardboard plaatje (onderkant traliekastje) te veel vocht aan de eieren onttrekken.

Ze houden overigens wel uitstekend de bodem droog, daar is het perfect voor. Zelf zoek ik weer zoiets wat wel in de groene container kan.

ime

Re: bodembedekking- hygiëne

Bericht door ime » 15 dec 2007, 13:35

Goed te lezen dat het de bodem goed droog houdt.
Het gewicht is voor mij ook een nadeel. Bij ons in de gemeente betaal je een vast bedrag voor het verwijderen van afval. De container wordt echter ook gewogen (bevat chip) en je moet per kilo een bedrag betalen. De beukensnippers (wat niet eens van beuk is gemaakt maar gewoon van allerlei hout) kun je tenminste nog gedeeltelijk in het compostvat of de tuin gooien.

Mijn voliere was in het begin gedeeltelijk overdekt. Ik merkte al snel dat de planten het slecht deden onder het afgedekte stuk. De vogels nestelden overal behalve onder het overdekte deel dus dat schoot niet op.

Sinds een aantal jaren is de hele voliere niet overdekt. De bodem bestaat uit de grond die daarvoor de tuin was. Een gedeelte bestaat uit gras, een ander gedeelte bestaat uit een soort bosgrond onder de planten. Daar gooi ik iedere herfst veel blad onder. De gaailijsters spitten die bovenlaag de hele dag om.
Als het regent spoelt alles nat.

Ik heb tot dusver geen last gehad van ziektes bij nachtegalen noch gaailijsters. Ik had ook steeds maar een broedkoppel met hun jongen in mijn voliere. Dus de bezettingsgraad in nooit heel groot geweest. Ik ben dan ook niet zo bang voor ziektes.

Misschien heb ik gewoon steeds geluk gehad met ziektes e.d.. Als je zieke vogels in je voliere hebt gehad die de grond besmet hebben lijkt me dat een blijvend risico voor de vogels die je daarna aanschaft/die bij de zieke vogels inwonen.

Ik reinig de bodem van mijn buitenvoliere nooit. Ik zou niet weten hoe. (even omspitten vind ik geen optie)

Als je je voor wilt stellen hoe het kan dat vogels ziek worden zou ik zeggen, stel je het volgende voor.
Er wonen in je huis b.v. 6 mensen die hun behoefte overal doen. Deze behoeften worden niet weg gespoeld maar blijven een aantal weken lang liggen. De mensen lopen er gewoon door.
Het voedsel dat deze mensen eten wordt in deze zelfde ruimtes klaar gemaakt. Er is geen schoon stromend water maar er staan emmers water in de hoeken. Misschien zeg je nu wat raar, daar wordt je toch hartstikke ziek van. Ja, dus!
De meeste vogels moeten het doen met een dergelijke of ergere omgeving.

Mocht ik in de toekomst ruimte hebben dan denk ik dat ik kleinere vluchten maak om meer koppels te houden. Waarschijnlijk is het dan het beste om al die vluchten te overdekken en de bodems droog te houden en regelmatig te verschonen.

Ik zou graag horen hoe mensen met meerdere vluchten dit bodmem/hygiene probleem oplossen.

jupiler
Senior Forumlid
Berichten: 64
Lid geworden op: 08 aug 2007, 00:25
Locatie: herzele BE
Contacteer:

Re: bodembedekking- hygiëne

Bericht door jupiler » 15 dec 2008, 20:31

na één jaartje dit onderwerp toch even weer oprafelen

deze week heb ik " vlaslemen " gekocht voor de paarden hokken die we hebben
op aanraden van een andere paarden liefhebber die me vertelde dat het makkelijk is in onderhoud
en heel snel verteerd .
nu vandaag was ik bezig deze bodem bedekking even te bekijken en viel me eigenlijk wel op
dat dit volledig stof vrij was ( wat ik met de houtshilfers nu niet heb ) en heel zacht
ook het obsorbeer vermogen is heel goed maar niet zoo sterk als die korrels voor duiven hokken

nu denk ik deze vlaslemen eens te testen in de kweekboxen bij de vogels en zien wat het resultaat is
in prijs kost het amper de helft van een zak fijne hout snippers de vlaslemen kosten hier 5,5euro /zak
van ong.20 KG , de snippers betaalde ik bijna 10euro voor 10KG

kenne jullie deze vlaslemen ook in nederland ?
gebruikt dit al iemand in de voliere bij jullie ?

groeten

bieke

Re: bodembedekking- hygiëne

Bericht door bieke » 16 aug 2009, 18:17

hallo
ik heb ook zeoliet gebruikt in het binnenhok maar vind het te stoffig er wordt vermeld als ik me nog herinner dat je deze eerst kunt wassen
om stof te vermijden ..ik ben terug overgeschakeld op vogelzand zonder anijs in .ook heb ik beukensnippers gebruikt
(tuinhuis) wat me opviel was dat er een soort kruipende luis zich verscholen had in de beukensnippers.
in mijn overdekte buiten vluchten gebruik ik nog steeds kleine grint(kift) die ik wekelijks eens afspuit deze licht er toch
al twee jaar in ,de ondergrond bestaat wel uit gewone zwarte grond.maar de vogels kunnen er niet mee in kontact komen

Jandb
Senior+ Forumlid
Berichten: 133
Lid geworden op: 16 jun 2006, 03:06
Locatie: België (Mechelen)
Contacteer:

Re: bodembedekking- hygiëne

Bericht door Jandb » 16 aug 2009, 22:13

Bedankt Bieke voor deze interessante informatie. Ik gebruik nog steeds beukensnippers in het tuinhuis (nachthok), maar de vogels komen daar toch niet op de grond, dus maakt op zich niet veel uit. Nu je het zegt van die luis, ik heb ze precies ook al gezien..wist niet van waar ze kwamen, dacht eerst aan bloedluis! Maar heb foto's opgezocht en zo zag het er ni echt uit.

Jupiler, ik ken vlas inderdaad van in paardenboxen, maar wij gebruiken thuis nog steeds stro van tarwe, omdat het mooier oogt naar de klanten toe en we vinden dat het beter droog blijft. Ik heb het vlas nog niet geprobeerd voor vogels.

In de buitenvolière heb ik gewoon zwarte grond en bladafval dat zich zelf heeft opgestapeld, ik laat het liggen onder de struiken, zodat de gaailijsters er wat kunnen in rommelen.

Bieke, is het zand met om een bepaalde reden niet geschikt of vind je de geur gewoon niet aangenaam?

mvg

bieke

Re: bodembedekking- hygiëne

Bericht door bieke » 17 aug 2009, 12:49

hoi
ik gebruik ook wel bodemzand met anijs in maar heb al eens gelezen dat anijs niet altijd gunstig is voor de vogels ,dat de vogels er te veel van opnemen als ze er in zitten te pikken.
in de buiten ren gebruik ik zoals gezegd grint omdat ik vind dat de vogels toch altyd op de bodem zoeken en zo in kontact komen met andere uitwerpselen ,ook al heb je nog zo'n gezonde vogels je weet maar nooit .ook kun je vlas gebruiken in de buiten ren als deze overdekt is ,opruimen en nieuwe er in mijn vriend doet dit ook en zoals je zegt de vogels kunnen er hun gang in gaan ,het probleem is op gewoon zand dat je elke dag batwater geeft en buiten insekten voederd het toch een brij wordt.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 19 gasten