winterhard

Alles m.b.t. huisvesting

Moderators: René, adminrobin

Plaats reactie
GAAILIJSTER
Junior Forumlid
Berichten: 36
Lid geworden op: 13 dec 2007, 23:28
Contacteer:

winterhard

Bericht door GAAILIJSTER » 13 dec 2007, 20:39

hallo

kan iemand mij vertellen welke of misschien alle soorten gaailijsters tegen vorst kunnen

tinus

Softbill

Re: winterhard

Bericht door Softbill » 22 dec 2007, 17:35

Ik heb nooit om het even welk probleem met deze soorten in Engeland vernomen wanneer zij in openlucht al jaar worden gehouden

Purmerbird
Junior Forumlid
Berichten: 33
Lid geworden op: 15 jun 2007, 18:39
Locatie: Waterland
Contacteer:

Re: winterhard

Bericht door Purmerbird » 29 dec 2007, 22:50

Hallo,
Ik heb tot op heden ook nimmer problemen gehad met de gaailijsters tijdens de winter en heb nu wel een soort beschut zitten tegen vocht en tocht, echter de koude kan doordringen.
Het gaat bij mij om de garrulax delesserti gularis/ roodbuikgaailijster.
Over welke soorten hebben jullie het?

Ronald
Purmerend

GAAILIJSTER
Junior Forumlid
Berichten: 36
Lid geworden op: 13 dec 2007, 23:28
Contacteer:

Re: winterhard

Bericht door GAAILIJSTER » 30 dec 2007, 09:34

ik heb al enkele jaren witkeelgaailijsters ,van deze weet ik we dat ze heel het jaar buiten kunnen

ik was meer bezorgd over de roodstaartgaailijster ,maar tot nog toe kan de kou hen ook niet deren

Purmerbird
Junior Forumlid
Berichten: 33
Lid geworden op: 15 jun 2007, 18:39
Locatie: Waterland
Contacteer:

Re: winterhard

Bericht door Purmerbird » 30 dec 2007, 11:04

De roodstaartgaalijster en ook de geelkeelgaailijster(galbanus) zullen idd geen problemen geven. Ik heb geelkelen buiten gehad bij geveolstemperaturen van -20 graden en ze bleven gewoon buiten slapen. De voliere was wel geheel overdekt en tocht en vocht vrij.
Als je nagaat waar deze soorten vandaan komen(koudere gedeeltes en gebergten van azie), dan begrijp je dat het klimaat daar ongeveer gelijk is als bij ons en waarschijnlijk(himlayagebergte) nog wel kouder.
Dus ze kunnen tegen een stootje.
Kijk een op orientalbirdimages zoeknaam garrulax naar foto's daar staan tevens de herkomstplaatsen bij zodat je je kan orienteren op het klimaat daar waar ze in het wild voorkomen.

Succes
Ronald Hoogervorst
Purmerend

ime

Re: winterhard

Bericht door ime » 30 dec 2007, 22:37

Ik denk dat je verschil moet maken tussen temperaturen die vogels kunnen verdragen en temperaturen waarbij vogels zich lekker voelen zonder uit hun natuurlijk voorplantingsritme te komen. Ik vind dat je voor het laatste moet kiezen.

Ik zou mijn vogels niet onnodig blootstellen aan extreme weersomstandigheden / temperaturen ook al kiezen ze er zelf voor om buiten te slapen.

Ik denk dat vogels er liever voor kiezen op een natuurlijke manier in een dichte struik te overnachten in de winter dan in het warmere maar kalere binnenverblijf. Ze kiezen volgens mij niet voor de kou maar voor een in hun ogen veiligere plaats en nemen de koude voor lief en vergeten ze dat het binnen warmer is.

Overdag laat ik daarom mijn vogels vrij in de voliere vliegen maar in de namiddag loods ik ze naar binnen en sluit ik het uitvlieggat af.

Arjan

Re: winterhard

Bericht door Arjan » 30 dec 2007, 22:49

Hallo Tinus welkom op het forum.

Om nu te zeggen dat alle Gaaien en Gaailijsters winterhard zijn is te krap door de bocht zoals Ronald ook zegt moet je eerst kijken waar de vogel vandaan komt de Garrulax bicolor om er maar eentje te noemen komt van Sumatra en als die niet afgewinterd is zal hij het echt wel moeilijk hebben als het echt koud is.
Nu zijn na zoveel jaren import stop de meeste vogels wel aan ons klimaat gewend.

Wel zou ik er in ieder geval wel voor zorgen dat ze een warm plekje hebben om te slapen en om gewoon te gaan zitten als ze daar behoefte aan hebben.
Persoonlijk ben ik geen voorstander van een nachthok. Meestal zijn dat slecht verwarmde vochtige plaatsen waar bacteriën en schimmels welig tieren.
Mijn persoonlijke voorkeur gaat uit naar een verwarmde zitstok even verder op dit forum kan je lezen hoe je die kan maken.

janvana

Re: winterhard

Bericht door janvana » 05 mar 2008, 18:59

hallo
ook bij mij zitten de gaaien en gaailijsters het gehele jaar buiten,ik heb geen binnenkooien.
al moet ik er wel bijvermelden dat alles overdekt is en ook de zijwanden voor een gedeelte dicht is,dus ze kunnen wel beschut zitten en er loopt een warmtestok door al de vluchten
het is me wel opgevallen dat ze hier enkel gebruik van maken als het kouder wordt

Gaai
Senior+ Forumlid
Berichten: 329
Lid geworden op: 22 aug 2007, 01:07
Locatie: België
Contacteer:

Re: winterhard

Bericht door Gaai » 28 mar 2008, 00:01

Mijn witkuifgaaien hebben de koude periode goed doorstaan. Ze zitten nu zelfs in een open doch beplante volière.
Mijn incagaaien houd ik wel volledig overdekt en zoveel mogelijk vochtvrij. Deze winter heb ik een warmteplaat in hun volière gehangen om de kou een beetje te breken. Enkel het popje maakte hiervan gebruik.

minla
Senior+ Forumlid
Berichten: 305
Lid geworden op: 12 jul 2008, 13:44
Contacteer:

Re: winterhard

Bericht door minla » 02 nov 2008, 19:50

Ik ga deze winter weer uitbreiden in aantal vluchten, maar deze kunnen /krijgen geen binnenhok. Zijn er tips/trucks hoe ik dan het drinkwater vorstvrij kan houden? Ik vertrek en kom terug in het donker s'winters , dus kan ik niet s'morgens drinkwater verversen!

Misschien bestaat er een truck van een toevoeging aan het drinkwater om het vorstvrij te houden of een andere tip?

Alvast bedankt...

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 gasten