Laurierkers

Alles m.b.t. huisvesting

Moderators: René, adminrobin

Plaats reactie
Gaai
Senior+ Forumlid
Berichten: 329
Lid geworden op: 22 aug 2007, 01:07
Locatie: België
Contacteer:

Laurierkers

Bericht door Gaai » 28 apr 2008, 18:58

@ Timali,

Nadat ik je reactie ergens op het forum had gelezen ivm de bruinmaskergaailijsters ben ik naar het tuincentrum gegaan om er ook een Laurierkers te gaan kopen. In de volière stonden tot dit weekend alleen maar een conifeer, een haagbeuk en appelbes.

Mijn vraag is nu of je de toppen uit de laurierkers (100 cm hoog) mag afknippen zodat er na het schieten van nieuwe botten een soort nestvork kan ontstaan van nieuwe takken. Of moet ik de plant eerst op zijn volledige hoogte laten komen?

Alvast bedankt voor je antwoord.

Softbill

Re: Laurierkers

Bericht door Softbill » 28 apr 2008, 20:07

Laurel is an excellent hedge shrub - it can be cut to the ground and it will grow back very fast. The problem with laurel is speed of growth - here it will grow one metre each year (sometimes more). It will take 2-3 years to get established well enough to grow so fast.
Now - just cut the leading shoot out of the shrub.
Laatst gewijzigd door Softbill op 28 apr 2008, 20:12, 1 keer totaal gewijzigd.

ime

Re: Laurierkers

Bericht door ime » 28 apr 2008, 20:32

Hallo Gaai,

Je mag hem net zoveel snoeien als je wilt van de lente tot de herfst. In de winter niet snoeien in verband met invriesen. Veel mensen gebruiken de laurierkers ook als heg. Doordat ik die van mij steeds gesnoeid heb is er een mooie vertakking ontstaan waarin het nest heel mooi gebouwd is.

Gaai
Senior+ Forumlid
Berichten: 329
Lid geworden op: 22 aug 2007, 01:07
Locatie: België
Contacteer:

Re: Laurierkers

Bericht door Gaai » 28 apr 2008, 21:21

Bedankt voor de antwoorden.
Ik zal nu eerst de wortels laten aanslaan en dan vanaf volgende lente de vorm beginnen snoeien.
Je ziet, in dit forum steek je altijd wel iets op.

Gaai
Senior+ Forumlid
Berichten: 329
Lid geworden op: 22 aug 2007, 01:07
Locatie: België
Contacteer:

Re: Laurierkers

Bericht door Gaai » 18 mei 2008, 16:47

Weet iemand hoe snel dergelijke struik groeit?

Ik heb hem nu een dikke drie weken aangeplant en ik heb al lichtgroene scheuten van +- 20 cm.

Aan dit tempo zal ik regelmatig moeten snoeien.

Softbill

Re: Laurierkers

Bericht door Softbill » 18 mei 2008, 18:00

It will grow over 1m each year when it has rooted correctly. It grows too fast to be very good for normal aviaries of 2-3 m tall.

Gaai
Senior+ Forumlid
Berichten: 329
Lid geworden op: 22 aug 2007, 01:07
Locatie: België
Contacteer:

Re: Laurierkers

Bericht door Gaai » 18 mei 2008, 18:33

Bedankt Softbill,

De plant staat in een volière van 2 op 4 op 3 meter hoog. Hij zal moeten dienen als nestgelegenheid voor de witkuifgaailijsters.
Zou normaal ook goede beschutting moeten geven in een open volière want ik ben van plan om de witkuiven ook in de winter in deze volière te houden. De volière is wel voor de helft overdekt.

Momenteel staan er een haagbeuk en een conifeer in. De haagbeuk heeft serieus last van luizen, waardoor de bladeren opkrullen, en in de conifeer zitten de vogels niet echt. Voor grotere vogels zijn de coniferen minder geschikt denk ik.

Softbill

Re: Laurierkers

Bericht door Softbill » 18 mei 2008, 20:24

Very few birds nest in the laurierkers here - it grows with very few leaves inside the bush and there are long distances between branches.
Conifers are good for large birds, but only when the conifers are also large - far too large for an aviary.
Evergrens that are good for nests are holly and yew (ilex and taxus), but they are very slow to grow. Viburnum tinus is faster, but not so good.

ime

Re: Laurierkers

Bericht door ime » 18 mei 2008, 21:19

Ik vind laurierkers een van de beste neststruiken. Hij is makkelijk te snoeien, geeft bescherming tegen weer en wind. Bovendien is hij in de winter ook groen. Ik snoei de laurierkersen in mijn voliere 1 a 2 keer per jaar. Zo worden het mooie dichte struiken met veel vertakkingen. Timalies houden van vlechten en dat kunnen ze heel goed in de laurierkers.
Mijn nachtegalen nestelden bij voorkeur in de laurierkers en ook de gaailijsters hebben er een mooi nest in gebouwd.
Coniferen vind ik niet geschikt, die bieden geen goede mogelijkheden om te vlechten. Nesten glijden er letterlijk uit.

Jandb
Senior+ Forumlid
Berichten: 133
Lid geworden op: 16 jun 2006, 03:06
Locatie: België (Mechelen)
Contacteer:

Re: Laurierkers

Bericht door Jandb » 16 aug 2009, 09:11

Ik heb ook laurierkers en een conifeer in mijn volières staan. Mijn ervaring, laurierkers is inderdaad goed voor grotere soorten, je kan in een goed gesnoeide haag makkelijk mandjes plaatsen, als broedgelegenheid voor de gaailijsters. Echter..., het maakt bij mij ook te weinig dichte vertakkingen om goede natuurlijke nestplaatsten te beiden voor timalieachtigen etc.. Ik heb goede ervaringen met sneeuwbes, vlier (nest gedeeltelijk vastgemaakt aan volièredraad) en ook met conifeer, als je daar de top uitsnijdt en wat geduld oefent, dan groeit die mooi breed uit, dan langs de buitenkant van de volière laat je een hop eroverheen groeien en de vogels zijn supertevreden! Ik heb er ook met moeite rietenmandjes in vastgemaakt en ja hoor, dit werd de nestplaats van mijn blauwooggaailijsters en een prachtig zelf"geweven" nestje door japanse nachtegalen werd vastgemaakt aan de uiterste takken en aan de draad en de hop die er doorheen groeit.

Ook heb ik goede ervaringen met kamperfoelie, de groenblijvende bvb, bied steeds goede schaduw en verstopplaatsen, laat snoei goed toe en groeit eens gevestigd snel... De blauwooggaailijsters hebben hier dit jaar helemaal een zelfgebouwd nest in gemaakt. Keuze te over dus.., hulst ja, groeit inderdaad niet erg snel..., de struik in mijn volière staat nu 3 jaar en begint eindelijk een beetje een struik te worden... Ik heb ook kiwi (klimmer) in mijn volière staan, jammer genoeg hebben ze met wat tweeslachtig betreft bedot, want het is een mannelijke plant! Nu ja, het geeft wel erg veel schaduw en de knoppen zijn geliefd bij de jonge gaailijsters, toch groeit hij gewoon stevig door en geeft heerlijke verende takken, waar ze zich graag op uitleven.

Hibuscus heeft het bij mij vroeger ook goed gedaan, heb er ooit een nest kaapse geelbuikgorzen in gehad, maar groeit ook vreselijk traag en bied niet echt erg goede vertakkingen (vorken) waar een vrijstaand nest in gebouwd kan worden, toch zeer mooi en bloeit in de nazomer zodat je veel insecten aantrekt, goed voor al die jonge rakkers die je hopelijk dan op stok hebt. Ik heb ook nog bamboe, miscanthus chinensis zebrinus etc.. in de volière staan, dit geeft mooie structuur aan de beplanting en ook veel beschutting laag in de volière.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 gasten