aziatische kooi

Alles m.b.t. huisvesting

Moderators: René, adminrobin

Plaats reactie
z3rico

aziatische kooi

Bericht door z3rico » 27 jul 2008, 19:41

hallo ik zie altijd van die mooie kooien bij die filmpjes van zangvogels op you tube enz...

zijn die hier in nl ook te verkrijgen??

iemant die ze maakt??

groetjes

z3rico

Re: aziatische kooi

Bericht door z3rico » 19 aug 2008, 19:35

heb al adres gevonden heb geweldig mooie bamboe kooi gekocht uit china!!!

ime

Re: aziatische kooi

Bericht door ime » 20 aug 2008, 15:11

Ik hoop niet dat je een vogel in zo'n kleine kooi gaat huisvesten. De kooien met zingende shama's, lijsters en gaailijsters op youtube zijn veel te klein.

z3rico

Re: aziatische kooi

Bericht door z3rico » 20 aug 2008, 19:17

heb een schama binnen zitten in een traditionele kooi
hij is 80 hoog en een doorsnee van 60!!
schama heeft heerlijk naar zn zin en zingt heerlijk!!

groetjes

minla
Senior+ Forumlid
Berichten: 305
Lid geworden op: 12 jul 2008, 13:44
Contacteer:

Re: aziatische kooi

Bericht door minla » 21 aug 2008, 15:39

Dit vind ik eigenlijk wel een goede discussie , want wie zegt dat die vogel het niet goed naar z'n zin heeft? Ik denk zelf dat als een vogel het niet naar z'n zin heeft ook niet zal zingen. En z'n vleugels heeft hij gekregen om te vluchten en om achter voedsel te jagen. Echter als hij een poosje in een kleinere kooi zit raakt hij snel gewendt aan alles om hem heen, en wordt hij minder schuw. En achter voedsel hoeft hij ook niet te jagen , want hij kan alles vanaf de stok waarop hij zit pakken.

Ik ben absoluut geen voorstander van kleine kooien , omdat ik vindt dat er moet worden gekweekt met de soort vogels waar we hier over praten. Maar als mensen perse dit soort vogels voor de zang willen houden in een kleine kooi worden ze dan daadwerkelijk ongelukkig?

z3rico

Re: aziatische kooi

Bericht door z3rico » 22 aug 2008, 19:17

ik denk dat een moeilijke discussie is!
een discussie doe ik liever als ik de mensen aan kan kijken. :lol:
een ieder zn mening uiteraard. :)
heb al van heel jongs af aan vogels en altijd vouliere gehad eigenlijk weinig vogels in een kleinere kooi in de woonkamer.
maar het punt is of je nou een super grote vlucht heb- kleinere vlucht-groot kooitje-klein kooitje enz enz.
uiteindelijk sluiten we allemaal de vogels op en ontnemen we de ECHTE VRIJHEID die ze in de natuur hebben daar kan je met geen enkele kooi aan tippen denk ik,of hij nou groot is of klein.
een papagaai die zn eigen kaal pluk in een kleine kooi vind ik inderdaad heel zielig.
maar als mijn vogel super levendig is lekker zingt goed eet lekker in ze veren zit.
is er volgens mij nix aan de hand???:)
en minla ff over jou mening dat er met deze soorten gekweekt moet worden uiteraard ook mee eens heb buiten meer shama's zitten om inderdaad mee te kweken!
heb alleen een man binnen zitten puur voor de zang ;) :P :P


groetjes en tot gauw bij shama chai in renswoude ;)

Roger
Junior Forumlid
Berichten: 22
Lid geworden op: 18 jan 2008, 20:45
Contacteer:

Re: aziatische kooi

Bericht door Roger » 25 aug 2008, 23:12

Een Shama in zo'n zangkooi is leuk om te zien en mogen/kunnen natuurlijk ook niet te klein zijn, ik hang mijn bamboe kooi(en) aan mijn binnenkooi(en) en de vogels gaan vanzelf in de kooi zitten. Ook handig als je jonge of nieuwe koppels wilt samenstellen. de man in zijn kooi tussen 2 kooien met poppen en kijk hoe de reacties zijn, werkt bij mij perfect. Op meerdere clubshows heb ik mijn shama's in zulke kooien laten zien en horen en altijd leuke reacties gehad. Nemen er mensen nog hun kooien mee naar de Shama Chai ?
Groeten en tot ziens in Renswoude.

z3rico

Re: aziatische kooi

Bericht door z3rico » 26 aug 2008, 19:24

hey roger :D

waar heb jij je kooien vandaan???
wil wel kooi meenemen maar past alleen dwars in de auto beetje onhandig met vogel erin :P

groetjes

Arjan

Re: aziatische kooi

Bericht door Arjan » 29 aug 2008, 13:35

Ik heb dit onderwerp nu een paar keer gelezen.
En eigenlijk was altijd mijn eerste reactie: Zo'n kooitje wie doet dat nou. Een mooie volière daar doe je zo'n vogel toch veel meer recht mee.
Maar vanmorgen sprak ik een Shama vriend en die zei zoals gewoonlijk een paar verstandige dingen en nu bekijk ik die Aziatische kooi toch met andere ogen.
Uiteraard is zo'n kooi prima voor een jonge vogel om de zang te leren.
Al mijn jonge Shama's zitten nu in studie kooien van 50 x 50 x 100 cm. Alles ouder dan 2 maanden is aan het zingen de poppen incluis.
En je hoort duidelijk de progressie in de zang naarmate ze ouder worden.
Maar ja dat is gedurende de zomer en als het kouder wordt dan moet er een andere oplossing komen voor de vogels die ik zelf aan hou.
En dan is zo'n kooi een aanwinst de mooiste mannen gaan naar binnen en de poppen gaan hun vlucht in.
Van het voorjaar gaan de mannen dan naar buiten en als de poppen gaan nestelen mogen de mannen er bij.
Een ander voordeel is de Chai, volgend weekend de jongeren dag. Ik zal dan een aantal jongen in TT kooien mee nemen maar die doen dan natuurlijk geen snavel open. Als je zo'n kooi hebt en je neemt ze daarin mee wordt het natuurlijk een feest, en dan kunnen anderen ook eens horen wat deze vogel in huis heeft zeker als je er een stel bij elkaar hebt.
Wij zouden er zelfs aan kunnen denken om met deze kooien Chai's te houden tijdens de clubdagen. Wie heeft er niet genoten van die twee Shama's vorig jaar van Roger en Hans Pabst en dat waren er dan twee stel je eens voor dat wij er zo een tiental bij elkaar zouden kunnen krijgen.
Dat zou natuurlijk geweldig zijn.
Kijk ik ben absoluut geen voorstander dat een vogel permanent in zo'n kooi zit maar af en toe dat moet kunnen en zal de populariteit van de VI eters alleen maar ten goede komen.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 18 gasten