schama's binnen overwinteren!!

Alles m.b.t. huisvesting

Moderators: René, adminrobin

Plaats reactie
z3rico

schama's binnen overwinteren!!

Bericht door z3rico » 28 nov 2008, 19:23

halllo schama liefhebbers!!

ik heb op moment al mn schama's binnen opgekooit zitten om te overwinteren omdat ik niet beschik over een nachtverblijft, omdat dit niet mogenlijk is gezien de ligging van de kooien.
ze hebben het goed naar de zin en zingen de oren van mn kop :D .
maar nou is mn vraag!!!
ik wil aankomende zomer een poging wagen om te gaan kweken met 1 koppel, ik heb ze nu ook bij mekaar staan om ze de hele winter aan mekaar te laten wennen!!
maar wanneer kan ik ze het beste naar buiten doen aangezien het in april ook nog best koud kan zijn!!!
zijn er meer mensen die de schama's s'winters binnen hebben zitten en met de lente weer naar buiten laten??
heb al van jongs af aan vogels maar dit is voor het eerst dat ik mn vogels naar binnen haal omdat ik het gewoon niet aandurf ze te laten overwinteren.

hoop op wat reacties!!

groetjes zefanja

Roger
Junior Forumlid
Berichten: 22
Lid geworden op: 18 jan 2008, 20:45
Contacteer:

Re: schama's binnen overwinteren!!

Bericht door Roger » 28 nov 2008, 21:41

Hey, 't was leuk hé bij de Shama Chai, Ik haal al een paar jaar mijn kweekstel in het najaar/winter uit elkaar. Bij het groot brengen van het laatste legsel is mijn man vaak agressief naar de pop, hij wil het voeren nl. alleen doen. Als de jongen uitgevangen zijn krijgt de pop het hele verblijf tot haar beschikking en kan in alle rust ruien en weer in topkonditie komen. zodra de pop weer gaat zingen en roepen ( februari/ maart ) komt de man weer om een hoekje kijken en is de kennismaking weer een lust om te horen en te zien ( ik denk zelfs nog hartstochtelijker dan wanneer ze bij elkaar gebleven waren ) meestal heb ik dan binnen een week eieren. Mijn binnenruimte is wel verwarmd max 10 graden, maar de pop slaapt meestal buiten. mijn voliére is alleen aan de voorzijde open en als het niet te streng vriest kunnen ze gewoon buiten blijven alleen je voer, drink en badwater moet je vorstvrij houden. Kan je je voliére niet afschermen met plexieglas of zoiets en proberen toch een koppeltje buiten laten zitten.

Shama groeten van Roger

z3rico

Re: schama's binnen overwinteren!!

Bericht door z3rico » 30 nov 2008, 11:19

hey roger!!

ja was erg leuk met wat schama's bij mekaar!!
moeten vaker doen;)
mijn buitenverblijven zijn volledig overkapt en vocht en tocht vrij.
ik heb mn kooien namelijk onder een veranda zitten.
is het dan toch mogenlijk om ze buiten te houden???
heb geen verwarmde stok!! hij is wel volledig beplant.

groetjes

Roger
Junior Forumlid
Berichten: 22
Lid geworden op: 18 jan 2008, 20:45
Contacteer:

Re: schama's binnen overwinteren!!

Bericht door Roger » 30 nov 2008, 12:38

Je kan het toch proberen, jou voliére is toch goed beschut zo te lezen, je moet je vogels goed observeren of ze er last van de kou hebben. Bij Remco uit zoetermeer zitten ze ook het hele jaar buiten zonder enige vorm van verwarming ( op de zon na dan ).

z3rico

Re: schama's binnen overwinteren!!

Bericht door z3rico » 01 dec 2008, 19:37

aha ik dacht dat ik de enige was zonder verwarming!!
toen ik ze buiten had zitten leek de kou ze niks te deren, maar ik weet niet hoe dat s'nachts zit??
en hoe ver moet je gaan met de vorst -1 -2 0f -5 of kouder ik heb er geen camera's hangen en werk ook overdag.
en ga s'morgens met donker weg dus kan ik ook niks waarnemen wat er is.
ik heb ze uiteraard het liefst buiten in de ruime beplante kooien!!
maar ik heb ze nu ongeveer een week of 7 binnen op kamer temperatuur in de bijkeuken,
waar het s'nacht als de cv uit gaat tot zon 14 graden daalt.
om ze nu weer naar buiten te doen lijk me riskant,wat denk jij roger??
in wat voor temperatuur leeft de schama eigenlijk in het wild en dan met name s'nacht???????
nou lees ik hier regelmatig meningen over: (het beste is waar de vogel zich lekker bij voelt!!!).
tuurlijk je wil ook het beste voor je vogel!!
ik heb ook kikuyu brilvogels gehad met verwarmt nachthok, maar die sliepen heerlijk buiten,en de kou intresseerde ze niks!!
nou gaf ik ze wel iedere dag lekker vette hap (wasmotten). zodat ze hun buikie lekker vol hadden voor in de nacht.

groetjes

Roger
Junior Forumlid
Berichten: 22
Lid geworden op: 18 jan 2008, 20:45
Contacteer:

Re: schama's binnen overwinteren!!

Bericht door Roger » 01 dec 2008, 19:51

Nee, als ze al zolang binnen zitten moet ze nu niet meer naar buiten doen, volgend jaar proberen.

ime

Re: schama's binnen overwinteren!!

Bericht door ime » 01 dec 2008, 21:44

Ik heb even opgezocht wat de dag en nachtemperatuur in de winter is in twee gebieden waar de shama voorkomt. Medan (Indonesie) en Singapore (Maleisie)

De temperaturen zijn er overdag tussen 30 en 35 graden. 's nachts is het er op beide plaatsen niet kouder dan 20 graden. De luchtvochtigheid is hoog (75%).

Het lijkt mij niet dat shama's vogels zijn die je koud/buiten moet laten overwinteren. Ik denk dat ze dat bij ons misschien wel overleven maar voor hun conditie zal het niet goed zijn. Vooral late jongen die nog ruien zullen het naar mijn idee onnodig moeilijk hebben in herfst en winter als ze koud zitten. Ze stellen de rui niet uit namelijk.

Verder denk ik dat als je bij je shama mannen een goed uitgegroeide lange staart wilt, je ook moet zorgen dat ze ook in herfst en winter eiwitrijk voer en een niet te lage temperatuur hebben en niet te korte nachten zodat voldoende kunnen eten. Energie besteed aan lichaamswarmte kan niet in het verenpak gestoken worden.

De jonge shama's die ik heb, zitten warm (15 graden) en krijgen extra licht, ruien in snel tempo en zingen de hele dag. Ik geniet daar enorm van. Ik denk ook niet dat ik hiermee een voortplantingsritme verstoor. In bovengenoemde landen is het het hele jaar door 12 uur dag en12 uur nacht. De wilde shama's broeden er als ze in goede conditie komen na het regenseizoen als er voldoende insekten zijn.

z3rico

Re: schama's binnen overwinteren!!

Bericht door z3rico » 02 dec 2008, 19:34

goh 20 graden is nog erg warm zeg in de nacht had ik niet verwacht ime!!!
en roger het is inderdaad niet verstandig de vogels nu naar buiten te doen!!

groetjes

Roger
Junior Forumlid
Berichten: 22
Lid geworden op: 18 jan 2008, 20:45
Contacteer:

Re: schama's binnen overwinteren!!

Bericht door Roger » 02 dec 2008, 23:54

Inderdaad Ime, de temperaturen, vochtigheid in Azië en het constante aantal uren licht ( het hele jaar het zelfde ) zijn natuurlijk anders als hier, maar je moet niet vergeten dat de vogels waar wij nu over beschikken geen import vogels zijn maar uit ouders komen die hier geboren en al aan ons klimaat gewend zijn, daardoor ook sterkere jongen zullen hebben t.o.v. jonge vogels die net geïmporteerd zijn. In het begin toen ik met Shama's e.d. begon 1989 stookte ik 's winters ook de kachel rond de 20 graden maar als er dan toch nog vogels buiten gaan zitten slapen en eerder door de rui zijn t.o.v. de vogels die altijd maar binnen zitten dacht ik dat kan ook anders, nu blijft het waakvlammetje aan en meer niet. Maar toch goed je vogels blijven observeren, want het zijn en blijven voor mij mooie en bijzondere vogels.

Maar inderdaad bij de latere jongen zal het wel beter zijn het aantal uren licht en hogere temperaturen, maar is je ook opgevallen dat de latere jongen sneller door ruien dan de eerste jongen ?

Shama groeten van Roger

ime

Re: schama's binnen overwinteren!!

Bericht door ime » 03 dec 2008, 16:36

Ik snap wat je bedoelt Roger, tuurlijk hebben de vogels een aanpassingsvermogen. De late jonge merels buiten in de tuin ruien ook veel sneller dan jongen die eerder geboren zijn. Ze moeten voor de winter klaar zijn.
Ik weet ook dat vogels geen mensen zijn maar wij kunnen ook 's winters buiten slapen in een tent in een slaapzak. Vinden we dat fijn? Nee. Is dat gezond voor ons nee.
Roger blijven de mannen ook zingen als ze 'winters buiten zitten of koud zitten????
Ik denk ook dat je meer plezier van de zang hebt als je niet in een koud binnenhok of buiten in de kou moet luisteren naar je vogels.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 17 gasten