Afscheiding voliere bij meerdere koppels van dezelfde soort.

Alles m.b.t. huisvesting

Moderators: René, adminrobin

Plaats reactie
minla
Senior+ Forumlid
Berichten: 305
Lid geworden op: 12 jul 2008, 13:44
Contacteer:

Afscheiding voliere bij meerdere koppels van dezelfde soort.

Bericht door minla » 15 mar 2009, 20:29

Ik ben helemaal gek van gebrilde streepvleugel timalies. Nu ik een tweede koppel erbij kan kopen stuit ik misschien op een probleem.

Het liefst zou ik beide koppels in een vlucht zetten van 4 X 1 x 2 meter plaatsen. Ik heb 10 vluchten, 6 ervan naast mekaar en de andere vier ook naast elkaar maar haaks op de eerste 6. Ze zijn gescheiden door plastic gaas.

Moet je sowieso bij elke vruchten en insecten etende koppels van dezelfde soort deze volledig uit het zicht van mekaar huisvesten , of volstaat het soms ook als ze alleen mekaars nestgelegheid niet kunnen zien? Wie heeft hier ervaring mee, en als ik wel volledig moet scheiden wie weet dan een goed materiaal ( het moet licht van gewicht zijn , zonlicht doorlaten , en het liefst goedkoop zijn )

jupiler
Senior Forumlid
Berichten: 64
Lid geworden op: 08 aug 2007, 00:25
Locatie: herzele BE
Contacteer:

Re: Afscheiding voliere bij meerdere koppels van dezelfde soort.

Bericht door jupiler » 31 mar 2009, 23:53

hoi
ik heb 12 kweek boxen waar van 7 gewoon met draad er tussen en 5 met houten platen multiplex in het groen geverfd
vogels van de zelfde soorten die echte vechters zijn zet ik in de boxen met houten platen
met de glansspreeuwen soorten heb ik weinig problemen enkel d lijsters dien ik in het oog te houden zoals shama's kan ik niet naast men dama's zetten met enkel draad tussen .
maar ja mss hebben jouw vogels een ander karakter
gewoon even uitzoeken en even achterhalen of ze al dan niet erkend zijn als vechter baasjes

wat ik wel nog kan vertellen is dat de boxen met enkel draad tegen volgend seizeon ook zullen dicht zijn daar ik er nu klim-op
laat tegen groeien kwa het wat fraai te maken voor de rest in deze vluchten werk ik met kunstgroen rond de nest kasten en mandjes


suc6

Kaprötel

Re: Afscheiding voliere bij meerdere koppels van dezelfde soort.

Bericht door Kaprötel » 01 apr 2009, 00:19

Het hangt er inderdaad wat af wat voor soorten je hebt zitten.

Je moet dit mee opvolgen, maar als ik jou was zou ik zeker spelen en vogels volledig afschermen van elkaar.
Om de vogels rust te bieden en zeker geen drift op te wekken naar de buren toe, want anders zie je zo een kweekseizoen aan je voorbij gaan.

Per koppel huisvesten is volgens mijn ondervindingen het beste en kan je alles beter opvolgen.
Tenzij je iets ruimere volieres hebt en de vogels het onderling toelaten.

Hou er rekening mee, als je meerdere vogels in een voliere hebt zitten en slechts 1 paar jongen heeft, dat je voldoende levend voer moet verschaffen dan,
Want de andere vogels nemen dit levend voer natuurlijk ook graag op.

Kaprötel

Gaai
Senior+ Forumlid
Berichten: 329
Lid geworden op: 22 aug 2007, 01:07
Locatie: België
Contacteer:

Re: Afscheiding voliere bij meerdere koppels van dezelfde soort.

Bericht door Gaai » 01 apr 2009, 08:34

Blijft ook het probleem van het "elkaar horen". Ik kan mij voorstellen dat sommige mannen de hele dag naar elkaar zullen roepen en elkaar door middel van de zang uit hun territorium zullen proberen te verdrijven. Een kweker van blauwvleugelkookaburra's heeft daarom zijn tweede koppel verkocht. Te veel lawaai en geen kweekresultaat.

Kaprötel

Re: Afscheiding voliere bij meerdere koppels van dezelfde soort.

Bericht door Kaprötel » 01 apr 2009, 09:08

Inderdaad Gaai,

Als de vogels van dezelfde soort reeds een echt koppel zijn kan dit nog meevallen. In andere gevallen probeer ik koppels van dezelfde soort
zo ver mogelijk uiteen te zetten. het ene koppel volledig in de linkse vlucht en een ander koppel in de meest rechtse vlucht..
Als dit mogelijk is natuurlijk.

minla
Senior+ Forumlid
Berichten: 305
Lid geworden op: 12 jul 2008, 13:44
Contacteer:

Re: Afscheiding voliere bij meerdere koppels van dezelfde soort.

Bericht door minla » 19 mei 2009, 17:41

Ik ben er in ieder geval al wel achter dat het niet voor alle vogels geld dat dezelde soort koppels mekaar niet mogen zien. Ik heb twee koppels roodoorbuulbuul's , de een heeft al jongen en de nader het nest klaar. Ze kunnen mekaar heel goed zien en horen.

e v/d zande
Senior Forumlid
Berichten: 69
Lid geworden op: 12 apr 2009, 17:14
Contacteer:

Re: Afscheiding voliere bij meerdere koppels van dezelfde soort.

Bericht door e v/d zande » 19 mei 2009, 21:47

bij de kookaburra's is dat algemeen bekent, ze hebben het dan veel te druk met lachen naar elkaar, dan met de voortplanting.

jeroen
Junior Forumlid
Berichten: 36
Lid geworden op: 24 sep 2009, 21:31
Contacteer:

Re: Afscheiding voliere bij meerdere koppels van dezelfde soort.

Bericht door jeroen » 27 sep 2009, 16:54

hallo


heeft iemand hier ervaring met heidematten te gebruiken als afscheiding tussen 2 volieres
gaat dit of halen de vogels dit op een mum van tijd gwn uiteen


mvg
jeroen

ime

Re: Afscheiding voliere bij meerdere koppels van dezelfde soort.

Bericht door ime » 27 sep 2009, 22:17

ik gebruik rietmatten als afscheiding en dat gaat goed. De vogels prutsen er aanen hakken er soms wel in maar echt vernielen doen ze niet. Heidematten lijken mij een mooie afscheiding. ligt wel aan welke soort vogel je er in hebt natuurlijk.

metatoon

Re: Afscheiding voliere bij meerdere koppels van dezelfde soort.

Bericht door metatoon » 31 jan 2010, 19:41

Hallo ik had het probleem bij mijn kikuyu.s Na een tijdje vormde zich een koppeltje uit mijn kikuyu.s .Ze kregen ook jongen,maar na de derde dag lagen de jonkies op de grond verspreid over de voliere ,dat moesten we niet hebben.Dus toen heb ik vervolgens mijn voliere opgesplitst met gaas van afcon.Dit is superlicht en maakt je portomonee niet licht.Goede combinatie dus .Na deze ingreep zijn er wel jonkies op stok gekomen ondanks het feit dat er aan de andere kant van het gaas er voortdurend een ander mannetje bleef baltsen naar het vroiuwtje met de jongen.Was voor mij ook maar een gok hoor .Gr toon

spreeuw
Senior Forumlid
Berichten: 82
Lid geworden op: 12 aug 2009, 08:02
Contacteer:

Re: Afscheiding voliere bij meerdere koppels van dezelfde soort.

Bericht door spreeuw » 19 feb 2010, 18:26

Momenteel ben ik een nieuwe voliere aan het bouwen, 5 vluchten van 3m breed x7m lang, 2m is overdekt.
Nu zou ik graag de mogelijkheid hebben (indien nodig) dat ik de vluchten nog eens kan opsplitsen zodat die dan 1.5m x 7m zijn
Ik dacht om kaders te maken of om met een schuifdeur systeem te werken.
Zijn er hier personen die iets dergelijk ook hebben of die betere ideeën hebben?

alvast bedankt

Wouard
Senior+ Forumlid
Berichten: 101
Lid geworden op: 19 mar 2007, 21:58
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Afscheiding voliere bij meerdere koppels van dezelfde soort.

Bericht door Wouard » 20 feb 2010, 10:40

Ik zou niet met een schuif systeem werken. In de loop van de tijd zal de onderste rail vol gaan staan met allerlei troep en glijden de deuren niet meer.

Daarnaast trap je het U-profiel op de bodem ook zo kapot als er geen wanden in staan en je loopt door de vlucht. Ook heb je struikel gevaar met een profiel in de grond en geen wanden

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 12 gasten