huisvesting aziatische blauwe eksters

Alles m.b.t. huisvesting

Moderators: René, adminrobin

Plaats reactie
ime

huisvesting aziatische blauwe eksters

Bericht door ime » 01 apr 2009, 23:56

Hoe richt je een voliere voor een koppel aziatische eksters het best in zodat de vogels zich op hun gemak voelen en willen nestelen.
Beplanting nodig of niet? Dezelfde wensen als gaailijsters/nachtegalen? Veel open ruimte?

Gaai
Senior+ Forumlid
Berichten: 329
Lid geworden op: 22 aug 2007, 01:07
Locatie: België
Contacteer:

Re: huisvesting aziatische blauwe eksters

Bericht door Gaai » 02 apr 2009, 08:31

Dag Ime,

Ik heb ze in een tamelijk beplante volière zitten met weinig open ruimte. Ze kunnen wel een lengte van ongeveer 4 meter aan één stuk vliegen. Aan het nestmateriaal te zien zijn ze wel al aan het rondvliegen doch ik zie verder nog geen nestbouw. In Parc paradisio zaten ze in een licht beplante volière en ook daar werd elk jaar een nest gebouwd tegen de volièredraad. Ik denk dat ze het gewoon moeten willen doen.

White_Blackbird
Senior+ Forumlid
Berichten: 863
Lid geworden op: 26 jan 2008, 21:26
Contacteer:

Re: huisvesting aziatische blauwe eksters

Bericht door White_Blackbird » 02 apr 2009, 09:23

Aziatische blauwe eksters beginnen altijd later te nestelen dan Europese blauwe eksters. Meestal ergens in de 2e helft of einde van april, terwijl de Europese al eind maart beginnen. Bij mij hebben de Europese blauwe eksters nu hun nesten zo'n beetje klaar, terwijl de Aziatische nog niet veel meer doen dan rondvliegen met nestelmateriaal in de snavel. Het is vrij belangrijk de nestmand op de juiste plaats aan te brengen. Het liefst zo hoog mogelijk en in een rustige hoek van de volière. Het mooiste is als die hoek dan aan 3 kanten(links, rechts, boven) beschutting geeft. Behalve in rieten mandjes wordt er bij mij ook gebroed in houten nestkasten met afdak (type torenvalkkast) De Aziatische vinden begroeiing rond het nest belangrijk, terwijl de Europese blauwe eksters daar minder belang aan hechten. Nestelmateriaal: gedroogd gras, dunne twijgen en voor de afwerking binnenin: mos en (belangrijk, lichtgekleurd materiaal als katoen, sisal etc) Mijn indruk is dat als de vogels niet de juiste materialen voorhanden hebben blijven ze hun nest maar opbouwen en afbreken. Beste inrichting, ook qua begroeing is een ruime volière (min. 4 meter lang, maar liefst nog groter) met daarin dichte begroeiing afgewisseld met flinke open vliegruimtes er tussen in. De Europese soort is volgens mij de behendigste vlieger van beide soorten. Hij is in het algemeen ook actiever dan de Aziatische...Bij mij zitten de Aziatische en Europese koppelsgewijs in vluchten van 6x3x3 mtr.(lxbxh). en 2 koppels Europese zitten gezamenlijk in een vlucht van 21 x 1,5 x 2,2 mtr. met haaks erop nog een vlucht van 4,5 x 1,5 x 2,2 mtr.

Chuck_Yeager

Re: huisvesting aziatische blauwe eksters

Bericht door Chuck_Yeager » 02 apr 2009, 10:39

White_Blackbird schreef:Bij mij zitten de Aziatische en Europese koppelsgewijs in vluchten van 6x3x3 mtr.(lxbxh). en 2 koppels Europese zitten gezamenlijk in een vlucht van 21 x 1,5 x 2,2 mtr. met haaks erop nog een vlucht van 4,5 x 1,5 x 2,2 mtr.
WB, hoe verschrikkelijk groot is die voliere :D ? Gewoonweg schitterend... Het is misschien veel gevraagd, maar als u een foto op uw pc hebt staan van deze vlucht, kan u hem dan hier eens oploaden, zodat ik hem kan visualiseren?

White_Blackbird
Senior+ Forumlid
Berichten: 863
Lid geworden op: 26 jan 2008, 21:26
Contacteer:

Re: huisvesting aziatische blauwe eksters

Bericht door White_Blackbird » 02 apr 2009, 11:42

In de winter genomen; het eerste plaatje is van de hoge volière met daarin 4 vluchten van 6x3x3 en het 2e plaatje de lange voliere(21 m. en als ik 2 tussen deuren openzet 30 m. lang) met haaks er op een rij kweekvluchten van 4,50 x 1,50 m.

Afbeelding

Afbeelding

ime

Re: huisvesting aziatische blauwe eksters

Bericht door ime » 02 apr 2009, 14:50

De voliere waar mijn koppel in zit is net nieuw gebouwd en is 6.5x2.5x2.30 meter.
Ik vond de vlucht zelf nog wat te open omdat alle beplanting nieuw is. Ik hoop dat de planten snel gaan groeien en dat het voor de vogels niet te open is.

Rechtsboven in de voliere heb ik een nestmandje geplaatst onder een afdak alwaar de vogels ook kunnen schuilen tegen regen.
De vogels gingen vandaag voor het eerst de mand bekijken maar met nestmateriaal vliegen deden ze nog niet. De pop bedelt wel regelmatig om voer met een hoog geschreeuw.

De man voert haar wel maar nog met tegenzin. Hij houdt liever alle voer voor zichzelf. Wat me opvalt is dat de man nog steeds een vreselijke dictator is. De pop heeft niets te vertellen en wordt soms hardhandig aangepakt. Als dat niet verandert is dat voor mij reden genoeg de vogels weg te doen en b.v. gaailijsters aan te schaffen. Ik houd niet van vogels die zo met elkaar omgaan. Zijn de vogels wel sympatieker voor elkaar als het broedseizoen vordert?

Zonet mos, wol en katoen in de voliere gegooid. Dat viel erg in de smaak bij de vogels en beiden vlogen er mee rond. Nu maar wachten op wat gaat komen. Bedankt voor de reacties.

Gaai
Senior+ Forumlid
Berichten: 329
Lid geworden op: 22 aug 2007, 01:07
Locatie: België
Contacteer:

Re: huisvesting aziatische blauwe eksters

Bericht door Gaai » 02 apr 2009, 17:42

WB, de dag dat ik win met de euromillions dan ....
Voorlopig moet ik het doen met véél kleinere volières.
Het moet prachtig zijn om in jouw volières de vogels te zien vliegen.

White_Blackbird
Senior+ Forumlid
Berichten: 863
Lid geworden op: 26 jan 2008, 21:26
Contacteer:

Re: huisvesting aziatische blauwe eksters

Bericht door White_Blackbird » 02 apr 2009, 18:19

[quote="ime"]

De man voert haar wel maar nog met tegenzin. Hij houdt liever alle voer voor zichzelf. Wat me opvalt is dat de man nog steeds een vreselijke dictator is. De pop heeft niets te vertellen en wordt soms hardhandig aangepakt. Als dat niet verandert is dat voor mij reden genoeg de vogels weg te doen en b.v. gaailijsters aan te schaffen. Ik houd niet van vogels die zo met elkaar omgaan. Zijn de vogels wel sympatieker voor elkaar als het broedseizoen vordert?

Misschien moet je parkietjes gaan houden Ime, die knuffelen de hele dag met elkaar :D

Alle gekheid op een stokje: gaailijsters zijn natuurlijk onvergelijkbaar met kraaiachtigen. Dat hele aanhankelijke en knuffelige gedrag zie je maar bij weinig vogelsoorten. Zelfs intelligente vogels als spreeuwen kunnen in het voorjaar meedogenloos achter de poppen aanjagen en ook de echte lijsters (Turdidae) waar alle lijsters, roodstaarten, rotslijsters, tapuiten, rood/blauwborsten etc. onder vallen zijn vaak erg onverdraagzaam en er is weinig genegenheid tussen de partners te bespeuren, al hebben ze soms al jaren samen jongen grootgebracht

Mocht je overigens besluiten de eksters weg te doen dan zou ik ze graag van je willen terugkopen...

Chuck_Yeager

Re: huisvesting aziatische blauwe eksters

Bericht door Chuck_Yeager » 02 apr 2009, 20:54

Ook ik vind dit ongelooflijk :D , nog nooit zo'n privé voliere gezien...
Momenteel ben ik een nieuwe voliere aan het bouwen. Eens ze klaar is post ik de foto's onder de topic "Huisvesting"!

Vagabunda
Senior+ Forumlid
Berichten: 216
Lid geworden op: 10 jun 2011, 16:10
Locatie: Oost-vlaanderen
Contacteer:

Re: huisvesting aziatische blauwe eksters

Bericht door Vagabunda » 13 jun 2011, 19:13

welke diameter van nestmandjes gebruiken jullie ongeveer voor de blauwe ekster?

White_Blackbird
Senior+ Forumlid
Berichten: 863
Lid geworden op: 26 jan 2008, 21:26
Contacteer:

Re: huisvesting aziatische blauwe eksters

Bericht door White_Blackbird » 13 jun 2011, 20:59

Nestmandjes/kasten met een diameter vanaf 20 cm.

Hieronder wat voorbeelden:

Afbeelding

Afbeelding

MVG

Vagabunda
Senior+ Forumlid
Berichten: 216
Lid geworden op: 10 jun 2011, 16:10
Locatie: Oost-vlaanderen
Contacteer:

Re: huisvesting aziatische blauwe eksters

Bericht door Vagabunda » 13 jun 2011, 22:05

Heel erg bedankt! Hier kan ik wat mee aan :wink:
De mama is juist haar knutselkamer aan het ordenen en er moesten een heleboel mandjes weg, dus heb ik snel nog enkele bruikbare aangeslagen.
Op de onderste foto is dat kastje ook heel erg leuk! Lijkt me een werkje voor men kleine broer die op deze moment bezig is met kastjes voor gekraagde roodstaarten te maken, hij zit in zijn "nestkasten fabrikeerperiode", dus even van profiteren :D

Dank voor de info :wink:

Iemand idee of een druivelaar niet schadelijk is voor de vogels?
Weet wel dat ze niet giftig zijn (denk ik toch :roll: :lol: ), maar ik bedoel, als er krapjes fruit aankomen, is dat niet teveel voor de vogels? Of moet ik een deel van de krapjes afknippen voor ze beginnen te rijpen? Ik ben namelijk van plan om het kastje te laten omgroeien door een druivelaar die in de voli staat.

Vagabunda
Senior+ Forumlid
Berichten: 216
Lid geworden op: 10 jun 2011, 16:10
Locatie: Oost-vlaanderen
Contacteer:

Re: huisvesting aziatische blauwe eksters

Bericht door Vagabunda » 02 mei 2012, 12:39

Zou ik bij men blauwe eksters onderin de voliere nog een koppel fazanten kunnen houden?
Voliere van 3 op 7 en 2.5 hoog.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 13 gasten