Vorst

Alles m.b.t. huisvesting

Moderators: René, adminrobin

Plaats reactie
ime

Re: Vorst

Bericht door ime » 13 dec 2009, 22:34

Bij mij slapen een aantal gaailijsters buiten in de dichte struiken. 2 koppels slapen in het nachthok. De schamalijsters zitten binnen op 15 graden.
Ik denk dat buiten slapen bij vorst wel kan als het maar niet tocht/doorwaait en de vogels ook niet nat worden. De gaailijsters die buiten slapen komen trouwens ook na een nacht regen de volgende dag droog te voorschijn en dat verbaasd mij wel.
Alleen als we een elfsteden winter gaan krijgen zal ik alle vogels naar binnen jagen en het nachthok dicht doen.

smoke
Senior+ Forumlid
Berichten: 244
Lid geworden op: 08 nov 2009, 13:34
Contacteer:

Re: Vorst

Bericht door smoke » 14 dec 2009, 18:37

Ik heb vorig jaar met de strenge vorst de zilveroornachtegaal,de blauwvleugel minla en de rode kardinaal en de japanse nachtegalen buiten laten zitten.
En ze zijn gezond aan het voorjaar begonnen.
Ik zeg niet dat het ideaal is maar bij plaatst gebrek bij mij vorig jaar moest het wel zo ;
Ik laat de vogels liever buiten in een goed met struiken beschutten voliere dan ze in mijn geval , ze te moeten opkooien.

White_Blackbird
Senior+ Forumlid
Berichten: 863
Lid geworden op: 26 jan 2008, 21:26
Contacteer:

Re: Vorst

Bericht door White_Blackbird » 15 dec 2009, 17:16

Bij mij blijven alle soorten vogels gewoon buiten, ook in een extreem koude winter. Ik heb ook weinig keuze want ik ben niet in het bezit van nachthokken. Ik denk ook dat het in veel gevallen beter is dat de vogels gewoon buiten blijven in de winter. Zelfs de min of meer 'tropische' soorten hebben laten zien dat de koude ze weinig deert, want ze komen altijd weer in perfecte conditie bij mij de winter door. En dan heb ik het over vogelsoorten uit Mexico, Indonesië, Taiwan, China en Oeganda. Ik heb bij collegakwekers gezien dat tropische vogelsoorten die 's winters binnen werden gehouden uiteindelijk in het voorjaar vaak in slechtere conditie verkeerden dan de vogels die buiten waren gebleven. Dit zou kunnen worden verklaard door het feit dat de dieren als ze gedwongen binnen zitten ze geen direkt zonlicht/regen meer krijgen, dichter op elkaar zitten(vechten), in kleinere ruimtes zitten en dus minder kunnen vliegen(conditieverlies) en ook meer blootgesteld worden aan uitwerpselen ed(besmettingsdruk wordt hoger).
Wel moet er opgelet worden dat als de vogels buiten blijven, ze genoeg eten binnen krijgen om de lange winternachten door te komen. Een paar uur bijverlichten zou hiervoor een oplossing kunnen zijn.

Wim
Junior Forumlid
Berichten: 39
Lid geworden op: 30 jul 2008, 22:15
Contacteer:

Re: Vorst

Bericht door Wim » 19 dec 2009, 17:13

De roodstaart, witwang- en bruine maskergaailijsters hebben geen enkele hinder van de vorst. Echter in hun gedrag is wel duidelijk waar te nemen dat ze minder zang produceren. Daarnaast nuttigen ze meer voer. Hebben ze blijkbaar ook nodig om zich tegen de kou te wapenen. Vooral fruit wordt extra graag genuttigd.
De roodoorbuulbuuls zijn wel naar binnen gehaald. Zitten echter onverwarmd. De Braziliaanse witborstrallen zitten paargewijs in broedkooien in een tuinhuisje. Dit tuinhuisje wordt niet verwarmd. De rallen houden zich prima bij deze temperaturen. Ook zij nuttigen meer voer, vooral de oliehoudende zaden. Ze zoeken wel vaken het tralienestkasje op welke met cocosvezel is gevuld. Badwater, waar de rallen gek op zijn, wordt door mij in deze vorstperiode niet verstrekt. Dagelijks dien ik wel het water te verversen omdat het bevroren is.
Ik hou gedurende de vorstperiode mijn vogels wel extra in de gaten.

Groetjes,

Wim

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 gasten