Vitrine voliere

Alles m.b.t. huisvesting

Moderators: René, adminrobin

Plaats reactie
Marra
Forumlid
Berichten: 5
Lid geworden op: 04 aug 2010, 15:54
Contacteer:

Vitrine voliere

Bericht door Marra » 04 aug 2010, 17:57

Hallo allemaal
Zijn er hier op het forum mensen die hun vogels in vitrine kooien/voliere's houden?
zoja welk formaat kooi is dat dan en hoe doen de vogels het hierin?
ik ben zelf bezig met een vitrine van 250x125x230 cm lxbxh deze kooi moet onderdak gaan bieden aan een koppel suikervogels,Nu zit ik kwa inrichting met wat vragen en hopelijk kan iemand hier uit eigen ervaring vertellen hoe het is bevallen om met echte planten/bloemen te werken in zijn/haar voliere ?
Verder wil ik een rotswand of natuurboomschors(van de terraria wereld)gaan gebruiken maar zit met de vragen hoe het zich na een jaar bewoont te zijn geweest houd (eventuele bacteriën) anders zal ik over deze materialen een epoxylaag gaan aanbrengen zodat alles goed af te nemen is !
Verder zou ik graag weten wat voor verlichting jullie hebben aangebracht welk soort/merk/wattage en hoeveel van dit alles?
Ik hoop dat er mensen zijn die ervaring en foto's ter beschikking hebben zodat ik alles goed kan begrijpen.
In de vitrine komt er verder een licht diminstalatie zodat de ochtend en schemer perfect nagebootst kunnen worden en ook komt er een sproei installatie met 2 sproeikopjes in verwerkt zodat ik regen kan nabootsen en de dieren dus lekker kunnen genieten van een bad die zo natuurgetrouw moet overkomen

Groeten marvin

arjenjongejan@gmail.com

Re: Vitrine voliere

Bericht door arjenjongejan@gmail.com » 08 mei 2011, 15:15

Hey Marvin ,
Ikzelf heb al jaren vogels van allerlei soorten [brilvogels ,tangaras suikervogels meesjes honingzuigers] in vitrines en in buiten volieres en dit gaat prima .
De vitrines zijn 1.5 bij 1.meter en aangekleed met riet matjes boomstronken ,kronkelige takken ,boomschors ,bladeren ,dennen appels ,dennennaalden..
En dan maak je van stenen bloempotjes [omgekeerd aan de wand ]nestmateriaal potjes en deze hang je dan hier en daar op .
je nest kastjes kun je zo aan de rietmat hangen en je nestmandjes hang je aan de kronkelige takjes .
Kamer planten die het beste gaan zijn hedera [klimplantjes] en allerlei soorten varens om de reden dat je deze planten goed kunt afsproeien en je bouwt zo dus ook het broedseizoen op door meer te gaan sproeien ,nestmateriaal te verstrekken en je levend voer iets! te verhogen .
Zo boots je dus de natuur een beetje na ,met bij mij al jaren goede resultaten .
De plantjes hang je hier en daar op of je kronkelt ze om de takken heen ,op de bodem strooi je houtsnippers niet te fijn .
Nog een paar grillige stenen op de grond en klaar .
Een oude truuk is om op je bodem een paar handjes meelwormen te strooien ,deze houden namelijk je bodem schoon van retjes fruit en ruimen ook de ontlasting op van je vogel ,je takken sproei je af met een plantenspuit onder druk [lamme vinger] of je haalt een spuit met zo'n plastic tank [10,-]haalt de tank er af en monteerd op het slangetje een sluitstuk welke je op de kaan kunt aansluiten ,en klaar kraan open en nevelen maar .
Als je nog vragen hebt mag je altijd contact opnemen met Arjen [Avian birdfood].
Beetje laat antwoord maar kom niet zo vaak op t forum ,.

Tom
Junior Forumlid
Berichten: 25
Lid geworden op: 04 nov 2009, 16:37
Contacteer:

Re: Vitrine voliere

Bericht door Tom » 22 mei 2011, 11:42

Hallo, van welke materialen kun je deze vitrines het best maken? Heeft iemand misschien een bouwtekening met gebruikte materialen?

Groeten Tom

luc
Senior Forumlid
Berichten: 64
Lid geworden op: 13 mei 2011, 07:34
Contacteer:

Re: Vitrine voliere

Bericht door luc » 22 mei 2011, 13:12

Een vitrinekast maakt u best zo ruim mogelijk,meubelplaat en betonplaat voldoen zeer goed.
De binnenzijde liefst afwasbaar,eventueel een laagje verf.De voorzijde uit glas of gaas en een verlichtingsapparaat van het "fikkervrije type".
Maak alles zo overzichtelijk mogelijk want het kastje heeft ook onderhoud(reinigen)nodig en dit naargelang de soort(en)vogels die worden gehuisvest.
Belangrijk is een ventilatie/verluchting te voorzien zodat het IN de kast niet muf wordt.
Zitstokken van het zachte type,zoals wilg en vliertwijgen.Als grondbedekking gebruikte ik argexbolletjes en rijnzand.
Als groen-garnituur voldoen de tillandsiasoorten zeer goed daar die leven van de luchtvochtigheid.
Sommige vogelsoorten wassen zich op natte bladeren,vandaar opletten voor bevuilde planten en sproeien=ziekten.
Maak van uw vitrine een doordachte konstruktie die eenvoudig te reinigen is zonder dat de vogels telkens uitgevangen dienen te worden.
Mag ik vragen welke vogelsoort uw vitrine gaat bewonen?

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 25 gasten